Kuinka motivoida 6.-luokkalainen ruotsin opiskeluun?
Kaikki muut aineet sujuvat kiitettävästi, mutta ruotsi ei kiinnosta, sillä lapsi pitää suomenruotsin tankkaamista varsin turhana.
Olen yrittänyt tsempata, että Ruotsissa tehdään hyvää viihdettä/kulttuuria ja on kiva ymmärtää kieltä/kylttejä/ruokalistoja/jotain ruotsinkielisissä paikoissa. Tai jospa joskus tulee vastaan joku ihuna svenskatalande, johon rakastuu. Tai löytyy duuni Ruotsista tms.
Ei ole vakuuttanut. Onko muilla vinkkejä, kuinka asenne parantuisi? Tai konsteja, joilla sanastoa oppisi "puolivahingossa"?
Kommentit (67)
Pakkoruotsi on ollut pakkoruotsia niin kauan kun minä jaksan muistaa. Mitä hiton väliä jollain ruotsin numerolla on jossain kuudenenluokan todistuksessa? Älä tee siitä niin isoa numeroa.
Minä olen saanut rahallista kielilisää ruotsintaidosta.
Raha motivoi. Jos lapsi saa ruotsin kokeesta 8 = 20€, 9 = 50€ ja 10 = 100€.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapselleni näyttänyt töitäni, joita en olisi saanut ilman ruotsin taitoa. Lähetän hänelle osan arjen whatsapp-viesteistä ruotsiksi. Luen itse välillä vapaa-aikana ruotsin kielellä kaunokirjallisuutta.
Mitä tarkoittaa "näyttänyt töitäni"? Hoitajana rantaruotsalaisten alueella? Muutenhan riittää usein joku virkamiesruotsin kurssi, joka ei todellakaan takaa kielitaitoa.
Muuten ihan ok vinkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menette päiväristeilylle Tukholmaan ja jätät lapsen itsekseen selviämään. Toki seuraat tilannetta kauempaa sivusta. Motivoi ainakin minua kun olin lapsi.
Lapseni on hyvä englannissa, joten selviäisi kyllä Tukholmassa.
Ap
eli pärjäsi svenskatalandekin kanssa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menette päiväristeilylle Tukholmaan ja jätät lapsen itsekseen selviämään. Toki seuraat tilannetta kauempaa sivusta. Motivoi ainakin minua kun olin lapsi.
Ap
Menette alueelle, jossa ei englannilla selviä.
Niillä alueilla ei selviä ruotsillakaan. :D
Ihan vaikka Pietarsaaressa tai Ahvenanmaalla on vaikea toimia ilman ruotsia. Eikä kaikki puhu englantia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin tää itävalta-saksassa, johan alkoi deutsch lernen kiinnostaa.
Pistä katsomaan Areenasta Halla-ahoa ja Stubbia virkaanastujaissa eduskunnassa! Ja sitten tietty joku koukuttava ruotsalainen lasten/nuorten sarja/leffa, tekstityksellä tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan vaikka Pietarsaaressa tai Ahvenanmaalla on vaikea toimia ilman ruotsia. Eikä kaikki puhu englantia.
Hohhoijaa
Jos lasta opiskelu muuten kiinnostaa niin huomauta että keskiarvoon vaikuttaa tämäkin numero. Itselleni se oli ainoa motivaatio saada ruotsista kunnon arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapselleni näyttänyt töitäni, joita en olisi saanut ilman ruotsin taitoa. Lähetän hänelle osan arjen whatsapp-viesteistä ruotsiksi. Luen itse välillä vapaa-aikana ruotsin kielellä kaunokirjallisuutta.
Mitä tarkoittaa "näyttänyt töitäni"? Hoitajana rantaruotsalaisten alueella? Muutenhan riittää usein joku virkamiesruotsin kurssi, joka ei todellakaan takaa kielitaitoa.
Muuten ihan ok vinkit.
Näyttänyt töihini liittyviä ruotsinkielisiä kirjallisia aineistoja ja valmiita projekteja, jotka ovat tekstejä. Lisäksi olen kertonut, että ruotsin tasoani on selvitetty joskus jo töihin valitsemisvaiheessa ja se on ollut ehtona. En ole virkamies.
Mitä ne olivatkaan ne parhaat lastenkasvatusmenetelmät - veikkaisin lahjonnan tehoavan. Tarjoa kunnon korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli pitäis soluttautua jhk eristäytyneeseen kalastajakylään. Kyllä itse olen saanut Ahvenanmaalla asiani läpi ihan suomeksi.
