Olisiko työttömien ihan mahdoton ajatus opiskella lähihoitajaksi?
Valitetaan että ei sovellu alalle.. Minusta ei kyllä sovellu mihinkään muuallekaan jos ei saa näin yksinkertaista työtä hoidettua. Itse työskentelen lähihoitajana kotipalvelussa, jossa on huutava pula työntekijöistä. Työtehtävät nyt on hyvin yksikertaisia. Lämmitän vanhuksille ruokaa ja annan lääkkeet dosetista. Valvon että pysyvät pystyssä käydessään vessassa ja suihkussa. Tässä kotihoidossa on tosi vähän mitään ällöttävää, siihen nyt tottuu että vähän toisen ihmisen takapuolta suihkuttaa vedellä. Autan pukeutumisessa, vuoteeseen menemisessä jne. Kuuntelen vanhuksen tarinoita. Töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä ja palkka näissä firmoissa 15-20e tunti plus lisät. En tajua miksi ei kelpaa.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön noin vaan mene opiskelemaan yhtään mihinkään. Lupa työttömyystuella opiskeluun pitää ruinata työkkäriltä, ja ovat hyvin tyypillisesti sitä mieltä että jos työttömällä on jo korkeakoulututkinto niin häntä ei aleta enää kouluttaamktenkään. Tiedän tämän kun olen ihan hiljattain asiasta puhunut työkkärin virkailijan kanssa, sanoi ykskantaan että maisterin tutkinto saa luvan riittää vaikka alan töitä ei juuri ole.
ammattikoulutason tutkintoon saat kyllä opintotuen joka on kai reilu 200 euroa/kk, se on ehtymätön käsittääkseni, eli voit opiskella niin monta ammattikoulutason tutkintoa kun vaan haluat. Kukaan ei estä. Mut et sä tyött.korvausta saa, koska oot opiskelija. Ehkä voisit oppisopimuksella opiskella tuon myös, saat palkaa opiskelusta.
EI ole opinotuki "loputon". Tukikuukausia on olemassa tietty määrä ja that's it.
Eikö tuo lähihoitajan työ ole vaarallista, mennä nyt tuntemattomien ihmisten kotiin? Aina jaksetaan puhua siitä kuinka p r o s i tu oi tujen työ on vaarallista kun menevät asiakkaiden luo asiakkaiden koteihin, miten tämä poikkeaa siitä, että joku lähäri menee jonkun asiakkaan kotiin?
No kuvitellaan hetkeksi, että kaikille työttömille annetaan sormia napsauttamalla lähihoitajan tutkinto.
Tarvitaanko Suomessa yli 200 000 hoitajaa? Käsittääkseni sotealalla tehdään leikkauksia koko ajan, ja suurten ikäluokkien mentyä hoitajien tarve tulee romahtamaan.
Nämä on aina näitä - "pääkaupunkiseudulla revitään koulunkäyntiavustajat käsistä!" ja "isännöitsijät työllistyvät heti!" Henkilökohtaisina ratkaisuina toimivat kouralliselle työttömiä, mutta kun puhutaan kymmenistä tai sadoista tuhansista työttömistä, ei nämä auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan työhön on pakko olla sopiva henkilö.
Kuvittele sellainen teinibimbo joka sanoo hyi kun pitäisi suihkutella vanhuksen peppua tai pyyhkiä ulosteita ja virtsaa.
Siellä tarvittaisiin paljon käsiä kaikkin oheistyöhän, joka ei varsinaisesti ole itse hoitotyötä. Taluttamista, jutustelua, ruoan jakamista, asioiden pois keräämistä, erilaisten tarvikkeiden asettelua ja järjestelyä, vuodevaatteiden vaihtoa, lista on ihan loputon. Näiden lisäksi tarvitaan myös henkilöitä ihan normi siivoustyöhön ja ruokapalveluun ja varmaan vielä johonkin muuhunkin.
Kyllähän monet opiskeleekin. Mutta ei sovi kaikille. Joillain ei kestä terveys ja toisilla ei kestäisi pää. Jotkut taas ei vaan tosiasiassa edes halua työllistyä, ei ainakaan mihinkään tuollaiseen työhön, ja lähihoitajan tutkinnolla on tosi vaikea olla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla kropassaan rajoitteita ettei pysty tuohon työhön. Ja itse en uskaltaisi mennä toisten koteihin.
RAHA RAHA RAHA RAHA on tärkein, ei politiikka eikä työn ilo eikä lapset. Rahalla maksetaan laskuja ei työn ilolla eikä politiikalla.
RAHA ei ratkaise asiaa jos kroppa ei kestä tuota työtä.
Pari tonnia kuussa lähärin työstä ei ole mitään. Saman palkan saa merkonomi toimistotöistä ja siivooja/esimies.
Itselläni on maisterin tutkinto, ja olen koulutusta vastaavassa työssä. Lähihoitajaksi minusta ei olisi. En aliarvioi sitä työtä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo lähihoitajan työ ole vaarallista, mennä nyt tuntemattomien ihmisten kotiin? Aina jaksetaan puhua siitä kuinka p r o s i tu oi tujen työ on vaarallista kun menevät asiakkaiden luo asiakkaiden koteihin, miten tämä poikkeaa siitä, että joku lähäri menee jonkun asiakkaan kotiin?
