Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukilusmulle kysymys! Mikset muuta kaverin kanssa kimppakämppään? Frendeissä kaikki asui kimppakämpissä

Vierailija
05.03.2024 |

Miksi kimppakämppä ei käy?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä sitä turhaan kimppakämppää asuu jos veronmaksajat kustantaa oman kämpän. Aika harvalla meistä on niin hyvä ihminen, että ajattelisi tuollaisessa asiassa enemmän yhteiskuntaa kuin itseään. Eli jos joku sen "oman" kämpän kustantaa, niin miksipä ei.

Itse kyllä asuin opiskeluajan pääosin kimppakämppää, koska silloisilla tuilla säästin siinä. Jatkoin kimppa-asumista vielä useita vuosia valmistumisen ja töihin siirtymisen jälkeenkin, koska silloin meni vähemmän rahaa omasta pussista. Ja jos löytää hyvän kämppiksen, niin sellaisen kanssa on ihan hyvä myös asua, jopa vähän niinkin, että vaikea sanoa, kumpi on parempi ratkaisu, oma vai kimppa. Puolensa molemmissa.

Vierailija
22/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap asuu (lusmuilee) äiteensä peeäkamarissa.

Mitä sitten? Rakastan äitiäni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko se olennainen tässä: pohjaratkaisultaan kimppakämpäksi soveltuvia asuntoja/taloja ei rakenneta.

Jos yrittää tavan kämpässä, ei kukaan viihdy ja tulee hitokseen ongelmia. Kun löytyy sopiva pohjaratkaisu TOTEUTAN tämän. 2 muuta naista kimppaan tulossa. N49

Vierailija
24/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän mun miehen ja muutan kimppakämppään, miehellä ei ole varaa asua tässä joten hänkin muuttaa kimppakämppään. Kuulostaa järkevältä.

Vierailija
25/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun jo 20 neliön yksiössä - on ihan jonkun muun kuin minun syy, ettei tätä pienempiä (ja halvempia) juuri rakenneta.

Haluan kuitenkin näin aikuisena ihmisenä paskoa ja runkata rauhassa.

Vierailija
26/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa verrata 20 vuotta vanhaa amerikkalaista sitcomia nykyiseen todelliseen Suomeen?

20 vuotta sitten Usassakin oli ihmisillä varaa asua miten halusi.

Paitsi New Yorkissa ja Monican kämppähän oli sarjaankin käskirjoitettu vuokrasääntelyn kohteeksi, mistä hahmot totesivat asumisen olleen superhalpaa.

Vierailija
27/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin muuttaa lemmenlaivalle.

Vierailija
28/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Kela Gold ja runkkaan rauhassa.

Vierailija
29/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle kysymys, että kai tajuat solukämpän maksavan yhtä paljon kuin yksiö?

Yksiöhän on aina suhteessa kalliimpi, Helsingissä vuokrat noin 800-900e, kolmion voi saada jopa 1100e hintaan, että siitä noin 350e per nenä, eli aika iso ero, suuremmista kämpistä puhumattakaan ja olen nähnyt ihan töissä käyviä, joista 1 asuu olohuoneessa, täällöin kolmioon mahtuu 4 henkilöä.

Jännä, että työttömiltä ei vaadita tällaista, kun osa töissä käyvistäkin joutuu jo asumaan näin.

Jaa, että yks asuu olohuoneessa ja ne kolme muuta niissä kahdessa makkarissa? Vai asuuko joku keittiössä, parvekkeella tai saunassa?

Vierailija
30/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän joku ajatusten tonava esitti mielestään upean idean, kuinka 25 neliön yksiöön mahtuu jopa 5-6 ihmistä asumaan samalla kertaa. Ilmeisesti näillä henkilöillä ei ole lainkaan huonekaluja, irtaimistoa, vaatteita ja kenkiä...koska yksiössä on todellakin minimaaliset säilytystilat. Ja kenen vrk-rytmin mukaan siellä yksiössä eleltäisiin, kun yksi on aamuvirkku ja toinen valvoo öisin. 

Vierailija
31/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän mun miehen ja muutan kimppakämppään, miehellä ei ole varaa asua tässä joten hänkin muuttaa kimppakämppään. Kuulostaa järkevältä.

Aika vähäjärkiseltä kuulostaa, kun ilmeisesti asut miehesi kanssa kimpassa ja etä älyä sitä itse.

Vierailija
32/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset arkkitehdit eivät piirrä kimppakämpiksi soveltuvia asuntoja. Heillä on kummallinen pakkomielle piirtää makuuhuoneista eri kokoisia ja isoonkin asuntoon vain yksi vessa. 

Suomalaiset tarvitsevat sukupolvi sukupolvelta yhä enemmän omaa tilaa. Suurin osa haluaa asua yksin.

