Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen henkisesti raskas ihminen muille

Vierailija
04.03.2024 |

Hei!

Olen nyt huomannut tässä viimeisen 20 vuoden elinikäni aikana, että kovin moni ihminen on sanonut minua henkisesti raskaaksi ihmiseksi ja tätä pohtineena, en meinaa vieläkään ymmärtää, mikä minussa on niin raskasta, että suurin osa tuntemistani ihmisistä sanoo minun olevan raskas. Sen ymmärrän, jos joku sanoo minua lapselliseksi, koska omistan vieläkin valitettavasti aika lapsellisia piirteitä itsessäni, mutta olen yrittänyt niitä työstää pois ja omasta mielestäni viimeisen neljän vuoden aikana olen kasvanut paljonkin ihmisenä. Mutta silti ihmiset pitävät minua henkisesti rasittavana ihmisenä. 

Eli te ihmiset, joille on sanottu, että olette olleet henkisesti raskaita ihmisiä muille, niin miten olette itse parantaneet itseänne, jotta ette olisi muille ihmisille liian rasittavia? 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole kukaan niin sanonut, mutta tiedän sen kyllä sanomattakin, kun itsellänikin on vaikeuksia jaksaa itseni kanssa. Ainoa millä voin helpottaa kanssaihmisteni taakkaa, on pitää suuni kiinni, enkä rasita niitä omilla jutuillani, vaan pyrin olemaan vähän vähemmän rasittava ja raskas tyyppi 🤷

Vierailija
2/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko paljon vain itsestäsi? Ovatko palautteenantajat tarkentaneet että millaista henkinen raskaus sinulla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvin sanottu. Varmaan raskasta 

Vierailija
4/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi voit huonosti, ap?

Vierailija
5/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko paljon vain itsestäsi? Ovatko palautteenantajat tarkentaneet että millaista henkinen raskaus sinulla on?

Itse asiassa en puhu itsestäni paljoakaan, mutta suurin osa kyllä ovat sanoneet, että olen liian vaativa ihmisten suhteen vaikka omasta mielestäni en ole ikinä vaatinut ketään tekemään tai olemaan minkäänlainen. Tiedä sitten ovatko sosiaaliset taitoni olleet niin kuraa, että ihmiset ovat saaneet vääränlaisen käsityksen minusta?

Vierailija
6/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia.

Vierailija
7/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap. Voimia. 

Vierailija
8/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ihmisiä nämä raskaaksi syyttelevät ovat? Mitä piirrettä sinussa on sanottu raskaaksi? Lapsenomaisuus on minusta arvokas asia. Jollain tavalla osaan samaistua , koska tunnen samoin. 

Olen erityisherkkä ja ADD, jumitan joihinkin asioihin, mutta minussa on sellaista vilpitöntä lapsellista iloa... Minkä olen tukahduttanut vuosien aikana, kun lähellä olevat ihmiset antoi ymmärtää ettei sellainen voi olla tai minun ilot on asioita mitkä on ihan turhia. 

Nyt tavallaan ajattelen että olen ehkä ollut väärässä seurassa... Ehkä jossain on joku rakastaa minua tämmösenä ja hyväksyy.

-piitu

Vierailija
9/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa en puhu itsestäni paljoakaan, mutta suurin osa kyllä ovat sanoneet, että olen liian vaativa ihmisten suhteen vaikka omasta mielestäni en ole ikinä vaatinut ketään tekemään tai olemaan minkäänlainen. Tiedä sitten ovatko sosiaaliset taitoni olleet niin kuraa, että ihmiset ovat saaneet vääränlaisen käsityksen minusta?

Saatat olla oikeilla jäljillä. Heikot sosiaaliset taidot voivat saada ihmisen vaikuttamaan raskaalta persoonalta. Yleensä sosiaalisten taitojen heikkouteen kytkeytyy itsereflektion puute mikä siis tarkoittaa sitä, ettet tunnista käytöksesi ongelmakohtia etkä osaa arvioida sitä, millaisen vaikutelman annat itsestäsi muille.

Tuo "liian vaativa ihmisten suhteen" voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sinulla on taipumusta antaa ei-pyydettyjä neuvoja vähän käskyttävään sävyyn. Jos joku vaikka valittelee liukasta keliä ja menet siihen tokaisemaan "no mikset hommaa nastakenkiä" edes tietämättä sitä, onko henkilöllä jo sellaiset, niin sellainen koetaan ymmärrettävästi aika kärkkäänä. Tai jos puheenaiheesi keskittyvät paljon muiden ihmisten tekemisten päivittelyn ja ihmettelyn ympärille, niin se voidaan kokea kritiikkinä ja arvosteluna heitä kohtaan. Ikään kuin pitäisit heidän valintojaan ja tekemisiään jotenkin huonompina ja ei-suotavina.

Mutta nämä ovat vain arvauksia. Pelkän kirjoitetun viestin perusteella on vaikea saada täsmällisesti kiinni siitä, missä syy voisi piillä. Varsinkin, kun et ilmeisesti ole saanut kovin yksityiskohtaista palautetta muilta vaan aika ympäripyöreitä olet liian vaativa -kommentteja.

Vierailija
10/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et vain huomaa tai edes tiedosta sitä itsessäsi? Todella moni on nimittäin melkoisen sokea itselleen. Itseäni ei ole sanottu raskaaksi tai vaativaksi, mutta läheiseni on juuri sellainen. Olen yrittänyt hänen itsensäkin takia huomauttaa asiasta jo pidemmän aikaa ja lopulta jo aika suoraankin, mutta hänelle ei vain aukea. Aiemmin kielsi jyrkästi aina kaiken pienenkin itseensä kohdistuvan täysin adiallisen kyseenalaistamisen ja kritiikin ja suuttui kaikesta verisesti, mutta on joutunut tämän asian kanssa nyt niin usein ja monelta suunnalta tekemisiin, että on alkanut ehkä pikkuhiljaa hahmottamaan, että olen puhunut täyttä asiaa. On nyt aloittanut terapian ja olen yrittänyt sanoa, että hän hyötyy siitä vain, jos pystyy olemaan rehellinen ja tarkastelemaan rohkeasti myös omaa toimintaansa, vaikka se kipeää tekeekin.

Vierailija
11/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia ihmisiä nämä raskaaksi syyttelevät ovat? Mitä piirrettä sinussa on sanottu raskaaksi? Lapsenomaisuus on minusta arvokas asia. Jollain tavalla osaan samaistua , koska tunnen samoin. 

Olen erityisherkkä ja ADD, jumitan joihinkin asioihin, mutta minussa on sellaista vilpitöntä lapsellista iloa... Minkä olen tukahduttanut vuosien aikana, kun lähellä olevat ihmiset antoi ymmärtää ettei sellainen voi olla tai minun ilot on asioita mitkä on ihan turhia. 

Nyt tavallaan ajattelen että olen ehkä ollut väärässä seurassa... Ehkä jossain on joku rakastaa minua tämmösenä ja hyväksyy.

-piitu

Itselläni juuri tuota lapsellisuutta ja vaativuutta on sanottu todella raskaaksi. Ja mitä tulee minuun, niin olen myös erityisherkkä ja asperger diagnoosin saanut henkilö, joten ymmärrän itse hyvin, jos en välttämättä aina ymmärrä/hoksaa muiden ihmisten tarkoituksia minua kohtaan. Paitsi, että tuon lapsellisuuden ymmärrän täysin...

Vierailija
12/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta viestin otsikkokin alkoi jo ahdistaa. Olet ankeuttaja.

Vierailija
13/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset kysy niiltä ihmisiltä, jotka pitävät sua raskaana? Eihän me voida tietää. Vai onko sosiaaliset taidot niin huonot, että et osaa kysyä lisätietoja haastamatta riitaa?

Vierailija
14/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatat olla oikeilla jäljillä. Heikot sosiaaliset taidot voivat saada ihmisen vaikuttamaan raskaalta persoonalta. Yleensä sosiaalisten taitojen heikkouteen kytkeytyy itsereflektion puute mikä siis tarkoittaa sitä, ettet tunnista käytöksesi ongelmakohtia etkä osaa arvioida sitä, millaisen vaikutelman annat itsestäsi muille.

