Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömät valittaa että ovat köyhiä vaikka vuokran jälkeen jää 590€/kk ruokaan ja muihin tarpeisiin? Harvalla töissäkäyvällä jää....

Vierailija
29.02.2024 |

Miksi työttömät valittaa että ovat köyhiä vaikka vuokran jälkeen jää 590€/kk ruokaan ja muihin tarpeisiin? Harvalla töissäkäyvällä jää noin paljon.

Kommentit (397)

Vierailija
361/397 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille, jotka ovat jaksaneet kertoa asiallisesti toimeentulotuesta ettekä ole pilkanneet ja ivanneet köyhiä. Positiivisilla viesteillä on nyt tässä ajassa todella suuri merkitys. On aika rajua tajuta, että heikoimmassa asemassa olevat ihmiset ollaan viskaamassa yli laidan. Meillä kaikilla on oikeus olla osallisena tässä yhteiskunnassa.

Kiitos itsellesi. 1990-luvun laman nähneenä, eletään juuri samanlaisia aikoja kuin ennen silloista talouden nollausta. Köyhiä pilkataan, jos itsellä on se tasainen kuukausipalkka. MUTTA: tasan niin kauan, kunnes pilkkaajat itse huomaavat olevansa niitä työttömiä. Se aika on nyt taas tulossa. Lamalla on taloudessa oma tärkeä tehtävänsä: se opettaa, ettei mitään rahapuuta ole, josta voi loputtomasti ammentaa. Jos köyhällä ei ole varaa ostaa rikkaan tuotteita, tulee rikkaastakin vähintäänkin keskituloinen, tai jopa köyhä, jos se liiketoiminta on perustunut velanottoon (konkurssi+liiketoimintakielto). Pointti: lama opettaa, että rikas ja köyhä istuvat lopulta kuitenkin samassa veneessä.

Vierailija
362/397 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet toimeentulotuella eikä sinulla ole tuloja ja vuokra on kohtuuhintainen niin silloin jää käteen 590€/kk

Ap

Ei kaikilla jää. Kaikilla ei ole samanlaiset menot kuin sinulla. Turhaan jankkaat kun et tiedä tästä aiheesta paskaakaan. 

No totta helkutissa jää, jos siitä perusosasta ei joudu maksamaan vuokraa!  Miten jotkut jaksavat inttää vastaan? Toki pitkäaikaistyöttömällä vaikuttaa se 21,5-kerroin, mutta pidemmällä aikavälillä sekin tasaantuu, eli kyllä se perusosa jää silloin käteen - niin kuin on tarkoituskin ollut alun perin.Eihän siitä kuuluisi mitään vuokria maksella.

-ei ap

Te jotka olette alapeukuttaneet, niin kertokaa nyt ihmeessä, miksi sitä perusosaa ei maksettaisi niin kuin kuuluu, jos vuokra mahtuu Kelan normeihin?

Tietysti on niitä, jotka saavat leikattua toimeentulotukea, koska ovat esim. kieltäytyneet jostain toimenpiteistä (eli joko -20% tai -40% leikattu pois perusosasta), mutta jos puhutaan ns. normaalista, täysimääräisestä tt-tuesta, niin asumiskulujen ja julkisen terveydenhuollon kulujen jälkeen kuuluu jäädä se perusosa ihan kaikille (21,5-kerroin vaikuttaa kuukausitasolla, mutta tasaantuu vuositasolla). Se perusosa kun laitetaan tt-tukilaskelmassa suoraan menopuolelle.

Asumiskuluihin lasketaan käsittääkseni vuokra, kohtuulliset sähkö- ja vesimaksut sekä kotivakuutus. Terveydenhoitokuluihin hyväksytään ainakin tavalliset terveyskeskusmaksut, poliklinikkamaksut, hampaiden paikkaukset, kunnallinen fysioterapia, tavalliset reseptilääkkeet jne). Perusosasta sitten maksetaan muut laskut ja tarvittavat menot.

Eli mikä voi olla syynä, että sitä perusosaa ei kokonaisuudessaan makseta? Ihan nyt vilpittömästä uteliaisuudesta kysyn. Ihan siksikn, että olen itse vuosikausia saanut sen kokonaan. Ja jos en olisi, niin Kela olisi tehnyt laskelmassa virheen.

Vai ajatteleeko joku, että kun puhutaan käteen jäävästä rahasta/käyttörahasta, niin se on jotain humputtelurahaa, jonka saa vapaasti törsätä mihin huvittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/397 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet toimeentulotuella eikä sinulla ole tuloja ja vuokra on kohtuuhintainen niin silloin jää käteen 590€/kk

Ap

Ei kaikilla jää. Kaikilla ei ole samanlaiset menot kuin sinulla. Turhaan jankkaat kun et tiedä tästä aiheesta paskaakaan. 

No totta helkutissa jää, jos siitä perusosasta ei joudu maksamaan vuokraa!  Miten jotkut jaksavat inttää vastaan? Toki pitkäaikaistyöttömällä vaikuttaa se 21,5-kerroin, mutta pidemmällä aikavälillä sekin tasaantuu, eli kyllä se perusosa jää silloin käteen - niin kuin on tarkoituskin ollut alun perin.Eihän siitä kuuluisi mitään vuokria maksella.

-ei ap

Perusosasta pitää maksaa osa laskuista esim puhelin ja netti. Lisäksi lainalyhennyksiä ei oteta huomioon tt tuessa joten nekin pitää maks

Totta kai siitä maksetaan! Maksaahan työssäkäyvätkin nettopalkastaan (= käteen jäävästä rahasta) monenlaisia laskuja ja monet myös lainoja ym.

Mistä ihmeestä tällä palstalla lähtee sellainen käsitys, että se tt-tuen perusosa olisi jotain "kaljarahaa"? Siitä rahasta maksetaan normaali eläminen, ja siihen kuuluu yleensä ihmisillä myös joitain laskuja. Eikö tämän nyt pitäisi olla itsestään selvää?

Ja olen itse saanut pitkiä aikoja tt-tukea, joten tiedän nämä perusasiat kyllä oikein hyvin.

Vierailija
364/397 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää käteen noin 250€ asumiskulujen jälkeen, siitä sitten ruoka yms itselle ja elukalle.

Vierailija
365/397 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
366/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat 1500e netto kuukaudessa palkkaa niin siitä kun maksat asumisen ja auton kulut pois niin sama raha sulla jää elämiseen kuin työttömällä. Työtön ei tarvitse autoa kun taas monet tarvii työntekoon autoa.

Asuminen 600-700e/kk ja auto vie sen 300e/kk.

Se just, kun pitää olla se auto, jolla pääsee sinne johonkin työmaalle puurtamaan pienellä palkalla. 

Normaalisti karsitaan kaikki kannattamaton toiminta pois, koska se ei kannata ja saadaan toiminnan kulut pois. Jostain syystä tämä sama ei koske työn tekemistä ja työssä käyntiä, vaan ihmiset joutuvat käymään töissä, joka ei ole taloudellisesti kannattavaa. Kyllä tavan kansalaisen pitää käydä töissä ja elää menopuolen seurauksena kädestä suuhun, mutta jos joku muu toiminta olisi yhtä kannattamatonta, niin se lopetettaisi. Kyllä työstä pitäisi saada sen verta kunnollista palkkaa, että sillä kustannetaan asuminen, töissä käymisen kulut (auton pito) ja muut pakolliset menot ja siitä sitten vielä riittää harrastuksiin ja säästöön, eikä niin että pienen palkan takia pitää kaikesta tinkiä ja luopua, koska ei ole varaa sen paremmin kuin työttömillä.

Vierailija
367/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain työttömänä 595 euroa käteen kuussa. Siitä maksoin kaiken. Kyllä minä melko köyhä silloin olin.

Vierailija
368/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi työssä käyvät valittavat eivätkä jää työttömiksi jos kerran niin hyvin tulee toimeen? 

Vierailija
369/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain työttömänä 595 euroa käteen kuussa. Siitä maksoin kaiken. Kyllä minä melko köyhä silloin olin.

No tämä. Kaikki työttömät kun eivät asu vuokralla eikä sitä omistusasuntoa niin vain myydä. Silloin pitää vain pärjätä ja ottaa päähän työssäkäyvien nurina kuinka työttömille maksetaan kaikki ja vielä rahaa jääkin. kyllä minä nyt työssäkäyväni olen paljon onnellisempi ja elämä helpompaa vaikka tuntipalkka ja samaten tietysti kuukausipalkka ei ole suuri, reilun kympin niin taloudellinen ahdinko on poissa.

Vierailija
370/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy töissä ja olet taloudellisesti turvassa,apinaakoijataanapinaapumpataan...ralallaaa..😊

Vierailija
371/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomessa työttömällä työmarkkinatuella ja toimeentulotuella olevilla oikeasti jää noin paljoa rahaa käyttöön vuokran jälkeen, koska Kela laskee vuokrat epärealistisen alhaisilla tasoilla. Niin halpoja vuokra-asuntoja ei ole oikeasti tarjolla mihin Kela perustaa laskelmansa. Vuokrat olivat niin edulliset suurissa kasvukeskuksissa viimeksi varmaan 20 vuotta sitten. 

Vierailija
372/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella jää 100 kuussa ruokaan, jos sitäkään. Enkä puhu nyt niistä, jotka juovat tai polttavat. 

Vierailija
373/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähän sinullekin palkasta vuokran jälkeen rahaa: Puhelinlaskuun, nettilaskuun, ruokaan, lainanlyhennyksiin jne. Minulla oli pieni palkka, mutta jäi silti vielä tonni vuokran jälkeen. Se paloikin sitten kokonaan laskuihin ja lainan lyhennyksiin. Nyt olen ansarilla ja kas kummaa, vuokran jälkeen jää 400 e, jotka palavat kaikki laskuihin ja ruokaan.

Vierailija
374/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

595e, ruoka + hygienia+ lääkkeet, terveys sairauskulut yms muut pakolliset kulut jälkeen jää 0e käteen eikä se riitä mihinkään. Noin mitätön summa ei tämän päivän elinkustannuksista kata puoliakaan. 

Työmarkkina tuki on jäänyt 1990-luvun elinkustannusten tasolle. 20 vuodessa ruoka kallistunut 60% ja nousee entisestäänkin. 

Kaikilla tuntemilla työssäkäyvillä jää monta tonnia ja säästöönkin. Ei kai se ole työttömien vika jos menet riittämättömällä palkalla töihin ja alat huutaan kuin työtön saa enemmän. Huuda sille palkan maksajalle ja lyö hanskat tiskiin jos palkka ei nouse. 

Vierailija
375/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa työttömällä työmarkkinatuella ja toimeentulotuella olevilla oikeasti jää noin paljoa rahaa käyttöön vuokran jälkeen, koska Kela laskee vuokrat epärealistisen alhaisilla tasoilla. Niin halpoja vuokra-asuntoja ei ole oikeasti tarjolla mihin Kela perustaa laskelmansa. Vuokrat olivat niin edulliset suurissa kasvukeskuksissa viimeksi varmaan 20 vuotta sitten. 

Nykyään maksetaan 37 neliön yksiöstä puolta suurempaa vuokraa kuin 17 v sitten 52 neliön kaksiosta maksettiin. Raha on niin arvonsa menettänyt, ei mitään ostovoimaa näillä nyky rupioilla.

Vierailija
376/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti, ap teki näitä samoja aloituksiaan jo kaksi vuotta sitten.

Vierailija
377/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää käteen noin 250€ asumiskulujen jälkeen, siitä sitten ruoka yms itselle ja elukalle.

Työttömyyskorvaus on 595 euroa josta maksan yhtiövastikkeen joka on 450 eyroa. Loppurahat jää muiihin laskuiihin ja ruokaan. Miksi en saisi valittaa kun kuitenkin olen tehnyt töitä yli 30 vuotta?

Vierailija
378/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ryhdy ihmeessä työttömäksi ja nauti ruhtinaallisesta elämästä. Tosin, on ihan mahdollista, että saatat kokea karvaan pettymyksen.

Vierailija
379/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä työttömällä jää noin paljon käteen?

Toimeentulotuella olevilla

AP

Valitettavasti kaikki ei saa toimeentulotukea.

Vierailija
380/397 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä työttömällä jää noin paljon käteen?

Toimeentulotuella olevilla

AP

Onneksi toimeentulo tuelle on ihan kaikkien yhtä helppo päästä. Eri asia onko tuo nyt niin mukavaa elämää, että sitä kannattaisi tavoitella..