Ruotsi on aika helppoa kun se lausutaan niin kuin kirjoitetaan.Kysele samoja sanoja englanniksi ja ruotsiksi niin ehkä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset osaa myös englantia. Ruotsi on ihan turha kieli Ruotsin ulkopuolella asuville. Niin on suomikin Suomen ulkopuolella asuville. On ihan turha esittää muuta kummankaan marginaalikielen osalta.
Hyvä motivointipuhe :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan ok vinkit.
Näyttänyt töihini liittyviä ruotsinkielisiä kirjallisia aineistoja ja valmiita projekteja, jotka ovat tekstejä. Lisäksi olen kertonut, että ruotsin tasoani on selvitetty joskus jo töihin valitsemisvaiheessa ja se on ollut ehtona. En ole virkamies.
Ehkä just joku ruotsinopettaja ei saa töitä, jos ei osaa ruotsia... Pakkoruotsi on tosi puuhastelua. Nekin tunnit vois opettaa vaikka selvitymis-, kansalais- ja sosiaalisia taitoja.
Lapsesi vaikuttaa fiksulta, joten ole rehellinen. Sano että ihan paska nakki mutta hoidettava silti. Lahjuksia vaan kehiin. Rahaa arvosanoista ja kesällä matkaatte Ahvenanmaalle.
Eiköhän kaikilla ole/ole ollut koulussa jokin aine, josta ei ole niin pitänyt. Pakko nekin on kuitenkin suorittaa. Elämässä pitää tehdä myös epämukavia asioita.
Kannattaa matkustaa Ruotsiin ja kokemus kielestä tulee käytännössä helpommin oppina kuin koulussa tai vaatimalla.
Itse lastenkodissa eläneenä suomenkieli oli normaali ja yläasteelle mennessä tuli ruotsi pakollisena oppiaineena kuvaan. Oli ollut 10 vuotta lastenkodissa ja sain 1000 mk omaan valintaiseen hankkeeseen jonka sain toteuttaa tosin pitkin hampain. Otin mukaani nuoriso ohjaajan ja kiersimme Vantaa Turku rannikkoa myöten autolla Haaparantaan ja ruotsin puolta alas Kappesärin kautta lautalla takasin Turkuun ja Vantaalle. Opin ruotsia enemmän kuin koulussa koko aikana sillä reissulla. Että näin.
Kan ja voo vettä. Voisinko saada.. vettä ja hyvin pärjäisin elämässä sen jälkeenkin.
Voi tietysti olla hiukan myöhäistä mutta jos vanhemman oma asenne ruotsiin on että turha kieli niin voi olla että lapsi ajattelee samoin. Pakkoruotsista jauhetaan koko ajan. Ruotsin ope tai kirja voi olla tylsä tai epämieluinen. Opetuksen taso vaihtelee. Tai ei ole syytä, ei vain pidä.
Meillä on ruotsi ollut aina mieluisampi kuin englanti ja ollaan pohdittu teinin kanssa että miksi. Itse puhun suomen lisäksi molempia kelvollisesti, ovat olleet työkieliä ja englanti on vahvempi. En puutu puolison rallienglantiin ja lapselle neuvon lausumisen tai kirjoittamisen jos pyydetään. Sen olen sanonut että kannattaa opetella kerralla oikein niin ei tarvitse myöhemmin korjailla.
Alakoulussa yritin saada katsomaan elokuvia englanniksi (jotain Disney tms.) ja ostin helppoja lastenkirjoja englanniksi luettavaksi. Yritti kyllä mutta ei vain napannut. Musiikkimakukin enemmän iskelmää (KaijaKoo ja Arttu Viskari) joten ei apuja sieltäkään. Lomamatkoilla oppinut nopeasti tervehdykset ja kiitokset paikallisella kielellä (viro, espanja, kreikka, turkki).
Ehkä muutama minuutti päivässä treeniä ja tsemppausta ja sitten antaa olla? Vähän kannattaa panostaa koska jos jää pahasti jälkeen niin voi olla vielä heikompi motivaatio. Yksi työkaveri teki niin kun hänen lapsi oli vähän pyöreä niin osti jotain jumppajuttuja (hyppynaru, pallo yms.) ja jätti niitä sitten esille että jos innostuisi liikkumaan. Äiti oli itse liikkuvaa sorttia mutta ei halunnut nolata lasta puhumalla pyöreydestä.
No joo, ruotsin kieli on elättänyt minut kaikki nämä vuosikymmenet.