Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko työttömän tehdä kaikki kotityöt jos toinen pariskunnasta käy töissä?

Vierailija
03.03.2024 |

Siis siivous, pyykit, ruuanlaitto, pihatyöt.. 

Kommentit (270)

Vierailija
201/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos niin sovitaan ja työssäkäyvä joko maksaa puolisolleen palkkaa kotitöistä tai vastaa talouden menoista suurimmaksi osaksi.

Muuten ei, vaan kotityöt jaetaan kuten muulloinkin. 

Myös kulut jaetaan puoliksi, vaikka toinen olisi tuloton.

Kuinka monta täysin tulotonta aikuista tunnet?

Vierailija
202/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee mitä jaksaa ja kerkeää. Ei se työttömyyskorvaus niin suuri ole, että sen vuoksi pitäisi leikkiä kotona olevansa töissä ja raataa aamusta iltaan. 

Kuinka siivotonta ihmisillä yleisesti ottaen on, jos kotitöiden tekeminen tarkoittaa raatamista aamusta iltaan joka päivä? Ruuanlaitosta tai pihatöistä puhumattakaan.

Ehkä näillä on puolisona possu joka sotkee koko illan kotona ollessaan ja odottaa työttömän kumppanin siivoavan? Pihatöissä nyt voikin olla paljon hommaa, työttömänähän sitä on hyvä aloittaa joku isompi projekti johon ei muutoin olisi aikaa. 

Tai sitten nää on vaan niin tottuneita siihen että puhelin on kädessä 24/7 ettei saa mitään aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mielestäni on ihan kohtuullista.

Jos toinen tienaa niin miksei se joka makaa kotona voi tehdä edes kotitöitä ainakin enemmän?

Sen thössäkäyvänkö pitäis tuenata ja tehdä vielä ne kotityötkin??

N40

Sillä kotona olevallakin on tuloja, joten thössäkäyvä ei ole ainoa tuenaaja. Koti ei ole kenenkään hotelli vaan jokaisen pitää hoitaa oma osansa kotitöistä. Kotityötä on omien sotkujen siivoaminenkin.

Vierailija
204/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidin työ on lastenhoito. Sen ohessa voi tehdä kotitöitä sen minkä ehtii, mutta takuulla riittää myös illaksi tekemistä. 

Työttömän tapaus on erilainen, koska hän ei oletettavasti hoida samalla lapsia. Kyllä pitäisi isompi osa kotihommista hoitaa ainakin suurimpana osana päivistä. Ei työttömän silti mikään ilmainen piika tarvitse olla. 

Millaisia ne lapset ovat jos niitä pitää vahtia herkeämättä kaiken aikaa? Vai pitääkö niitä vahtia siksi, etteivät söisi lattialta löytyviä leivänmuruja ja ruokien roiskeita? Etteivät syö äidin mielialalääkkeitä ja juo äidin siidereitä? Mitä jos siivoaisit joskus niin, että lapsillasi olisi turvallinen ympäristö jossa heitä ei tarvitse vahtia kokoaikaa? Paras olisi jos antaisit heidät pois.

Minulla lapset oli aika ehtiväisi

Sama täällä, siihen aikaan ei ollut tapana laittaa isompaa hoitoon kun pienempi syntyi, niin olihan siinä tekemistä. Eikä ollut älylaitteita tai suoratoistopalveluiha joilla viihdyttää lapsia sen aikaa, että saisi homman hoidettua kerralla loppuun.

Nyt lapsukaiset on jo isoja, ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen etten yrittänytkään hoitaa yksin kaikkea vaan keskityin lapsiin. Ei tarvinnut työhön paluun jälkeen käydä vääntöä kotitöistä, kun niihin koko ajan osallistui molemmat. Parisuhde voi hyvin ja lapsista on kasvanut fiksuja nuoria. 

Vierailija
205/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein siinä tyhmästi, että tein kaikki kotityöt, kun olin lasten kanssa kotona. Eihän se mies enää sen jälkeen ruvennut tekemään juuri mitään vaan kaikki oli edelleen minun tahtävänä vaikka kävin kokopäivätöissä. Muistan hyvin yhdenkin perjantain, kun tulin työlään viikon jälkeen kotiin ja näin, missä siivossa koti oli. Purskahdin itkuun ja halusin lähteä jonnekin muualle.

Vierailija
206/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidin työ on lastenhoito. Sen ohessa voi tehdä kotitöitä sen minkä ehtii, mutta takuulla riittää myös illaksi tekemistä. 

Työttömän tapaus on erilainen, koska hän ei oletettavasti hoida samalla lapsia. Kyllä pitäisi isompi osa kotihommista hoitaa ainakin suurimpana osana päivistä. Ei työttömän silti mikään ilmainen piika tarvitse olla. 

Millaisia ne lapset ovat jos niitä pitää vahtia herkeämättä kaiken aikaa? Vai pitääkö niitä vahtia siksi, etteivät söisi lattialta löytyviä leivänmuruja ja ruokien roiskeita? Etteivät syö äidin mielialalääkkeitä ja juo äidin siidereitä? Mitä jos siivoaisit joskus niin, että lapsillasi olisi turvallinen ympäristö jossa heitä ei tarvitse vahtia kokoaikaa? Paras olisi jos antaisit heidät pois.

Minulla lapset oli aika ehtiväisi

Niitä nyt on kaiken näköisiä, sanoi kätilö.. vaikeahan se on kahden mieleltään kipeän tietysti saada normaalisti käyttäytyviä lapsia joten ymmärrän kyllä tuskasi ja vajavaisuutesi tuossakin asiassa. Itseasiassa olen hyvinkin ymmärtäväinen. Olisiko perhetyöntekijästä sinulle apua? Hän voisi järjestää apua arkisiin askareihisi ja järjestää sinulle vaikka tukiperheen. Ota ihmeessä yhteyttä kuntasi sosiaalihuoltoon niin uskoisin sinulle löytyvän sieltä apua niin lasten kasvatuksellisiin haasteisiin kuin kodin ylläpidon ongelmiinkin. 

Vierailija
207/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään kohta töistä äityislomalle. Miehen tullessa töistä häntä odottaa puhas koti ja lämmin ruoka. Toimin näin myös edellisen kerran kun olin lasten kanssa kotona.

Mitä se työtön tekee päivät pitkät kotona? Siivoaminen ei vie koko päivää. 

Vierailija
208/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein siinä tyhmästi, että tein kaikki kotityöt, kun olin lasten kanssa kotona. Eihän se mies enää sen jälkeen ruvennut tekemään juuri mitään vaan kaikki oli edelleen minun tahtävänä vaikka kävin kokopäivätöissä. Muistan hyvin yhdenkin perjantain, kun tulin työlään viikon jälkeen kotiin ja näin, missä siivossa koti oli. Purskahdin itkuun ja halusin lähteä jonnekin muualle.

Kun aloitin työt hoitovapaan jälkeen oli mieheni sitten vuorostaan vuoden kotona lasten kanssa. Eli ei se siitä kiinni ole tekeekö kotona ollessa ne kotityöt. Töihinmenon jälkeenkin kokkasin kyllä enemmän, koska teen parempaa ruokaa. Mutta menee vähän nyt ohi aiheen, koska puhe työttömyydestä.

Vierailija
209/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään kohta töistä äityislomalle. Miehen tullessa töistä häntä odottaa puhas koti ja lämmin ruoka. Toimin näin myös edellisen kerran kun olin lasten kanssa kotona.

Katsoo Netflix, syö jätskiä ja odottaa et mies tulee kotiin et voi purkaa pahaa oloa 

Vierailija
210/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi odottaa tuota samaa sittenkin, kun olet palannut takaisin töihin.

Vierailija
211/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tietysti! Jos toinen on 40 h viikossa töissä plus työmatkat ja maksaa suurimman osan kuluista niin kyllä se työtön voi tehdä kotihommelit, ei niihin edes mene niin kauaa. N56

Vierailija
212/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo pitään työelämässä ja lapset päiväkodissa. Mies ehdotti diiliä missä hän maksaa minulle kuukaudessa sovitun summan rahaa ja hänen ei tarvitse osallistua siivoukseen. Olen tyytyväinen tähän diiliin ja niin on mieskin. Hän kyllä monesti auttaa vaikka ei tarvitsisi varsinkin nyt kun tämä raskausmaha alkaa olla tiellä. 

