Katsotko ihmisiä silmiin kun tulee joku vastaan?=
Kommentit (28)
Katson usein ja vastaantulevat katsovat myös minua, silloin tällöin hymyilevät ja nyökkäävät. Narkomaanin oloisia en katso.
En ainakaan tietoisesti. Miksi katsoa silmiin ihmistä jonka kanssa ei ole kontaktissa, kävelee vain sattumalta vastaan tai ohi?
Sanotaan että toista silmiin katsominen lisää läheisyyden tunnetta. Eräs tapailemani mies väisti tehokkaasti katsekontaktia ja se tuntui inhottavalle. Jos juttelimme hän käänsi katseen aina minun ohitseni, ei vahingossakaan kohti. Läheisessä suhteessa katsekontakti on mielestäni tärkeä, ei tietenkään mikään tuijottelu, se taas ahdistaa.
Se mies oli sitten aika pian eks.
Minusta on tosi tungettelevaa ja huonoa käytöstä katsoa silmiin kadulla kohtaamiaan ihmisiä. Se on tunkeutumista toisen yksityisyyteen. Se, että kohdataan sattumalta ei tarkoita mitään tuttavallisuutta tietenkään.
En tietenkään vilkaise ohikulkijoita silmiin, miksi niin tekisin? Asun kaupungissa
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tosi tungettelevaa ja huonoa käytöstä katsoa silmiin kadulla kohtaamiaan ihmisiä. Se on tunkeutumista toisen yksityisyyteen. Se, että kohdataan sattumalta ei tarkoita mitään tuttavallisuutta tietenkään.
Minusta se taas kuuluu normaaleihin käytöstapoihin, että osoittaa huomanneensa toisen ihmisen olemassaolon jollain tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Böndet jonossa täällä vastailemassa.
Kaupunkilaisena vastaan, että kyllä, mutta kun ihmisiä on paljon niin eihän niitä kaikkia mitenkään ehdi katsoa sen kummemmin. Eli katson silmiin jos on syytä katsoa silmiin.
Mä olen kaupunkilainen eikä tosiaan kiinnosta tuijotella vastaantulijoita silmiin. Mitä järkeä siinä on kiinnittää mitään huomiota satoihin vastaanteleviin päivän aikana?
Kaupungissa ihmisvilinässä en katso ketään erityisesti. Omakotialueella kävelylenkillä noteeraan ne harvat vastaantulijat katsekontaktilla. Aika usein se toinen kävelijä noteeraa myös ja tulee ehkä nyökättyä ja hymyiltyä hieman. Näistä kohtaamisista tulee yllättävän mukava tunne, en tiedä miksi.
Sen verran pitää ymmärtää ettei tarkoituksella haasta vastaantulijoita katsomalla silmiin, ihminen on luontokappale siinä missä eläimetkin ja toimii myös vaistojensa varassa.