Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Nokia menetti asemansa maailmalla.Oli yksi kuuluisimmista brandeistä puhelin markkinoilla.

Vierailija
29.02.2024 |

Eikö täällä osata ennakoida ja kehittää tuotteita kuin tiettyyn pisteeseen saakka.Ja sitten myydään pois.Vai mikä oli syynä lopahtamiseen.Tuli viime yönä ajatuksiin.

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se Noksu vaan jäi paikalleen junnaamaan niin että muut päästeli ohi kun kuvitteli olevansa voittamaton. Olihan niitä nokialaispuhelimia vähän joka jenkkileffassakin yhteen aikaan ja varmasti nousi neste päähän Noksun väellä. Noh niin siinä sitten kävi vähän kuin muutamaa metriä ennen maaliviivaa nolosti hidastelevalla ja tuulettavalla juoksijalla jonka ohi takaa yllättäen joku pyhältää maaliin. Kannattais olla vaan nöyrä ja pyrkiä jatkuvasti parempaan.

Vierailija
162/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kännyköiden aika nyt ohi!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suomilainen insinööri kuvitteli tietävänsä markkinoita paremmin millaisia puhelimia markkinoilla halutaan.

Ja aika kauan tiesikin ja sitten vain koitettiin pitää status quo eikä enää uskallettu yrittää uutta ja pidettiin sijoittajat tyytyväisinä.

No ei tiennyt. Mutta ihan alussa mikä tahansa puhelin kelpasi markkinoilla koska mikä tahansa puhelin oli parempi kuin ei mitään puhelinta. Teknisesti nokian luurit ei olleet mitään keihäänkärkiä.

No miksiköhän muut edelleen maksaa niistä patenteista?

Nokialle maksetaan lähinnä verkkopuolen patenteissa, niissä se on ollut niin hyvä että nysvää sitä alaa edelleen.

Nokia on solminut lisenssisopimukset kuuden merkittävän älypuhelinvalmistajan kanssa viimeisen 13 kuukauden aikana:

Vivo, Oppo (OnePlus), Honor, Apple, Samsung, Huawei.

Vierailija
164/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokian omistus myytiin 1990-luvulta alkaen aika nopeasti ulkomaille, vuonna 2000 Nokian osakkeista oli suomalaisten omistuksessa enää vajaat 20%. Osakkeita ostivat pääasiassa ulkomaiset instituutiot kuten esim. eläkesäätiöt tms. Nämä ulkomaiset osakkeenomistajat eivät ensin puuttuneet Nokian toimintaan tai johtajavalintoihin, koska Nokia tuotti niin hyvin, mutta kun vuodesta 2008 alkaen Nokian tulot romahtivat, niin jo 2010 johtajia vaihdettiin. 2010 Nokian osakkeista oli yli 70% amerikkalaisten, pääosin instituutioiden hallussa. Nämä samat instituutiot omistivat myös valtavasti Microsoftin osakkeita ja Microsoftilla olikin useita edustajia niiden hallituksissa päättämässä, miten esim. Nokian osakkeenomistajien yhtiökokouksissa menetellään. Stephen Elopin valinta ei ollut sattuma, vaan hänen valintansa oli amerikkalaisten päätös, jotta Nokian yhtiöarvoa saadaan alas ja yhtiö Microsotin haltuun. Nokian osakkeiden arvo oli parhaimmillaan yli 200 miljardia

Niinpä jenkki eläkerahastoilla oli kyllä osansa siinä että se elop rotta päästettiin nokiaan.

Vierailija
165/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa nyt huomioon, että nykyinen ns. Nokia puhelin on HMD Finland joka vain osti Nokian nimen. Ei siis "se vanha" Nokia. Mistä lienee rauta tulevan

Itse asiassa HMD taisi juuri ilmoittaa että ne luopuu Nokian nimestä. Ilmeisesti Nokia pyytää sen verran kovaa rojaltia että enää ei kannata.

Ei luovu Nokian nimestä, vaan alkavat Nokian rinnalla valmistaa puhelimia myös HMD-brändin alla. Alun perinkin he sopivat vain 10 vuoden yksinoikeudesta Nokia-nimeen ja nyt lähtevät kokeilemaan HMD-puhelimien lanseerausta eri markkinoilla. 

Hirveetä kuraa nuo HMD:n Nokia brändin alla tehdyt puhelimet. En tiedä ketään, joka olisi ostanut HMD:n valmistaman nokialaisen.

It

Aika huonoja asiakasarvioita noilla hmd/nokioilla.

Vierailija
166/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokiaa johdettiin kokoomuslaisin opein, ennalta-arvattavin seuraamuksin. Nokian tuolloinen johto oli kiinnostunut vain osakesalkuistaan. 

Vierailija
167/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa nyt huomioon, että nykyinen ns. Nokia puhelin on HMD Finland joka vain osti Nokian nimen. Ei siis "se vanha" Nokia. Mistä lienee rauta tulevan

Itse asiassa HMD taisi juuri ilmoittaa että ne luopuu Nokian nimestä. Ilmeisesti Nokia pyytää sen verran kovaa rojaltia että enää ei kannata.

Ei luovu Nokian nimestä, vaan alkavat Nokian rinnalla valmistaa puhelimia myös HMD-brändin alla. Alun perinkin he sopivat vain 10 vuoden yksinoikeudesta Nokia-nimeen ja nyt lähtevät kokeilemaan HMD-puhelimien lanseerausta eri markkinoilla. 

Hirveetä kuraa nuo HMD:n Nokia brändin alla tehdyt puhelimet. En tiedä ketään, joka olisi ostanut HMD:n valmistaman nokialaisen.

Itselläni on Nokia 5.3. Muuten "ihan ookoo" paitsi käyttöjärjestelmä on päivitysten jälkeen ilmeisesti vähän solmussa kun joka käynnistyksessä joku appi kaatuu. Ulkokaiuttimen äänenlaatu myös aika surkea. Lisäksi en uskalla palauttaa tehdasasetuksia tuon kaatuilun selvittääkseni, kun sain tietää että sen tekeminen saattaa "brickata" koko luurin.

Vierailija
168/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua Bilderbergiin. Eräs Ollila on ollut siellä aktiivinen vierailija. Sama Ollila esim. esitti miten autoihin pitäisi saada seurantajärjestelmät. Jännää sattumaa toki.

Vierailija
169/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on, että Apple pysyy kärkipaikoilla, vaikka tekee juuri kuten Nokia; Tuote ei muutu, mallimerkintä vain ja hintaa ylöspäin.  Samaa shittiä vuodesta toiseen. 

Itse olen aina käyttänyt Nokiaa, siitä lähtien kun kännyköitä on saanut, nyt joku Nokia 5, tai nimihän tuossa enää on Nokiaa, mutta tyytyväinen olen ollut.

Vierailija
170/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä googlen ylimielisyyttä ei olla taidettu julkisuudessa käsitelty.

Muistaakseeni yksi juttu oli se että se olisi halunnut käyttää omia karttojaan google mapsin sijaan. Lisäksi oli muita kustomointeja androidiin jolla nokia olisi halunnut erottua kilpailijoista

Kyllä google on tehnyt myönnytyksiä esim samsungille joka on saanut laittaa omat äppsit puhelimiinsa.

Toki, google ajatteli (oletettavasti) että se olisi heidän etu jos nokia ei menestyisi.

https://news.ycombinator.com/item?id=16370602

Vierailija
171/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista on, että Apple pysyy kärkipaikoilla, vaikka tekee juuri kuten Nokia; Tuote ei muutu, mallimerkintä vain ja hintaa ylöspäin.  Samaa shittiä vuodesta toiseen. 

Itse olen aina käyttänyt Nokiaa, siitä lähtien kun kännyköitä on saanut, nyt joku Nokia 5, tai nimihän tuossa enää on Nokiaa, mutta tyytyväinen olen ollut.

Nokiakin pysyi kauan pinnalla niitten kapuloilla vaikka oli kaikenlaista kilpailijaa jolla oli edistyneemmät puhelimet.

