Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko työttömän tehdä kaikki kotityöt jos toinen pariskunnasta käy töissä?

Vierailija
03.03.2024 |

Siis siivous, pyykit, ruuanlaitto, pihatyöt.. 

Kommentit (270)

Vierailija
101/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti elätti perheen ja teki kaikki kotityöt 

Vierailija
102/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön tekee kaikki yleiset kotityöt silloin, kun puoliso on töissä. Lisäksi tehdään kotitöitä yhdessä. 

Jos puoliso on normaali ihminen, työttömän saadessa töitä muutetaan järjestely niin, että tehdään yhdessä kotityöt eli esim. toinen laittaa ruokaa samalla kun toinen tyhjentää tiskikoneen ja pesee pyykit.

Tarkoittaako tuo myös sitä, että työtä tekevä maksaa kaikki kulut?

Harvoin tilanne sellainen on, että työtön olisi myös täysin tuloton. 

Harvoin tilanne sellainen on, että työtä tekevällä ei olisi ollenkaan vapaa-aikaa.

Jos työstä palaavaa odottaa kotona ruoka, niin hän voi syömisen jälkeen siivota jäljet eikä nousta pöydästä ja mennä sohvalle makaamaan.

&n

Tuo nyt on ihan vähintä mitä voi tehdä, että osoittaa arvostavansa toisen näkemää vaivaa. Ketä tahansa alkaa v*tuttaa puoliso, joka odottaa täyspalvelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se silti työssäkäyvä saa kotona elää kuin sika pellossa, että toinen vaan huolehtii siisteydestä. Jos minä teen ruuan, niin toinen vähintään kattaa pöydän ja tiskaa astiat. Töihin lähteväkin voi mennessään viedä roskat. Toki jos minä kotona, voin tehdä niitä enemmän aikaa vieviä asioita, mut ei se työssä käyvä kuiten saa täyspalvelua. Tai työssäkäyvä voi käydä ruokakaupassakin kotiin tullessa. 

Vierailija
104/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikanaan sovittiin, että kun muutetaan vaimon toiveesta omakotitaloon, niin minä en tee ulkotöitä, enkä käytä koiraa lenkillä. Pyykkiä en saa pestä, kun en kuulemma osaa. Ruokaa teen ja käyn kaupassa. Vaimo sitten siivoaa viikonloppuisin ja autan siinä, mitä käsketään. Omin päin kun en kuitenkaan osaa. Työttömänä olen pelaillut pelejä.

Ihme vätys.

Vierailija
105/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin näin ja edelleen. Isä keskittynyt ryyppäämiseen. Täysin saamaton laiskimus - oli jo 20 vuotta sitten. 

Vierailija
106/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos niin sovitaan ja työssäkäyvä joko maksaa puolisolleen palkkaa kotitöistä tai vastaa talouden menoista suurimmaksi osaksi.

Muuten ei, vaan kotityöt jaetaan kuten muulloinkin. 

Miksi helvatissa pitäisi maksaa? Tai jakaa kotityöt, kun toinen käy töissä ja toinen on kotona työttömänä? Pitäisikö ihan oikeasti vielä töiden päälle jakaa kotityöt, kun toisella olisi aikaa ne tehdä päivän mittaan?

Miksi sen toisen pitäisi tehdä enemmän kodin suhteen, jos se kodin maksaminen menee yhä puoliksi?

Jep. Homma toimii reilusti, jos mennään "kukin kykyjensä mukaan". Eli se jolla on enemmän aikaa, tekee enemmän kotitöitä, se jolla on enemmän rahaa, maksaa isoimman osan (joskushan v

Mulle ei kyllä riittäisi, että työssäkäyvä maksaa kaiken ja mulla on omat rahat, jos alan kotiorjaksi. Jos mies olettaa minun olevan 24/7 piika, niin miehen ois parasta olla rikas ja minulla olisi parasta olla kortti hänen tililleen. Tai sitten hän antaa minulle luottokorttinsa, jota voin vinguttaa miten näen parhaaksi.

Vierailija
107/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on aika lailla noin. Kotityöt ei kovin paljon vaadi.

Miten asutte?

Meillä on omakotitalossa aika paljon töitä.

Lastenkin määrä toki vaikuttaa kotityön määrään.

Ok-talo mutta lapsettomia, kyllä se kotona oleva ehtii niin siivoamaan kuin tekemään ruuat sillä aikaa kun toinen on töissä. Jos asuu jossain pikkukaksiossa ei kotitöitä voi kovin paljon olla.

Vierailija
108/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Jokainen siivoaa omat sotkunsa. Toki kotona oleva tekee enemmän, riippumatta siitä millä statuksella kotona on.

Vierailija
109/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin näin ja edelleen. Isä keskittynyt ryyppäämiseen. Täysin saamaton laiskimus - oli jo 20 vuotta sitten. 

Miten äitisi ei ole heittänyt tollasta luuseria pihalle jo silloin aikoinaan? Eihän siitä ole kuin haittaa, nurkissa pyörimässä kännissä. 

Vierailija
110/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne, että toinen työttömänä. Tekee useimmiten ruoat ja muita kotitöitä teemme yhdessä. Tehnyt pientä remonttia, korjannut autoja yms. nyt kun on ollut aikaa. Maksamme kulut about puoliksi ainakin toistaiseksi. 

Vierailija
111/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asutte?

Ok-talo mutta lapsettomia, kyllä se kotona oleva ehtii niin siivoamaan kuin tekemään ruuat sillä aikaa kun toinen on töissä. Jos asuu jossain pikkukaksiossa ei kotitöitä voi kovin paljon olla.

Tarkoitat siis, että työssä käyvä elää kuin täysihoidossa hotellissa ja maksaa vain puolet kuluista. Onpa reilua.

Vierailija
112/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mutta haluaako työtön vain lojua sohvalla sillä välin kun toinen käy töissä? Työttömän kannattaisi tehdä ainakin yli puolet kotitöistä ihan sen takia, kun hänellä on siihen parempi mahdollisuus eikä muuta tekemistä. 

Mistä tulee tämä käsitys, että työttömällä ei olisi mitään parempaa tekemistä kuin lojua sohvalla? Minä en työttömänä edes omista sohvaa, mielenkiintoista tekemistä riittää kyllä koko päiväksi. Elämässä on muutakin kuin sohvalla makuu, palkkatyö ja kotityöt. Ainakin minun elämässäni.

Vierailija
113/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se työtön haluaa hemmottelua omaan arkeensa?

Ei onnistu, koska hänelle kuuluu suurin osa kotitöistä? Kuuluuko ne työttömälle myös viikonloppuisin? 

Vierailija
114/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan ok hoitaa päivällä kaupassakäynnit, ruuat, pyykit, perussiivoukset, pihatyöt ym. Mutta ottaa ihan stanasti päähän se asenne, että mies ei tee sitten yhtään mitään, ei yhtään mitään! Ei laita illalla/aamulla astioitaan koneeseen, vaikka se on tyhjennetty. Ne on tiskipöydällä tai jopa jää ruokapöydälle. Kun illalla tulee jotain muruja ja tahroja, niin ne odottaa kaikki aamuun ja minun siivousta. Jos roskis täyttyy illalla, se odottaa seuraavaa päivää, että minä vien pois. Viikonloppuisin ei käynnisty pyykkikone, ei tartu imuri käteen, ei leviä hiekat liukkaalle pihalle jne. Mun mielestä on ihan itsestään selvää, että aikuinen ihminen siivoaa tekemänsä sotkut silloin kun se sotku syntyy, tai pistää jotain paikalleen kun sen huomaa olipa toinen sitten kotona työttömänä tai kotivanhempana. 

Vierailija
115/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos työtön on nainen.

Jos taas mies niin vastaus on ei. Mies hoitelee omia asioitaan, käy kaupungilla, autokaupoilla, kavereiden kanssa kahvilla. Tai katsoo telkkaria. 

Kun vaimo tulee töistä niin kysyy mitä on ruuaksi. 

Vierailija
116/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuule kuuluu. Täällä kuuluu jokaisen tappaa itsensä työllä.

Vierailija
117/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön pitää kunnosta huolen, liikuntaa päivittäin, voi kerran viikossa imuroida, käydä kaupassa joutessaan, tehdä ruokaa jne. 

Vierailija
118/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan ok hoitaa päivällä kaupassakäynnit, ruuat, pyykit, perussiivoukset, pihatyöt ym. Mutta ottaa ihan stanasti päähän se asenne, että mies ei tee sitten yhtään mitään, ei yhtään mitään! Ei laita illalla/aamulla astioitaan koneeseen, vaikka se on tyhjennetty. Ne on tiskipöydällä tai jopa jää ruokapöydälle. Kun illalla tulee jotain muruja ja tahroja, niin ne odottaa kaikki aamuun ja minun siivousta. Jos roskis täyttyy illalla, se odottaa seuraavaa päivää, että minä vien pois. Viikonloppuisin ei käynnisty pyykkikone, ei tartu imuri käteen, ei leviä hiekat liukkaalle pihalle jne. Mun mielestä on ihan itsestään selvää, että aikuinen ihminen siivoaa tekemänsä sotkut silloin kun se sotku syntyy, tai pistää jotain paikalleen kun sen huomaa olipa toinen sitten kotona työttömänä tai kotivanhempana. 

Mies on töissä niin hyvin voit tehdä kotityöt. Viikonloppuna yhdessä. Mies tuo leivän pöytään. 

Vierailija
119/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asutte?

No ei nyt jumalauta taas tätä. Mä olin kotona lasten kanssa 2vuotta.  1 ja 3 vuotiaat. Siivosin, laitoin pihaa, tein ruuat, harrastin jne. 

Aikaa meni Max 3 h per päivä kotitöihin.

Vierailija
120/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sen töissä kävijän pitäisi hoitaa kotityöt. Työttömällä on kuitenkin vaativa tehtävä hakea ainakin neljää työpaikkaa joka kuukausi, ja loppu aika tulisi masennuksen ehkäisemiseksi käyttää mielenterveyden vaalimiseen, eli vaikka mieluisiin harrastuksiin, ulkoiluun ja lepoon.