Olisiko työttömien ihan mahdoton ajatus opiskella lähihoitajaksi?
Valitetaan että ei sovellu alalle.. Minusta ei kyllä sovellu mihinkään muuallekaan jos ei saa näin yksinkertaista työtä hoidettua. Itse työskentelen lähihoitajana kotipalvelussa, jossa on huutava pula työntekijöistä. Työtehtävät nyt on hyvin yksikertaisia. Lämmitän vanhuksille ruokaa ja annan lääkkeet dosetista. Valvon että pysyvät pystyssä käydessään vessassa ja suihkussa. Tässä kotihoidossa on tosi vähän mitään ällöttävää, siihen nyt tottuu että vähän toisen ihmisen takapuolta suihkuttaa vedellä. Autan pukeutumisessa, vuoteeseen menemisessä jne. Kuuntelen vanhuksen tarinoita. Töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä ja palkka näissä firmoissa 15-20e tunti plus lisät. En tajua miksi ei kelpaa.
Kommentit (220)
Tekisin heti tuota työtä mutta en kelpaa, ei ole täsmätutkintoa. Enkä ala 2 v opiskelemaan tommosta turhan takia.
Tismalleen samoja hommia olen tehnyt kuitenkin henkilökohtaisena-avustajana vanhuksille, sairaille.
En pystyisi, ei voi kuin hattua nostaa kaikille lähihoitajille ja muille hoiva-alalla työskenteleville. Onneksi olen muulla alalla töissä ja se ala sopii minulle hyvin
Minä joskus hain hoitoalalle opikelemaan , en saanut paikkaa kunsoveltuvuustestien mukaan en sovellu alalle. Itsekin olen samaa mieltä. Oikeassa olivat.
Vierailija kirjoitti:
Ai että pääsee sijaistamaan pikkupalkalla? Huono palkka ja kukaan ei puolusta sua, jos annat vaikka liikaa/liian vähän/ väärää lääkkeitä, koska lääkkeet määrännyt lääkäri on laskenut väärin.
Edes lähäri ei saa enää vakkarityötä.
2600 euroa kuukaudessa on aika paljon parempi, kuin elokuvateatterin 500 euroa. Kaikki haluaa silti väkisin sinne teatterin kassalle ja ulisee kuinka huono palkka lähärillä on
Ei ole rahaa opiskella enkä tekisi tuota työtä päivääkään valmistumisen jälkeen kuitenkaan ja avustajaksi tai siivoojaksi minua ei ENÄÄ saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön noin vaan mene opiskelemaan yhtään mihinkään. Lupa työttömyystuella opiskeluun pitää ruinata työkkäriltä, ja ovat hyvin tyypillisesti sitä mieltä että jos työttömällä on jo korkeakoulututkinto niin häntä ei aleta enää kouluttaamktenkään. Tiedän tämän kun olen ihan hiljattain asiasta puhunut työkkärin virkailijan kanssa, sanoi ykskantaan että maisterin tutkinto saa luvan riittää vaikka alan töitä ei juuri ole.
ammattikoulutason tutkintoon saat kyllä opintotuen joka on kai reilu 200 euroa/kk, se on ehtymätön käsittääkseni, eli voit opiskella niin monta ammattikoulutason tutkintoa kun vaan haluat. Kukaan ei estä. Mut et sä tyött.korvausta saa, koska oot opiskelija. Ehkä voisit oppisopimuksella opiskella tuon myös, saat palkaa opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan työhön on pakko olla sopiva henkilö.
Kuvittele sellainen teinibimbo joka sanoo hyi kun pitäisi suihkutella vanhuksen peppua tai pyyhkiä ulosteita ja virtsaa.
Luonnollisesti juuri teinibimbo. Mitäähän ei av:lla vihata niin kuin nuoria naisia. Vaikka palstatyöttömät lienevät jo teinivaiheen ohittanut, niin bimbous on heissä edelleen vahvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön noin vaan mene opiskelemaan yhtään mihinkään. Lupa työttömyystuella opiskeluun pitää ruinata työkkäriltä, ja ovat hyvin tyypillisesti sitä mieltä että jos työttömällä on jo korkeakoulututkinto niin häntä ei aleta enää kouluttaamktenkään. Tiedän tämän kun olen ihan hiljattain asiasta puhunut työkkärin virkailijan kanssa, sanoi ykskantaan että maisterin tutkinto saa luvan riittää vaikka alan töitä ei juuri ole.
ammattikoulutason tutkintoon saat kyllä opintotuen joka on kai reilu 200 euroa/kk, se on ehtymätön käsittääkseni, eli voit opiskella niin monta ammattikoulutason tutkintoa kun vaan haluat. Kukaan ei estä. Mut et sä tyött.korvausta saa, koska oot opiskelija. Ehkä voisit oppisopimuksella opiskella tuon myös, saat palkaa opiskelusta.
Mulla on jo kolme toisen asteen tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo kolme toisen asteen tu
No silti. Voit kyllä opiskella lisää ammattikoulssa. Onhan näitä,
Ei ole varaa eikä te enää kouluta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa opintolainaa, asumistukea enkä opintotukea. En tekisi valmistumisen jälkeen päivääkään alan töitä niin kun en aikaisemmillakaan tutkinnoilla. Aikaisemmilla tutkinnoilla saisin saman tasoista palkkaa ja enemmänkin. Saman palkan ja huomattavasti enemmän saa muilla keinoin plus minusta on vaarallista mennä toisten ihmisten koteihin työskentelemään. Samaa paskaa saa siivousalallakin pyyhkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu on toisen asteen tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei anna lupaa opiskella enempää. Toisaalta taas olisin aika huono lähihoitaja, koska selkävammani vuoksi en pystyisi tekemään edes niitä vähiten fyysisiä tehtäviä.
Tämä opiskelun kieltäminen on kumma juttu. Ei mustakaan lähihoitajaa tulisi, sillä nivelrikko, mutta pystyisin tekemään muuta työtä. Opintoja te-toimisto ei tietenkään puolla.
Tytär tekee lähärinä vakkariduunia päiväkodissa ja lisänä keikkaa vammaispuolella. Brutto sellainen 4 tonnia. Toki työpäivä saattaa olla 8-22. Mutta rahaa tulee.
Mikä siinä on vaikea tajuta että se työtön vois lähinnä itse tarvita sitä kotihoitajaa. Minua ei ikinä edes valittaisi koulutukseen. Pystyn tekemään vai istumatyötä sitäkin pari tuntia parina päivänä viikossa. Et jatka ihmettelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan työhön on pakko olla sopiva henkilö.
Kuvittele sellainen teinibimbo joka sanoo hyi kun pitäisi suihkutella vanhuksen peppua tai pyyhkiä ulosteita ja virtsaa.
Luonnollisesti juuri teinibimbo. Mitäähän ei av:lla vihata niin kuin nuoria naisia. Vaikka palstatyöttömät lienevät jo teinivaiheen ohittanut, niin bimbous on heissä edelleen vahvana.
Miksi muuten itse et ole näin aamuisin töissä vaan Vauva palstalla?
Kyllä hyvin kävisi jos oltaisi edes 20 vuotta nuorempia. Nyt meillä molemmilla on selkävaivat ja on puolisolle ehdotettukin mutta poissuljettu eräistä henkilökohtaisista syistä. Meikäläistä ei kannata enää mihinkään kouluttaa, annan kaikki kortitkin mennä vanhaksi tässä vaiheessa. Tulevan työn pitää sitten olla kokoaikaista, kuka sitten tuohon lähteekään. Pari tuttua eläkkeellä olevaa tuttua sairaanhoitajaa noita keikkoja tekeekin. Toinen polkupyöräillen, toinen autolla. Se on heille ajankulua, täysin vapaaehtoista.
Työttömällä voi olla kropassaan rajoitteita ettei pysty tuohon työhön. Ja itse en uskaltaisi mennä toisten koteihin.
Itse synnyin ortodoksiksi, mutta lähimmästä seurakunnasta kannattaa kysyä. Kaunein asia omassa maailmassani.
https://ort.fi/