Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka motivoida 6.-luokkalainen ruotsin opiskeluun?

Vierailija
06.03.2024 |

Kaikki muut aineet sujuvat kiitettävästi, mutta ruotsi ei kiinnosta, sillä lapsi pitää suomenruotsin tankkaamista varsin turhana.

Olen yrittänyt tsempata, että Ruotsissa tehdään hyvää viihdettä/kulttuuria ja on kiva ymmärtää kieltä/kylttejä/ruokalistoja/jotain ruotsinkielisissä paikoissa. Tai jospa joskus tulee vastaan joku ihuna svenskatalande, johon rakastuu. Tai löytyy duuni Ruotsista tms.

Ei ole vakuuttanut. Onko muilla vinkkejä, kuinka asenne parantuisi? Tai konsteja, joilla sanastoa oppisi "puolivahingossa"? 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaahan se ruotsin pakollisuus on, mutta ei tule valitettavasti poistumaan niin kauan, kun osa päättäjistä on ruotsinkielisiä. Ja nyt meillä on vielä ruotsinkielinen presidenttikin...

Vierailija
42/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin luultavasti päätynyt ikityöttömäksi, jos en olisi ollut koulussa hyvä Ruotsissa. Kun valmistuin yliopistosta, oli 1990-luvun lama, eikä Suomessa mitään töitä saanut. Mutta ruotsin avulla opin norjaa helposti, ja Norjassa oli oman alan töitä. Asuin siellä muutaman vuoden.

Jos en olisi tunnollisesti tankannut ruotsia lukiossa, olisin joutunut jäämään laman kouriin. Kun työmarkkinat vilkastuivat 1990-luvun lopulla, olisin ollut jo lopullisesti syrjäytynyt, ja nyt kituuttaisin jollain minimietuuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menette päiväristeilylle Tukholmaan ja jätät lapsen itsekseen selviämään. Toki seuraat tilannetta kauempaa sivusta. Motivoi ainakin minua kun olin lapsi.

Kaikki ruotsalaiset puhuu englantia (ja jossain kahviloissa, ravintoloissa jopa paremmin sitä kuin ruotsia, koska eivät ole kantiksia).

Vierailija
44/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menette päiväristeilylle Tukholmaan ja jätät lapsen itsekseen selviämään. Toki seuraat tilannetta kauempaa sivusta. Motivoi ainakin minua kun olin lapsi.

Lapseni on hyvä englannissa, joten selviäisi kyllä Tukholmassa.

Ap

Menette alueelle, jossa ei englannilla selviä.

Jättäisitkö 12-vuotiaan lapsesi yksin johonkin autopommilähiöön, johon et itsekään menisi?

Ei siellä autopommi lähiössä mitään ruotsia puhuta.

Vierailija
45/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa Ruotsi-kanava,huippuohjelmaa monilta kanavilta.

Tai katsokaa Marko och  Irma YouTubesta,heistä tehty myös tv-ohjelma

-huippusuosittu Ruotsissa ;äiti ja muusikkopoika-Markoolio

Vierailija
46/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yleisesti pärjää koulussa hyvin melko helpolla, ja ajattelee jonnekin tulevaisuuteen opintoja kohti, niin sillä ehkä voi motivoida, että ruotsi on helppo kieli ja vaadittu taso sellainen, että siitä saa aika helpon kympin, jos kielet yleensä menevät omalla painollaan ok. 

Meillä tää motivoi, ja nykyään se kielikin on jo kivaa. Kutosluokkalainen myös kyseessä.

Kun lapsi halusi A-kieliksi muun kuin enkun, me aletaan nähdä kuinka erilainen se vaatimustaso onkaan. A-kieli teettää oikeasti työtä, A2-enkku menee ihan omalla painollaan ja nykyään myös ruotsi. Ruotsissa vielä koealueet suppeita ja tehtävät helppoja tuohon enkkuunkin verraten.

Mä käytän ruotsia töissä, lapsen isä itä-Suomesta kotoisin olevana inhoaa pakkoruotsia. Mitään kontakteja suomenruotsalaisiin tms ei ole. Joku sukulainen opiskellut Suomessa ruotsinkielisen yliopistotutkinnon. Niistäkin on kyllä lapsen kanssa puhuttu, et joillekin ruotsin taito tarjoaa opiskelupaikan. Kikkailuahan se tietty on vaihtaa äidinkieli keinotekoisesti.

Vierailija
47/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on varsin helppo kieli oppia ja siitä on valtavasti hyötyä, jos joskus haluaa opetella esimerkiksi saksaa tai muita kieliä. 

Itse olisin pärjännyt elämässä ilman ruotsia mutta käytännössä sen osaaminen on valtava etu. Omassa lähipiirissä on nykyään paljon suomenruotsalaisia ja on kiva, että heillä on mahdollisuus käyttää omaa äidinkieltään kanssani. Jutellaan molemmat omalla äidinkielellä, minä suomeksi ja he ruotsiksi. Samoin työelämässä. On kiva ymmärtää mistä ne työkaverit oikein puhuu.

Vierailija
48/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen Ruotsissa vähän vitsin vuoksi yrittänyt puhua oppimaani muumiruotsia, svedut / maa-muut on ihan että whaat? Eli enkkuun vaihtuu välittömästi. Esim. Kaffe, mjölk ja socker ovat olleet käsittämättömiä sanoja kuulijalle! :D

Tosi hyödyllisiä kieliopintoja vuositolkulla.

Vierailija
49/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette myöhässä.

Vierailija
50/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi on ollut pakkoruotsia niin kauan kun minä jaksan muistaa. Mitä hiton väliä jollain ruotsin numerolla on jossain kuudenenluokan todistuksessa? Älä tee siitä niin isoa numeroa.

