Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeutunut ikäisekseen epätyypillisesti

Vierailija
01.03.2024 |

Lukeeko jollakin oikeasti omakannassa noin, vai onko se joku urbaani legenda?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut vaan "aikaan ja paikkaan orientoitunut" ja "adekvaatisti keskustelee". 

Ymmärrän tavallaan sen olemuksen kuvailun sikäli, jos on jotain silmiinpistävää tai ristiriitaa vaikka ulkonäön ja ulosannin kanssa. Kun lääkärin pitäisi vielä selvittää ja kerätä vihjeitä siitä, mikä tila on päällä. Näille pitäisi vaan mielellään olla joku ihan irrallinen osionsa, jota potilaan ei itse tarvitsisi lukea ja JOSTA NE POISTUISIVAT HETI DIAGNOOSIN VARMISTUMISEN JÄLKEEN. Jos asiakirjamielessä tarvitaan joku merkintä, niin jäisi vaikka yleisluontoinen "havainnointi tukee diagnoosia" tms.

On uskomatonta että sinne saavutettaviin jää nykyään milloin kenenkin randommielipide, eihän ne aina asiallisia tai tarpeellisia nimittäin ole. En minäkään pääse kirjaamaan että lääkäri vaikutti punakalta, väsyneeltä ja hajamieliseltä (= krapulaiselta).

Vierailija
42/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhuu taas. Olisko että arvioidaan ulkoasua mt-ongelmien (pukeutuminen, siisteys), neurologisten ongelmien (vaikka sekavuus), ylipainon (tai alipainon!) aiheuttamien ongelmien takia. Ne kuuluvat terveyden arviointiin. Niitä ei kukaan näe tai katso niin että pitäisi alkaa poistamaan.

Olet aika naiivi sen suhteen, mitä kukin näkee ja katsoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkäreillä joku lista, miten minkäkin ikäisten ihmisten kuuluu pukeutua? Haluaisin sen listan itselleni, jotta tietäisin miten yli viisikymppisten tulee pukeutua. Onko farkut väärä asu?

Farkut ovat alunperin työhousut, siis tässä työllä tarkoitetaan ruumiillista työtä, ei sisällä istumista ja oikea denim on paljon paksumpaa ja kestävämpää kuin nykyinen ohut ja venyvä.

Vierailija
44/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut vaan "aikaan ja paikkaan orientoitunut" ja "adekvaatisti keskustelee". 

Ymmärrän tavallaan sen olemuksen kuvailun sikäli, jos on jotain silmiinpistävää tai ristiriitaa vaikka ulkonäön ja ulosannin kanssa. Kun lääkärin pitäisi vielä selvittää ja kerätä vihjeitä siitä, mikä tila on päällä. Näille pitäisi vaan mielellään olla joku ihan irrallinen osionsa, jota potilaan ei itse tarvitsisi lukea ja JOSTA NE POISTUISIVAT HETI DIAGNOOSIN VARMISTUMISEN JÄLKEEN. Jos asiakirjamielessä tarvitaan joku merkintä, niin jäisi vaikka yleisluontoinen "havainnointi tukee diagnoosia" tms.

On uskomatonta että sinne saavutettaviin jää nykyään milloin kenenkin randommielipide, eihän ne aina asiallisia tai tarpeellisia nimittäin ole. En minäkään pääse kirjaamaan että lääkäri vaikutti punakalta, väsyneeltä ja hajamieliseltä (= krapulaiselta).

Nykyään kun lääkäri vaihtuu usein, jopa joka kerta, tuollaisten epäolennaisiltakin tuntuvien seikkojen kirjaaminen on tullut tärkeämmäksi. Harmillisesti se kuvaus vain sitten on aina kunkin lääkärin hyvin subjektiivinen kokemus, ja kunkin lääkärin tulkintaan voivat vaikuttaa edellisten lääkäreiden potilaasta kirjaamat päätelmät. Jos hoitava lääkäri pysyisi aina samana, ei tarvitsisi nojata muiden ihmisten varttitunnissa saamiin käsityksiin. 

Vierailija
45/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omakannassa lukee tuollaisia tietoja, jotka eivät ole hoidon kannalta oleellisia vaan pikemminkin syrjimistä potilaan sosioekonomisten taustojen (esim. varallisuus ja mahdollisuus ostaa hienoja vaatteita) tai henkilökohtaisten mieltymysten perusteella, niin samantien korjauspyyntö terveydenhuollon toimintayksikön tietosuojavastaavalle, sähköpostia osaston johtavalle lääkärille, muistutus terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle ja kantelu tietosuojavaltuutetulle, noin heti ensialkuun. Sen jälkeen kantelu aluehallintavirastoon, Valviraan ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Oppivathan olemaan.

Hah! Surullista on, että karikatyyrisi kaltaisia ihmisiä on oikeasti olemassa.

Mitä surullista tuossa on? Sekö, että ei halua jonkun "lääkärin" kirjoittelevan joutavuuksia kaikkien luettavaksi ja haluaa niihin muutoksen?

Vierailija
46/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, pukeutumistani ei ole kertaakaan hiiskuttu mitään ja minä monisairaana olen satoja lääkäreitä tavannut. 

Vierailija
47/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos suttuinen meikki johtuu kaatosateesta ja siitä, että köyhällä ei ole varaa ostaa mitään Joe Blascoa tai pitää päivittäin jotain ammattimaskeeraajaa tai siitä, ettei vaan osaa yksi kertaisesti itse meikata niin kuin ammattimeikkaaja (osaako sairaalan henkilökuntakaan itse?)? Homssuinen olemus voi vaikka johtua kiireestä tai siitä, että sosiaaliturva on niin matala Suomessa tai vaikkapa ulkona olevasta myrskystä, lumisateesta tai kaatosateesta. Ei me tavalliset ihmiset eletä mitään Hollywood-elämää limusiineineen ja takseineen.

Ja entäpä jos ei meikkaa ollenkaan, tulkitaanko se jo kuolemaan valmistautumisena? Tunnen yhden naisen joka ei meikkaa, siis ihan oikeasti ei meikkaa, koska häntä ei vain kiinnosta sellainen touhu ja ilman meikkejäkin hän kauniimpi kuin moni meikattu.

Vierailija
48/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos suttuinen meikki johtuu kaatosateesta ja siitä, että köyhällä ei ole varaa ostaa mitään Joe Blascoa tai pitää päivittäin jotain ammattimaskeeraajaa tai siitä, ettei vaan osaa yksi kertaisesti itse meikata niin kuin ammattimeikkaaja (osaako sairaalan henkilökuntakaan itse?)? Homssuinen olemus voi vaikka johtua kiireestä tai siitä, että sosiaaliturva on niin matala Suomessa tai vaikkapa ulkona olevasta myrskystä, lumisateesta tai kaatosateesta. Ei me tavalliset ihmiset eletä mitään Hollywood-elämää limusiineineen ja takseineen.

Ja entäpä jos ei meikkaa ollenkaan, tulkitaanko se jo kuolemaan valmistautumisena? Tunnen yhden naisen joka ei meikkaa, siis ihan oikeasti ei meikkaa, koska häntä ei vain kiinnosta sellainen touhu ja ilman meikkejäkin hän kauniimpi kuin moni meikattu.

Siis tunnet jopa yhden naisen joka ei meikkaa? Johan on. Mistä lähtien meikkaaminen on ollut näin vahva normi.

Minulla on ollut vuosia kun ei meikkaa. Nykyään käytän kulmakynää kun jaksan. Töissä on useampi nainen jotka ei meikkaa. Kavereista osa meikkaa ja osa ei ollenkaan, moni jotain pientä juhliin muttei arjessa. 

Vierailija
49/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ikinä ollut kommentteja ulkoisesta olemuksesta, vain "obesiteettia". Kerran luki "asiallinen", ja kaatumisen jälkeen (löin pääni) oli "kertoo loogisesti tapahtumasta". Ikinä ei ole muuta kuin somaattinen status. Ja pukeudun todella persoonallisesti.

Miksi joillekin sitten kommentoidaan olemusta?

Ulkoisella olemuksella voi olla merkitystä jos on mt-puolen asioista kyse. Tuo "kertoo loogisesti" on päänsä lyöneen kohdalla täysin relevantti asia kuvata, koska se kertoo ettei ole sekava eikä siis todennäköisesti kovin pahaa vauriota. 

Vierailija
50/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vaikka (lievästikin) kehitysvammaiset saattaa pukeutua erikoisesti, esim. lapsenomaisesti, joten tuollainen "pukeutunut ikäisekseen epätyypillisesti" voisi olla jos aikuisella ihmisellä on joku my little pony-paita, tarralenkkarit ja tukka saparolla.  Tai toisaalta teini-ikäinen poika joka aina kulkee puku päällä (tiedän tällaisen). Eikä tietysti pelkästään pukeutumisen perusteella tehdä mitään diagnoosia, ne vaan on osa sitä kuvausta ihmisestä. 

Ei minkään perus verenpainetauti-lääkärikäynnin yhteydessä ole tarvetta arvioida ulkoista olemusta mitenkään.

Vierailija
51/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän ne lääkäritkin ole ulkona käyneet ja nähneet säätilan. Ja pysty päättelemään että johtuuko suttuinen meikki just siitä vai näyttääkö sille että ei ole oikein ollut vakaa käsi meikatessa tai tyyliin eiliset meikit naamassa. 

Vierailija
52/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkäreillä joku lista, miten minkäkin ikäisten ihmisten kuuluu pukeutua? Haluaisin sen listan itselleni, jotta tietäisin miten yli viisikymppisten tulee pukeutua. Onko farkut väärä asu?

Saman listan haluaisin muiltakin ihmisiltä. En mistään ole löytänyt sellaista luetteloa missä olisi säännöt kullekin ikäkaudelle miten pitää ja miten saa pukeutua. Teit miten teit . niin väärin teit.

Vierailija
53/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman listan haluaisin muiltakin ihmisiltä. En mistään ole löytänyt sellaista luetteloa missä olisi säännöt kullekin ikäkaudelle miten pitää ja miten saa pukeutua. Teit miten teit . niin väärin teit.

Ei sellaista ole. Mutta kyllä ihan jokainen meistä tunnistaa erikoisesti/poikkeavasti pukeutuneen ihmisen jos sellainen tulee vastaan. Erilaisia tyylejä on eri ikäisillä, se on ihan normaalia. 

Vierailija
54/54 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaisten epäsiisti, homssuinen, epätyypillinen ym. kommenttien jälkeen sinua ei oteta enää tosissaan eikä kukaan lääkäri suhtaudu vaivoihisi vakavasti.  Nämä pukeutumiseen ja olemukseen liittyvät kommentit pitäisi lailla kieltää.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän