Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, lankakerät olleet kosteassa varastossa, haisevat tosi tunkkaiselle. Tunkkaisuuden poistaminen villalangoista ja tekokuidusta.

Vierailija
09.05.2025 |

Kauhistus,  löysin parhaat lankakerät varastosta. Mukana 7-veljestä, jotka vähiten haisevat. Novitan lankaa, sitten aitoa villaa koko säkillinen näitä. Ovat unohtuneet moneksi vuodeksi kosteaan varastoon.

Millä saan tunkkaisen hajun keristä pois?  Saanko neuvoja?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankoja en haluaisi heittää pois.

Vierailija
2/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuleta, anna niille ilmaa. Villa puhdistaa itseään kun saa hengittää. Vie ne siis ihan vaikka ulkoilmaan muutamaksi tunniksi. 

Voi myös auttaa jos teet spray-pulloon seoksen missä vettä ja hitusen etikkaa tai vodkaa (niiden oma haju hälvenee kyllä, mutta poistavat muita hakuja & puhdistavat) , mutta googleta tää ohje vielä (englanniksi jos suomeksi ei löydy) - esim puvustoissa käytetään tätä keinoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasta. 

Vierailija
4/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ne saunomaan.

Vierailija
5/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, kun kaikki langat eivät ota tunkkaista jakosteaa hajua 7-veljestä luultavasti säästyi. Kaikki muut langat haisevat.

Aurinkoon ajattelin laittaa jos se haju ei pala kiinni lankoihin.

Mikroon ehkä myös, kunhan eivät syty palamaan.

Minulla on melko hajutonta spriitä jos sillä yrittäisin. Mutta haju on läpi koko kerän.

Vierailija
6/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita en edes yrittänyt tuulettaa, kokemuksesta haju ei lähtenyt edes pesemällä. Ne eivät ole niin arvokkaita, mutta lankakerät.

Vierailija
7/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illodinia. 

Vierailija
8/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

langat voi myös pestä vyyhteinä villapesuaineella ja haalealla vedellä.

Vierailija
9/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko suun huuhteluainetta, antiseptistä?

Vierailija
10/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito villa voi raikastua ulkona kuivalla säällä tuulettamalla. Sillähän se selviää, kun levität ne ulos. Ne voi myös pestä, tietenkin käsin.

Vierailija
11/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heittäisin pois, menee vaivannäkö hukkaan jos valmis tuote haiseekin käytössä vaikka pesun jälkeen

Vierailija
12/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole muutenkaan pariin vuoteen niitä tarvinnut

Vierailija
13/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis langat ovat kastuneet, olleet säkissä (millainen säkki - muovinen?) ja nyt kuivina haisevat, niin haju johtunee mikrobeista. Ensin pesu miedolla villalle sopivalla saippualla, normaali villan pesu ettei huovu. Itse olen Novitan langoista tehtyjä neuleita pessyt koneessa villaohjelmalla, langat laittaisin vielä pesupussiin. Sitten todella väljä kuivatus, ehkä jopa kerisin vyyhdit auki väljästi kuivumaan. Iso työ, ja lanka voi silti olla pilalla.

Vierailija
14/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse heittäisin pois, menee vaivannäkö hukkaan jos valmis tuote haiseekin käytössä vaikka pesun jälkeen

Ne voi pestä ennen käyttöä.

Vierailija
15/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsonoija

Vierailija
16/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

etikka on vanha keksintö mutta koskenkorva on parempi vodka. 

Vierailija
17/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis langat ovat kastuneet, olleet säkissä (millainen säkki - muovinen?) ja nyt kuivina haisevat, niin haju johtunee mikrobeista. Ensin pesu miedolla villalle sopivalla saippualla, normaali villan pesu ettei huovu. Itse olen Novitan langoista tehtyjä neuleita pessyt koneessa villaohjelmalla, langat laittaisin vielä pesupussiin. Sitten todella väljä kuivatus, ehkä jopa kerisin vyyhdit auki väljästi kuivumaan. Iso työ, ja lanka voi silti olla pilalla.

Tämä on paras neuvo tähän asti! Huom voi pestä kaksi kertaa, kuivata kokonaan välillä.

Mutta aika paljon vaivaa vaatii.

Vierailija
18/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakasta. 

Home ei kuole pakkasessa. Aktivoituu uudelleen heti kun saa lämpöä ja kosteutta.

Vierailija
19/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai villan periaatteessa pestä niin kuumassa että homeet yms. kuolevat. Kunhan sitä ei hankaa. Jos ne vain upottaisi kiehuvaan veteen joksikin aikaa tai jotain. Toki kannattaa kokeilla ensin pienellä määrällä lankaa.

Vierailija
20/26 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kai villan periaatteessa pestä niin kuumassa että homeet yms. kuolevat. Kunhan sitä ei hankaa. Jos ne vain upottaisi kiehuvaan veteen joksikin aikaa tai jotain. Toki kannattaa kokeilla ensin pienellä määrällä lankaa.

Niin, eikö villalankaa keitetä silloinkin jos sitä värjätään kasvi- tai sieniväreillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme