Miksi nuoret joutuvat monivaiheisiin rekryprosesseihin? Näin vastaa Barona
Miksi yksinkertaiseen kassatyöhön päästäkseen on käytävä läpi jopa nelivaiheinen rekrytointiprosessi?
HS kertoi maanantaina, että moni nuori kokee töiden saamisen pääkaupunkiseudulta hankalana, työläänä ja stressaavana. Esimerkiksi 21-vuotias Laura Anttinen kertoi hakeneensa elokuvateattarin kassalle töihin, jolloin hän joutui nelivaiheiseen rekrytointiprosessiin. Vastassa oli jopa 800 kilpailijaa.
Pyysimme Baronan rekrytointipäällikkö Kristiina Vormalaa selittämään, miksi töihin pääseminen on nykyään niin valtavan rekrytointiviidakon takana.
https://hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010270549.html
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Eihän ilmoituksissa usein edes kerrota mikä firma hakee työntekijöitä.
Tää on pahin nuorten kesätöissä. Turha hakea jos ei tiedä että pääsee ao. puljuun kulkemaan muuten kuin autolla. Omalla alaikäisellä vaihtoehtona bussi, mopo, fillari ja kävely. Ei niillä ihan joka paikkaan mennä kohtuullisessa ajassa.
Olen itse just useammassakin rekryprosessissa työnhakijana ja en tiedä jatkuuko prosessi vielä vai mitä tapahtuu. Tähän mennessä se on vaatinut tietysti nämä hakemukset ja cv:t, kaksi erillistä haastattelua, suosittelijat ja suosittelijoilta vaadittu kyselylomakkeella arviot minusta työntekijänä. Kyseiset haetut työt ovat ihan perinteisiä duunarihommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata asua isoissa kaupungeissa, niin ei tarvitse leikkiä rekrytointi leikkejä, vaan työt saa työhaastattelun perusteella :)
Itse en ehtinyt edes hakea töitä valmistuttuani uuteen ammattiin, kun jo soitettiin töihin. Työpaikan saatuani minulle on soitettu muualtakin, että kiinnostaisiko työt.
Lapseni 17v ilman työkokemusta ja koulutusta sai työpaikan soittamalla yrittäjälle ja nyt on 19v, valmistuu keväällä ja hänelle on tarjottu jo kolmea eri työpaikkaa.
Toinen lapseni, 20v, haki töitä reilu viikko sitten, sai hakemansa paikan ja aloittaa ensi viikolla. Taustana ylioppilastutkinto.
Mitään sukulaisuussuhteita tmv ei ole, vaan kaikki paikat on sellaisia, johon menty täysin vieraana.
Mee nyt muualle trollailemaan. Sun kirjoitusyylisi on tuttu monesta ketjusta.
No onko se paikkakunta niin iso salaisuus että sitä ei uskalla kirjottaa näkyviin? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun tähän niin hyvin. Olen siis opiskelija ja en kuitenkaan saa oman alan töitä kesäksi. Kaikenlaista joutuu tekemään, ilman mitään työpaikkaa. Esimerkiksi matkustamaan pitkiä matkoja työhaastatteluun, tehdä sitä ennen videohaastattelun, cvn, ja kun viimein pääsee paikan päälle haastatteluun, joutuu pettymään kun ei sitten otetakkaan. Eikö ihmisten aikaa voisi säästää ja kutsua haastatteluun vain sen kenet aikoo valita? Kyllä videohaastattelun ja cvn perusteella pitäisi jo osata valita. Tai sitten skippaa videohaastattelut, ja pyytää suoraan toimistolle haastikseen On myös naurettavaa millaista taitoa ja edellytyksiä ihan perus rivityöntekijäksi kassalle/asiakaspalveluun/jopa SIIVOJAKSI vaaditaan. Onneksi sain lopulta töitä henkilökohtaisena avustajana vammaisille. Tuntui olevan ainoita paikkoja joissa arvostetaan reippaita nuoria, ja tajutaan että työvoimaa tarvitaan ja ei rasiteta ihmisiä kaikenmaailman välivaiheilla ja turhilla odotuk
Video on yksisuuntaista kommunikaatiota, jossa suoritusta voi hioa kokeilujen kautta. Videohaastattelun kautta on helppoa karsia iliselvästi tehtävään sopimattomat pois, mutta vaikeaa erottaa tosi hyvät muuten vaan hyvien joukosta. Siihen tarvitaan varsinainen haastattelu, joka on kaksisuuntaista kommunikaatiot. Se on ainutkertainen tilanne, johon voi valmistautua, mutta jossa on todennäköisesti yllättäviä tilanteita. Haastattelijaa kiinnostaa usein enemmän se miten reagoit ja vastaat, kuin mitä vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata asua isoissa kaupungeissa, niin ei tarvitse leikkiä rekrytointi leikkejä, vaan työt saa työhaastattelun perusteella :)
Itse en ehtinyt edes hakea töitä valmistuttuani uuteen ammattiin, kun jo soitettiin töihin. Työpaikan saatuani minulle on soitettu muualtakin, että kiinnostaisiko työt.
Lapseni 17v ilman työkokemusta ja koulutusta sai työpaikan soittamalla yrittäjälle ja nyt on 19v, valmistuu keväällä ja hänelle on tarjottu jo kolmea eri työpaikkaa.
Toinen lapseni, 20v, haki töitä reilu viikko sitten, sai hakemansa paikan ja aloittaa ensi viikolla. Taustana ylioppilastutkinto.
Mitään sukulaisuussuhteita tmv ei ole, vaan kaikki paikat on sellaisia, johon menty täysin vieraana.
Lestadiolaissuhteet kuitenkin?
Oli taas
Mite niin tarpeeton ja tyhmä vastaus? Kaikkihan tietävät, että lestadiolaiset suosivat omiaan rekrytoinnissa. Kai nyt selvän tosiasian saa sanoa.
"Sujuva rekrytointi tukee osaltaan myös hyvää työnantajamielikuvaa.
Tässäpä se fakta millä yrityksille myydään rekrypalveluja.
Ymmärtäisin, jos haettaisiin uutta toimitusjohtajaa, ylemmän tason manageria, jolla paljon alaisia ja vastuita tai jotain erityisasiantuntijaa vastuulliseen hommaan. Mutta Finnkinon kassa?!
Mitä nuorempi nainen sitä laiskempi nainen ja sitä enemmän ei halua panostaa mihinkään ja odottaa saavan kaiken valmiiksi tarjoiltuna ettei vahingossakaan tarvi itse nähdä vaivaa
Vierailija kirjoitti:
Olen itse just useammassakin rekryprosessissa työnhakijana ja en tiedä jatkuuko prosessi vielä vai mitä tapahtuu. Tähän mennessä se on vaatinut tietysti nämä hakemukset ja cv:t, kaksi erillistä haastattelua, suosittelijat ja suosittelijoilta vaadittu kyselylomakkeella arviot minusta työntekijänä. Kyseiset haetut työt ovat ihan perinteisiä duunarihommia.
Suosittelijoiltako vaaditaan arviot kyselylomakkeella? 😳. No jopas on mennyt pilkunviilaamiseksi koko homma. Ihan sairasta että työnantaja joutuu jo paperilla vakuuttamaan että osaa se Leena töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, jos haettaisiin uutta toimitusjohtajaa, ylemmän tason manageria, jolla paljon alaisia ja vastuita tai jotain erityisasiantuntijaa vastuulliseen hommaan. Mutta Finnkinon kassa?!
Niinpä! Kai tuolla jotenkin yritetään nostaa työn arvostusta ja tosiaan sitä yrityksen mainetta ja mielikuvaa. Mutta onhan tuo ihan naurettavaa kun on olemassa koeaika joka alalla. Oppiihan tuonkin työn yhdessä päivässä. Tekee normaalisti haastattelut ja ottaa yhden töihin, varalle jää vaikka 9. Mikä on todennäköisyys että yksikään ei tuohon työhön kykene? Aika häviävän pieni. Noin, säästyi kymppitonni vaikka sen työntekijän palkkaamiseen. Saa käyttää, mutta ei ole pakko. Kun elämästä tekee helpompaa, vähenee stressikin.
Mä muistan, kun joskus vuonna 2015 hain sairaanhoitajan kesätyötä paikkakuntani keskussairaalaan. Kun menin sinne työhaastatteluun, luulin tapaavani esimiehen , mutta siellä olikin vain rekrytointisihteeri, joka vaan otti kopiot tutkinto- ja työtodistuksistani ja kysyi, että mitkä sairaanhoitajan työpaikat minua kiinnostaa. Hän sanoi, että seuraavassa vaiheessa esimiehet perehtyvät hakemuksiin ja sitten he tekevät vielä henkilökohtaisen haastattelun niiden kanssa, jotks on valittu 2. Kierrokselle. Mietin vaan, että toimikohan he noin myös niiden työnhakijoiden kanssa, jotka olivat matkustaneet sinne pitkän Matkan päästä ja luulivat tulevansa oikeaan työhaastatteluun? Olisiko tuntunut kivalta matkustaa junalla esim 400km ihan vaan kuullakseen, että sinut ehkä kutsutaan vielä varsinaiseen työhaastatteluun myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Samaistun tähän niin hyvin. Olen siis opiskelija ja en kuitenkaan saa oman alan töitä kesäksi. Kaikenlaista joutuu tekemään, ilman mitään työpaikkaa. Esimerkiksi matkustamaan pitkiä matkoja työhaastatteluun, tehdä sitä ennen videohaastattelun, cvn, ja kun viimein pääsee paikan päälle haastatteluun, joutuu pettymään kun ei sitten otetakkaan.
Siinäkin menee paljon rahaa, jos joutuu monta kertaa matkustamaan junalla pitkiä matkoja työhaastatteluun. Ja jos se yritys huomaisi tehneensä virhe rekrytoinnin, Niin ei se kesätyö edes kestä kuin sen 2-3kk, eli aika pian siitä työntekijästä pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa hakuprosessit vaan se että nykyään alkaa olla työ kuin työ jotain vuokrahommaa. Olin reilun vuoden eräässä firmassa vuokralaisena ja jo haastattelussa lupailtiin että hyvät tekijät otetaan pian talon kirjoille. Totuus oli että meitä vuokralaisia oli useampi ja kukaan ei ollut saanut vakipaikkaa tai edes päässyt määräaikaiseksi firman kirjoille. Tarvetta työntekijöille selvästi oli. Kaikki hyviä työntekijöitä. Sitten selvisi että vakkarit jotka tekivät täysin samoja hommia saivat 2 euroa enemmän palkkaa. Meillä vuokralaisilla myös todella suppea työterveys, ei mitään liikuntaetuja jne. Vakituisilla oli työvaatteet ja -kengät työnantajan puolesta ja me saimme vuokrafirman logolla varustetun t-paidan. YHDEN t-paidan kun olit ollut työssä 4 kuukautta :D Lähdin menemään kun aina vaan tyhjiä lupauksia niin vuokra- kuin asiakasfirmalta. Vuoden aikana vaihtuvuus oli kovaa. Me joilla olisi ollut kiinnostusta sitoutua yritykseen kohd
Vuokrahommia parisen vuotta sitten tehdessä tosiaan ärsytti nuo mainitsemasi epäkohdat sekä palkkauksessa että palkkioissa. Tuotantopalkkiot maksettiin ainoastaan vakkareille vaikka vuokrikset teki samaa työtä ja oli pitkälti heidän ansiota että bonareita ylipäänsä maksettiin. Esimerkiksi ylitöissä oli melkein pelksätään vuokratyöntekijöitä kun ei vakkareita kiinnostanut uhrata viikonloppuja. Miksi olisi, heillä oli mukava palkka ilmankin. Vuokristen työstä saivat kerätä neljästi vuodessa ilmaset hedelmät, helppoo ku mikä. Työvaatteet jne. turvavälineet sentään oli melkein samat vuokratyöntekijöille. Töitä oli aina kolmeksi kuukaudeksi joten aika mahdotonta suunnitella elämäänsä kovin pitkälle eteenpäin.
Mun poika on intissä ja saa sinnekin yhteydenottoja yrittäjiltä, että olisko kiinnostusta töihin. Ja on ihan perus maalaispoika joka osaa vähän sitä sun tätä ja jolla on ehkä koko Suomen surkeimman amiksen datanomilinjan keskinkertaiset paperit. Tehdastyötä laidasta laitaan on tehnyt ja niitä myös tarjotaan, eli ei edes koulutustaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ounastelen, että tässä on takana mm. se, että nykyajan nuoren populan (Gen Z) on todettu olevan vähän heikkoa ainesta. Työntekijä on ns. kallis investointi. Mikäli ko. valittu ns. lahoaa vaikka koeajalla, koko ruljanssi on aloitettava alusta.
Ei sillä, olen minäkin tässä ihmetellyt koko 800 hakijaa ja kaikkea tätä, nyt kun tästä on kirjoiteltu. Uusiahan on kirjaimellisesti jonossa, mikäli yhden kassan kanssa ei pelaakaan. Erikoista vähän myös tämä kaikesta avautuminen ja itkut medialle. Itse jos joskus jäi joku paikka saamatta, niin nokka kohti seuraavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ounastelen, että tässä on takana mm. se, että nykyajan nuoren populan (Gen Z) on todettu olevan vähän heikkoa ainesta. Työntekijä on ns. kallis investointi. Mikäli ko. valittu ns. lahoaa vaikka koeajalla, koko ruljanssi on aloitettava alusta.
Ei sillä, olen minäkin tässä ihmetellyt koko 800 hakijaa ja kaikkea tätä, nyt kun tästä on kirjoiteltu. Uusiahan on kirjaimellisesti jonossa, mikäli yhden kassan kanssa ei pelaakaan. Erikoista vähän myös tämä kaikesta avautuminen ja itkut medialle. Itse jos joskus jäi joku paikka saamatta, niin nokka kohti seuraavia.
No sitä suuremmalla syyllä ei ole mitään järkeä pulittaa siitä ruljanssista kymppitonnia :D
Videosta saa kyllä paremmin yleiskuvan hakijasta kun pelkästä CVstä. Musta se on ollut kiva lisä varsinkin kun hakemuksia saattaa tulla pilvin pimein. Sekin on mukavaa että rekryfirma esitsekkaa hakemukset ja välittää parhaimmat luettavaksi. Oman työn ohessa kun aikaa ei hirveästi ole niin voi keskittyä niihin jotka haluaa haastatella. Rekryfirma toimii ulkoistettu ja osana HR:ää. Mutta tämä prosessi tosin vaan vakipaikkoihin ei kesätöihin.
Barona on paskalafka, kuten kaikki muutkin vuokratyöfirmat. Siis hyi helvetti vuokratyö. Koko sana tuottaa jo oksennusrefleksin
Todellinen ongelma tässä ei ole rekrytointiprosessi vaan se, että hakijoita on noin paljon. Prosessi on vain oire. Missä Helvetissä on se työvoimapula?! MISSÄ?!
Vormisto vois puristaa perseellä.