Tuo "liian vaativa ihmisten suhteen"

Tuo sinun keski kappaleesi oli juuri sitä mitä olen tässä viimeiset 15 minuuttia yrittänyt hakea mielessäni. Eli pitäisikö minun sitten vielä enemmänkin harjoitella noita sosiaalisia taitoja? 

Vierailija
15/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset kysy niiltä ihmisiltä, jotka pitävät sua raskaana? Eihän me voida tietää. Vai onko sosiaaliset taidot niin huonot, että et osaa kysyä lisätietoja haastamatta riitaa?

Kysyisin jos nämä ihmiset suostuisivat nykyään puhumaan minulle, mutta nähtävästi kun olen ollut heille liian rasittava, niin ovat poistaneet minut kokonaan elämästään. 

Vierailija
16/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ympärillä olevat ihmiset ovat vääriä. On raskasta tarkkailla koko ajan itseään ja pelätä, että on jollain salaisella tavalla raskas toisille. Autismikirjon piirteet tuovat oman mausteen ihmisen persoonaan ja sosiaalisiin taitoihin, mutta toisaalta autistiset tyypit ovat mahtavia. Teen itse töitä heidän kanssaan. Jokaisen pitäisi arvostaa itseään ja ajatella että on hyvä sellaisena kun on. Aina voi omia piirteitään ja varsinkin tapojaan kehittää, mutta sitä ei pitäisi tehdä siksi, että pitää itseään jotenkin vääränlaisena, vaan siksi että haluaa kehittyä ihmisenä valitsemaansa suuntaan. Suosittelen etsimään omanhenkistä seuraa, niin löytyy ymmärrystä ja arvostusta.

Vierailija
17/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-piitu

Itselläni juuri tuota lapsellisuutta ja vaativuutta on sanottu todella raskaaksi. Ja mitä tulee minuun, niin olen myös erityisherkkä ja asperger diagnoosin saanut henkilö, joten ymmärrän itse hyvin, jos en välttämättä aina ymmärrä/hoksaa muiden ihmi

Aspergerista ja muista vastaavista en tiedä eikä itselläni ole niistä kokemusta omalta kohdaltani tai edes lähipiiristä, mutta herkkyydestä kyllä ja se pikemminkin auttaa hahmottamaan paremmin ihmisiä ja tilanteita eikä päinvastoin. Lapsellisuuttakaan se ei mukanaan tuo, ehkä jopa päinvastoin. 

- eri

Vierailija
18/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjaimellisesti en mitenkään, oon autistinen ja rasittava oma itteni. se rassaa monia. jankutan ja pohdin liikaa asioita. tällä hetkellä oon työkyvytön. 

Vierailija
19/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä sinun kannattaa harjoitella sosiaalisia taitoja. Niiden osaaminen tekee elämästäsi paljon helpompaa, kun ihmiset eivät jatkuvasti loukkaannu sanomisistasi etkä tule aina väärinymmärretyksi. Olet jo menettänyt ihmissuhteitakin huonojen sosiaalisten taitojen takia eikä se ole mukavaa.

Oletko kenties autismin kirjolla, ADHD-diagnosoitu tai muuten neuroepätyypillinen? Jos olet, niin käänny alueesi nepsy-valmentajan puoleen. Pyydä, että saisit ohjausta ja valmennusta nimenomaan sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja ihmisten kanssa toimeen tulemiseen. Lisäksi jokin nepsyhenkilöiden ryhmämuotoinen valmennus voisi olla myös hyvä, koska siinä saat harjoitella näitä taitoja ryhmätilanteessa.

Vierailija
20/39 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustamattomuus, rajattomuus, vastavuoroisuuden puute, ripustautuminen, negatiivisuus, ylienergisyys. Siinä varmaan osa ominaisuuksista, mitä ihmiset kokevat raskaina. Tarkista ensin nyt vaikka nämä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi