Miten jaetaan asumiskulut jos muuttaa toisen omistamaan taloon?
Asutko toisen omistamassa asunnossa tai hän sinun omistamassa?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi tää mun kommentti on poistettu, mutta ehdotin, että miettisi paljonko maksaa vastaavasta asunnosta vuokra. Ja siitä sitten puolet?
Ei oikein toimi monestikkaan kun tän hirsilinnna vuokra olis luokkaa 2800-3000€/kk. Asuntolainan erä murto osa tosta.
Puolet juoksevista kuluista ja vähän extraa asunnon käyttämisestä.
Maksan puolet asumismenoista, eli sähkö, vesi, kotivakuutus ja jätehuolto. Näistä tulee yhteensä keskimäärin alle 200e/kk, joten ei ole paha rasti vaikka pienituloinen olenkin. Vuokrakämppä oli yli puolet kalliimpi, joten selvää säästöä tässä tulee. Mies maksaa itse lainansa ja mahdolliset remonttikulut, koska hänen omaisuutensa arvoa siinä rempatessa nostetaan. Ruokapuolesta mies maksaa enemmän, koska myös syö enemmän.
Reilua näin. Mies on kuitenkin tehnyt töitä saadakseen haluamansa talon ostettua, enkä halua elää siivellä vaan maksan mielelläni oman osuuteni. En ikinä omalla surkealla palkallani olisi pystynyt muuttamaan yksin omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
En aina ymmärrä naisia, mutta ei kai tarvitsekkaan.
Minulla on velaton asunto keskustassa, asuimme muutaman vuoden parhaan ystäväni kanssa siinä, maksoimme kaiken kimppaan, ja molemmille jäi kivasti käyttörahaa.
Kun vaihdoin tyttöystävään (kaveri muutti tätä ennen ulkomaille) hänelle tämä ei sopinut, koska hänen mielestään minä vain hyötyisin siitä (olin aiemmin maksanut kaikki laskut yksin) ja hän ei hyötyisi mitenkään.
nyt hänellä on siis oma asunto kauempana keskustassa jossa emme ikinä ole, hän maksaa siitä kauheaa vuokraa. Ja minä maksan edelleen tämän asunnon kulut yksin.
Niin no hän ei halunnut teidän suhteesta vuokrasuhdetta. Ihan ymmärrettävää. Hän halusi pitää suhteen romanttisena suhteena ilman, että sitä rasitetaan hankalilla vuokralaissuhdeasetelmilla. Kaverisi kanssa olitte kämppiksiä ja hän oli sinulla alivuokralaisena. Tyttöystäväsi taas ei halunnut kämppikseksi/alivuokralaiseksi, koska hän haluaa olla kanssasi parisuhteessa. Se raha, jonka hän nyt maksaa ylihintaisesta asunnostaan, on pieni hinta siitä, että ei sotke parisuhdetta tällaisilla asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180€ asumiskulut/ 500€ mulle vuokraa.
Jos jää työttömäksi/ haluaa opiskelemaan niin sit ei tarvi maksaa. Mut jos on töissä ja tienaa rahaa joutuu maksamaan asumisen tasosta..
Yhteistä asuntoa me ei voida koskaan ostaa koska hänen ja mun varallisuus on hieman eri tasolla. Mä en suostu muuttamaan johonkin 200 000 hometaloon ja hän ei pysty ottamaan 400-500k€ lainaa.
Okei aivan, eli koska hän on sinua paljon köyhempi, sinä määrittelet asumisen tason ja tienaat sillä pimeää rahaa. Ymmärrän.
Minusta on todella omituinen asetelma, että pariskunta asuu yhdessä, mutta toinen joutuu maksamaan siitä toiselle. Ihan kuin sinä tarvitsisit korvauksen siitä, että hän asuu kanssasi.
Mun mielestä on tosi outo asetelma että ihminen joka ei pysty itsenäisesti hommaamaan 100k€ asuntoa kalliimpaa..
Muuttaa huomattavasti parempaan Luxus asuntoon. Mihin ei olisi itsellään ikinä varaa..
Ja hänen asumiskulunsa tippuvat siinä samassa 500€. Jolloin hänelle jää tästä älyttömän isosta elintason nostosta 500€/kk nettorahaa.
Asunnon omistaja kuitenkin ottaa sen taloudellisen riskin, maksaa lainasta korkoja.
Pitää asuntoa kunnossa, maksaa verot, remontit ym.
Tää vapaa matkustaja kuluttaa asuntoa. Lisää energiankulutusta ym asumisen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi tää mun kommentti on poistettu, mutta ehdotin, että miettisi paljonko maksaa vastaavasta asunnosta vuokra. Ja siitä sitten puolet?
Mikä idea sinulla tässä on taustalla?
Se, että asuminen maksaa. Ja jos asunnossa asuu 2 ihmistä, niin puoliksi.
Tässä varmaan vaikuttaa sekin, onko yhteisiä lapsia. Mun miestä ei haittaa maksaa minun taloni remonttilainaa, koska meidän yhteisille lapsillehan talo lopulta siirtyy.
Varmasti tilanne voisi olla eri, jos yhteisiä lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja maksaa lainat, lämmityksen, kaikki hoitokulut ja vakuutukset. Eihän se sinun asunto ole.
Ja sinä et tarvitse lämmitystä laisinkaan tai vakuutusa omille tavaroillesi?
Miehenä ihmettelen hitosti ajatusmailmaa. Erosin jokunen vuosi sitten. Mun budjetti uuteen asuntoon oli 600€/kk vuokraa.. juttelin bestiksen kanssa hän sanoi maksa mulle 600 ja muuta mulle.. 6h keittiö jne Porvoossa. Kämpän arvo 460 000€.
No ei tarvinnu miettiä yhtään. Muutenko kusiseeen kaksioon vai kaverille. Ja voi kauheeta kaveri maksaa osan lainasta tolla 600.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi outo asetelma että ihminen joka ei pysty itsenäisesti hommaamaan 100k€ asuntoa kalliimpaa..
Muuttaa huomattavasti parempaan Luxus asuntoon. Mihin ei olisi itsellään ikinä varaa..
Ja hänen asumiskulunsa tippuvat siinä samassa 500€. Jolloin hänelle jää tästä älyttömän isosta elintason nostosta 500€/kk nettorahaa.
Minä taas en haluaisi, että suhde muutetaan minkäänlaiseksi vuokrasuhteeksi. Mieluummin vaikka elän pienemmällä rahalla ja asun yksin jossain kerrostalossa, kuin muuttaisin parisuhteeseen vuokralle luksuskämppään. Ei minulla tuo rahallinen hyöty painaisi vaakakupissa ollenkaan, kun haluaisin välttää kaikki mahdolliset ongelmalliset asetelmat mitä voi tulla tuollaisesta vuokrasuhteesta. Kokisin myös hankalaksi sen, että tuo velvoittaisi minua esim.pysymään nykyisessä työpaikassa - yksin asuessa on aina mahdollisuus vaijtaa työpaikkaa, vaikka palkka laskisi, aloittaa opiskelu, tms. Kokisin kovin rajoittavaksi, jos olisi tuollainen vuokrapakko. Yksin asuessakin toki maksaa sitä vuokraa, mutta tepriassa on mahdollisuus vaikka luopua asunnosta ja muuttaa vanhempien kesämökille - jos sattuisi huvittamaan. Kokisin kumppanin asunnossa vuokralla asumisen aika rajoittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako toinen sitten verot siitä vuokrasta, jos ihan vuokralla asutaan?
Vierailija kirjoitti:
Miehenä ihmettelen hitosti ajatusmailmaa. Erosin jokunen vuosi sitten. Mun budjetti uuteen asuntoon oli 600€/kk vuokraa.. juttelin bestiksen kanssa hän sanoi maksa mulle 600 ja muuta mulle.. 6h keittiö jne Porvoossa. Kämpän arvo 460 000€.
No ei tarvinnu miettiä yhtään. Muutenko kusiseeen kaksioon vai kaverille. Ja voi kauheeta kaveri maksaa osan lainasta tolla 600.
Niin? Mitä ihmeellistä tuossa on? Olet kaverisi luona alivuokralaisena. Kyllä meistä jokainen voisi muuttaa alivuokralle, jos löytyisi sellainen kohde, mutta valtaosa ei halua. Ei se raha ole ainoa, mikä ratkaisee.
Niin eli maksat verot tuosta 500 euron vuokrasummasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en haluaisi, että suhde muutetaan minkäänlaiseksi vuokrasuhteeksi. Mieluummin vaikka elän pienemmällä rahalla ja asun yksin jossain kerrostalossa, kuin muuttaisin parisuhteeseen vuokralle luksuskämppään. Ei minulla tuo rahallinen hyöty painaisi vaakakupissa ollenkaan, kun haluaisin välttää kaikki mahdolliset ongelmalliset asetelmat mitä voi tulla tuollaisesta vuokrasuhteesta. Kokisin myös hankalaksi sen, että tuo velvoittaisi minua esim.pysymään nykyisessä työpa
Entä jos ei tule mitään "hankalaa asetelmaa" vaan maksat mitä haluat ja sovitte yhteisymmärryksessä, ihan rennosti, kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja kuitenkin ottaa sen taloudellisen riskin, maksaa lainasta korkoja.
Tää vapaa matkustaja kuluttaa asuntoa. Lisää energiankulutusta ym asumisen kuluja.
Mikäli oma kumppani tuntuu vapaamatkustajalta, joka vain kuluttaa asuntoa, ei todellakaan kannata muuttaa yhteen. Yhteen kannattaa muuttaa silloin, kun toisen läsnöolo tuntuu tervetulleelta, ihanalta asialta, joka parantaa omaakin elämänlaatua - mutta niin kauan kuin se tuntuu vain siltä, että toinen kuluttaa asuntoa, ei kannata todellakaan muuttaa yhteen. Ja niin kauan kuin toinen tuntuu vapaamatkustajalta niin kauan kuin ei maksa läsnäolostaan, ei kannata olla yhdessä.
Tuossa on parisuhteen ja muiden ihmissuhteiden ero. Miettikää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mitä ihmeellistä tuossa on? Olet kaverisi luona alivuokralaisena. Kyllä meistä jokainen voisi muuttaa alivuokralle, jos löytyisi sellainen kohde, mutta valtaosa ei halua. Ei se raha ole ainoa, mikä ratkaisee.
Raha ei ole ainoa joka ratkaisee kun on itse saama puolella tarkoittanet. Olisihan se hirveää jos ei saisi asua ilmaiseksi miehen piikkiin kun pillua joutuu antamaan.
Säälittäviä gold diggereitä.
Meillä sovittiin, että jaetaan kaikki kiinteät asumiskulut (sähkö, lämmitys, jätemaksu, kiinteistövero, nuohous, tienhoitokulut jne.) puoliksi poislukien lainanlyhennykset, jotka maksoin talon omistajana itse. Lainan korot katsoimme yhteisellä päätöksellä asumiskuluksi, jotka menivät myös puoliksi. Isoja remontteja ei ole vielä tullut eteen, mutta lähtökohtaisesti maksan ne varmaankin itse. Meillä tämä toimii hyvin, koska tienaamme suurin piirtein saman verran, ja mieheni maksama puolikas asumiskuluista on reilusti pienempi, kuin hänen vuokransa on ollut. Minä siis kartutan omaisuuttani maksamalla asuntolainaa, ja mieheni voi myös kartuttaa itselleen omaisuutta halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli oma kumppani tuntuu vapaamatkustajalta, joka vain kuluttaa asuntoa, ei todellakaan kannata muuttaa yhteen. Yhteen kannattaa muuttaa silloin, kun toisen läsnöolo tuntuu tervetulleelta, ihanalta asialta, joka parantaa omaakin elämänlaatua - mutta niin kauan kuin se tuntuu vain siltä, että toinen kuluttaa asuntoa, ei kannata todellakaan muuttaa yhteen. Ja niin kauan kuin toinen tuntuu vapaamatkustajalta niin kauan kuin ei maksa läsnäolostaan, ei kannata olla yhdessä.
Tuossa on parisuhteen ja muiden ihmissuhteiden ero. Miettikää sitä.
Eli jos parisuhde tuntuu ihanalta siitä pitää maksaa miehenä 😂..
Tämäkin on hauskaa sinänsä et olen seurustellut 3 naisen kanssa vakavasti, jokainen on muuttanut mun luokse sattuneesta syystä..
Kellekään ei ole ollut mitään ongelmaa maksaa puolia kaikista kuluista. koska jokaisella on jäänyt rahaa käyttöön enemmän kuin yksin asuessa
Okei aivan, eli koska hän on sinua paljon köyhempi, sinä määrittelet asumisen tason ja tienaat sillä pimeää rahaa. Ymmärrän.
Minusta on todella omituinen asetelma, että pariskunta asuu yhdessä, mutta toinen joutuu maksamaan siitä toiselle. Ihan kuin sinä tarvitsisit korvauksen siitä, että hän asuu kanssasi.