Älkää ilkkuko, kun kysyn tosissani voiko lihamureketta tehdä ilman korppujauhoja? Pliis, neuvokaa tietämätöntä.
Mulla on siis jauhelihaa, sipulia, kananmunia ja mausteita valmiina. Pitääkö olla korppujauhoja tai jotain muuta edellä mainittujen lisäksi?
Kommentit (47)
Ei tarvitse välttämättä edes kananmunaa. Mausteita vain jauhelihan sekaan ja vaivaa siitä kiinteän massan.
Kuuklaa pässi. Korppujauhot voi korvata kymmenellä tavalla.
Itse laitoin mannaryynejä, kun niitä kaapissa sattui olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asut? Onhan kaupat vielä auki. Ainakin täällä stadissa. Lisäksi korppujauhot on halpoja. Ainakin, kun viimeksi olen ostanut.
Niin tai voi käydä ravintolassa syömässä, luulisi nyt lihamureketta saavan. Ai niin mutta AP kysyikin tarviiko korppujauhoja, nythän mä vasta kysymyksen huomasin.
Ei tarvitse.
Mun mielestä siitä murekkeesta, samoiten ku lihapullista, tulee rakenteeltaan jotenkin kovan/pahan makusta verrattuna siihen jos tekee sen korppujauhomassan. Sillon siitä rakenteesta tulee pehmeämpi ja parempi. En siis itse pysty/halua tehdä ilman korppujauhoja. Mutta maku asioitahan nämä.
Laipää voi laittaa sekaan, jos haluaa. Mössättynä.nesteeseen ja sit sekoittaa taikina.
Vierailija kirjoitti:
Laita fetajuusto kuutioita väliin tulee superhyvää. Namiruoka.
Feta on kammottavaa. Miksi hyvä ruoka pitäisi pilata fetalla? Ja kyllä se pilalle menee, roskiin menis valitettavasti.
800g jauhelihaa, kermaviili, sipulikeittoainesta pussillinen. Sekoitetaan kermaviili ja sipulikeittoaines, annetaan olla vartti. Sekoitetaan jauheliha sekaan, vaivataan vain sen verran, että ainekset sekoittuu. Muotoillaan vuokaan pötkyläksi. Päälle sinappi-ketsuppihuntu ja uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla. Olen joskus laittanut vähän vehnäjauhoja, joskus olen murskannut maissimuroja. Joskus ihan ilman mitään tärkkelystä.
Eihän korppujauhoissa tärkkelystä ole, eikä sitä tärkkelyksen takia murekkeeseen edes laiteta.
Ei kannata pilata sipulikeittopussilla hyvää ruokaa. Korppujauhoja tai vaaleaa leipää laitetaan keventämään ja pehmentämään mursketta. Mutta sinne tosiaan voi laittaa mitä vain. Kananmuna laitetaan kiinteyttämään, mutta ilman sitä voi tehdä ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
NAUDAN JAUHEIHAA KÄYTÄN. 400-500G.1 KERMAVIILI,1 NORRIN RANSKALINEN SIPULIKETTO PUSSI.Sotken ranskalaisen sipuliketto pussin kermaviiliin ja sitten vaivaan sen käsin jauhelihaan.Muotilen murekeeksi vuokaan.Vettä lisään mureken ympärille reinoihin asti.uuniin 175. otan pois noin 50-60 minutin päästä.Sisään taikinaan toki voi laitaa pakastevihaneksia tai ihan raastettua pokkanaa..
Hyi miten suolainen eväs!
Vierailija kirjoitti:
No se korppujauhe on vain jauhelihan jatketta köyhinä aikoina.
Yhteen aikaan maustetun korppujauhon pussissa komeilikin nimi jauhelihan jatke.
Mitään ojetta ei löydy netistä ja tulit häiritsemään keskustelua?
Itse olen joskus laittanut murketaikinaan pussin tai pari KuppiKuuma -jauhetta, lähinnä jos on ollut kaapissa sopivan makuista soppaa. Tuossa tapauksessa jätän korppujauhot pois ja monta maustettakin.
Mureketta ei saa laittaa sunnuntaina, koska tiistai on murekepäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla. Olen joskus laittanut vähän vehnäjauhoja, joskus olen murskannut maissimuroja. Joskus ihan ilman mitään tärkkelystä.
Eihän korppujauhoissa tärkkelystä ole, eikä sitä tärkkelyksen takia murekkeeseen edes laiteta.
Jatkuvastihan täällä huudellaan, että vehnä on pelkkää hiilaria (joka viljoissa on suurimmaksi osaksi tärkkelystä), mutta kun siitä vehnästä tehdään korppujauhoja, siinä ei ilmeisesti sitten yhtäkkiä olekaan sitä tärkkelystä?
Voi murentaa ihan leipää jos haluaa.
Minä tein mureketta kerran niin, että puristelin vain kasan jauhelihaa tiiviiksi pötkyläksi ja laitoin uuniin. Ihan hyvin pysyi kasassa siihen nähden, ettei ollut mitään sidosainetta.
Lihamurkkeessa ja -pullissa on aivan sama mitä siihen laitat kunhan koostumus on sellainen että saat muotoiltua sitä. Eli ei liian löysää.