Olisiko työttömien ihan mahdoton ajatus opiskella lähihoitajaksi?
Valitetaan että ei sovellu alalle.. Minusta ei kyllä sovellu mihinkään muuallekaan jos ei saa näin yksinkertaista työtä hoidettua. Itse työskentelen lähihoitajana kotipalvelussa, jossa on huutava pula työntekijöistä. Työtehtävät nyt on hyvin yksikertaisia. Lämmitän vanhuksille ruokaa ja annan lääkkeet dosetista. Valvon että pysyvät pystyssä käydessään vessassa ja suihkussa. Tässä kotihoidossa on tosi vähän mitään ällöttävää, siihen nyt tottuu että vähän toisen ihmisen takapuolta suihkuttaa vedellä. Autan pukeutumisessa, vuoteeseen menemisessä jne. Kuuntelen vanhuksen tarinoita. Töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä ja palkka näissä firmoissa 15-20e tunti plus lisät. En tajua miksi ei kelpaa.
Kommentit (220)
Opiskelu on yliarvostettua! Kaikki vanhukset ja muut sairaat hoitaa tulevaisuudessa omaishoitajat 400 euron kuukausikorvauksella.
Meitä on ihmisiä oikeasti aika monenlaisia. Kaikki ei sovi kaikkiin töihin. En haluaisi että läheiselleni lääkkeet jakaa kuka tahansa, vaikka antaisikin dosetista vaan. Ja onhan näitäkin tapauksia kun on vanhuksilta varastettu. Mikä sitä estää? Ei mikään muu kuin ammattaiylpeys - se että on sisäinen palo hakeutua alalle ja tehdä työnsä hyvin.
Yksinkertaisempiakin töitä on mutta niissä on usein työtahti puristettu niin kovaksi ettei niissäkään pärjää. Työttömiä on helppo syyllistää jos ei ole kokemusta muusta kuin paremmista hommista. Työelämän eri puolia nähneenä en syytä työttömiä vaan yhteiskunnan tulisi ottaa vastuusta siitä että jonkinlainen homma rukataan jokaiselle kynnelle kykenevälle.
Toisen ammatin opiskelu maksaa liikaa. En ala ottamaan velkaa sen vuoksi. Toisekseen, muuttaminen toiselle paikkakunnalle opintojen vuoksi ei ole mahdollista, koska asumiskulut nousisivat. Aivan kuolleena syntynyt ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla kropassaan rajoitteita ettei pysty tuohon työhön. Ja itse en uskaltaisi mennä toisten koteihin.
RAHA RAHA RAHA RAHA on tärkein, ei politiikka eikä työn ilo eikä lapset. Rahalla maksetaan laskuja ei työn ilolla eikä politiikalla.
Lähihoitajaksi voi kyllä opiskella myös oppisopimuksella, joten ei se rahasta ole kiinni. Mutta eihän se kaikille kerta kaikkiaan sovellu se työ.
Pystyisköhän tekemään toimivan kotihoito yrityksen, jossa oikeesti olisi aikaa asiakkaille?
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja on melkeinpä ainoa ammatti, johon porukkaa kouluttautuu ja työllistyy keski-iässä.
Mutta joo, kyllä niukinnaukin koulun läpäisseissä on monenlaista pölvästiä kauhistuttaa joutua sellaisen kynsiin...
Juuri yksi lähäri kehui antaneensa ensiapua epilepsiakohtauksen saaneelle. Oli tunkenut potilaalle lompakon suuhun ja painanut rinnasta potilaan tiukasti maahan.
Tällaisten alan ammattilaisten käsiin vielä joudumme.
Vierailija kirjoitti:
Tytär tekee lähärinä vakkariduunia päiväkodissa ja lisänä keikkaa vammaispuolella. Brutto sellainen 4 tonnia. Toki työpäivä saattaa olla 8-22. Mutta rahaa tulee.
4000€ on kyl melko surkeeta jos tehdään yhtä vakkari duunia ja siihen päälle keikkaa.
T. Teollisuudesta tolla menolla palkka 8-10 k€ kk
Kohtaanto-ongelma tarkoittaa juuri tätä.
Elämäntapatyötön ei halua kouluttautua millekään sellaiselle alalle, jolla voisi joutua tyyöllistymään.
Ennemmin itketään johonkin paskapalkkaiseen osa-aikaiseen palveluduuniin tuhansien muiden samanlaisten hakijoiden kanssa ja uhriudutaan siitä, kun ei natsaa ja hakuprosessikin kuulemma liian monimutkainen. Palkka murto-osan työvoimapula-alan palkoista, mutta kun ei jaksaisi millään ilmiselvästi töihin lähteä
Omassa työpaikassani erikoissairaanhoidossa lähihoitajien tehtävät ovat kyllä paljon monipuolisemmat. Osa lähihoitajista ovat todella fiksuja ja osaavia, olen sairaanhoitajana oppinut paljon heiltä. Eli jos sinulla Ap on yksinkertaiset työtehtävät kotihoidossa, ei se välttämättä tarkoita että kaikilla lähihoitajilla olisi. Et näytä itse arvostavan omaa työtäsi tai ammattiasi. Ärsyttää suunnattomasti kun kuvitellaan että kaikista on hoitajiksi!
Vierailija kirjoitti:
Toisen ammatin opiskelu maksaa liikaa. En ala ottamaan velkaa sen vuoksi. Toisekseen, muuttaminen toiselle paikkakunnalle opintojen vuoksi ei ole mahdollista, koska asumiskulut nousisivat. Aivan kuolleena syntynyt ajatus.
Oppisopimus. Onnistunee ihan omalla paikkakunnallakin, eli ei tartte ottaa velkaa eikä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jo toinen ammatti nihkeästi työkkäri suostuu siihen että opiskelet toista alaa. Saa aika paljon tapella heidän kanssaan.
Minulla on kaksi ammattitutkintoa, ikinä en ole ollut niillä aloilla vaan ihan muualla. Eivät kehtaa enää neljättä ammattia suositella opiskelemaan. Hoitoalalle olen liian huonokuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla kropassaan rajoitteita ettei pysty tuohon työhön. Ja itse en uskaltaisi mennä toisten koteihin.
RAHA RAHA RAHA RAHA on tärkein, ei politiikka eikä työn ilo eikä lapset. Rahalla maksetaan laskuja ei työn ilolla eikä politiikalla.
RAHA ei ratkaise asiaa jos kroppa ei kestä tuota työtä.
Ei kaikille sovi, jos on jotain terveysessä häikkää.
Eihän tuo koulutus ja työ vaikeeta olekaan, mutta ihmisoikeusrikkomushan se olis, jos mä joutuisin olemaan näiden ihmisten kanssa.
Käytöstavat mulla on hallussa, mutta ei niitä tarvita yleensä kuin muutaman minuutin ajan kun kaupassa yms käyn.
En todellakaan kuuntele kenenkään joutavia jorinoita. Tai siedä sitä kyykyttämistä, mitä toiset ihmiset harrastaa.. kun leikkele on väärää tai väärinpäin. Voi v*ttu, että sais aika äkkiä nassuunsa leikkeleensä.
Sitten nää paskallaan leikkivät muistisairaat. Huh! Kaveri kerto, että eräs herra tekee aamutarpeistaan pommeja yöpöydälle. Kaivaa vaipasta kasan ja siinä sitten odottelee hoitajaa kakkakasat rivissä. Ovi aukeaa, niin paskalinko alkaa toimimaan. Jäis hoitamatta.
Järjetön arvostus teitä kohtaan, joka tuota työtä jaksaa. Likaisen työnlisä siihen ja kaikki bonarit. Olette tärkeitä.
Vastaus apn kysymykseen:
On, koska siinä joutuu töihin
Aloituksessa ihan, siis, oikeasti(ko) - suoraan roskakoriin lukematta.
Et ole varmaankaan tehnyt työtäsi kauaa. Sulle on optimoitu varmaan helpoimmat asiakkaat. Ei meidän kotihoidossa ole tuollaista.
Hätätilanteita tulee ennen pitkää, lisäksi joudut tekemään rait jne. Mun kohdalle sattunut sydäriä, massiivista verenvuotoa, tukehtuminen jne.
Saa olla myös skarppina muistisairaiden ja narkkien käytöksen kanssa. Ja siellä ollaan yksin.
Misi pitäisi just lähäriksi opiskella, kun Suomessahan on työvoimapula monella alalla. Ainakin median mukaan.
Mulla oli aikoinaan työkaverina yli 20 vuotta sitten koulunkäyntiavustaja, joka oli koulutukseltaan lähihoitaja. Samaa palkkaa sai kuin minäkin, tonnin brutto.
Itse inhoan lapsia ja työstä tykkääminen ei ole mikään tekosyy maksaa paskaa palkkaa.
Olen aivan tarpeeksi monta vuotta tehnyt paskaduunia pelkällä työn ilolla ja siksi olenkin ulosotossa eikä mitään säästöjä ole. ENÄÄ EN TEE PELKÄLLÄ ILOLLA TÖITÄ vaan vaadin kunnon palkkaa.