Ja kyllähän sen näkee että android on monessa asiassa mennyt iphonen edelle. Se on mielestäni vaan ajan kysymys milloin apple tippuu kärrystä. Toki voi mennä tovi, koska jenkit eivät ole yhtä tyhmiä kuin nokian johto.

Vierailija
172/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että Nokialla pysyttiin liian kauan ajatuksessa, että puhelin on työ- ja kommunikaatioväline. Toi viihdekäyttöpuoli ei painottunut niin paljoa, kuin jollain Applella. Ja Steve Jobs oli loistava markkinamies. Pystyi myymään vanhentunutta ja ylihintaista tekniikkaa massoille imagolla.

Oli siinä iphonessa muutakin kuin myyntikikkoja. Kun katsoo videoita siitä niin kyllä se edelleen näyttää perus älypuhelimelta.

Samaa ei voi sanoa nokia n95:stä ja muista romuista mitä se kyhäili siihen aikaan.

N95 oli mahtava. Minulla oli se, kun sain käsiini ensimmäisen sukupolven iPhonen (sen, mitä Suomessa ei vielä myyty). Käytin sitä kaksi vuorokautta. Sen jälkeen kokeiltuani jälleen N95:ttä se tuntui edellisen vuosisadan laitteelta. 2000-luku oli tullut. Ja ikävä kyllä, Nokian hölmöt johtajat eivät vielä tässäkään vaiheessa heränneet vaan naureskelivat. 

Vierailija
173/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Nokian johto oli täysin pihalla luurien tulevaisuudesta. Sitten vielä Kallasvuosta tehtiin potkujen jälkeen Veikkauksen hallintoneuvoston puheenjohtaja! Ja Vanjoesta työelämäprofessori Lappeenrannan yliopistoon!

Vierailija
174/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koko ajanhan prosessorit, akkukesto ym. kehittyvät. Toki pienemmin askelin kuin vielä tuossa viime vuosikymmenellä. iPhonen käyttöjärjestelmäkin päivittyy koko ajan siinä missä Android. 

Vierailija
175/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis koko ajanhan prosessorit, akkukesto ym. kehittyvät. Toki pienemmin askelin kuin vielä tuossa viime vuosikymmenellä. iPhonen käyttöjärjestelmäkin päivittyy koko ajan siinä missä Android. 

iPhone ei ole päästänyt yhtään sekundamallia markkinoille. Testaavat kaiken siten, että toimii paremmin kuin VR:n junan vessat entisaikaan. Nokialla oli tuotekehityksen ongelmia 2008 alkaen lähes joka älyluurimallissa!

Vierailija
176/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
177/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iPhone ei ole päästänyt yhtään sekundamallia markkinoille. Testaavat kaiken siten, että toimii paremmin kuin VR:n junan vessat entisaikaan. Nokialla oli tuotekehityksen ongelmia 2008 alkaen lähes joka älyluurimallissa!

Sellaista se oli kun piti julkistaa 100 eri mallia vuosittain. (Jotka kuitenkin kaikki olivat samaa paskaa eri paketissa)

Vierailija
178/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokian silloinen johto ei pitänyt mahdollisena sitä, että puhelimen lisäksi porukat haluavat siihen vimpaimeen myös netin. Nyt tuollainen tuntuu ihan käsittämättömältä, mutta nöin se vain oli.

Vierailija
179/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apple pölli oululaiselta Johannes Väänäseltä perusidean kosketusnäyttöiseen kännykään (iPhone). Muistaakseni ostivat konkaan menneen MyDevicen patentit ja kopioivat sen Jenkkilässä käyttöön loppupeleissä pienin tuunauksin.

Vierailija
180/192 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa itsekin käyttäneeni jotain alkuaikojen kosketusnäyttövekotinta, sitä piti kosketella sellaisella tikulla ja 

naureskelin, että eipä ole insinööri ajatellut ihan loppuun asti. Siitä meni vielä useita vuosia iPhoneen ja muihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan