Haluaisin lisätä taloyhtiööni yhteisöllisyyttä
Jakakaa vinkkejä ja ideoita, joita minä tai joku muu samasta asiasta kiinnostunut voisi kokeilla.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Onko someryhmä hyvä idea? Liittyisitkö sinä taloyhtiösi someryhmään?
Some on täyttä pas.kaa!
Kasvotusten tapaaminen auttaa usein. Talkoot ovat se perinteinen yhteisöllinen juttu, mutta jos se ei toimi, kutsu porukkaa vaikka grillaamaan tai pullakahville pihaan tms.
Someryhmä sitten tuon lisäksi.
Upeasti kuvailit fasiliteetit jne.
Pakkososiaalistamalla pilaat koko taloyhtiön.
Melko varmasti et tätä ymmärrä.
Osaavat ne ilman sinuakin olla yhteisöllisiä, jotka haluavat olla!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen siis itse perustanut taloyhtiön someryhmän (+naapuritaloyhtiöt myös), mutta meitä on siellä kolme jäsentä. Eli ei toiminut.
Yleensä parhaiten toimii jonkun yhteisen asian tai tekemisen ympärillä tekeminen. Meidän tienoilla lapsiperheiden someryhmä toimii siis aktiivisemmin. Mutta jos on joku asia mikä pitää hoitaa, sen kautta saa usein ihmisiä olemaan yhteydessä toisiinsa.
Jos on iso taloyhtiö, voisi toimia vaikka pihakirppis, tai sellaisen voisi järjestää vaikka kaupunginosan yhteisenä.
Muuta johonkin kommuuniin. Älä kiusaa nykyisiä naapureitasi. Ei ole heidän vikansa että olet yksinäinen sekopää ilman seuraa.
Laita kysely ilmoitustaululle, tuskin kovin montaa innostunutta. Tai jos tarjoudut koiranulkoiluttajaksi tai lähikaupan lähetiksi korvauksetta niin joku saattaa tarttua.
Vierailija kirjoitti:
Muuta johonkin kommuuniin. Älä kiusaa nykyisiä naapureitasi. Ei ole heidän vikansa että olet yksinäinen sekopää ilman seuraa.
Tämä. Tuollainen yksilö voi pahimmillaan laskea asuntojen arvoa!
Vierailija kirjoitti:
Upeasti kuvailit fasiliteetit jne.
Tarkoituksella jätin kuvailematta, koska haluaisin yleisiä ideoita, joita muutkin yhteisöllisyydestä kiinnostuneet voivat toteuttaa omissa taloyhtiöissään fasiliteettiensa puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkososiaalistamalla pilaat koko taloyhtiön.
Melko varmasti et tätä ymmärrä.
Ei käynyt mielessänikään yrittää pakottaa ketään sosiaalisuuteen. -ap
Muutin 25 vuotta sitten tähän. Talossa asui paljon 70- luvulla asunnon ostaneita. Oli syys/kevät -talkoot, oli grillillä vappujuhlat, uudenvuodenjuhlat, grillillä istui naapuruksia.
Nyt on kuolema vienyt näitä 80 kahta puolta olevia ihmisiä, talkoita ei enää ole, grillillä ihan satunnaisesti joku grillaa vieraittensa kanssa.
Nuoremmille ei ole tullut sellaista tuttavuutta ihmisten kanssa tai sitten seurustelevat keskenään muissa ympyröissä.
Itsestäni, olen hyvin introvertti ihminen, en enää silloin 55 iässä osannut lähteä noihin mukaan. Puolisoni kyllä edusti sitten meitä talkoissa ja miksei kaljankin juonnissa grillillä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin 25 vuotta sitten tähän. Talossa asui paljon 70- luvulla asunnon ostaneita. Oli syys/kevät -talkoot, oli grillillä vappujuhlat, uudenvuodenjuhlat, grillillä istui naapuruksia.
Nyt on kuolema vienyt näitä 80 kahta puolta olevia ihmisiä, talkoita ei enää ole, grillillä ihan satunnaisesti joku grillaa vieraittensa kanssa.
Nuoremmille ei ole tullut sellaista tuttavuutta ihmisten kanssa tai sitten seurustelevat keskenään muissa ympyröissä.
Itsestäni, olen hyvin introvertti ihminen, en enää silloin 55 iässä osannut lähteä noihin mukaan. Puolisoni kyllä edusti sitten meitä talkoissa ja miksei kaljankin juonnissa grillillä.
Olet ainakin onnistunut rajoittamaan itseäsi negatiivisesti, verttien kannattaisi ennemmin luottaa vaikka horoskooppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen siis itse perustanut taloyhtiön someryhmän (+naapuritaloyhtiöt myös), mutta meitä on siellä kolme jäsentä. Eli ei toiminut.
Yleensä parhaiten toimii jonkun yhteisen asian tai tekemisen ympärillä tekeminen. Meidän tienoilla lapsiperheiden someryhmä toimii siis aktiivisemmin. Mutta jos on joku asia mikä pitää hoitaa, sen kautta saa usein ihmisiä olemaan yhteydessä toisiinsa.
Jos on iso taloyhtiö, voisi toimia vaikka pihakirppis, tai sellaisen voisi järjestää vaikka kaupunginosan yhteisenä.
Ok, kiitos kokemuksen jakamisesta. Harmi, ettei someryhmä toiminut. Pihakirppis on hauska idea.
Väkisin ei porukkaa voi koota.Ne jotka pitää yhteisistä toiminnoista, järkkää niitä.Monet asukkaista haluaa elää täysin ilman naapurikontakteja ja se on ok.
Sitte on ne jotka märisee et miksi ei koskaan ole mitään yhteistä ja sitten kun on niin eivät he tule ja keksivät sen jälkeen etteivät tienneet asiasta vaikka kissankokoisin kirjaimin olisi lappuja ollut kaikkialla.
Valittajakööri löytää myös toisensa.Voe sitä supatusta kun muutamat ikinarisijat kohtaa toisensa.
Me tervehditään naapureita ja joskus jopa vaihdetaan pari sanaa, mutta muuten ei ketään kiinnosta viettää aikaa yhdessä naapureiden kanssa. Meillä on ulkogrilli ja sinne kutsutaan grillaamaan omia kavereita vaan. Ei kiitos mitään sosiaalista naapureiden kanssa.
Parhaiten edistät kaikkien asumismukavuutta antamalla heidän olla rauhassa.
Vaikeaa se on, yhteisöllisyyttä syntyy, jos on syntyäkseen. Toki on hyvä tuntea naapurit, mutta moni haluaa olla omissa oloissaan. Jos taloyhtiössä on paljon vuokra-asuntoja, ei edes ehdi nähdä kaikkia asukkaita, kun on jo uusia tulossa, vaihtuvuus on suurta. Talkoisiin ei haluta osallistua, kun on omat mökit ja siellä pihatöitä.
Pitää myös saada olla rauhassa, ihmisten sosiaalisuuden aste on erilainen.
Olen yllättynyt aloituksen vastaanotosta. Luulin, että yhteisöllisyys olisi iloinen asia. Vai oliko osa viesteistä sarkasmia? (En ole varma tämän palstan ollessa kyseessä.)