Verovaroin kustannettu kouluruoka pitää lopettaa
Miksi verovaroilla kustannetaan kouluruoka, kun se ei edes maistu kuin noin puolelle koululaisista? Hirvittävä kuluerä ja puolet päätyy jätteeksi. Tähän pitäisi hallituksen puuttua. Toki vähävaraisille lapsille voisi edelleen tarjota leipää, puuroa ja juureksia lounastauolla.
Kommentit (104)
Turussa Tsykin pihalla kävi köyhät kaivamassa possuille menevistä roskiksista ruokaa 1970-luvulla.
Keittäjät ystävällisesti laittoi päällimmäiseksi sentään ylijäänyttä ruokaa eikä oppilaiden lautaselta tullutta. Ällöttävää silti, sillä kai molemmat oli samassa tai samoissa astioissa.
Suksippa saastainen idioottivajakki vaikka hevon v täältä.
Koulujen pitäisi luopua ruokalistoista missä on erikoisia ruokia ja keskittyä tarjoamaan sitä mitä lapset syö. Järjenköyhää pakottaa kaikki syömään janssonin kiusausta ja kasvispihvejä, jos ne ei maistu.
Lihapullat taas on monilla suosiossa, samoin lasagne. Keittäjät varmasti osaisivat Ihan muutamassa minuutissa kertoa mitkä ruuat menee roskiin ja mitkä syödään. Kohdennetaan verorahat oikein ja tarjotaan lapsille sitä mikä heille maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos lisättäisiin kuria. Ei päästetä niitä pentuja ulos koulusta paistopisteelle, vaan vartijat ovelle ja niskaperseotteella ruokalaan. Ei sitä ennenkään koulun alueelta saanut poistua.
Minkähän lakipykälän turvin vartijat saisi käydä käsiksi? Voisi olla aika mielenkiintoiset jälkipelit tiedossa, nämä jälkipelit käytäisiin ihan jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoan yksi tarkoitus pitäisi olla opettaa, että terveellinen ja ekologinen kasvisruoka voi olla todella hyvää. Ikävä kyllä tähän ei riittävästi satsata, lisäpanostus maksaisi itsensä takaisin kansanterveytenä.
Älä unta näe. Kakrut menee kauppaan ja ostaa sieltä hampurilaisia ja karkkia, pullia, munkkeja ym. Älä luule, että kansanterveys mitenkään koulujen kasvisruoilla paranisi.
Pitääkö koulukin lopettaa, kakrut lintsaa kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI kyllästytä. Me ollaan kuitenkin hyvinvointivaltio ja kouluruoka on osa sitä. Haluatteko te romuttaa koko homman?
Jos ei kerran sitä kouluruokaa syödä niin parasta on se lopettaa. Monta muutakin hyvinvointivaltiota on maailmassa joilla ei ole kouluissa ruokailua ja kummasti pärjäävät eivätkä ole sen sairaampia - tai jopa terveempiä - kuin suomalaiset. Kannatan romuttamista.
Eli jos Vantaalla ei syödä, niin Turustakin pitää poistaa kouluruoka? Meidän lasten luokilla kaikki syö hyvällä ruokahalulla suurimman osan ruuasta. Tänään oli kermakalaa ja se ei kuulemma oikein kenellekään maistu, mutta eilen oli pitänyt odottaa santsivuoroa pitkään.
Osassa kouluista on oikeasti hyvä henkilökunta keittiössä. Esim meidän lasten koululla. Lämmittävät ne keskuskeittiön einekset, heittävät vähän maustetta sekaan ja johan maistuu ruuat.
Ihana keittäjä oli myös kerran tehnyt sekä päiväkotiin että kouluun paljon pannaria, koska keskuskeittiö oli (jälleen kerran) toimittanut liian vähän ruokaa keittiöön. Ei jäänyt kukaan nälkäiseksi. Emmille terkkuja jos luet.
Ongelma on se että ruoka on tylsää. Ei se että lapset eivät tulisi syömään tai söisi hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoan yksi tarkoitus pitäisi olla opettaa, että terveellinen ja ekologinen kasvisruoka voi olla todella hyvää. Ikävä kyllä tähän ei riittävästi satsata, lisäpanostus maksaisi itsensä takaisin kansanterveytenä.
Älä unta näe. Kakrut menee kauppaan ja ostaa sieltä hampurilaisia ja karkkia, pullia, munkkeja ym. Älä luule, että kansanterveys mitenkään koulujen kasvisruoilla paranisi.
Pitääkö koulukin lopettaa, kakrut lintsaa kuitenkin?
Eikä ne pisatulosten perusteella opi siellä mitään. Ne jotka haluaa lapsille koulutusta voi maksaa yksityiskouluille.
Jos kodeissa tarjotaan lapsille ainoastaan hauskasti leikeltyjä nitraattinakkeja ja rasvaranskalaisia, niin ei kai kouluruoka maistu.
