Miksi nuoret joutuvat monivaiheisiin rekryprosesseihin? Näin vastaa Barona
Miksi yksinkertaiseen kassatyöhön päästäkseen on käytävä läpi jopa nelivaiheinen rekrytointiprosessi?
HS kertoi maanantaina, että moni nuori kokee töiden saamisen pääkaupunkiseudulta hankalana, työläänä ja stressaavana. Esimerkiksi 21-vuotias Laura Anttinen kertoi hakeneensa elokuvateattarin kassalle töihin, jolloin hän joutui nelivaiheiseen rekrytointiprosessiin. Vastassa oli jopa 800 kilpailijaa.
Pyysimme Baronan rekrytointipäällikkö Kristiina Vormalaa selittämään, miksi töihin pääseminen on nykyään niin valtavan rekrytointiviidakon takana.
https://hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010270549.html
Kommentit (80)
Totta helvetissä jonku baronan rekrypäällikön mielestä noihin pällitesteihin on hyvät perusteet 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata asua isoissa kaupungeissa, niin ei tarvitse leikkiä rekrytointi leikkejä, vaan työt saa työhaastattelun perusteella :)
Itse en ehtinyt edes hakea töitä valmistuttuani uuteen ammattiin, kun jo soitettiin töihin. Työpaikan saatuani minulle on soitettu muualtakin, että kiinnostaisiko työt.
Lapseni 17v ilman työkokemusta ja koulutusta sai työpaikan soittamalla yrittäjälle ja nyt on 19v, valmistuu keväällä ja hänelle on tarjottu jo kolmea eri työpaikkaa.
Toinen lapseni, 20v, haki töitä reilu viikko sitten, sai hakemansa paikan ja aloittaa ensi viikolla. Taustana ylioppilastutkinto.
Mitään sukulaisuussuhteita tmv ei ole, vaan kaikki paikat on sellaisia, johon menty täysin vieraana.
Mitä työpaikkoja lapsillesi on tarjottu? En muista, että itselleni olisi koskaan tarjottu työtä. Kuitenkin olen ylemmän korkeakoulututkin
Harmillista jos sinulle ei ole tarjottu työtä, mutta ihmisiä on, joille tarjotaan. Itsellekin on tarjottu koulutustani vastaavaa työtä ihan ilman hakemista.
Ja lapselleni on tarjottu hänen koulutustaan vastaavaa työtä, on opiskellut ammattikoulussa. Yrittäjät soittavat ammattikouluun ja kysyvät opettajilta suosituksia parhaista oppilaista ja heidän yhteystietoja ja soittavat näille oppilaille opintojen loppuvaiheessa.
Eikun oikeasti Baronalle ja muille rekryfirmoille pitää olla töitä ja rahaa. Samaa skeidaa kuin TE toimistojen työllistämiskoulutukset, joita erilaiset firmat järjestää. Täyttä skeidaa.
Nuorien pitäisi boikotoida rohkeammin noita temppuratatestejä. Kerran olisi yhteen tehtaan kesätyöpaikkaan pitänyt normaalin hakemuksen jälkeen lähetellä jotain videoita, en lotkauttanut eväänikään, vaikka sähköpostiin tuli pari kertaa pyyntö. Lopuksi soittivat, että kiinnostaako tulla haastatteluun paikan päälle. Siinä vaiheessa olin jo löytänyt toisen työn ihan perinteisin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä jonku baronan rekrypäällikön mielestä noihin pällitesteihin on hyvät perusteet 🤣
Hih hih, pidän tämä mielessä kun joku valittaa työkaveristaan tai saamastaan palvelusta. Ihan turha on seuloa, kun se on vaan asiakaspalvelutyötä.
Mun esikoinen haki vaikka mitä töitä Baronan kautta. Ikinä ei saanut edes vastausta edes hyllyttäjäksi.