Vierailija
213/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuremman osan, ei kaikkia. Ja riippuu myös tekeekö se työtön jotain muuta, voihan sitä aloittaa vaikka jonkun remontin tai pihaprojektin aikansa kuluksi ja sitten ei välttämättä ehdi kotihommia niin hoitaa. Tilannekohtaista siis. Toki kahden aikuisen taloudessa ne kotihommat ei paljoa edes aikaa vie. 

Vierailija
214/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usea "nainen" saa lapsena lapsen joten on hyvinkin ymmärrettävää , että lapsen hoito voi tuntua hyvinkin raskaalta kun itselläkin on vielä kehitys kesken ja lisäksi totuttu siihen, että oma äiti hoitaa ja huolehtii , sekä isä rahoittaa elämää.

Itsenäisyys ja kyvykkyys huolehtia edes itsestään on liian monelta naiselta jäänyt oppimatta ja siksi heille se puoliso on liian usein se isähahmo joka huolehtii pikku äidin tarpeista sekä kasvattaa häntä aikuisuuteen. Tässä kohdin se useasti meneekin harhaan eikä nainen enää opi vastuulliseksi, itsenäiseksi ihmiseksi vaan pakostakin joutuu turvautumaan miehen apuun joka asiassa myös taloudellisesti. Ei ole opittu vielä siivoamaan ja ruuanlaittotaidotkin ovat jääneet einesten mikrotus asteelle joten mitään ihmeempiä ruokia on lastenkaan turha odotella jos mies,eli lasten isä ei heille ruokaa laita. Surullista, mutta niin totta.

Vierailija
215/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työtön tiskaa välillä osan tiskeistä. Sitä ennen ottanut kaapista juomalaseiksi kaikki annosmitatkin. Itse jos alan tiskaamaan teen sen aina loppuun asti. Joskus käynistää pyykkikoneen. Omasta mielestäni hänellä olisi aikaa tehdä enemmänkin kun on kotona, mutta en viitsi sanoa kun kokee työttömyyden aika raskaana.

Vaikea uskoa, että "kotitöihin" menisi 7 1/2 päivässä häneltä, kun itse teen niistä huomattavasti suurimman osan vaikka käyn töissä. Ehdin käydä kaupassa, laittaa ruuat, tiskata ja siivota sotkuja.

Vierailija
216/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ja kunnioitan sinua, niin naisena kuin ihmisenäkin suuresti. Toivottavasti myös miehesi ymmärtää arvosi, sillä kaltaisiasi on niin hyvin vähän.            

M42

Vierailija
217/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoo Netflix, syö jätskiä ja odottaa et mies tulee kotiin et voi purkaa pahaa oloa 

Näin just! Varmistaa omalla käytöksellään että mies ei yhtenä iltana enää saavukkaan takaisin ja lunttu voi jatkaa löhöilyä ja valittaa miten tyly ex oli kun jätti.

Vierailija
218/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo pitään työelämässä ja lapset päiväkodissa. Mies ehdotti diiliä missä hän maksaa minulle kuukaudessa sovitun summan rahaa ja hänen ei tarvitse osallistua siivoukseen. Olen tyytyväinen tähän diiliin ja niin on mieskin. Hän kyllä monesti auttaa vaikka ei tarvitsisi varsinkin nyt kun tämä raskausmaha alkaa olla tiellä. 

Sinäpä ihme eukko olet. Pidät kodista huolta ja annat vielä pimppiäkin. 😋

Vierailija
219/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ja kunnioitan sinua, niin naisena kuin ihmisenäkin suuresti. Toivottavasti myös miehesi ymmärtää arvosi, sillä kaltaisiasi on niin hyvin vähän.            

M42

No niinpä. Kun tuo nainen tulee synnytyssairaalasta vauvan kanssa kotiin, mies ensin kysyy mitä teet ruuaksi ja sitten sanoo, että voisit siivota ja pyykätäkin, kun kaikki vaatteet on likaisia. Sinä voit sitten ihastella lisää, miten siinä on huomaavainen vaimo, joka ei varmaan kieltäydy seksistäkään kolme päivää synnytyksen jälkeen.

Vierailija
220/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka sotkee päivän mittaan koko kämpän niin on sitä kiva miehen tulla pitkän työpäivän päälle siivoilemaan lort on huutaessa taustalla , että tilaa pitsaa kun en tänäänkään jaksanut kokkailla mitään.