Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko työttömän tehdä kaikki kotityöt jos toinen pariskunnasta käy töissä?

Vierailija
03.03.2024 |

Siis siivous, pyykit, ruuanlaitto, pihatyöt.. 

Kommentit (270)

Vierailija
221/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niitä nyt on kaiken näköisiä, sanoi kätilö.. vaikeahan se on kahden mieleltään kipeän tietysti saada normaalisti käyttäytyviä lapsia joten ymmärrän kyllä tuskasi ja vajavaisuutesi tuossakin asiassa. Itseasiassa olen hyvinkin ymmärtäväinen. Olisiko perhetyöntekijästä sinulle apua? Hän voisi järjestää apua arkisiin askareihisi ja järjestää sinulle vaikka tukiperheen. Ota ihmeessä yhteyttä kuntasi sosiaalihuoltoon niin uskoisin sinulle löytyvän sieltä apua niin lasten kasvatuksellisiin haasteisiin kuin kodin ylläpidon ongelmiinkin."

Siinä lapseton tollukka antaa hyviä ohjeita, huutonaurua.

Vierailija
222/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akka sotkee päivän mittaan koko kämpän niin on sitä kiva miehen tulla pitkän työpäivän päälle siivoilemaan lort on huutaessa taustalla , että tilaa pitsaa kun en tänäänkään jaksanut kokkailla mitään.

Voit ihan hyvin ottaa eron tuosta laiskimuksesta. Miten ihmeessä päädyit tuollaisen kanssa suhteeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha keskustella tästäkin asiasta kiska lähtökohtaisesti jokainen tietää minkä tasoisia suomalaiset kotiäidit ovat. En nyt huonoksi sanoisi, mutta..huolimaton nainen.

Vierailija
224/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen 7-8 tuntia kun päivässä tekee niin luulisi hommien olevan tehtynä siinä vaiheessa kun toinen tulee kotiin. Ehtii tuossa ajassa aika paljon siivota ja pestä pyykkiä, käydä kaupassa sekä tehdä illan ruuat valmiiksi.

Minä ehdin 7-8 tunnissa pestä pyykkiä, siivota, tehdä ruokaa, käydä koiran kanssa pari tunnin lenkkiä, istua ja käydä kaupassa. Jos joku ei ehdi niin todella outoa. En viitsi työssäkäyvälle jättää kun kuitenkin maksaa asumisen ja sähköt, tarvittaessa siirtää rahaa tililleni 

Vierailija
225/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jään kohta töistä äityislomalle. Miehen tullessa töistä häntä odottaa puhas koti ja lämmin ruoka. Toimin näin myös edellisen kerran kun olin lasten kanssa kotona.

Mitä se työtön tekee päivät pitkät kotona? Siivoaminen ei vie koko päivää. 

Miehesi odottaa tuota samaa sittenkin, kun olet palannut takaisin töihin.

Olen ollut jo pitään työelämässä ja lapset päiväkodissa. Mies ehdotti diiliä missä hän maksaa minulle kuukaudessa sovitun summan rahaa ja hänen ei tarvitse osallistua siivoukseen. Olen tyytyväinen tähän diiliin ja niin on mieskin. Hän kyllä monesti auttaa vaikka ei tarvitsisi varsinkin nyt kun tämä raskausmaha alkaa olla tiellä. 

Sinäpä ihme eukko olet. Pidät kodista huolta ja annat vi

Ihme eukko on sitten monta viikkoa epäkunnossa synnytyksen jälkeen myös pimpin osalta.

Vierailija
226/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jään kohta töistä äityislomalle. Miehen tullessa töistä häntä odottaa puhas koti ja lämmin ruoka. Toimin näin myös edellisen kerran kun olin lasten kanssa kotona.

Arvostan ja kunnioitan sinua, niin naisena kuin ihmisenäkin suuresti. Toivottavasti myös miehesi ymmärtää arvosi, sillä kaltaisiasi on niin hyvin vähän.            

M42

Kiitos 😊

Vierailija
227/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen 7-8 tuntia kun päivässä tekee niin luulisi hommien olevan tehtynä siinä vaiheessa kun toinen tulee kotiin. Ehtii tuossa ajassa aika paljon siivota ja pestä pyykkiä, käydä kaupassa sekä tehdä illan ruuat valmiiksi.

Minä ehdin 7-8 tunnissa pestä pyykkiä, siivota, tehdä ruokaa, käydä koiran kanssa pari tunnin lenkkiä, istua ja käydä kaupassa. Jos joku ei ehdi niin todella outoa. En viitsi työssäkäyvälle jättää kun kuitenkin maksaa asumisen ja sähköt, tarvittaessa siirtää rahaa tililleni 

Teillä on kuitenkin reilu työnjako. Muut miehet tässäkin ketjussa olettaa, että nainen tekee kaiken yksin, mutta maksaa kuluista puolet. Tuo rahan siirtäminen sinulle on todella poikkeuksellista, en ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta.

Vierailija
228/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kotityöt ehdi ihan hyvin tehdä, vaikka käyttää pari tuntia päivässä työnhakuun.

Vierailija
229/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ja kunnioitan sinua, niin naisena kuin ihmisenäkin suuresti. Toivottavasti myös miehesi ymmärtää arvosi, sillä kaltaisiasi on niin hyvin vähän.            

M42

No niinpä. Kun tuo nainen tulee synnytyssairaalasta vauvan kanssa kotiin, mies ensin kysyy mitä teet ruuaksi ja sitten sanoo, että voisit siivota ja pyykätäkin, kun kaikki vaatteet on likaisia. Sinä voit sitten ihastella lisää, miten siinä on huomaavainen vaimo, joka ei varmaan kieltäydy seksistäkään kolme päivää synnytyksen jä

Totta kai mies siinä alussa auttaa koko sen ajan kun on isyysvapaalla. Seksiä perinteiseen tyyliin on sitten kun jälkivuoto on loppunut. Viimeksi mies toi minulle ruuatkin sänkyyn, jotta saisin levätä. Sitten kun fyysiset vaivat helpottaa niin palaan kotihommiin. 

Tämä toimii katsos molempiin suuntiin. Pidetään molemma toisistamme huolta ja yhdessä hoidetaan lapsia. 

Ihmisillä näyttää menevän tunteisiin se, että nainen tekee kotitöitä ja ruokaa! 

Vierailija
230/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihme eukko on sitten monta viikkoa epäkunnossa synnytyksen jälkeen myös pimpin osalta."

Etkö tiennyt, että miehellä on synnytyksen jälkeen kahden kuukauden ajan lupa käyttää korvaavia tuotteita ,eli käydä kodin ulkopuolella täyttämässä seksuaalisia tarpeitaan? Tällä ehkäistään tilannetta,jossa miehelle voisi muodostua eturauhassyöpä ,eli käytäntö on puhtaasti terveydellisiin syihin perustuvaa toimintaa.

Vierailija
231/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi odottaa tuota samaa sittenkin, kun olet palannut takaisin töihin.

Olen ollut jo pitään työelämässä ja lapset päiväkodissa. Mies ehdotti diiliä missä hän maksaa minulle kuukaudessa sovitun summan rahaa ja hänen ei tarvitse osallistua siivoukseen. Olen tyytyväinen tähän diiliin ja niin on mieskin. Hän kyllä monesti auttaa vaikka ei tarvitsisi varsinkin nyt kun tämä raskausmaha alkaa olla tiellä. 

Sinäpä ihme eukko olet. Pidät kodista huolta ja annat vi

Jos haluu saada on pakko antaa 😉

Vierailija
232/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tyytyväisen puolison niin kannattaa tehdä. Sitten teille jää yhteistä vapaa-aikaa johonkin oikeasti kivaan. Jos työllistyt, tasapäistätte kotityönjakoa.

Vierailija
233/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt työtön työnhakija, maksan edelleen puolet kuluista (ansiosidonnainen) ja teen enemmän kotitöitä, mutta en kaikkia. Työnhaku on nyt tärkein tehtäväni, mutta ei siihen kuitenkaan joka päivä saa monta tuntia kulumaan, joten on ihan luontevaa tehdä tavalliset kotityöt (pyykit, ruoka, keittiön siistiminen päivittäin, imurointi, kylppärien siivous ja pölyjen pyyhkiminen kerran, pari viikossa) sillä aikaa kun mies on töissä ja lapset koulussa ja säästää yhteistä aikaa. Meillä on ihan perusrivari, joten sen ylläpito ei paljoa vaadi. Perussiisteys riittää meille, joten en nytkään ryhdy hinkkailemaan nurkkia, ellei sitten jostain syystä erityisesti huvittaisi ryhtyä sellaiseen puuhaan. Ehdin myös kuntoilla ja tehdä esim. käsitöitä ja vaikka leipoa tai järjestellä kaappeja, mikä ei työssäkäyvänä olisi mitenkään mahtunut arkipäivään. 

Hoidan useimmat kauppareissut, mutta yhdessä miehen kanssa käydään tekemässä isot ostokset. Välillä mies laittaa ruokaa ja kaikki perheenjäsenet hoitavat tavarat paikoilleen ja tarttuvat imuriin ja rättiin, jos sotkua huomaavat. Lapset huolehtivat oman huoneensa siisteydestä ja esim. astianpesukoneen tyhjennys on periaatteessa heidän tehtävänsä, mutta käytännössä tyhjennän sen usein itse päivällä, kun siistin keittiötä.

Pointtini on se, että minusta on luontevaa, että kotitöitä tekee enemmän se, jolla on enemmän aikaa, mutta kukaan perheestä ei saa elää kuin pellossa ja jättäytyä toisen passattavaksi. Rahan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Maksan ihan periaatteessa mielelläni puolet kuluista, niin kauan kuin pystyn, koska olen kasvanut taloudelliseen itsenäisyyteen, enkä edes avioliitossa haluaisi joutua toisen elätettäväksi. 

Kun aiemmin olin työttömänä, järjestely oli samanlainen. Sitten kun sain taas töitä, kotityöt jaettiin tasaisemmin kaikille. En siis usko, että nytkään tästä tulee mikään pysyvä käytäntö, ellen sitten ole ikuisesti työttömänä. 

Vierailija
234/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Kiitos 😊

Muistathan sitten myös kolata lumet ja hiekoittaa pihan että miehen on mukavampi tulla kotiin. 

Vierailija
235/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se siivous ja ruuanlaitto vielä menee mutta meillä mies odottaa että teen myös kaikki pihatyöt. Ei viime kesänäkään kertaakaan ajanut ruohoa tai kastellut saati kitkenyt mitään, vaikka puutarha on aika iso. Kaikki lehtien haravointi ja lumityöt kuuluu kuulemma myös mulle.

Kumma juttu kun jossain kohtaa hän teki osa-aikaisesti ja minä kokopäivätyötä niin silloin piti olla tasan tarkkaan kaikki puoliksi. 

Vierailija
236/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette elämästä niin vaikean kuuloista? Miksi niin monelle parisuhde on kuin jokin työsuhde tai sopimusviidakko joka perustuu ihan kaikkeen muuhun kuin rakkauteen ja välittämiseen? Rakkauteen pohjautuva parisuhde perustuu tunteisiin,arvostukseen,välittämiseen ja toinen toisestaan huolenpitämiseen ilman jatkuvaa itsekkyyttä ja vaatimista. Selkeästi huomaa, että ette tiedä sellaisesta yhtään mitään. Ei ole prinsessaa, on vain tarve saada puolet valtakuntaa ja kuningattaren kohtelu..ja se siitä rakkaudesta. Vaatikaa miehet oikeasti se avioehto, turvatkaa selustanne, sillä nämä naiset iskevät puukon selkäänne ennemmin tai myöhemmin. Liian monella naisella on nykyään käärmeen sydän.

Vierailija
237/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on aika lailla noin. Kotityöt ei kovin paljon vaadi.