Ei siitä numerosta varmaan tässä olekaan kyse. Tossa iässä on vaan hyvä olla putoamatta kyydistä missään aineessa. Yläkouluikä tuo muitakin haasteita kuin kuin koulumenestys. Mä ajattelen, että alusta asti kyydissä pysyminen voi estää isompia murheita myöhemmin.

ei AP

Vierailija
51/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on varsin helppo kieli oppia ja siitä on valtavasti hyötyä, jos joskus haluaa opetella esimerkiksi saksaa tai muita kieliä. 

Itse olisin pärjännyt elämässä ilman ruotsia mutta käytännössä sen osaaminen on valtava etu. Omassa lähipiirissä on nykyään paljon suomenruotsalaisia ja on kiva, että heillä on mahdollisuus käyttää omaa äidinkieltään kanssani. Jutellaan molemmat omalla äidinkielellä, minä suomeksi ja he ruotsiksi. Samoin työelämässä. On kiva ymmärtää mistä ne työkaverit oikein puhuu.

Miksi saksan opiskeluun tarvittais joku "porttiteoria"kieli? Eikö saksaa muka opi ilman pohjatietoja ruotsista?? Ihan bullshit teesi.

Vierailija
52/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtäkään oppilasta kuka olisi motivoitunut ruotsista silloin kuin opiskelin. Eipä tuollaiseen turhuuteen voikkaan motivaatiota löytyä. Tuokin opiskeluaika olisi paljon järkevämpää käyttää englannin opiskeluun.

Vierailija
53/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei myöskään ruotsi kiinnostunut tipan tippaa, vaikka opin sitä tosi helposti. Ehkä mun oli vaikea motivoitua sen opiskeluun, koska puola ja venäjä olivat mun kotikieliä. Lisäksi puhuin suomea mun kavereiden kanssa. Osasin myös englantia, saksaa ja erästä esivanhempien puhumaa harvinaisempaa kieltä. Kirjoitin lopulta ruotsista laudaturin, mutten ole koskaan käyttänyt kyseistä kieltä yhtään mihinkään:(

Vierailija
54/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa matkustaa Ruotsiin ja kokemus kielestä tulee käytännössä helpommin oppina kuin koulussa tai vaatimalla.

Itse lastenkodissa eläneenä suomenkieli oli normaali ja yläasteelle mennessä tuli ruotsi pakollisena oppiaineena kuvaan. Oli ollut 10 vuotta lastenkodissa ja sain 1000 mk omaan valintaiseen hankkeeseen jonka sain toteuttaa tosin pitkin hampain. Otin mukaani nuoriso ohjaajan ja kiersimme Vantaa Turku rannikkoa myöten autolla Haaparantaan ja ruotsin puolta alas Kappesärin kautta lautalla takasin Turkuun ja Vantaalle. Opin ruotsia enemmän kuin koulussa koko aikana sillä reissulla. Että näin.

Kan ja voo vettä. Voisinko saada.. vettä ja hyvin pärjäisin elämässä sen jälkeenkin.

Kättä lippaan lastenkodista elämään ponnistaneelle! Ei varmasti ole ollut helppo tie. 

Tää täytyi ohimennen tulla kirjoittamaan.

Vierailija
55/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaa antaa lapsen opiskella jotain mistä tulevaisuudessa on jotain hyötyä. Ruotsin opiskelu voi olla hyödyllistä jos haluaa muuttaa ruotsiin.

Vierailija
56/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaa antaa lapsen opiskella jotain mistä tulevaisuudessa on jotain hyötyä. Ruotsin opiskelu voi olla hyödyllistä jos haluaa muuttaa ruotsiin.

Tällainen que sera / sumuinen tulevaisuus -jossittelu ei ole kovin tehokas motivaattori 12-vuotiaalle, joka tuskin ajattelee vielä edes seuraavaa kesää.

Vierailija
57/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on hyvä englannissa, joten selviäisi kyllä Tukholmassa.

Ap

Menette alueelle, jossa ei englannilla selviä.

Jättäisitkö 12-vuotiaan lapsesi yksin johonkin autopommilähiöön, johon et itsekään menisi?

Ei siellä autopommi lähiössä mitään ruotsia puhuta.

Autopommilähiö on se ainoa alue Ruotsissa missä ei valkoihoinen selviä (kirjaimellisesti) englannilla (vaan tärkein kieli on arabia). Kysehän oli että "Menette alueelle, jossa ei englannilla selviä".

Ruotsissa on kouluissa pakollisena kielenä englanti, ja tarkkaan ottaen kaikissa maissa missä valtakielenä on ruotsi on pakollisena koulukielenä englanti. Ainoa poikkeus on manner-Suomi, missä englanti ei ole pakollinen, vaikka on käytännössä lähes pakollinen.

Vierailija
58/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakottaisi osaamaan jotakin yhtä turhaa ja vastenmielistä kieltä! Sen sijaan kannustaisin keskittymään hänelle itselleen tärkeisiin aineisiin/kieliin

Vierailija
59/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen que sera / sumuinen tulevaisuus -jossittelu ei ole kovin tehokas motivaattori 12-vuotiaalle, joka tuskin ajattelee vielä edes seuraavaa kesää.

mielummin annan lapseni ottaa 5 ruotsista ja 10 matikasta kun 7 molemmista. elämässä kannattaa myös asettaa prioriteetteja.

Vierailija
60/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pakottaisi osaamaan jotakin yhtä turhaa ja vastenmielistä kieltä! Sen sijaan kannustaisin keskittymään hänelle itselleen tärkeisiin aineisiin/kieliin

Totta. Tosin osaamattomalle tästä höpökielestä tulee kamala riippakivi, kun jatkuu pakollisena vielä vuosia. :( 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi