Maksoin vähävaraisemman puolisoni lomamatkan. Onko tyypillistä?
Jotain 1500 € maksoin hänen puolestaan viikon matkasta. Onko tyypillistä vai laitatteko puoliksi?
Kommentit (83)
Eikös aviopuolisoilla ole elatusvelvollisuus? Meillä ollut aina yhteiset rahat ja ikinä niistä olla riidelty. Yli 50 v yhdessä. Toinen välillä ilman töitä tai hoitanut lapsia ym. En olisi edes yhteen muuttanut minkään nihilistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös aviopuolisoilla ole elatusvelvollisuus? Meillä ollut aina yhteiset rahat ja ikinä niistä olla riidelty. Yli 50 v yhdessä. Toinen välillä ilman töitä tai hoitanut lapsia ym. En olisi edes yhteen muuttanut minkään nihilistin kanssa.
Niin meilläkin, alusta lähtien on ollut yhteiset rahat. Miten se olisi muuten toiminut, kun ollaan vuorotellen jatko-opiskeltu, oltu komennuksella ulkomailla pitkiäkin aikoja ja vain toinen on silloin ansainnut, sairastamisaikojakin on mahtunut ja lasten hoitoakin on vuoroteltu.
Ei ole ikinä tarvinnut kiistellä raha-asioista. Liki 40v yhdessä.
Varakkaampi puoliso lentää bisneksessä, loput mullipuolella. Ravintolassa varakkaampi vetää koko setin juomineen ja muu perhe ottaa yhden annoksen pelkällä jäävedellä. Varakkaampi käyttää taksia, köyhät tulevat julkisilla perästä.
Ei ehkä ole ihan toimiva konsepti?
Meillä puoliso on aiemmin maksanut koko perheen matkat usein kokonaan. Sittemmin olen laittanut rahaa hänen matkasäästötililleen satunnaisesti. Kun korona ja sen perään sairastelu katkaisi yhteisen matkailun, puoliso on tarkasti vaalinut laittamiani rahoja, eikä käyttänyt niitä edes yhteisen kodin remontin maksuun vaikka käskin, saati sitten omiin matkoihinsa. Ne rahat on edelleen varattuna minun matkaani varten. Nyt tilanne on eri kuin nuorempana. Lapsi elää jo pääsääntöisesti omillaan ja asunto on velaton. Molemmilla jää rahaa säästöön mukavasti ja seuraavan matkan rahoitusta ei tarvitse miettiä.
No mun tulot on tällähetkellä 30% meidän perheen nettotuloista joten käytännössä maksan myös matkani ja muunkin siinä suhteessa. Eipä olla koskaan mietitty asiaa
On tyypillisiä nykyajan kaksoisstandardeja! Kaikissa muussa huudetaan tasa-arvoa, mutta taloudessa saa köyhempi kuppailla vaikka mitä rikkaammalta (käytännössä pääsääntöisesti nainen mieheltä) muu on riistoa ja hyväksikäyttöä!
Mutta kaikki muut vedetään viivoittimella sitten tasan, paitsi ne missä itse hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kurjaa jos tuloerot ovat sellaiset että toinen ei pysty tekemään samoja asioita mitä toinen. Tuttu tilanne meillä. Olemme ns. uusioperhe jossa heti alussa sovimme että kumpikin tallettaa yhteiselle tilille saman summan josta sitten maksetaan kaikki ns. yhteiset kulut kuten, säkö, yhtiövastike, vakuutukset. ym.
Meillä oli yhteisesti ostettuna Skoda Octavia. Sitten kun tuli aika vaihtaa uudempaan Skoda Octaviaan niin minä olin se joka välirahan maksoin. Sovittiin että otan pikku hiljaa rahoja sieltä yhteiseltä tililtä. No sitten piti tehdä keittiöremontti ja minähän se olin taas joka kaiken rahoitti samalla tyylillä että otan sitten rahoja pikkuhiljaa sieltä yhteiseltä tililtä kun sinne jotain kertyy. Sitten tuli aika ostaa uusi sohva. No koska tuolta yhteiseltä tililtä ei niitä rahoja vaan ui minun tililleni koska sen tilin suhteen eletään lähes kädestä suuhun niin päätin ostaa sen yli 3000 Euroa maksavan sohvan sitten omilla raho
Miksi te miehet SUOSTUTTE tuohon?!
Vai mihin ne vaimon rahat menee? Talouden pyörittämiseen ja lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta ennen olikin naisten ja miesten roolit erilaiset, joten et voi verrata nykypäivään.
En missään nimessä opeta poikaani siihen, että tekee samat kotityöt ym hoitaa samat velvollisuudet kuin tytöt, mutta hassaamaan rahansa toisen eteen. Kyllä se tasapuolisuus ja tasa-arvo saisi koskea miehiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meilläkin, alusta lähtien on ollut yhteiset rahat. Miten se olisi muuten toiminut, kun ollaan vuorotellen jatko-opiskeltu, oltu komennuksella ulkomailla pitkiäkin aikoja ja vain toinen on silloin ansainnut, sairastamisaikojakin on mahtunut ja lasten hoitoakin on vuoroteltu.
Ei ole ikinä tarvinnut kiistellä raha-asioista. Liki 40v yhdessä.
Ettekö todella ymmärrä, että moni asia on muuttunut 40-50 v jälkeen?!
Nykymiehet ja pojat elää ihan erilaisessa maailmassa ja parisuhteet eivät ole enää ollenkaan samanlaisia kuin pölyisessä historiassa.
Riippuu ihan sukupuolesta. Jos maksoit naisen matkan se on ihan normaalia ja sinun velvollisuus maksaa se naisen loma mutta jos maksoit miehen loman se on äärimmäisen harvinaista kun eihän naisten pidä maksaa mitään asioita miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri puolisoineen lähti reissuun ja mies armollisesti lainasi matkan hinnan. Korkojen kera tietysti. Lapsen matkan hinnan pistivät puoleksi ja senkin mies lainasi kaverilleni. Pidin tuota täydellisen typeränä touhuna. Mikä ihmeen avioliitto tuollainen on? Kaksi kämppistä?
Ystävälläni on kauneusalan yritys, jolla ei nyt tällä hetkellä mene kovin hyvin.
Toisille vaan on selvää että jokainen hoitaa itse omat raha-asiansa. Jokainen pariskunta kai sopii nämä itselleen parhaiten sopivalla tavalla?
Toi lainan korko nyt on vähän yliampuva tuossa tilanteessa.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla osapuolilla. Ei vain miehellä.
Olen aina maksanut mieheni matkan. Sillä tulot olleet aina pienet. Aluksi se ei suostunut lähtemään koska ei halunnut että minä maksan vaan sanoi odotetaan vuosi niin säästää rahaa. Minä vakuuttelin sille ettei tarvii potee huonoa omatuntoa jos minä maksan. Meni siinä vuosi kuitenkin että suostui lähtemään reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla osapuolilla on sama elatusvelvollisuus. Avioliittolaki on kyllä aikansa elänyt ja laadittu erilaisessa kultuurissa. Sitä pitäisikin muuttaa vastaamaan nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina maksanut mieheni matkan. Sillä tulot olleet aina pienet. Aluksi se ei suostunut lähtemään koska ei halunnut että minä maksan vaan sanoi odotetaan vuosi niin säästää rahaa. Minä vakuuttelin sille ettei tarvii potee huonoa omatuntoa jos minä maksan. Meni siinä vuosi kuitenkin että suostui lähtemään reissuun.
"Aina maksanut... MATKAN"
Ja loppu onkin yhden matkan esimerkkiä.
Onko kyseessä nyt yksittäinen matka, vai toistuva käytäntö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta ennen olikin naisten ja miesten roolit erilaiset, joten et voi verrata nykypäivään.