Vierailija
33/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmiot esimerkiksi Helsingissä ovat aivan julmetun kalliita. Mitä järkeä mun olisi maksaa joku 700€/kk siitä, että saisin oman makuuhuoneen, mutta jaetun olkkarin, kylppärin ja keittiön? Lisäksi koirani on kuin minä, sekään ei pidä vieraista ihmisistä. Tervetuloa vaan kämppis ja sen kaverit.

Vierailija
34/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu asuu Keski-Euroopassa kimppakampässä, kun vuokrat ovat niin korkeat tällä hetkellä. Ei ole varaa vuokrata yksiötä vaan huone kimppakämpästä. 

Vierailija
35/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiöhän on aina suhteessa kalliimpi, Helsingissä vuokrat noin 800-900e, kolmion voi saada jopa 1100e hintaan, että siitä noin 350e per nenä, eli aika iso ero, suuremmista kämpistä puhumattakaan ja olen nähnyt ihan töissä käyviä, joista 1 asuu olohuoneessa, täällöin kolmioon mahtuu 4 henkilöä.

Jännä, että työttömiltä ei vaadita tällaista, kun osa töissä käyvistäkin joutuu jo asumaan näin. Häh? Montako huonetta sä kuvittelet kolmiossa olevan?

Vierailija
36/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suurimman osan elämästäni kimppakämpissä. Niissä on hyviä ja huonoja puolia, voisin kyllä tulevaisuudessa asua hyvien kavereiden kanssa yhdessä, mutta tällä hetkellä haluan asua yksin kun se on nyt mahdollista. Omat kimppakämppäni olivat kyllä tuntuvasti yksiöitä halvempia, mutta se ei ole mitenkään itsestäänselvää.

Nykyään pitää myös aina selvitellä kelalle kämppisten välisiä suhteita, sama sukupuolikaan ei enää tarkoita sitä, etteikö teitä tulkittaisi avoparina, jos esim. vaihdatte yhdessä asuntoa. Eli aika vaikeaksi on tehty tukilusmuille kimppa-asuminen, kun kela haluaa lähtökohtaisesti tulkita kaikki avopareiksi. Mulla on ollut paljon vastakkaista sukupuolta kämppiksenä ja se on nykyään ihan yleistä, mutta en tiedä uskaltaisinko muuttaa enää jonkun miespuolisen ystävän kanssa kahdestaan asumaan, jos meiltä evättäisiinkin asumistuki sen perusteella.

Vierailija
37/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole sietäneet kumppanit tai perheenjäsenetkään. Maksaako muuten sossu sitten sen koko vuokran kun kämppis lähtee?

Vierailija
38/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ihan hyvin kuvitella asuvani kimpassa kun teinini muuttavat omilleen.

Sanottakoon, että tukia en saa, vaan olen työssäkäyvä palkansaaja.

Ajatus kimpasta viehättää ekstroverttiä ja sosiaalista ihmistä ja ajatus kodin hiljenemisestä kun nuoret lähtevät opiskelemaan on vähän surullinenkin.

Aiemmin asuimme ulkomailla ja aikuisten kimpassa asuminen oli tavallista. Kallis asuminen pääasiassa oli syynä, mutta yhteisöllisyys ei ollut mitään sanahelinää, vaan arkea, toisin kuin täällä.

Ehkä toteutan tämän muutaman vuoden kuluttua, ehkä en. Ehkä löydän kivat kämppikset ja elän oman elämäni 'frendejä'. Tai ehkä ajatuskin on tuhoon tuomittu Suomessa.

Vierailija
39/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa verrata 20 vuotta vanhaa amerikkalaista sitcomia nykyiseen todelliseen Suomeen?

20 vuotta sitten Usassakin oli ihmisillä varaa asua miten halusi.

Frendin poppoohan asui New Yorkissa. Siellä on asuntojen hinnat olleet aina niin karmeat, että kimppakämppäily ihan yleistä, ja on vieläkin. 

Itse en ole "tukilusmuilija", mutta jos siihen elämäntilanteeseen joutuisin, niin mieluummin kuula kalloon kuin kimppakämppään. Tai sitten aurinkorannoille pahvilaatikkoon. Mulla ei ole mitään sanottavaa tai annettavaa muille ihmisille, eikä heillä minulle. 

Vierailija
40/108 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että työttömiltä ei vaadita tällaista, kun osa töissä käyvistäkin joutuu jo asumaan näin.

Jaa, että yks asuu olohuoneessa ja ne kolme muuta niissä kahdessa makkarissa? Vai asuuko joku keittiössä, parvekkeella tai saunassa?

Jos on lasitettu parveke, niin sen voi vuokrata kesäksi jollekin ulkomaalaiselle raksaäijälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan