Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoka-aine, jonka tarkoitusta et ymmärrä?

Vierailija
03.03.2024 |

Itse mietin mihin korppujauhoja oikeasti tarvitaan. Lihapullat jne eivät tarvitse mun mielestä ollenkaan korppujauhoja.

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaniljakreemi. Voiko se muka olla hyvää jonkun mielestä? 

On ihanaa esim viinerissä tai pullassa.

Yäk. Vaniljainen kermavaahtohan on superhyvää mutta se vaniljakreemi nimenomaan.... Vähän rasvaisempaa kuin voi ja makeampaa kuin sokeri muttei siltikään millään tapaa hyvää😝

-eri

Ei siinä kreemissä mitään rasvaa ole. Jauheesta se tehdään ja on hyvää leivonnaisissa.

Yhtään mitään ruokaa ei tehdä jauheesta!

Leipä? Oletko kuullut vehnäjauhoista?

Vaniljakreemissä ei rasvaa? Eikö vaniljakreemi ole sitä todella paksua, makeaa ja hieman suolaista valkoista töhtiä berliininmunkin sisällä? Vaniljakreemillä kai tarkoitetaan myös sitä kiisselimäistä, beigen väristä tavaraa, jossa on kai liivatetta. Koostumus ainakin sellainen.

Vierailija
122/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkurpitsa. Ei maistu miltään ja jos sitä ei itketä suolassa päivätolkulla, se on pelkkä vetinen lötkö. Ei siitä saa mitään kelvollista ruokaa.

Joka syksy mä saan maalaussukulaisilta monta kesäkurpitsaa (kasvaa ilmeisesti kuin rutto) ja uskokaa pois, olen yrittänyt!

Itketä vähän ja pasitat pannulla kuten pihvi. Voi grillatakin. Kesäkurpitsasta saa hyvän suurustetun keiton. Ja marmeladia. Tosin ymmärrän jos ei kaikki tykkää.Saattaa tuntua mauttomalta ja keitettynä kuin limainen sieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homejuusto. Siis, se on homeessa olevaa juustoa. Ei ymmärrä. 

Home on sieni ja juusto on maitoa, joten periaatteessa kyseessähän on kermainen sienikeitto kiinteässä muodossa.

Juustokin on sienimassaa.

Vierailija
124/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaatinlehti. Ravintoarvo nolla ja karmea hiilijalanjälki.

Kaalia kannattaa käyttää. Parempaa. Punakaali on vielä parempaa.

Vierailija
125/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yäk. Vaniljainen kermavaahtohan on superhyvää mutta se vaniljakreemi nimenomaan.... Vähän rasvaisempaa kuin voi ja makeampaa kuin sokeri muttei siltikään millään tapaa hyvää😝

-eri

Ei siinä kreemissä mitään rasvaa ole. Jauheesta se tehdään ja on hyvää leivonnaisissa.

Kyllä tehdään ja paljonkin. Sitä kreemiä on myös jauheena. Maitojauhettakin on, ja yllätys, että hotelliaamiaisella saat munakokkelia ja sekin on tehty jauheesta. 

Vierailija
126/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella taitaa nyt mennä sekaisin omasta mielestä paha ja sitten tarpeeton, joista jälkimmäistä aloituksessa kysellään.

Itse en ymmärrä laakerinlehden merkitystä, en huomaa minkäänlaista eroa laitanko niitä johonkin pataan vai jätänkö laittamatta.

Toinen turha, joka ei nyt varsinaisesti ole raaka-aine, on liekittäminen. Ei todellakaan tee mitään eroa ruuan makuun, kokeiltu on monet kerrat.

Vierailija
127/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä jäävuorisalaattia. Ravintoköyhää eikä kovin kummosen makuista. Ostakaa mieluummin tumman vihreitä salaatteja niin saatte tärkeitä ravintoaineta moninkertaisesti.

Vierailija
128/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paprika. Mitätön mauton vihannes, jota ilman voisi hyvin elää. Okei, antaa väriä salaattiin, jos on punainen tai keltainen paprika. Silti täysin turha.

En nyt ihan kyllä mauttomaksi lähtisi paprikaa sanomaan.

Niin, mä jäin miettimään että onko kyseinen syönyt vain raakana salaateissa. Onhan se silleen vähän kirpakka ja ehkä jolillekin tylsä, mutta makuhan on ihan toinen kypsennettynä?

Vierailija
129/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kyllä tehdään ja paljonkin. Sitä kreemiä on myös jauheena. Maitojauhettakin on, ja yllätys, että hotelliaamiaisella saat munakokkelia ja s

Mutta ei ne ruokaa ole.

Vierailija
130/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homejuusto. Siis, se on homeessa olevaa juustoa. Ei ymmärrä. 

Home on sieni ja juusto on maitoa, joten periaatteessa kyseessähän on kermainen sienikeitto kiinteässä muodossa.

Juustokin on sienimassaa.

Niin että mitä? Ei todellakaan ole!

Vierailija
131/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauramaito...sama olis liottaa kaurahiutaleita vedessä ja suodattaa jonkun harson läpi...

Tämä! Omasta mielestäni kauramaito maistuu vahvasti kaurapuurolle. Kaurapuuroa syön yleensä joka aamu, mutta en halua maitoni maistuvat siltä.

Vierailija
132/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikilla raaka-aineilla on paikkansa mutta mä en ymmärrä sillä sun tällä maustettuja tomaattimurskia, purkkitonnikaloja tai kermoja. 

Pippurikerma! Miten vaikeaa on lisätä pippuria kermaan? 

Itse olen just loma-asunnossa, jossa ei ole muuta maustetta kuin merisuolaa talon puolesta, joten ostin yrttimaustettua tomaattimurskaa (en vielä käyttänyt, joten en tiedä mausta). Myös maustettua tonnikalaa oon ottanut reissuille mukaan, samoin maustetun pikapastan, näistä voi saada nopean ensiaterian ennen kauppaan lähtöä tai jos kauppa on jo kiinni. Jos käyttäisin kermaa, niin voisin tällaisessa tilanteessa ostaa maustettuakin.

Itse pidän outoina jotain kerrosvohveleita tai kuivia ja mauttomia halpiskeksejä, kuka niitä syö, mutta kai niilläkin on ystävänsä. 

Vierailija
133/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella taitaa nyt mennä sekaisin omasta mielestä paha ja sitten tarpeeton, joista jälkimmäistä aloituksessa kysellään.

Itse en ymmärrä laakerinlehden merkitystä, en huomaa minkäänlaista eroa laitanko niitä johonkin pataan vai jätänkö laittamatta.

Toinen turha, joka ei nyt varsinaisesti ole raaka-aine, on liekittäminen. Ei todellakaan tee mitään eroa ruuan makuun, kokeiltu on monet kerrat.

Laitat ne laakerinlehdet kokonaisina pataan? Ne pitää ainakin puolittaa ja jos isoja niin vaikka neljään osaan. Kyllä niissä on tuoksua ja makua antavat keittoihin ja lihapataan. Jotkut käyttävät tyynyn alla laakerinlehtiä ja nukkuvat paremmin. Pitää paikkansa, jonkun aikaa kokeilin itsekin. Minulla kasvaa laakeripuu siitä syystä, että pitää hyönteiset loitolla kesäisin. Keittiössä on aina iso puska kuivamassa, ei tule hyönteisiä vaikka ikkuna tai ovi auki.

Vierailija
134/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Umami, en ole löytänyt maustehyllystä

Löytyy maustehyllystä nimellä natriumglutamaatti.

Löytyy umami-nimelläkin. Kalajauhetta oli ainesosissa, kun vilkaisin purkkia.

Umami on perusmaksu, eikä siis mikään aines. Glutamaateissa on paljon umamia, sekä teollisessa natriumglutamaatissa, että luontaisesti ruoissa esiintyvissä glutamaateissa (joita on usein esim. fermentoiduissa tuotteissa, kuten soijakastikkeessa. Samoin vanhoissa juustoissa, sienissä, tomaatissa ja ties missä). 

Vierailija
135/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Leipä? Oletko kuullut vehnäjauhoista?

En mä leipää tee jauheesta

Teetpäs. Jauhot ovat jauhetta.

Vierailija
136/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitat ne laakerinlehdet kokonaisina pataan? Ne pitää ainakin puolittaa ja jos isoja niin vaikka neljään osaan. Kyllä niissä on tuoksua ja makua antavat keittoihin ja lihapataan. Jotkut käyttävät tyynyn alla laakerinlehtiä ja nukkuvat paremmin. Pitää paikkansa, jonkun aikaa kokeilin itsekin. Minulla kasvaa laakeripuu siitä syystä, että pitää hyönteiset loitolla kesäisin. Keittiössä on aina iso puska kuivamassa, ei tule hyönteisiä vaikka ikkuna tai ovi auki.

Mielenkiintoinen tää laakerinlehtiasia. Olen tottunut käyttämään niitä kuivattuja, jos kotona on, mutta enpä osaa myöskään sanoa, miltä ne maistuvat. 

Vierailija
137/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsiselleri. Aloittaja ei varmaan oo koskaan kuullu paneeratuista ruoista

Ilman varsiselleriä ei tule ragua. Ilman ragua ei tule pasta bolognesea eikä lasagnea.

Oi monet, monet keitot ja padat jäisivät mauttomaksi ilman varsiselleriä. Mä laitan sitä juuressoseseenkin. Nam!

Mä saan kovat vatsakivut jos sitä on yhtään liikaa. Saman maun saa lipstikkaa käyttämällä. Lisäksi lipstikka on umami.

Vierailija
138/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osterit, etanat, merisiilit, sammakot ja muut limaiset epämääräisen makuiset ja niljakkaat otukset. Niitä ei oikeasti ole mitään tarvetta suuhunsa työntää.

Sammakko oli yllättävän hyvää, ei ollenkaan limaista. Kuin kanaa.

En pidä äyriäisistä mutta kerran sain sellaisia ostereita Skotlannin vuonoilla että meinasi pää räjähtää! Ihan kuin olisi niellyt kiinteää jäävettä, en osaa sitä muuten kuvailla. 

Vierailija
139/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Umami, en ole löytänyt maustehyllystä

Ei sitä esanssia kannata käyttää.

Netistä löydät ne aidot ruoka-aineet mistä sitä saa. Esim lipstikka, sienet, tomaatti, kypsät kovat juustot, soijakastike

Vierailija
140/166 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kvinoa. Älä laita sitä muiden ruokaan koskaan, paitsi omaasi. Ihan järkyttävää. Sieniproteiinivalmiste on toinen.

Aika jännä, että kvinoa herättää näin suuria tunteita. Sehän on varsin mieto maultaan ja sitä voi käyttää lisukkeena riisin tapaan ja ne ovat ne muut ainekset, jotka antavat sille ruualle sen maun eikä se kvinoa.