Onko teitä lapsena purtu vanhemman toimesta? Olen syntynyt 70-luvulla ja lapsena minua pahoinpideltiin kotona
mitä julmimmilla tavoilla, myös purtiin. Tämä on tietenkin vaikuttanut hyvin monella eri elämänalueella, mutta miten te muut, onko samanlaisia kokemuksia kellään?
Kommentit (37)
Oon vm -71, ja pahinta mitä mulle kävi, oli seistä nurkassa. Eikä sitäkään nyt mitenkään kovin useasti käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Oon vm -71, ja pahinta mitä mulle kävi, oli seistä nurkassa. Eikä sitäkään nyt mitenkään kovin useasti käynyt.
Myös minun tuttavapiirissäni tuo on pahinta mitä monille on tapahtunut. Voi tietenkin olla, ettei kukaan helposti tällaista ääneen myönnä, mutta se mitä he ovat lapsuudestaan kertoneet poikkeaa rajusti siitä mitä arki meillä oli. Pidin ihan täysin luonnollisena että minua saa kohdella ihan miten haluaa ja kaikilla muillakin on samanlaista, kuvittelin ja varsinkin äitini oli sitä mieltä, että ihan jokaisessa taloudessa silloin 70-luvulla lapsia kuritettiin.
Minua rankaistiin nöyryyttämällä sekä käyttämällä seksuaalisesti hyvästi. Asia on kaikkien tiedossa, mutta muu perhe puolustelee tekijää.
On sanomattakin selvää, etten ole ihan normaali.
Ei vanhempien, mutta sisarukset purivat. Tukkapölly oli yleisrangaistus, ruuatta jättäminen oli toinen ja pahin olin ulos heittäminen (talvella ilman vaatteita).
Äiti ei ikinä käynyt kiinni fyysisesti. Hän on henkisen väkivallan kannattaja. #enmämitäänpahaatarkoittanut
Isä löi, hiuksista rieputtaminen oli hänelle erityisen mieluisaa. Mutta ei hän purrut ikinä. Ehkä siksi, että hänellä on tekarit?
Vm 1977
Vierailija kirjoitti:
Minua rankaistiin nöyryyttämällä sekä käyttämällä seksuaalisesti hyvästi. Asia on kaikkien tiedossa, mutta muu perhe puolustelee tekijää.
Minä olen myös insestin uhri. Ihmettelen ettei kukaan puuttunut asioihin silloin, taivasteltiin vaan miten vanhempani ovat mitä ovat. Oletko saanut terapiaa ja onko se auttanut? Minua ei mitkään tähänastiset terapiat ole auttaneet ja olen menettänyt uskon kaikkeen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös insestin uhri. Ihmettelen ettei kukaan puuttunut asioihin silloin, taivasteltiin vaan miten vanhempani ovat mitä ovat. Oletko saanut terapiaa ja onko se auttanut? Minua ei mitkään tähänastiset terapiat ole auttaneet ja olen menettänyt uskon kaikkeen. Ap
Teot olivat niin "lieviä" (vihaan tuota sanaa), että siihen aikaan (90-luvulla) niitä ei edes tunnistettu rikoksiksi. Olen kysynyt asiaa juristilta, ja sain vastauksen, että minua on käytetty hyväksi, joskin rikos on valitettavasti vanhentunut.
Terapiassa olen tästä joskus puhunut ja sain apua jonkin verran, mutta silloinen terapeutti ei tajunnut rikoksen vakavuutta enkä tietysti tajunnut itsekään. Myöhemmin on selvinnyt, että kyse on paljon pahemmasta asiasta kuin mitä luulinkaan. Kaikki oireiluni (mielenterveysongelmat, ajoittaiset itsetuhoiset ajatukset) johtuvat luultavasti tästä.
Tunnen olevani täysin maahan lyöty. Kukaan ei usko minua enkä voi tehdä asialle mitään. Olen hukannut monta vuotta oireillen, enkä saa enää itseäni parempaan kuntoon.
Pahinta on tietysti se, että kukaan ei puuttunut asiaan eikä puolustanut minua mitenkään. Aivan kuin kyseessä olisi jokin sellainen asia, jonka vain täytyi tapahtua. Hyväksikäyttäjällä oli enemmän oikeuksia kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teot olivat niin "lieviä" (vihaan tuota sanaa), että siihen aikaan (90-luvulla) niitä ei edes tunnistettu rikoksiksi. Olen kysynyt asiaa juristilta, ja sain vastauksen, että minua on käytetty hyväksi, joskin rikos on valitettavasti vanhentunut.
Terapias
Oletko kokeillut traumapsykoterapiaa? Sillä uskovatko muut ei ole merkitystä. Sinä tiedät mitä olet kokenut ja määrität itse miten se on vaikuttanut. Minun tapauksessani tekijät tietenkin vähättelevät tekojaan eivätkä myönnä tekojensa vaikutuksia minuun. Tällä ei ole merkitystä minulle. Olen katkaissut välini heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teot olivat niin "lieviä" (vihaan tuota sanaa), että siihen aikaan (90-luvulla) niitä ei edes tunnistettu rikoksiksi. Olen kysynyt asiaa juristilta, ja sain vastauksen, että minua on käytetty hyväksi, joskin rikos on valitettavasti va
En ole käynyt traumaterapiassa mutta sellaiseen minun täytyy ilmeisesti hakeutua, etenkin nyt todellisen asianlaidan selvittyä.
Minua on tukistettu, läpsitty ja annettu luunappeja. Kaikenlainen sanallinen mitätöinti, huonoa ruokaa, huonoja vaatteita (puhtaat ja ehjät, mutta ei esim. talveen sopivat) lisäksi. Olen syntynyt -76. Traumat jäi ja olen niitä työstänyt terapiassa, mutta kokemukset ovat niin syvällä ja niin pitkäkestoisia, että reagoin tahtomattani asioihin traumataustan opettamalla tavalla.
Ei. Ei minunkaan vanhempani täydellisiä olleet mutta tuollainen on jo tosi omituista :(
Ilmeisesti on paljon tosi outoja ihmisiä.
Olen synytynyt 70-luvulla eikä minuun koskettu laisinkaan fyysisesti. Huutoja kyllä sain välillä, mutta ei annettu selkään.
Isä hakkasi nahkavyöllä n. 4-8- vuotiaiden peput paksuille, sinimustille, kirveleville jäljille. Äiti voitelu rasvalla. Sanoivat vielä, että ei sentään solkipäällä.
Puristettu omiin kaulakoruihin teininä ja hakattu vesieristysputkilla.
Me olimme ns. hyvä perhe, mutta tämä tapahtui ison talon seinien sisällä. Nyrkin rikkoman kipsiseinän koristeeksi ostettiin seuraavana päivänä 2500 Mk:n taulu!
Olen erittäin traumatisoitunut, minkä olen tajunnut vasta omien lapsien myötä.
VM 78
Isä hyväksikäytti, tunki kieltä suuhun. Pitkään nautiskeli ja meinasin tukehtua. Teki muutakin. Hampailla näykki muttei jättänyt todistejälkiä. Hampaat on teräase. Sairas paska isä. Muut ei olisi ikinä uskonut. Kyse on aina vallankäytöstä. Mitätön alistaa, jotta tuntisi itsensä vahvemmaksi.
Olen kuitenkin parempi, koska en itse ole vahingoittanut ketään fyysisesti.
Et ole yksin AP.
Olen syntynyt -83. Molemmat vanhempani ovat lääkäreitä ja minulla pari sisarusta. Olen seisonut nurkassa, saanut retuutusta ja tukkapöllyä. Ihan perus kasvatusmetodeja tuolloin. En ole mitenkään erityisemmin kärsinyt, normaali ja ihan ok menestynyt minusta on kasvanut, mutta en koe että tukkapöllyttäminen on myöskään ollut tarpeen. Keskustelemallakin olisi pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapias
Rikos on vanhentunut, tämäpä. Se, mitä tapahtui minulle, on teoiltaan törkeä lapsenraiskaus. Mutta koska se on vanhentunut, en saa oikeutta.
Lapsenraiskaus ei koskaan pitäisi vanhentua. Tekijät vanhentuu, teot ei.
Ei ollut väkivaltaa. Eikä rangaistusta kun en jäänyt kiinni.
-70
Arvelinkin ettei ole. Olkaa onnellisia edes suht hyvästä lapsuudestanne.