Ruokakasvatus lähtee kotoa. Laiskojen ja osaamattomien vanhempien nirsoille lapsille sitten vaan karkki- ja munkkirahat kouluun kouraan. Päälle energiajuomaa.
Näin muutkin lapset saadaan häpeämään ilmaista kouluateriaa.
Olen itse opettaja pääkaupunkiseudulla. Syön koululla päivittäin, näin olen tehnyt jo viimeiset 15 vuotta.
Ruoan laatu on laskenut merkittävästi. Yleensä ei katsomalla, haistamalla tai edes maistamalla tiedä mitä on syömässä. Maku ja koostumus ovat epämiellyttäviä. Esimerkin vuoksi syön ja kannustan myös oppilaita siihen. Nykyään huonolla menestyksellä.
Monelle tuo olisi päivän ainut lämmin ruoka, mutta eivät kerta kaikkiaan saa sitä alas. Ovat sitten nälissään ja itkuisia koko loppupäivän. Ostan luokkaan näkkäreitä ja välipalakeksejä, jotta saavat edes pienen välipalan. Ei tule oppimisesta muuten mitään.
Kasvisruoat eivät tosiaankaan maistu. Niiden määrää on lisätty kuitenkin merkittävästi ja nyt jo 2-3 päivänä viikossa on tarjolla vain tuota kasvisruokaa. Ne ruoat, joita oppilaat söisivät mielellään, katoavat merkillisesti ruokalistoilta. Liian kallista? Kasvisruoan saa halvemmalla eikä sitä tarvitse valmistaa/tilata niin paljon, kun juuri kukaan ei syö.
Voisivatko lasten ja nuorten vanhemmat kasvattaa lapsensa niin, että he arvostaisivat helppoa ja maksutonta kouluateriaa eivätkä odottaisi sen olevan mitään ihmeempää herkkua? En tietenkään tiedä tätä, mutta epäilen, että osa vanhemmista rohkaisee ja lietsoo kouluruuasta valittamista. Vaatimattomuus on hyve moneen muuhunkin yhteyteen sovellettuna.
Ihmetytti kyllä uutisten insertissä, että koulupojat halusivat uunimakkaraa ja makaronilaatikkoa. Eikö näitä juuri ole monessa kodissa ihan riittävästi, tulee mieleen.
Eikö helpointa olisi kieltää koulun alueelta poistuminen kesken koulupäivän.
Mun kouluaikaan se oli kiellettyä ja sitä myös valvottiin.
En saanut lastani syömään kouluruokaa, kun omasta tahdostaan tai kaveripaineessa menivät kaupasta ostamaan herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa Euroopan maissakin syödään lounaalla voileipiä, piiraita tai muuta kylmää ruokaa.
Suomen lämmin koululounas on jäänne siltä ajalta, kun lapset kävelivät ja hiihtivät kouluun pitkiä matkoja ja energian tarve oli suuri. Puurot ja keitot, lusikkaruoka, jota silloin alkuun tarjoiltiin, oli halpaa ja täyttävää. Ei silloin perheissäkään yleensä sen kummempaa ruokaa syöty.
Jos säästöjä haetaan, niin suuri säästö syntyisi, jos tarjoiltaisi kouluissa vain kylmä ateria, esim. ruisleipää, karjalanpiirakoita, sämpylöitä tai nakkipiiloja. Lisäksi hedelmä tai juureksia. Juomaksi ihan vaan vettä. Ei tarvitsisi valtavaa määrää astioita, tiskaajia, keittäjiä, ruokaloita ... tulisi tosi paljon säästöä. Voisi tarjota iltapäivällä myös välipalan.
Tuo olis ainakin aluks hyvä idea jos kynnys koko ilmaisen kouluruoan lopettamiseen on liian iso,
täytetty sämpylä ja banaani tai omena, mitkä voi syödä käsin tai paperista kun hampurilaisen ja pois ruokailuvälineet tiskit ym. nämä voi jakaa ihan vaan yksi tai pari ihmistä, vahtien että kaikki ottaa vaan yhdet.
Sinä siis ajattelet että täytetty sämpylä kääreineen ja hedelmä ja juoma tulisivat halvemmaksi kuin yksi annos ruokaa joka on tehty isona eränä suurkeittiössä. Jep jep. Älä koskaan pyri mihinkään päättävään tehtävään jooko?
Vierailija kirjoitti:
No itse olin sairaalan osastolla niin huonossa kunnossa, että nukuin kivuissa ja kuumeessa yli viikon. Ruoka se mullekkin kannettiin ja roskiin meni. Yhden kerran muistan ottaneeni jogurtista lusikallisen, mutta kipuja oli, et jatkoin nukkumista. Mut eihän sitä sairaalassa voi olla, etteikö ruokaa tarjota, se olis väärin. Vaikka toinen ei edes pysty syömään. Nukuin kuumehouruissa vain.
Miten tämä liittyy aloitukseen? Ei mitenkään.
Voi jeesus.
Mistä teitä sekopäitä löytyy?
Lapsille sentään kouluruoka, vaikka veroprosenttini nousisi sen takia.
Olet ihan pimeä.
:D
Retorinen kysymys mutta onko ap kenties persu?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Norjassa ja isossa osassa Eurooppaa pärjätään ilman maksutonta kouluruokaa. Maksaisin ihan mielelläni kk-maksun jos lapset saisivat parempaa ruokaa koulussa. Yläkoululainen ei syö käytännössä enää ollenkaan kouluruokaa, alakoululainen sinnittelee.
Teillä on kotona opetettu halveksimaan kouluruokaa? Pitäisikö olla pizzaa ja hampurilaisia? Kyllähän ne sitten varmaan söisivät.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opettaja pääkaupunkiseudulla. Syön koululla päivittäin, näin olen tehnyt jo viimeiset 15 vuotta.
Ruoan laatu on laskenut merkittävästi. Yleensä ei katsomalla, haistamalla tai edes maistamalla tiedä mitä on syömässä. Maku ja koostumus ovat epämiellyttäviä. Esimerkin vuoksi syön ja kannustan myös oppilaita siihen. Nykyään huonolla menestyksellä.
Monelle tuo olisi päivän ainut lämmin ruoka, mutta eivät kerta kaikkiaan saa sitä alas. Ovat sitten nälissään ja itkuisia koko loppupäivän. Ostan luokkaan näkkäreitä ja välipalakeksejä, jotta saavat edes pienen välipalan. Ei tule oppimisesta muuten mitään.
Kasvisruoat eivät tosiaankaan maistu. Niiden määrää on lisätty kuitenkin merkittävästi ja nyt jo 2-3 päivänä viikossa on tarjolla vain tuota kasvisruokaa. Ne ruoat, joita oppilaat söisivät mielellään, katoavat merkillisesti ruokalistoilta. Liian kallista? Kasvisruoan saa halvemmalla eikä sitä tar
Kaupasta saa kasvispihvejä joista jotkut ovat hyvänmakuisia, luulisi olevan tehdä samanlaisia kouluihinkin, vai tuleeko päättäjien mielestä liian kalliiksi?
Minkälaisia nuo koulun kasvisruoat yleensä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodin täti ja katselen päivittäin sitä, kun ruokaa menee roskiin hirveät määrät. Olenkin päätellyt, että rahaa perheissä on, kun lapset saavat syödä ihan vain sitä, mitä itse haluavat. Päiväkodin ateriat ovat minusta herkullisia ja hyvin suunniteltuja, mutta lapset ovat nirsoja. Ystävällisesti heitä yritämme kannustaa maistamaan.
Tämä kyllä sattui minuun. Päiväkotihoidossa oleva lapseni on tosi epäluuloinen uusien makujen suhteen eikä haluaisi maistaa mitään mielestään epäilyttävää. Rahalla ei tätä nirsoilua ole saatu aikaan, päinvastoin. Olen yh ja talous on tiukalla, joten en oikein voi ostaa, valmistaa ja tarjota lapselle ruokia jotka hän sitten jättää syömättä edes maistamatta niitä. Sittenhän se ruoka menee hukkaan ja jotain muuta syötävää on kuitenkin tarjottava.
Olen kokenut ainoaksi järkeväksi ratkaisuksi sen, että tarjoan enimmäkseen niitä ruokia joita tiedän lapsen parhaiten syövän. Nekin ovat kyllä ihan perusruokia, eikä mitään roskaruokaa tai herkkuja. Välillä tietenkin tarjoan uusia ruokia tai erilaisia vihanneksia kuin tavallisesti jne., mutta en läheskään joka päivä. Mitenköhän tämäkin pitäisi hoitaa ettei tule sanomista? Pitää kasvavaa lasta nälässä niin kauan että syö kaikkea? Toimihan se joo 50-luvullakin ja vielä sai traumatkin kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoat eivät tosiaankaan maistu. Niiden määrää on lisätty kuitenkin merkittävästi ja nyt jo 2-3 päivänä viikossa on tarjolla vain tuota kasvisruokaa. Ne ruoat, joita oppilaat söisivät mielellään, katoavat merkillisesti ruokalistoilta. Liian k
Jouku kasviskiusaus, -keitto, nyhtöhernepata tai puuro, joskus kasvispihvejä.
En tiedä missäpäin Suomea noin olisi ollut. Äitini oli koulun keittäjä ja kouluruoan ottaminen mukaan kotiin oli ankarasti kielletty. Se luokiteltiin varastamiseksi ja olisi ollut samantien irtisanominen keittiöläisille.