Kuuluuko työttömän tehdä kaikki kotityöt jos toinen pariskunnasta käy töissä?
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on aika lailla noin. Kotityöt ei kovin paljon vaadi.
Miten asutte?
Meillä on omakotitalossa aika paljon töitä.
Lastenkin määrä toki vaikuttaa kotityön määrään.
No ei nyt jumalauta taas tätä. Mä olin kotona lasten kanssa 2vuotta. 1 ja 3 vuotiaat. Siivosin, laitoin pihaa, tein ruuat, harrastin jne.
Aikaa meni Max 3 h per päivä kotitöihin.
Oliotko totaaliyh? Miksei miehesi tehnyt yhtään mitään?
Mä joskus ihan v..........ä kellotin aikoja kun ex valitti et siel kotona on niiin hitin raskasta.
Astioiden koneesta poisto 8min. Voisin kuvitella koneen täytön vievän saman?
Pyykinpesukone täyttö 10min, tyhjennys 10min ja kaappiin viikkaus 10min total 30min. Pari x viikossa.
Imurointi kolmio. 20min. Jos vie matot ulos ja tamppaa+15min. Jos luuttuaa lattia +30min.
Periaatteiden vaihto 15min.
Pöytien ym pintojen pyyhintä monta x päivässä x 5 min = 20min.
Vessan + lavuaarien - peilin pesu 10min.
Ruuan valmistus muusi ja uunilohi 45min.
Aika usein syödään nopeampia. Mut päätin testaa tolla.
Tuntuuko ihan kohtuuttomalta 😂. Vs et puoliso kuluttaa 8-9h päivästä töissä ja työmatkalla
En minä ainakaan kehtaisi edes olla tekemättä.Voi miettiä ihan omalle kohdalle jos sinä olisitkin se töissä puurtaja ja kotiin tullessasi odottaa vielä kotityöt vaikka puolisosi on työttömänä ja joutilaana kotona.Kyllä ketuttaisi ja ankarasti.En edes alkaisi siihen eli ero tulisi sellaisesta lurjakkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulevan ex-puolison mielestä täytyy, sekä myös huolehtia kaikki yhteisen lapsen koulunkäyntiin liittyvä jne. Kaikki rahani menevät ruokaan, lääkkeisiini jne ja kun rahat loppuvat, käyn jonottamassa leipäjonosta ruokaa perheelle samalla kuin puoliso pistää säännöllisesti rahaa sijoituksiin korkoa kasvamaan.
Hyvä että tuleva ex. Sinähän nyt mahdollistat kokonaan sen hänen huvirahan käyttämisen? Kun hänellä ei mene ruokiin rahaa eikä aikaa lapsen asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asutte?
No ei nyt jumalauta taas tätä. Mä olin kotona lasten kanssa 2vuotta. 1 ja 3 vuotiaat. Siivosin, laitoin pihaa, tein ruuat, harrastin jne.
Oliotko totaaliyh? Miksei miehesi tehnyt yhtään mitään?
Vaimoni. Ei hänen tarvinnut tehdä mitään kun hoisin nuo pikkujutut ohimennen.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan kehtaisi edes olla tekemättä.Voi miettiä ihan omalle kohdalle jos sinä olisitkin se töissä puurtaja ja kotiin tullessasi odottaa vielä kotityöt vaikka puolisosi on työttömänä ja joutilaana kotona.Kyllä ketuttaisi ja ankarasti.En edes alkaisi siihen eli ero tulisi sellaisesta lurjakkeesta.
En minäkään ilkeäisi. Vaikka ollaan vaimon kanssa molemmat töissä. Mulla sattuu viikolle vapaita niin pidän ihan itsestään selvyytenä et talo on siivottu ja ruoka valmiina kun vaimo tulee kotiin töistä
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä sitä tarkoiteta, että aamupala-astiat on edelleen pöydässä ja peti odottaa petaamista. Jokainen voi siistiä omat sotkut ja tarpeen vaatiessa toistenkin. Sen lisäksi kotitöissä on harvemmin tehtäviä töitä kuten kylppärin ja saunan pesu, ikkinoiden pesu, petivaatteiden vaihtaminen, kaappien järjestelyä, roskiskaapin pesu, jääkaapin pesu, ikkunoiden peseminen, kodinkoneiden huolto ja matotkin vaativat välillä pesemistä. Hommaa riittää työssä olevallekin. Työttömyys on usein väliaikainen tila, ja jos toinen tottuu siihen, että kotona ei tarvitse tehdä mitään, hän ei tee mitään senkään jälkeen, kun toinen on palannut töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä vaatimustasohan on täysin kiinni siitä, missä asuu ja miten asuu. Onko pieni kerrostalokaksio vai iso omakotitalo? Onko kuinka paljon pihatöitä, onko puulämmitys jne? Onko perheellinen vai sinkku? Jne. Asuessani kerrostalokaksiossa niitä kotitöitä, pihatöitä yms. ei paljon ollut, mutta onhan niitä aivan eri mittakaavassa nykyisessä isossa omakotitalossamme puutarhalla.
Mielestäni on ylipäätään vähättelyä todeta, että kotityöt ei paljon vaadi. Nimenomaanhan kotityöt aiheuttavat paljon parisuhteissa ja perheissä riitaa ja vääntöä. Jos ne ovat niin helppoja ja mukavia hommia, niin miksi niiden tekemisestä sitten tulee paljon riitoja?
Ei se ole vähättelyä todeta jos sitä verrataan kokoaikaiseen palkkatyöhön. Toki riippuu vähän miten työlästa asumisesta on itselleen tehnyt, mutta jos työtön käyttää kotitöihin 3-4 tuntia päivässa, on siinä silti vain puolet siitä ajasta, mitä menee jos käy töissä kodin ulkopuolella ja silti enemmän, kuin useimmat meistä käyttävät niihin arkipäivisin. Riippuu toki siitäkin, millaisia porsaita ihmiset ovat ja kuinka monta niitä kulkee asuntoa sotkemassa. Jos joutuu korjaamaan toisten astioita ja pyykkejä ympäri kämppää, on se paljon työläämpää, kuin jos jokainen omalta osaltaan huolehtii tiskit koneisiin, pyykit koriin, murut pois pöydiltä omilta jäljiltä yms.
Mutta itse kysymykseen: Mielestäni ei kuulu KAIKKI kotityöt kotona työttömänä olevalle, mutta kyllä reilusti suurin osa ja etenkin arkipäivinä lähes kaikki.
Ei meillä ainakaan ole mitään nakitusprotokollaa siihen, kumman pitää tietyt kotityöt hoitaa ja millä perusteella. Kun olin työttömänä, minä hoidin pääosan kotitöistä, koska minulla nyt oli siihen yleensä enemmän aikaa, ja halusin antaa oman panokseni yhteisen kodin pyörittämiseen, kun en pystynyt samalla lailla taloudellisesti osallistumaan meille totutun elintason ylläpitämiseen. Molemmat huolehtivat kodista yhtä lailla, mutta siihen aikaan puolison panos painottui hiukan enemmän taloudelliseen puoleen ja minä huolehdin enemmän kodin viihtyisyydestä, siisteydestä ja ruuanlaitosta. Mikään oletusasetelma se ei ollut, eikä puolisoni koskaan antanut ymmärtää, että kotityöt kuuluisivat nyt tästä lähin automaattisesti kokonaan minun hoidettavikseni. Kun olimme molemmat kotona iltasella, tiskikoneen täytti ja tyhjensi tai pyykit laittoi pyörimään se, kumpi nyt sattuikin sen tekemään. Ikinä ei ollut sellaista tunnetta, että tämä on nyt vain minun vastuullani, koska menetin työpaikkani.
Kuvastaa jotenkin perus kotitöiden määrää. Vaimo tekee kotona töitä etänä. Hän hoitaa noi tiskit, imuroinnit, lattian pesut yms ihan vaan oman työnsä ohella 😂.
En ole varmaan kertaakaan tän 5v aikana joutunut tekemään kotona tiskikoneen tyhjennystä suurempaa arkipäivinä. Koska kaikki on aina tehty kun tulen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asutte?
Hienoa hei. Minäkin olin kahden alle 4-vuotiaan kanssa kotona enkä kyllä kaikkea saanut yksin hoidettua. Tai no, olisin saanut ehkä hampaat irvessä ja se olisi ollut pois lasten kanssa olosta. Onneksi mies tuli usein kaupan kautta kotiin, oma-aloitteisesti laittoi pyykit narulta kaappeihin, tarttui imuriin, jos näkyi murusia lattialla. Toki tein välttämättömimmän ja suurimman osan arkisin, mutta en ollut mikään miehen kotiorja.
Laskitko ikinä paljon oli ruutu aika puhelimella ton 8h aikana? Mut sehän ei onneks ole lapsilta pois
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus ihan v..........ä kellotin aikoja kun ex valitti et siel kotona on niiin hitin raskasta.
Pyykinpesukone täyttö 10min, tyhjennys 10min ja kaappiin viikkaus 10min total 30min. Pari x viikossa.
Imurointi kolmio. 20min. Jos vie matot ulos ja tamppaa+15min. Jos luuttuaa lattia +30min.
Tuntuuko ihan kohtuuttomalta 😂. Vs et puoliso kuluttaa 8-9h päivästä töissä ja työmatkalla
Sulla on hyvä tuo periaatteiden vaihto 15 min. Jos tarkoitat petivaatteita, niin varttitunti ei riitä, jos imuroi huolella petarin ja patkan ja käy kopistelemassa peitot ja tyynyt.
Etkö kellottanut lapsiin menevää aikaa tai kuinka kauan nuo työt vei, kun lapset hääri siinä mukana?
Vierailija kirjoitti:
Laskitko ikinä paljon oli ruutu aika puhelimella ton 8h aikana? Mut sehän ei onneks ole lapsilta pois
Oletan, että vastasit minulle 133. En kuule juurikaan ollut puhelimella. Paljon oltiin ulkona, treffailtiin kavereita, käytiin muskareissa ym. Tietysti tein ruokaa, syötiin, leikittiin jne. Pienempi nukkui kahdet päikkärit, isompi ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuvastaa jotenkin perus kotitöiden määrää. Vaimo tekee kotona töitä etänä. Hän hoitaa noi tiskit, imuroinnit, lattian pesut yms ihan vaan oman työnsä ohella 😂.
En ole varmaan kertaakaan tän 5v aikana joutunut tekemään kotona tiskikoneen tyhjennystä suurempaa arkipäivinä. Koska kaikki on aina tehty kun tulen kotiin.
Sinun vaimo käyttää kotitöihin työnantajan maksamaa aikaa. Normityöntekijällä on yksi tai kaksi 8-10 minuutin kahvitaukoa ja 30 minuutin ruokatauko.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pariskunnalla ole niin paljoa niitä kotitöitä, että ne työssäkäyvää kohtuuttomasti rasittaisi? Olisi toki ihan kiva, että se jolla on enemmän aikaa, tekisi päivän mittaan edes jotain kodin hyväksi, mutta pitäähän sitä työssäkäyvän nyt jaksaa kotiaan hoitaa ihan normaalisti silti.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mieltä vaimosi työnantaja on tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hyvä tuo periaatteiden vai
Kuin usein vaihdat petarit ja imuroit patjat jne?
Tuskin edes kerran viikkoon.
Työtön on työssäkäyvän orja. Pitää tehdä kaikki mitä käsketään.