Pienenä hoikkana naisena en itse uskaltaisi. Eihän musta olisi fyysisesti ketään edes auttamaan. Saanut kuulla kavereilta miten jotkut ovat vaarallisia asiakkaita, väkivaltaisia.
Lähihoitajalla ei ilmeisesti tarvi olla edes keskiverto ajattelukykyä, kun noin tyhmiä kyselee
On. Se on vaativaa työtä eikä kaikista ole siihen.
Terkuin työtön lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla kropassaan rajoitteita ettei pysty tuohon työhön. Ja itse en uskaltaisi mennä toisten koteihin.
Joo näitä on kaikenlaisia hoidettavia. Em. tuttujanikin on syytetty mm. tavaroiden varastelemisesta ja kirjeiden avaamisesta ja lukemisesta vaikka asiakas on itse pyytänyt. Ongelmapaikkoihin he eivät enää mene yksin. Minua jos syytettäisi kerrankin, vaatisin huomattavat korvaukset kunnianloukkauksesta ja lopettaisin siihen. Onneksi ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienenä hoikkana naisena en itse uskaltaisi. Eihän musta olisi fyysisesti ketään edes auttamaan. Saanut kuulla kavereilta miten jotkut ovat vaarallisia asiakkaita, väkivaltaisia.
Jos on pienikokoinen hoikka nainen ja menee lähärinä yksin jonkun asiakkaan asuntoon, periaatteessahan siellä asunnossahan voi olla vaikka mitä tai ketä odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, no, mitäpä veikkaat kumpi on vaarallisempi, joku hauras 90v mummeli joka painaa alle 50kg vai aikuinen täysissä voimissaan oleva mies?
Mutta kyllähän lähihoitajan työssä riskinsä on. Jotkut varsinkin muistisairaat voi olla väkivaltaisia, ja voimiakin voi olla yllättävän paljon. Tai kehitysvammaiset, joilla saattaa olla neljävuotiaan impulssikontrolli ja aikuisen miehen voimat, mutta näillä harvoin käy kotihoito, palvelutaloissa asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin niistä pienistä hoikista filippiiniläisistä kuitenkin on auttamaan fyysisesti. Samoin monista ihan suomalaisista. Ei se ole koosta kiinni. Mutta juu, en itsekään haluaisi olla lähihoitaja, mm. sen väkivaltariskin takia.
Itse en ole työtön, mutta hoitoalalle en vaihtaisi mistään hinnasta. Oma pinna on tietyissä tilanteissa aika lyhyt. Teen mieluummin siistiä sisätyötä, mitä voi välillä tehdä etänäkin. Aiemmalla työpaikalla useampi työkaveri oli kyseiseltä alalta hypännyt pois. Moni sanoi, että oli melkeinpä suurin virhe, minkä olivat tehneet. Työpaikan vaihtaminen ei todellakaan ollut tuntunut vaikealta, kun mahdollisuus sellaiseen oli tarjoutunut. Moni alkoi työn ohessa opiskella uutta ammattia. Itse tunnen yhden tällaisen selkeästi elämäntapatyöttömän, jota ei voisi millään tavalla ajatella tällaiseen työhön. Ihmisten kanssa toimeen tuleminen on aika heikkoa, sosiaaliset taidot luokkaa peruna, nukkuu ja valvoo ihan miten sattuu. Yleensä istuu kotona ja pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on yliarvostettua! Kaikki vanhukset ja muut sairaat hoitaa tulevaisuudessa omaishoitajat 400 euron kuukausikorvauksella.
Lähiomainen tarvitsisi omaishoitajaa. Muut lähimmät ovat kovin kiireisiä paitsi minä. Olisi aikaa poiketa katsomassa joka toinen päivä tai vaikka joka päivä tai olla läheisen luona yökylässä silloin tällöin mutta...olen työtön. Ei voi, ei saa. No nyt hänellä käy joka päivä joku tuomassa ruuan ja kerran viikossa siivooja ja kerran kuussa joku sossuhenkilö. Se on varmaan halvempaa...Omaishoitajuus sopii kait lähinnä eläkeläisille. Käydään kyllä katsomassa läheistä kerran viikossa jokainen sisarus kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Misi pitäisi just lähäriksi opiskella, kun Suomessahan on työvoimapula monella alalla. Ainakin median mukaan.
Lähäriksi on aika paljon helpompi opiskella kuin esim psykiatriksi.
Matkailu-ravitsemusalalla on kai kans työvoimapulaa, mutta se johtuu pääasiassa siitä että tarjolla on lähinnä vain määräaikaista, osa-aikaista ja nollasopparia, ei kunnon vakituisia työpaikkoja joilla elättää itsensä ja perheensä.
Onks tää taas tätä oikeiston talousosaamista.
Joka päiväinen, "vääntäkää mulle tuhat kilometriä rautalankaa jota en ymmärrä kuitenkaan" ketju. : D
Vierailija kirjoitti:
On.
Kotihoidossa on narkkeja, jotka voivat tappaa hoitajan ensin ja katsoa sitten, mitä lääkkeitä tältä löytyy.