En missään nimessä opeta poikaani siihen, että tekee samat kotityöt ym hoitaa samat velvollisuudet kuin tytöt, mutta hassaamaan rahansa toisen eteen. Kyllä se tasapuolisuus ja tasa-arvo saisi koskea miehiäkin.
Ei kyllä ainakaan meillä 50 vuoden yhteiselon aikana ole rooleissa ollut eroja, eikä suurilukuisella ystäväpiirilläkään. Kyllä molemmat puolisot ovat tehneet töitä, opiskelleet, hoitaneet lapsia, olleet työttöminä ym. Synnytystä ei tosin ole mies voinut hoitaa.
Minulla on kaksi perheellistä aikuista lasta, jotka elävä avioliitoissaan samoin kuin mekin eletään. Ovat myös kertoneet, että näin on useimmilla heidän ystävilläänkin.
Joten ihan hyvin osaan verrata. Halusta ja yhteisymmärryksestä se on kiinni, mutta minä, minä-ihmisille se ei ole mahdollista.😏
Onhan se kurjaa jos tuloerot ovat sellaiset että toinen ei pysty tekemään samoja asioita mitä toinen. Tuttu tilanne meillä. Olemme ns. uusioperhe jossa heti alussa sovimme että kumpikin tallettaa yhteiselle tilille saman summan josta sitten maksetaan kaikki ns. yhteiset kulut kuten, säkö, yhtiövastike, vakuutukset. ym.
Meillä oli yhteisesti ostettuna Skoda Octavia. Sitten kun tuli aika vaihtaa uudempaan Skoda Octaviaan niin minä olin se joka välirahan maksoin. Sovittiin että otan pikku hiljaa rahoja sieltä yhteiseltä tililtä. No sitten piti tehdä keittiöremontti ja minähän se olin taas joka kaiken rahoitti samalla tyylillä että otan sitten rahoja pikkuhiljaa sieltä yhteiseltä tililtä kun sinne jotain kertyy. Sitten tuli aika ostaa uusi sohva. No koska tuolta yhteiseltä tililtä ei niitä rahoja vaan ui minun tililleni koska sen tilin suhteen eletään lähes kädestä suuhun niin päätin ostaa sen yli 3000 Euroa maksavan sohvan sitten omilla rahoillani.
Seuraavaksi tuli kylppäriremontin vuoro. Arvatkaapa huvikseen kuka senkin remontin rahoitti ja hoiti muutenkin. No koska minulla oli ja on edelleen useamman sadan tuhannen arvoinen osakesalkku niin halusin että ostetaan meidän yhdessä omistamamme Skoda Octavian tilalle BMW jonka sitten ostimmekin. Arvatkaa huviksenne kuka senkin hankinnan rahoitti.
Avovaimoni on omasta mielestään ns. paremmasta perheestä kotoisin ja minun vanhempani olivat köyhiä maanviljelijöitä. Nyt kun olen saanut omalla työlläni kerättyä omaisuutta avovaimo elvistelee että tervetuloa parempiosaisten kerhoon. En pidä itseäni minään parempiosaisena kertyneestä omaisuudesta huolimatta mutta avovaimo pitää itseään koska hänen vanhemmillaan on edelleen rahaa ja omaisuutta jotka hän jonain päivänä ainoana lapsena perii.
Mutta summa summarum. Vastaus aloittajalle, jos haluan lähteä lomalle avovaimon kanssa tai haluan meille paremman auton tai huonekaluja tai remonttia, niin minä ole se joka lystin poikkeuksetta maksaa.
Olen tehnyt velkakirjan saatavistani yhteiseltä tililtä siinä tapauksessa että avovaimoni kuolee ennen minua mutta saas nähdä näenkö koskaan noita rahoja. Ei sen puoleen että edes tarvitsisin niitä. Minulla ei ole velkaa Euroakaan, vakituinen hyväpalkkainen työ ja omaisuutta osakkeina, rahastoina ja yhden sijoitusasunnon muodossa reilusti yli 500 000 Euroa.