Samaistun tähän niin hyvin. Olen siis opiskelija ja en kuitenkaan saa oman alan töitä kesäksi. Kaikenlaista joutuu tekemään, ilman mitään työpaikkaa. Esimerkiksi matkustamaan pitkiä matkoja työhaastatteluun, tehdä sitä ennen videohaastattelun, cvn, ja kun viimein pääsee paikan päälle haastatteluun, joutuu pettymään kun ei sitten otetakkaan. Eikö ihmisten aikaa voisi säästää ja kutsua haastatteluun vain sen kenet aikoo valita? Kyllä videohaastattelun ja cvn perusteella pitäisi jo osata valita. Tai sitten skippaa videohaastattelut, ja pyytää suoraan toimistolle haastikseen On myös naurettavaa millaista taitoa ja edellytyksiä ihan perus rivityöntekijäksi kassalle/asiakaspalveluun/jopa SIIVOJAKSI vaaditaan. Onneksi sain lopulta töitä henkilökohtaisena avustajana vammaisille. Tuntui olevan ainoita paikkoja joissa arvostetaan reippaita nuoria, ja tajutaan että työvoimaa tarvitaan ja ei rasiteta ihmisiä kaikenmaailman välivaiheilla ja turhilla odotuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun tähän niin hyvin. Olen siis opiskelija ja en kuitenkaan saa oman alan töitä kesäksi. Kaikenlaista joutuu tekemään, ilman mitään työpaikkaa. Esimerkiksi matkustamaan pitkiä matkoja työhaastatteluun, tehdä sitä ennen videohaastattelun, cvn, ja kun viimein pääsee paikan päälle haastatteluun, joutuu pettymään kun ei sitten otetakkaan. Eikö ihmisten aikaa voisi säästää ja kutsua haastatteluun vain sen kenet aikoo valita? Kyllä videohaastattelun ja cvn perusteella pitäisi jo osata valita. Tai sitten skippaa videohaastattelut, ja pyytää suoraan toimistolle haastikseen On myös naurettavaa millaista taitoa ja edellytyksiä ihan perus rivityöntekijäksi kassalle/asiakaspalveluun/jopa SIIVOJAKSI vaaditaan. Onneksi sain lopulta töitä henkilökohtaisena avustajana vammaisille. Tuntui olevan ainoita paikkoja joissa arvostetaan reippaita nuoria, ja tajutaan että työvoimaa tarvitaan ja ei rasiteta ihmisiä kaikenmaailman välivaiheilla ja turhilla odotuk
Työpaikka ei ole syntymäoikeus.
Siis aivan naurettavaa. Ja sitten ihmetellään kun nuoret ei halua töihin. Kuka jaksaa nähdä hirveän vaivan kun sitten tulevalla palkalla hädin tuskin elää kelaa paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata asua isoissa kaupungeissa, niin ei tarvitse leikkiä rekrytointi leikkejä, vaan työt saa työhaastattelun perusteella :)
Itse en ehtinyt edes hakea töitä valmistuttuani uuteen ammattiin, kun jo soitettiin töihin. Työpaikan saatuani minulle on soitettu muualtakin, että kiinnostaisiko työt.
Lapseni 17v ilman työkokemusta ja koulutusta sai työpaikan soittamalla yrittäjälle ja nyt on 19v, valmistuu keväällä ja hänelle on tarjottu jo kolmea eri työpaikkaa.
Toinen lapseni, 20v, haki töitä reilu viikko sitten, sai hakemansa paikan ja aloittaa ensi viikolla. Taustana ylioppilastutkinto.
Mitään sukulaisuussuhteita tmv ei ole, vaan kaikki paikat on sellaisia, johon menty täysin vieraana.
Tämä on sitä normaalia arkea pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Samoin omat lapset ovat saaneet helposti kesätöitä ja osa-aikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih, pidän tämä mielessä kun joku valittaa työkaveristaan tai saamastaan palvelusta. Ihan turha on seuloa, kun se on vaan asiakaspalvelutyötä.
"En ymmärrä, mistä ihmeestä teillä voi olla valittamista. Olen ammattilaisten parhaimmistoa, ja käynyt rekrytoinnissa läpi 184 testi-, arviointi-, ja haastattelukierrosta ja minut on sitä kautta valittu tähän osa-aikaiseen kassahenkilön kesätyöhön. Jos haluatte valittaa, ottakaa yhteyttä Baronan rekrytointipäällikköön, joka on vastuussa valinnastani tähän tehtävään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun tähän niin hyvin. Olen siis opiskelija ja en kuitenkaan saa oman alan töitä kesäksi. Kaikenlaista joutuu tekemään, ilman mitään työpaikkaa. Esimerkiksi matkustamaan pitkiä matkoja työhaastatteluun, tehdä sitä ennen videohaastattelun, cvn, ja kun viimein pääsee paikan päälle haastatteluun, joutuu pettymään kun ei sitten otetakkaan. Eikö ihmisten aikaa voisi säästää ja kutsua haastatteluun vain sen kenet aikoo valita? Kyllä videohaastattelun ja cvn perusteella pitäisi jo osata valita. Tai sitten skippaa videohaastattelut, ja pyytää suoraan toimistolle haastikseen On myös naurettavaa millaista taitoa ja edellytyksiä ihan perus rivityöntekijäksi kassalle/asiakaspalveluun/jopa SIIVOJAKSI vaaditaan. Onneksi sain lopulta töitä henkilökohtaisena avustajana vammaisille. Tuntui olevan ainoita paikkoja joissa arvostetaan reippaita nuoria, ja tajutaan että työvoimaa tarvitaan ja ei rasiteta ihmis
Siis nyt valitetaan että työpaikka ei ole syntymäoikeus ja vähän aikaa sit valitettiin kun nuoret ei halua töihin vaikka kuinka on tarjolla vaan elää tuilla? Kumpi nyt on homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun tähän niin hyvin. Olen siis opiskelija ja en kuitenkaan saa oman alan töitä kesäksi. Kaikenlaista joutuu tekemään, ilman mitään työpaikkaa. Esimerkiksi matkustamaan pitkiä matkoja työhaastatteluun, tehdä sitä ennen videohaastattelun, cvn, ja kun viimein pääsee paikan päälle haastatteluun, joutuu pettymään kun ei sitten otetakkaan. Eikö ihmisten aikaa voisi säästää ja kutsua haastatteluun vain sen kenet aikoo valita? Kyllä videohaastattelun ja cvn perusteella pitäisi jo osata valita. Tai sitten skippaa videohaastattelut, ja pyytää suoraan toimistolle haastikseen On myös naurettavaa millaista taitoa ja edellytyksiä ihan perus rivityöntekijäksi kassalle/asiakaspalveluun/jopa SIIVOJAKSI vaaditaan. Onneksi sain lopulta töitä henkilökohtaisena avustajana vammaisille. Tuntui olevan ainoita paikkoja joissa arvostetaan reippaita nuoria, ja tajutaan että työvoimaa tarvitaan ja ei rasiteta ihmis
Ei tietenkään ole eikä kukaan niin ole väittänytkään tässä :D mutta jos on terveellä järjellä varustettu, reipas, paljon työkokemusta, suomenkielentaidon omaava täsmällinen nuori, jolla suosittelijat sun muut, todistukset, eikä pääse lindexin kassalle töihin. Sitten näet siellä muslimityttöjä huivit päässä ja mietit miten he pääsivät sinua paremmin työhön?
Ihan järjettömän monimutkainen prosessi kesätyön takia. Omakin lapsi on ollut koulusta pois näiden haastattelujen takia ja käyttänyt tuntikausia videoiden ja hakemuksen tekemiseen. Ymmärrän, jos kyseessä olisi vakituinen paikka, mutta en kesätyön takia. Lisäksi listoilla on ihan järjettömiä hommia, joissa työtä tarjotaan lopulta muutamaksi tunniksi/viikko tai esim. lehtimyyjän työ ja palkka on naamioitu niin ovelasti, ettei nuori sitä välttämättä edes ymmärrä. Hävetkää aikuiset ihmiset ja työnantajat! Lisäksi nykyisin hakemusprosessissa korostuu aivan liikaa esiintymiskyky ja sosiaalisuus. Suurin osa nuorista on vielä epävarmoja ja uudessa tilanteessa ujoja, mutta ovat kuitenkin luotettavia ja ahkeria tekemään työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan naurettavaa. Ja sitten ihmetellään kun nuoret ei halua töihin. Kuka jaksaa nähdä hirveän vaivan kun sitten tulevalla palkalla hädin tuskin elää kelaa paremmin?
Sen työpaikan haluaa joku muukin kuin vain se yksi.
Sama se on esim opiskelupaikan kanssa. Niihinkin seulotaan todistusten, pääsykokeiden, jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten yritys voi käyttää osa-aikaisen "tuottamattoman" työntekijän rekrytointiin 5000 - 10 000 euroa? Siis vuosipalkan verran?
Kyllä kaikkeen tuottamattomaan ja nöyryyttävään on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikun oikeasti Baronalle ja muille rekryfirmoille pitää olla töitä ja rahaa. Samaa skeidaa kuin TE toimistojen työllistämiskoulutukset, joita erilaiset firmat järjestää. Täyttä skeidaa.
TE-toimistojen työnhakuvalmennuksessa opetellaan tekemään niitä samoja CV-mainoksia, joita rekrytoijat eivät viitsi enää edes avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työpaikkoja lapsillesi on tarjottu? En muista, että itselleni olisi koskaan tarjott
Ja mistäköhän se opettaja tietää kuka on paras? Silloin kun minä kävin koulua parhaat oli opettajan mielestä huonoimmat oppilaat, koska pepunnuoleskelijat olivat hyviä oppilaita. Heistä ei vain ollut mitään iloa työssä.
Kuinkahan hiton monimutkaista testiä pukkais jos baronalle hakis töihin :D
Rekryfirmat ovat myyneet itsensä hyvin siihen työnantajan ja työntekijän väliin.