Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksoin vähävaraisemman puolisoni lomamatkan. Onko tyypillistä?

Vierailija
02.03.2024 |

Jotain 1500 € maksoin hänen puolestaan viikon matkasta. Onko tyypillistä vai laitatteko puoliksi?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme ensimmäisen ulkomaan reissun vuosi sitten, jonka minä maksoin. Minulla paremmat tulot kuin miehellä, ei olisi päästy sillä hetkellä lähtemään jos olisin puolia vaatinut. 

Mutta vastaavasti mieheni hoitaa samalla tavalla kauppa-asiat kuin minä. Osallistuu laskujen maksuun, kotityöt meillä jaettu puoliksi. Jos toisella tiukempi kuukausi rahallisesti, niin toinen auttaa.

Meillä siis omat tilit, mutta silti saadaan talous pyöritettyä yhdessä. Molemmat ollaan tyytyväisiä näin.

Vierailija
42/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa on elatusvelvollisuus

Ei ole mikään velvollisuus maksaa huvimatkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ihan yhteiset rahat vaikka tienasi niin jonkin verran enemmän. Eli maksoin kaikesta vähän enemmän.

Miten niin maksoit vähän enemmän ? Jos joku maksoi esim 400 ja te kumpikin pistetti 200, niin eikö kumpikin maksanut saman verran ? 

Vierailija
44/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maksanut koskaan toisen matkaa. Jos haluaa nähdä New Yorkin huhtikuussa, niin sitten menee töihin ja säästää. Minulla ei ole huhtikuussa lomaa, joten puoliso lähtisi joka tapauksessa yksin.

Vierailija
45/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan sukupuolesta. Jos maksoit naisen matkan se on ihan normaalia ja sinun velvollisuus maksaa se naisen loma mutta jos maksoit miehen loman se on äärimmäisen harvinaista kun eihän naisten pidä maksaa mitään asioita miehelle.

No mun mies ajaa mun (toisella) autolla, jonka kulut mä maksan. Usein bensankin. 

Pitäähän sitä töihin päästä täältä korvessa ja muuallekin. 

Vierailija
46/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri puolisoineen lähti reissuun ja mies armollisesti lainasi matkan hinnan. Korkojen kera tietysti. Lapsen matkan hinnan pistivät puoleksi ja senkin mies lainasi kaverilleni. Pidin tuota täydellisen typeränä touhuna. Mikä ihmeen avioliitto tuollainen on? Kaksi kämppistä? 

Ystävälläni on kauneusalan yritys, jolla ei nyt tällä hetkellä mene kovin hyvin. 

Kuulostaa älyttömältä. Se, että kaverisi, jonka yrityksellä ei mene hyvin, ottaa lainaa, jotta pääsee reissuun, ja lisäksi vielä lapsen matkaa varten. Jollei ole rahaa matkustaa, ei sitä lainarahalla tehdä vaan pysytään kotona.

Vierailija
47/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ihan yhteiset rahat vaikka tienasi niin jonkin verran enemmän. Eli maksoin kaikesta vähän enemmän.

Eihän ne sitten ole yhteisiä rahoja jos sinä maksat omistasi enemmän.

Vai miten joku rahasumma voi olla yhtä aikaa yhteinen ja pelkästään toisen?

Vierailija
48/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kämppistä vaan aviopuoliso. Meillä on aina ollut yhteinen talous. Yhteisellä tilillä ei ole mitään korvamerkittyjä rahoja. Helppoa.

Vierailija
49/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kämppistä vaan aviopuoliso. Meillä on aina ollut yhteinen talous. Yhteisellä tilillä ei ole mitään korvamerkittyjä rahoja. Helppoa.

Mullakin on aviopuoliso ja omat rahat ja tilit. Kumpikin maksaa itse omat menonsa ja yhteiset about puoliksi, sopimuksen mukaan. Ihan yhtä helppoa. 

Vierailija
50/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kurjaa jos tuloerot ovat sellaiset että toinen ei pysty tekemään samoja asioita mitä toinen. Tuttu tilanne meillä. Olemme ns. uusioperhe jossa heti alussa sovimme että kumpikin tallettaa yhteiselle tilille saman summan josta sitten maksetaan kaikki ns. yhteiset kulut kuten, säkö, yhtiövastike, vakuutukset. ym.

Meillä oli yhteisesti ostettuna Skoda Octavia. Sitten kun tuli aika vaihtaa uudempaan Skoda Octaviaan niin minä olin se joka välirahan maksoin. Sovittiin että otan pikku hiljaa rahoja sieltä yhteiseltä tililtä. No sitten piti tehdä keittiöremontti ja minähän se olin taas joka kaiken rahoitti samalla tyylillä että otan sitten rahoja pikkuhiljaa sieltä yhteiseltä tililtä kun sinne jotain kertyy. Sitten tuli aika ostaa uusi sohva. No koska tuolta yhteiseltä tililtä ei niitä rahoja vaan ui minun tililleni koska sen tilin suhteen eletään lähes kädestä suuhun niin päätin ostaa s

Hyvä kysymys mihin. Varmaankin hänen ja ex miehensä lapsiin. Avokki on todella huono pyytämään ex mieheltään rahaa heidän lastensa tarpeisiin.  Nyt onneksi nuo lapset asuvat joo omillaan mutta kyllä hän silti vielä rahoitaa nuorempaa joka vielä opiskelee. Vanhempi lapsista on jo töissä ja pärjäilee omalla palkallaan. 

Kieltämättä tulee joskus mieleen että olenko liian kiltti koska ex vaimoni käytti minua aikoinaan taloudellisesti hyväkseen ja siksi lähdinkin kävelemään.

Vierailija
51/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lasketa ollenkaan. Ihan samahan se on, kumman tililtä raha lähtee. Ei avioehtoa ja ydinperhe. 

Vierailija
52/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaalia. 

Vierailija
53/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksetaan yhdessä. Siis rahat on tavallaan yhteisiä. Jos minulla on matka rahat kasassa niin maksan koko perheen (6hlö) reissun. Meillä ei lasketa kuka maksaa mitäkin, yhteinen talous.

Vierailija
54/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Maksan miehelleni joka vuosi reissun jonnekin. 

Miksi valehtelet?

Vierailija
55/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maksetaan yhdessä. Siis rahat on tavallaan yhteisiä. Jos minulla on matka rahat kasassa niin maksan koko perheen (6hlö) reissun. Meillä ei lasketa kuka maksaa mitäkin, yhteinen talous.

Voitko seuraavalla matkalla opetella yhdyssanat?

Vierailija
56/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin mieheni matkan kun hän oli työtön, ja mieheni maksaa nykyisin mun matkat kun hänellä on niin paljon suuremmat tulot. Tosin meillä ei tuijoteta kuka mitäkin maksaa ja kenen rahoilla, sillä kaikki on yhteistä vaikka olemme avopari. 

Ja tämä sopii sinulle, koska olet saamapuolella.

Vierailija
57/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kahden kerroksen väkeä, yhteinen elämä...

Vierailija
58/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa, koska olet saamapuolella.

Vierailija
59/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko seuraavalla matkalla opetella yhdyssanat?

Oikea sijamuoto on voisitko.

Vierailija
60/83 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin tilit oli yhteisiä, matkat ja huvitukset maksettiin näistä rahoista. Jossain vaiheessa ymmärsin että puoliso kaataa omat ja yhteisetkin rahat kurkusta alas. Tilit muuttui omiksi eikä kiinnosta puolisolle matkoja maksaa ja omia säästöjähän hänellä ei tietenkään ole. Nyt olen ikävä ja kitsas puoliso.