Kuuluuko työttömän tehdä kaikki kotityöt jos toinen pariskunnasta käy töissä?
Kommentit (270)
Olen ollut kotona yli kymmenen vuotta, mies elättää kummatkin. Ei lapsia mutta lemmikkejä. Rakastan kotitöitä ja niiden tekemistä, en edes halua että mies puuttuu näihin.
Jos meille tulee ero, niin opiskelen laitoshuoltajaksi etten jää tyhjän päälle.
Ihanaa olla kotirouva, ja puuhaa riittää koska meillä on iso talo ja tosiaan ne eläimet:)
Tein kaikki kotityöt kun olin työtön, tietenkin. Nyt kun mies on työtön, niin joudun anelemaan ja muistuttelemaan, että hän tekisi edes yhden kotityön päivässä, siis esim. täyttäisi tiskikoneen, veisi roskat, jne. Teen toki sitten loput kun tulen, mutta musta olisi reilua että työtön tekisi edes jotain silloin kun toinen on töissä. Miehen mielestä on epäreilua että hän joutuu osallistumaan. Mä siis teen enemmän kotitöitä, koska mulle asunnon siisteys on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulevan ex-puolison mielestä täytyy, sekä myös huolehtia kaikki yhteisen lapsen koulunkäyntiin liittyvä jne. Kaikki rahani menevät ruokaan, lääkkeisiini jne ja kun rahat loppuvat, käyn jonottamassa leipäjonosta ruokaa perheelle samalla kuin puoliso pistää säännöllisesti rahaa sijoituksiin korkoa kasvamaan.
Se on hyvä että on kohta ex, koska tyhmähän olet jos tuollaiseen suostut. Rakkautta tuossa ei ainakaan ole tippaakaan mukana.
Ei tietenkään. Työtön maksaa kuitenkin puolet kuluista, joten ei ole mitään syytä miksi hänen pitäisi palvella työssäkäyvää.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työttömän tehdä kotityöt? No ei tarvitse, kotityöt jaetaan 50/50.
Pitääkö työttömän maksaa osuutensa talouden kuluista? No ei tietenkään, työssäkäyvän pitää maksaa perheen kaikki kulut.
Hienoa, että tasa-arvoinen avioliitto on niin monen tavoite.
Ei nyt oikein lähtenyt tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Töissä olevalla on töitä max 40 tuntia viikossa plus työmatkat, siinä jää aikaa tehdä kotitöitäkin.
Aika moni tekee paljon pidempiäkin viikkotunteja. Ja kotitöiden tekoon nyt ei monta tuntia päivässä mene. Mutta, jokaisen pitää tietysti omassa suhteessaan keskustella mikä on kenellekin hyvä tapa.
Naisille kotityöt ovat ylivoimainen rasite johon kuluu tuntikausia päivässä.
Sittenhän ne kuuluu miehille, kun kotityöt on miehistä mukavia ja sujuvat hetkessä.
Jos työtön maksaa yhä kuluja niin ei tietenkään. Jos taas työtä tekevä maksaa kaikki kulut, niin se on vähintä mitä se työtön voi tehdä.
Riippuu paljon siitä, miten yhteiset kulut on jaettu. Jos molemmat maksaa oman osansa, tekee molemmat myös kotitöitä.
Jos sen sijaan toinen tekee työmatkoineen esim 50 h palkkatöitä ja maksaa palkallaan asumis- ja ruokakulut, on mielestäni ihan kohtuullista, että toinen panostaa ajallisesti suunnilleen yhtä paljon perheen hyvinvointiin.
Eli käyttää arkisin n. 2-3h työnhakuun ja opiskeluun, jotta jatkossa löytäisi töitä.
Lisäksi pari tuntia päivittäin kodinhoitoon. Ehkä tunti päivässä menee siihen, että pesee ja ripustaa pyykit, siistii kylppärin, laittaa ruuat ja tiskaa. Lisäksi päivittäin joku harvemmin tehtävä kotityö, ruokalistan suunnittelu ja kauppatilaus, imurointi, lakanoitten vaihto, ikkunoitten pesu... mitä milloinkin.
Lapset sen sijaan ei ole mikään kotityö, vaan perheenjäseniä, joilla on oikeus viettää aikaa molempien vanhempiensa kanssa ja saada hoivaa molemmilta.
Eikös kukiin voi tiskata vaikka omat astiansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kysymyksen lähtökohta on väärä. Miksi työssäkäyvä voisi olla kotona vapaamatkustajia? Yhdessä ja yhteisvoimin asiat hoituvat parhaiten. Meillä mies hoitaa viikolla kotityöt lähes kokonaan, koska itse en töitäni pysty. Viikonloppuisin osallistun enemmän. Varsinkin kiireisimpään työaikaan oikein odotan, että tulee viikonloppu ja saan siivota ja tehdä kotitöitä. Niistä saa hyvää vastapainoa työlle
Hienoa, että teillä homma sujuu niin, että molemmat ovat tyytyväisiä. Et kyllä vastaa alkuperäiseen kysymykseen.
Ajattele, jos arkisin palaisit pitkän työpäivän jälkeen kaupan kautta kotiin, siivoaisit keittiön aamiaisen jäljiltä ja ryhtyisit valmistamaan päivällistä. Viikonloput sitten kuluisivat imuroidessa, mopatessa ja koko viikon pyykkejä pestessä.
Kun se työtön puoliso on käyttänyt kaiken aikansa "työnhakuun".
Kuuluu. Mitä se muutakaan tekisi? Työssä kävijä tuo rahatkin, pitäisikö vielä kotityöt tehdä?
Outoa olis jos työttömällä ei olisi aikaa tai halua paria tuntia per päivä kotitöitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuo varsin kohtuullista, että kotona oleva tekee enimmän osan kotitöistä.
Enimmän joo mutta että kokonaan?
Vaaranahan tuossa on että tilanne ei tasoitu sitten kun se toinen saa töitä.
Miksi ei tasoittuisi? Ne voi aina jättää tekemättä, kunnes se yksinkertaisempi ymmärtää yskän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tekisin jo ihan ajankuluksi. Ruoka aina valmiina, kun toinen tulee töistä. Ois ihan hullua odottaa, että toinen tulee töistä kokkaamaan.
Arkisin ruoan tekeminen työstä palaavalle on tietenkin ihan suotavaa, mutta kotona on paljon muuta, mitä työssä oleva voi tehdä. Pesee vaikka kylppärin ja saunan, kun niitä kuitenkin käyttää. Pyykinpesu perheellisellä riittää ja sitä hommaa voi tehdä kumpikin. Työssä oleva voi kokata viikonloppuisin, niin se taito ei häviä.
Mihin se kokkaustaito muka häviäisi?
Vierailija kirjoitti:
Jos niin sovitaan ja työssäkäyvä joko maksaa puolisolleen palkkaa kotitöistä tai vastaa talouden menoista suurimmaksi osaksi.
Muuten ei, vaan kotityöt jaetaan kuten muulloinkin.
Miksi helvatissa pitäisi maksaa? Tai jakaa kotityöt, kun toinen käy töissä ja toinen on kotona työttömänä? Pitäisikö ihan oikeasti vielä töiden päälle jakaa kotityöt, kun toisella olisi aikaa ne tehdä päivän mittaan?
Ei se kuulu mutta jos toinen tienaa ns. leivän pöytään suurimmaksi osin niin itse ainakin tekisin kotitöitä isommaksi osaksi. Sitten jos molemmat käy duunissa niin olettaisi että molemmat tekee suht tasan.
No ainakin työttömän kotonaolijan kuuluu tehdä enemmän kotitöitä, kuin sen työssäkäyvän. Koska tällä työttömällä on enemmän aikaa siihen. Minusta se on loogista ja reilua. Työläinen tuo vielä enemmän rahaa taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Jos niin sovitaan ja työssäkäyvä joko maksaa puolisolleen palkkaa kotitöistä tai vastaa talouden menoista suurimmaksi osaksi.
Muuten ei, vaan kotityöt jaetaan kuten muulloinkin.
Miksi helvatissa pitäisi maksaa? Tai jakaa kotityöt, kun toinen käy töissä ja toinen on kotona työttömänä? Pitäisikö ihan oikeasti vielä töiden päälle jakaa kotityöt, kun toisella olisi aikaa ne tehdä päivän mittaan?
Miksi sen toisen pitäisi tehdä enemmän kodin suhteen, jos se kodin maksaminen menee yhä puoliksi?
Mun mielestä kysymyksen lähtökohta on väärä. Miksi työssäkäyvä voisi olla kotona vapaamatkustajia? Yhdessä ja yhteisvoimin asiat hoituvat parhaiten. Meillä mies hoitaa viikolla kotityöt lähes kokonaan, koska itse en töitäni pysty. Viikonloppuisin osallistun enemmän. Varsinkin kiireisimpään työaikaan oikein odotan, että tulee viikonloppu ja saan siivota ja tehdä kotitöitä. Niistä saa hyvää vastapainoa työlle