Mitä lentäjä tienaa? Onko Finnairilla parempi palkka kuin pienemmillä?
Kommentit (68)
Miksi lentäjä on hot, mutta bussikuski not?
Molemmat kyysäävät ihmisiä rautaputkilossa ja tavoite saada heidät aikataulussa turvallisesti perille. Bussikuskilla on vielä huomattavasti enemmän vaaratailanteita ja uhkia kuljetusvälineessään
Lähisukulainen perämiehenä kaukolennoilla, tienaa noin 12 000 €/ kk.
Finnairin lentokapteenina n. 120k/vuosi. Koronavuosina oli kyllä lomautuksia
Vierailija kirjoitti:
Miksi lentäjä on hot, mutta bussikuski not?
Molemmat kyysäävät ihmisiä rautaputkilossa ja tavoite saada heidät aikataulussa turvallisesti perille. Bussikuskilla on vielä huomattavasti enemmän vaaratailanteita ja uhkia kuljetusvälineessään
Nimenomaan tämä. En tajua mikä niissä lentäjissä viehättää. Bussikuskin virhe on kohtalokkaampi, bussissa ei ole autopilottia.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini vasta aloittanut lentäjän uran ja lentää kaukolentoja. Tienaa 6500-7000€ kuussa, not bad.
No ei huono palkka mutta ei eliittipalkkakaan. Rehellisesti ajattelin alkaen 10000 ja keskipalkka 17000 10 vuoden kokemuksella. Sisältäen kaikki lisät.
CRCnä voi finskillä lentää kaukolentoja ihan ekana pestinä. Eli Cruise relief officer, joka käytännössä istuu lentäjänpenkillä vain yläilmoissa. Palkasta en tiedä sen enempää
Pitkien lentojen kapteenit tienaa sen 20 000€/kk. Perämies reilut puolet tuosta.
Itse asiassa lentää kyllä jos valitsee kouluttautuvansa siihen konetyyppiin. Veljeni aloitti kaksi kuukautta sitten perämiehenä, ja ihan ensimmäinen lento oli Souliin, seuraava Osakaan, sitten Hongkong yms. Pelkkää kaukolentoa. Eli näin se ainakin nykyisin menee. Ennen on saattanut olla toisin.
Palkka tosiaan riippuu kokemuksesta ja mitä konetyyppiä lentää. Uudet Airbus A320 perämiehet tienaa noin 5000€/kk. Keskipalkka on se noin 10 000€/kk ehkä vähemmän, mutta mahdollisesti myös enemmän. Kaukolennoilta alkaa jo tienaamaan sitä reilua 15 000€/kk, taas rippuu onko kapteeni vai ei ja kuinka paljon kokemusta. (sama pätee äskeiseenkin) kovimmat liksat on sitä 20 000€/kk ja jopa enemmän. Eli siis palkoissa on aika paljon vaihtelua ja niihin vaikuttaa muutamakin asia.
Uudetkin perämiehet tienaavat kaukolennoilla vähintään 6-7k eli ei huono. Kokemuksen myötä 10k ihan tavallinen palkka lentäjälle.
Vierailija kirjoitti:
CRCnä voi finskillä lentää kaukolentoja ihan ekana pestinä. Eli Cruise relief officer, joka käytännössä istuu lentäjänpenkillä vain yläilmoissa. Palkasta en tiedä sen enempää
Hyvä on palkka. Tuttu on CRC tällä hetkellä ja kyllä vähintään 7k tienaa kuulemma.
Nyt täytyy todeta että onpa Finskillä huonot palkat. Kaveri lentää isolla kansainvälisellä firmalla ja palkka on n. 35000€/kk. Parin vuoden päästä saa kapteenin lakin ja palkka nousee tuosta n. 50%. Itse pienipalkkaisena kuuntelen noita summia huuli pyöreänä, täytyy sanoa että aika kade olen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy todeta että onpa Finskillä huonot palkat. Kaveri lentää isolla kansainvälisellä firmalla ja palkka on n. 35000€/kk. Parin vuoden päästä saa kapteenin lakin ja palkka nousee tuosta n. 50%. Itse pienipalkkaisena kuuntelen noita summia huuli pyöreänä, täytyy sanoa että aika kade olen.
Keskimäärin n. 10000€ kk Finnairilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin n. 10000€ kk Finnairilla.
Kelpaisi tuokin
Vierailija kirjoitti:
Eppäillä soppii että tuplaantuu. Onkohan edes tuota 35 000..
https://atpflightschool.com/become-a-pilot/airline-career/major-airline…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi on nyt vähän puhunut potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi on nyt vähän puhunut potaskaa.
Epäilenpä. Mikä yhtiö muka tuollaisia maksaa?
Kaksi entistä lukiokaveria Finskillä töissä. Molemmat ovat Hesarin verokoneen listoilla ihan palkkatuloillaan. Siitä voi jo päätellä jotain tulotasosta.
Siitä voi olla aivan varma, että joku nainen kiinnostuu jos tienaa +100k lentokapteenina. Ja jos lentää Aasiaan, niin siellä on nippa nappa suuremmat sinkkumarkkinat kuin Pihtiputaalla.
Mutta kouluun ei noin vaan haeta ja mennä. Ala pitää kiinnostaa todella paljon, pitää olla fiksu ja terävä ja kyllä siellä seulotaan muitakin ominaisuuksia kun on psyykkisesti todella kuormittava ammatti.