Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha äitini aina potee vanhoja asioita. Onko tavallista? Mistä johtuu?

Vierailija
03.03.2024 |

Syntyi ennen sotia ja potee vieläkin Karjalaa. Jotenkin ymmärrän vielä tämän, koska sota varmasti jättää jäljet pieneen lapseen. 

Mutta potee kaikkea muutakin: jos jollekin on tullut avioero, niin kyselee vielä 10 vuotta eron jälkeen, miltä se mahtaa tuntua. 

En itse tunnista itsestäni, että vielä 10 vuotta myöhemmin potisin jotain asiaa, oli se asia ollut kuinka vaikea aikanaan. Tunnistaako joku itsessään tällaisen piirteen? Mistä ajattelette, että se johtuu? 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet vielä niin nuori, ettei ole mitään menneisyyttä mietittäväksi. Odota 50 vuotta, niin tämän päivän asiat pohdituttavat kovasti.

Vierailija
2/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vielä niin nuori, ettei ole mitään menneisyyttä mietittäväksi. Odota 50 vuotta, niin tämän päivän asiat pohdituttavat kovasti.

no, tuskin elän 108- vuotiaaksi, siksi haluan ihmetellä tätä asiaa nyt.

minulle on sattunut elämässä rankkoja juttuja ja olen löytänyt niiden kanssa rauhan. Minua häiritsee, kun tuntuu siltä, että äitini yrittää varta vasten kaivaa niistä jotain negatiivista, vaikka en mitään enää ajattele, en edes unia näe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että lopettaa erokyselyn. Jos kysyy uudelleen, ei muista aiemmin kysyneensä monta kertaa. Sille ei kai sitten voi mitään. Aiheet samoja aina mistä puhuu? Ehkä joillekin on vaikea puhua tai sanoa mitään, ellet itse ohjaa puhetta positiivisempaan. 

Vierailija
4/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä vanhoille ihmisille. 

Vierailija
5/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että lopettaa erokyselyn. Jos kysyy uudelleen, ei muista aiemmin kysyneensä monta kertaa. Sille ei kai sitten voi mitään. Aiheet samoja aina mistä puhuu? Ehkä joillekin on vaikea puhua tai sanoa mitään, ellet itse ohjaa puhetta positiivisempaan. 

Ei hän sen takia kysy, ettei muistaisi. Eikä puhu samoja asioita. Mutta aika ajoin nostaa esiin nämä negatiiviset jutut. 

Esim. Itse erosin 15 vuotta sitten, mies petti ja jätti. Olen ollut jo viimeiset kymmenen vuotta asian kanssa täysin ok, ja elämäni on oikein hyvää. Aina kun kerron eksästäni jotain, mitä olen lapsiltani kuullut, niin oikein huomaan, että hän haluaisi udella minulta eksästä, mutta ei kehtaa. Sitten 1-2 kertaa vuodessa uskaltaa kysyä: miltä sinusta nyt tuntuu? Oivoi, että se oli kauheaa? Kerro nyt, miten kauhealta sinusta tuntuu?

Tämä päivä oli taas tänään. En tajua. Tajuaako kukaan muu? Haluaisin tietää, onko äitini poikkeava yksilö, vai vatvooko muut vanhoja samalla tavalla?

Vierailija
6/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
7/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on siis ysikymppinen, 

Eiköhän sillä ole oikeus potea mitä tahtoo.

Vierailija
8/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ja hän on aina ollut tällainen, ainakin viisikymppisestä asti.

en kysy, saako hän tehdä, vaan kysyn, onko tämä tavallista? Tekeekö kukaan teistä näin? Mietin siis, kumpi meistä on epänormaalimpi.

Vierailija
9/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt ennen sotia, ja sinä olet ?

Vierailija
10/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potee?

Vierailija
11/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän sen takia kysy, ettei muistaisi. Eikä puhu samoja asioita. Mutta aika ajoin nostaa esiin nämä negatiiviset jutut. 

Esim. Itse erosin 15 vuotta sitten, mies petti ja jätti. Olen ollut jo viimeiset kymmenen vuotta asian kanssa täysin ok, ja elämäni on oikein hyvää. Aina kun kerron eksästäni jotain, mitä olen lapsiltani kuullut, niin oikein huomaan, että hän haluaisi udella minulta eksästä, mutta ei kehtaa. Sitten 1-2 kertaa vuodessa uskaltaa kysyä: miltä sinusta nyt tuntuu? Oivoi, että se oli kauheaa? Kerro nyt, miten kauhealta sinusta tuntuu?

Tämä päivä oli taas tänään

On mahdollista että osa iäkkäistä toistaa asioita. Ei ole pakko mennä mukaan joka asiaan jonka nostaa esille, jos se koskee sinua. 

Vierailija
12/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ja hän on aina ollut tällainen, ainakin viisikymppisestä asti.

en kysy, saako hän tehdä, vaan kysyn, onko tämä tavallista? Tekeekö kukaan teistä näin? Mietin siis, kumpi meistä on epänormaalimpi.

Sinä olet kun et ymmärrä että toinen on ehkä dementoitunut.

Potea on muuten sairastamista.

Vierailija
13/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heti ymmärtänyt, mitä tarkoittaa "potea vanhoja asioita". Tarkoitat siis pohtia ja pyöritellä.

Mutta voihan se olla, että kun on paljon aikaa, niin vanhat asiat tulevat mieleen.

Hän haluaa selvästi keskustella kanssasi. Mikset jaksa käydä hänen kanssaan läpi noita sotavuosia. 

Muutaman vuoden päästä kadut sitä, kun et haastatellut äitiäsi tarkemmin hänen kokemuksistaan.

Omalla kohdallani se on myöhäistä, kun äiti on jo pitkään ollut haudan levossa.

Vierailija
14/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouseeko kuume vai muita oireita.

Olisikohan joku muu verbi sopivampi.

Vierailija
15/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementiakin voi olla yksi vaihtoehto. Jos toistelee siis aina samoja juttuja. Elämän loppupuolella on varmastikin normaalia, että ei niin enää suuntaudu eteenpäin, vaan "tekee tiliä" elämänsä suhteen. Miettii, mitä on tapahtunut ja mitä on kokenut. Ehkä sitten miettii niitä asioita, mitkä vaivaavat, kuten sinun erosi.

Vierailija
16/63 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dementiakin voi olla yksi vaihtoehto. Jos toistelee siis aina samoja juttuja. Elämän loppupuolella on varmastikin normaalia, että ei niin enää suuntaudu eteenpäin, vaan "tekee tiliä" elämänsä suhteen. Miettii, mitä on tapahtunut ja mitä on kokenut. Ehkä sitten miettii niitä asioita, mitkä vaivaavat, kuten sinun erosi.

Hän on huolissaan, miten sinä pärjäät.

Vierailija
17/63 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En heti ymmärtänyt, mitä tarkoittaa "potea vanhoja asioita". Tarkoitat siis pohtia ja pyöritellä.

Mutta voihan se olla, että kun on paljon aikaa, niin vanhat asiat tulevat mieleen.

Hän haluaa selvästi keskustella kanssasi. Mikset jaksa käydä hänen kanssaan läpi noita sotavuosia. 

Muutaman vuoden päästä kadut sitä, kun et haastatellut äitiäsi tarkemmin hänen kokemuksistaan.

Omalla kohdallani se on myöhäistä, kun äiti on jo pitkään ollut haudan levossa.

potemisella tarkoitan voivottelua. Voi kamalaa, kun sinulle kävi näin. On se ollut kamalaa. Kuinka pahalta sinusta vieläkin tuntuu? 

hän on siis aina ollut tällainen, niin kauan  kuin muistan. Ei kyse ole omien asioiden muistelusta, vaan kaikkien ihmisten ongelmien voivottelusta. En kaipaisi sitä sääliä, mitä hän tarjoaa. Itse hän varmaan kuvittelee olevansa empaattinen.

mielelläni kuuntelen hänen muisteluitaan, mutta nyt ei ole kyse niistä.

Vierailija
18/63 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän tekee tiliä elämästään ja ennen kaikkea muiden elämistä, niin hän on sitä tiliä tehnyt jo 35 vuotta. Hän kuitenkin oli vaativassa asiantuntijatyössä 66-vuotiaaksi asti, eli ei ole viidikymppisenä ainakaan ollut vielä dementoitunut, vaikka säälitteli ihmisiä silloinkin. 

ja ei, hän ei ole huolissaan, miten minä pärjään. Sen on todennut hyvin usein ja ihmetellyt, miten minä pärjään niin hyvin. Miksi hän sitten säälittelee minua?

Vierailija
19/63 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntynyt ennen sotia, ja sinä olet ?

86 v ja 56 v.

Vierailija
20/63 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap do taida olla suomenkielinen.

Potea = sairastaa 

Pohtia = mietiskellä

Oikea verbi on siis tässä pohtia, voivotella, mietiskellä... Ei "potea".