Miten asutte?

Meillä on omakotitalossa aika paljon töitä.

Lastenkin määrä toki vaikuttaa kotityön määrään.

Ok-talo mutta lapsettomia, kyllä se kotona oleva ehtii niin siivoamaan kuin tekemään ruuat sillä aikaa kun toinen on töissä. Jos asuu jossain pikkukaksiossa ei kotitöitä voi kovin paljon olla.

Tarkoitat siis, että työssä käyvä elää kuin täysihoidossa hotellissa ja maksaa vain puolet kuluista. Onpa reilua.

Miksi täällä oletetaan, että työssä käyvä, todennäköisesti paremmin sillä hetkellä ansaitseva maksaisi vain puolet kuluista?

Vierailija
238/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että sen verran mitä kokopäivätyössä käymiseen menisi vähennettynä sillä, mitä käyttää päivässä työnhakuun, voisi työtön puoliso käyttää kotitöihin. Mutta en tiedä, onko niitä kotitöitä normaalissa kotitaloudessa niin paljon.

Vierailija
239/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kysymyksen lähtökohta on väärä. Miksi työssäkäyvä voisi olla kotona vapaamatkustajia? Yhdessä ja yhteisvoimin asiat hoituvat parhaiten. Meillä mies hoitaa viikolla kotityöt lähes kokonaan, koska itse en töitäni pysty. Viikonloppuisin osallistun enemmän. Varsinkin kiireisimpään työaikaan oikein odotan, että tulee viikonloppu ja saan siivota ja tehdä kotitöitä. Niistä saa hyvää vastapainoa työlle 

Hienoa, että teillä homma sujuu niin, että molemmat ovat tyytyväisiä. Et kyllä vastaa alkuperäiseen kysymykseen. 

Ajattele, jos arkisin palaisit pitkän työpäivän jälkeen kaupan kautta kotiin, siivoaisit keittiön aamiaisen jäljiltä ja ryhtyisit valmistamaan päivällistä. Viikonloput sitten kuluisivat imuroidessa, mopatessa ja koko viikon pyykkejä pestessä.

Kun se työtön puoliso on käyttänyt kaiken aikansa "työnhakuun".

Mielestäni vastasin kysymykseen toteamalla, ettei työssäkäyvä saa olla kotona vapaamatkustajia, vaan hänenkin on osallistuttava. Tämä tarkoittaa, ettei kotona olevan tarvitse tehdä kaikkia kotitöitä. Vaikka kotona oleva tekisi suurimman osan kotitöistä, niin on tärkeää, että toinenkin puoliso pystyy tarvittaessa hoitamaan kotityöt. Se on varmasti hankalaa, jos kaikki kotityöt on hoidettu aina vain kotona olevan toimesta eikä toinen ole osallistunut millään tavoin.

Jos kotona oleva on oikeasti käyttänyt koko päivän työnhakuun, niin tietenkään hän ei ole silloin voinut tehdä kotitöitä. Jos taas kyse on "työnhausta" ja se toistuu jatkuvasti, niin silloin se ei ole oikein.

Vierailija
240/270 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mutta haluaako työtön vain lojua sohvalla sillä välin kun toinen käy töissä? Työttömän kannattaisi tehdä ainakin yli puolet kotitöistä ihan sen takia, kun hänellä on siihen parempi mahdollisuus eikä muuta tekemistä. 

Mistä tulee tämä käsitys, että työttömällä ei olisi mitään parempaa tekemistä kuin lojua sohvalla? Minä en työttömänä edes omista sohvaa, mielenkiintoista tekemistä riittää kyllä koko päiväksi. Elämässä on muutakin kuin sohvalla makuu, palkkatyö ja kotityöt. Ainakin minun elämässäni.

Olet työtön, puuhastelet kaikkea mielenkiintoista koko päivän, ja odotat, että työssä käyvä hoitaisi kotitöitä? Mitä, jos se työssä käyvätkin haluaisi puuhastella kaikkea mielenkiintoista töiden jälkeen?