Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka motivoida 6.-luokkalainen ruotsin opiskeluun?

Vierailija
06.03.2024 |

Kaikki muut aineet sujuvat kiitettävästi, mutta ruotsi ei kiinnosta, sillä lapsi pitää suomenruotsin tankkaamista varsin turhana.

Olen yrittänyt tsempata, että Ruotsissa tehdään hyvää viihdettä/kulttuuria ja on kiva ymmärtää kieltä/kylttejä/ruokalistoja/jotain ruotsinkielisissä paikoissa. Tai jospa joskus tulee vastaan joku ihuna svenskatalande, johon rakastuu. Tai löytyy duuni Ruotsista tms.

Ei ole vakuuttanut. Onko muilla vinkkejä, kuinka asenne parantuisi? Tai konsteja, joilla sanastoa oppisi "puolivahingossa"? 

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on muutama asiallinen neuvo mutta paljon huuhaata. Ei kouluruotsi ole pelkkää suomenruotsia, oppimateriaalissa on vaihtelevaa kieltä. Rannikkoseudulla on vielä tänäkin päivänä ihmisiä jotka puhuvat vain tai melkein vain ruotsia tai suomea auttavasti. Juuri tuolla Pietarsaaressa pärjää mainiosti ruotsilla, pelkän suomen kanssa voi tehdä tiukkaa. Olen asunut joten tiedän. 

Vierailija
62/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnostanut ruotsin opiskelu yhtään aikanaan, mutta totesin, että kun siellä tunneilla pitää istua kuitenkin, voin sitten saman tien hyödyntää ne opiskeluun. Ja kotiläksyt ei enää paljoa lisävaivaa tuottaneet siihen päälle.

Eli asenteella, että kun nyt pakko on tehdä, niin tehdään sitten kunnolla. Hyvästä osaamisesta kun saattaisi joskus olla hyötyä, huonosta ei varmasti, mutta melkein sama aika menee kuitenkin.

Yläasteen ruotsin numero oli 9 tai 10. Mitään en ruotsin taidolla ole tosin tehnyt, mutta eipähän tarvinnut yliopistossa tuskailla pakollisen virkamiesruotsin kanssa, kun pohjaosaaminen oli riittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on varsin helppo kieli oppia ja siitä on valtavasti hyötyä, jos joskus haluaa opetella esimerkiksi saksaa tai muita kieliä. 

Itse olisin pärjännyt elämässä ilman ruotsia mutta käytännössä sen osaaminen on valtava etu. Omassa lähipiirissä on nykyään paljon suomenruotsalaisia ja on kiva, että heillä on mahdollisuus käyttää omaa äidinkieltään kanssani. Jutellaan molemmat omalla äidinkielellä, minä suomeksi ja he ruotsiksi. Samoin työelämässä. On kiva ymmärtää mistä ne työkaverit oikein puhuu.

Miksi saksan opiskeluun tarvittais joku "porttiteoria"kieli? Eikö saksaa muka opi ilman pohjatietoja ruotsista?? Ihan bullshit teesi.

Ei sitä tarvitse välttämättä mutta se helpottaa. Jo englannin osaaminen helpottaa ruotsin opiskelua, kun vaikkapa kielioppi ja lauserakenne ovat tuttuja. 

Vierailija
64/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on varsin helppo kieli oppia ja siitä on valtavasti hyötyä, jos joskus haluaa opetella esimerkiksi saksaa tai muita kieliä. 

Itse olisin pärjännyt elämässä ilman ruotsia mutta käytännössä sen osaaminen on valtava etu. Omassa lähipiirissä on nykyään paljon suomenruotsalaisia ja on kiva, että heillä on mahdollisuus käyttää omaa äidinkieltään kanssani. Jutellaan molemmat omalla äidinkielellä, minä suomeksi ja he ruotsiksi. Samoin työelämässä. On kiva ymmärtää mistä ne työkaverit oikein puhuu.

Miksi saksan opiskeluun tarvittais joku "porttiteoria"kieli? Eikö saksaa muka opi ilman pohjatietoja ruotsista?? Ihan bullshit teesi.

Ei sitä tarvitse välttämättä mutta se helpottaa. Jo englannin osaaminen helpottaa ruotsin opiskelua, kun vaikkapa kielioppi ja lauserakenne ovat tutt

Kumma, kun paljon vaikeampi vieras kieli englanti onnistuu niin monelta, vaikka enkkua aloitellessa ei ole kovin paljon teoriapitoista pohjatietoa edes äidinkielen kieliopista. Johtopäätös: lapsikin ymmärtää, että englannin opiskelu on oikeasti hyödyllistä ja palkitsevaa.

Vierailija
65/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on yleissivistävä koulu, jonka sisällöt on ajateltu kaikille tarpeellisiksi ja soveltuviksi. Tämä ei tosin käytännössä toimi, koska ilmeisesti merkittävä osa yläasteella olevistakaan ei osaa kunnolla lukea ja kirjoittaa edes äidinkieltään. Syvällisemmät motivastiokeskustelut juuri ruotsin alkeiden suhteen ovat mielestäni turhia. Jos lapsi muuten on motivoitunut koulunkäyntiinsä nähden, voi tuon yhden oppiaineen helpot alkeet kyllä opetella, jos vanhemmat sitä edellyttävät. Voi myös ottaa siitä vaikka arvosanan 5 alkuun, minkä jälkeen ehkä - helposti - korjaa asian seuraavaan todistukseen mennessä.

Vierailija
66/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että ei tarvitse, keskity oikeisiin aineisiin ja vedä ruotsi hyväksyttävästi läpi jotta byrokraattitädit ovat tyytyväisiä.

Vierailija
67/67 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse välttämättä mutta se helpottaa. Jo englannin osaaminen helpottaa ruotsin opiskel

En kyllä osannut englannin kielioppia ennenkuin yliopistossa. Siihen asti mentiin tyylillä kunhan tulee ymmärretyksi. Saksan opiskelun jälkeen ruotsi taas tuntui todella helpolta. Espanjan opiskelu helpottaa portugalin oppimista jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän