Meidän lapsi kyseli tänään uskonto asioita :/
Hän esim. kysyi, että missä on taivas ja kuka Jumala on ja mitä enkelit ovat? Ihan kiva, mutta me emme kuulu kirkkoon ja meillä ei noista asioista puhuta. En sitten osannut sanoa juuta enkä jaata lapselle.
Kommentit (31)
kiihkouskovaisia vaan aivan tavallisia " peruskristittyjä" mutta kyllä lapsille on tärkeää että he uskovat Jumalaan ja Jeesukseen,paitsi meidän 15v ja se suotakoon hälle,eli vapaus omasta uskosta.
Kaikille on opetettu samalla tavalla asiat mutta tuossa iässä rupeaa jo miettimään itsekkin asioita.
Me uskomme esim ylösnousemukseen ja iänkaikkiseen elämään ja meidän 7v oli aivan järkyttynyt ja itkuinen yksi ilta kun tuli ateistikaverin luota,tämän isä oli sanonut että kun ihminen kuolee niin madot syö sen kokonaan!
Lapsi itki ja kysyi että mihin mummin sielu meni jos madot sen söi=(
Vastasin vaan että ihmiset uskovat eritavalla ja kaikki ei usko ollenkaan,mutta en voinut ymmärtää tuollaistakaan
Vierailija:
kiihkouskovaisia vaan aivan tavallisia " peruskristittyjä" mutta kyllä lapsille on tärkeää että he uskovat Jumalaan ja Jeesukseen,paitsi meidän 15v ja se suotakoon hälle,eli vapaus omasta uskosta.
Kaikille on opetettu samalla tavalla asiat mutta tuossa iässä rupeaa jo miettimään itsekkin asioita.
Me uskomme esim ylösnousemukseen ja iänkaikkiseen elämään ja meidän 7v oli aivan järkyttynyt ja itkuinen yksi ilta kun tuli ateistikaverin luota,tämän isä oli sanonut että kun ihminen kuolee niin madot syö sen kokonaan!
Vastasin vaan että ihmiset uskovat eritavalla ja kaikki ei usko ollenkaan,mutta en voinut ymmärtää tuollaistakaan
ja taas yksi osoitus ihmisen pahuudesta, jota paholainen saa ihmisessä aikaan.
Itse olisin varmaan tuossa tilanteessa selittänyt, että ruumis ja henki ovat kaksi eri asiaa ja että maanpäällinen ruumis voikin kadota, koska se on maasta ja Jumala muistaa millaisia olemme ja luo meidät viimeisenä päivänä uudestaan ja antaa meille uuden paremman, täydellisen ruumiin.
kerroin että ruumis ja sielu,tai ihmisen henki ja ajatukset,ovat eri asia kuin ruumis.
Paremmin tuntuu lapset ymmärtävän tuon henki ja ajatukset käsitteen kuin sielu joka vaikea käsite varsinkin juuri tälle nuorimmalle jolla dysfasia.
Juteltiin pitkään aiheesta ja onneksi lapsen tuska helpotti.
Mutta kyllä tuntui vaikealta vastata kun hän kysyi että miksi kaikki ei usko Jumalaan ja Jeesukseen kun ne on meitä varten...
8
Sinun tekstiäsi lukiessani kävi mielessä, että kukahan se täällä pimeydessä ja tyhjyydessä elää? Kuoleman varjoja ja pahuutta?
Minä en kyllä tunne eläväni tuollaisessa maailmassa, missä sinä elät. Minun maailmani on ihan ok, ilman jumalaakin.
En myöskään ole opettanut lapsiani ateisteiksi, vaikka sitä itse olenkin. Kyllä meillä keskustellaan uskonnosta kuten muistakin aiheista ja olen lapsille opettanut, että ihmiset uskovat eri jumaliin, jotkut eivät usko ollenkaan. Ollaan keskustelu rippikouluasiat jne. Lapsen usko on tietysti hieno asia ja annan heidän pitää uskonsa, päättäkööt itse sitten aikanaa, haluavatko jatkaa kirkon jäseninä vai ei.
sen 8-vuotiaan pojan äiti
Vierailija:
Hän esim. kysyi, että missä on taivas ja kuka Jumala on ja mitä enkelit ovat? Ihan kiva, mutta me emme kuulu kirkkoon ja meillä ei noista asioista puhuta. En sitten osannut sanoa juuta enkä jaata lapselle.
Ikkunan viereen seisomaan ja näytät että tuolla se taivas on. Jumala loi maan ja taivaan. Enkelit ovat näkymättömiä ja kulkevat ihmisen turvana.
kyllä meillä puhutaan kaikista asioista vaikka ne eivät meidän henkilökohtaiseen kiinnostuksen piiriin kuuluisikaan, lapsella on oikeus kysyä ja saada vastaus.
Minä ja mieheni olemme ateisteja, mutta emme kiellä lapseltamme kyselemisen vapautta. Yritämme vastata mahdollisimman puolueettomasti. Haluamme antaa lapselle mahdollisuuden päättää itse uskoon liittyvistä asioista, hän saa uskoa mihin ikinä tahtoo, pääasia että on onnellinen.
Voihan sitä kertoa, että jokainen ihminen voi uskoa omalla tavallaan ja että minä uskon näin ja sinä voit kyllä uskoa noin.
Meidän lapset uskovat, että ihminen menee kuoltuaan taivaaseen. Kysyvät hyvinkin konkreettisia asioita ja niitähän ei voi uskon asioissa antaa.
Olen jopa sanonut, että joidenkin mielestä ihminen muuttuu vaikka toiseksi ihmiseksi, tai eläimeksi, tai kasviksi, mutta että kukaan meistä ei näitä asioita oikeasti tiedä.
Vierailija:
meidän 7v oli aivan järkyttynyt ja itkuinen yksi ilta kun tuli ateistikaverin luota,tämän isä oli sanonut että kun ihminen kuolee niin madot syö sen kokonaan!
Tuo isä olisi tietenkin voinut esittää asian vähän hienotunteisemmin, mutta kyllä minä olen meidän 4,5-vuotiaalle kertonut että kun kuolee, ruumis haudataan ja se muuttuu maaksi.
Parasta kertoa tällaisistakin asioista mahd. totuudenmukaisesti, niin ei tule myöhemmin järkytyksiä.
Ja emme ole ateisteja. Uskomme miehen kanssa sielunvaellukseen ym. Siis siihen, että ihmisen kuollessa hänen sielunsa pääsee vapaaksi ja liittyy Äiti Maahan. Lapsi saa kyllä koulussa kuulla noista uskontoasioista ihan tarpeeksi. Sillä ei ole mitään väliä.