Minkä takia ihmiset pelkäävät työlainsäädännön muutoksia?
Ymmärrättekö te sen että kaikki niistä sovitaan tessissä eikä ay-liikkeillä ole mikään pakko hyväksyä mihinkään palkansaajaa asemaa heikentävään asiaan?
Vaatii vain ay-liikkeen joka on valmis ajamaan palkansaajien etuja.
Hallitus ei myöskään asialle voi mitään tehdä ja olettavat varmasti että koskettaa niitä joissa ei ole tessiä voimassa.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, ymmärrättekö, että kaikilla aloilla ei ole tessiä.
Se on valinta että työskentelee alalla jossa ei ole tessiä. Niissä olisi jos kukaan ei suostuisi työskentelemään.
Miksi pitäisi olla tessi kun osaan ihan itsekin neuvotella itselleni sellaisen työsopimuksen jolla kannattaa työskennellä?
Mitä sitten kun poliittinen lakko on rajattu yhteen päivään ja yhteen aiheeseen?
Hallitus eli tällä hetkellä ek ja suomen yrittäjät voi muuttaa lakeja mielin määrin, se yhden päivän lakko ei ek:ta paljoa häiritse.
Ja työntekijän asemassa olevat oikeistolaiset kannattavat tätä.
Tätä hallitusta ei yhteisesti luoduissa pelisäännöissä pitäytyminen kiinnosta, joten luottamus on aika heikoilla pelkän peräreikäasenteen vuoksi.
Työministeri Arto Satonen kertoo, miksi paikallinen sopiminen on hyvä sekä työntekijän että työnantajan kannalta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on valinta että työskentelee alalla jossa ei ole tessiä. Niissä olisi jos kukaan ei suostuisi työskentelemään.
Miksi pitäisi olla tessi kun osaan ihan itsekin neuvotella itselleni sellaisen työsopimuksen jolla kannattaa työskennellä?
Se ei kosketa kuin pientä osaa työntekijöistä. Suurin osa on korvattavissa kadulta löytyvällä työttömällä. Sitten on asiantuntijoita (korkea koulutettuja) joita ei kasva puussa ja he voivat aikalailla sanella ehtonsa tai menevät muualle tai ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kosketa kuin pientä osaa työntekijöistä. Suurin osa on korvattavissa kadulta löytyvällä työttömällä. Sitten on asiantuntijoita (korkea koulutettuja) joita ei kasva puussa ja he voivat aikalailla sanella ehtonsa tai menevät muualle tai ulkomaille.
Niin, eikö sitten kannattaisi huolehtia että on itse tuollainen henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eikö sitten kannattaisi huolehtia että on itse tuollainen henkilö?
Jos kaikki olisivat samanlaisia niin tilanne olisi sama kuin duunareilla nykyisin. Eli työnantajat sanelisivat tai sitten kaikki lähtisi ulkomaille.
Eli mikä on pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä olla samalla romuttamassa koko tess-järjestelmä, niin ettei yritysten tarvitse sitä enää noudattaa. Sitähän se paikallinen sopiminen on, irtautumista tessistä.
Jo nyt voidaan paikallisesti sopia asioista eri tavalla kuin tes. Ja tessiin voidaan aina määritellä ehtoja, joita huonommin ei voi paikallisesti sopia.
Ne on demarien propagandan uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että niin kauan kuin ei ole voimassaolevaa sopimusta, mennään lain mukaan. Ja kun laki on perseestä, ei kannata tehdä enää töitä.
Et taida ymmärtää mistään mitään. Tessissä on sovittuna sopimuksettoman ajan sopimukset. Eli mennään vanhalla sopimuksella kunnes uusi sopimus tulee. Työrauhaa ei ole, se on se suurin ero. Eli koskettaa kumpaakin osapuolta. Työsulut ja lakkoilu täysin laillista.
Missään vaiheessa tessin aloilla ei seurata työlainsäädäntöä.
Niin tällä hetkellä. Todennäköisesti tältäkin osin tulee lakiin joku kirjaus, jonka jälkeen noudatetaan.
Höpöhöpö. Sinä et vaan ymmärrä näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Sovitaan tessissä joo.
Mutta tessithän on yleensä määräaikaisia, kestoltaan about 2-4v kerrallaan.
Eli käytännössä nyt jos lakia muutetaan heikommaksi, niin seuraavalla kerralla kun tesseistä neuvotellaan, on siinä paine neuvotella tessiäkin alemmaksi.
Eikö tämä opetettu jo yläasteen yhteiskuntaopin tunnilla?
Sanni16kerava
Sitten on paska liitto, jos heikentävät vain tessiä. Ei sellaisessa kannata olla jäsenenä.
Mitä käy kun lakko-oikeus rajattu?
Voiko hallitus sen jälkeen muuttaa työlain haluamakseen?
Hallitus kun jo nyt toimii työmarkkinaosapuolena?
Tämä huolestuttaa kovasti.
Haluutko itse työskennellä 24/7 käytännössä ruokapalkalla ilman mitään turvaa ja oikeuksia eli haluatko itse vapaaehtoisesti ryhtyä orjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Haluutko itse työskennellä 24/7 käytännössä ruokapalkalla ilman mitään turvaa ja oikeuksia eli haluatko itse vapaaehtoisesti ryhtyä orjaksi?
Mene muualle trollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kun jo nyt toimii työmarkkinaosapuolena?Tämä huolestuttaa kovasti.
Tessin mukaista lakkoa ei ole rajoitettu millään tapaa. Eli lakko voi kestää 100 vuotta ja voi olla yleislakko.
Ymmärrätkö? Liitoilla on yhä ase taistella palkansaajien eduista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene muualle trollaamaan.
Siinä ensimmäinen orjuuttaja ilmoittautui.
Voiko valituksesta päätellä että itse et haluaisi orjaksi vaikkakin muille sitä vaadit?
Ei minua ainakaan pelota, jos lakiin tulee pykälä, että palkka nousee aina tonnilla per vuosi. Miksi ap luulee, että tällainen muutos ketään pelottaisi?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan pelota, jos lakiin tulee pykälä, että palkka nousee aina tonnilla per vuosi. Miksi ap luulee, että tällainen muutos ketään pelottaisi?
Se koskettaisi vain tessittömiä. Ei se mene sellaisenaan tessiin.
Ja sitä ei voi lailla sopia koska olemme tessin mukaisessa järjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kun jo nyt toimii työmarkkinaosapuolena?Tämä huolestuttaa kovasti.
Tessin mukaista lakkoa ei ole rajoitettu millään tapaa. Eli lakko voi kestää 100 vuotta ja voi olla yleislakko.
Ymmärrätkö? Liitoilla on yhä ase taistella palkansaajien eduista.
Niin, mutta tekevät vastaavia lakeja kuin nyt, esim. sunnuntaista ei tarvitse maksaa korvausta. Ja jos ihan villiksi menee niin kieltävät työntekijöiden järjestäytymisen.
Hyväähän työnantajaliitot tällä tarkoittavat eiköstä niin. TES palkatkin on aina minimi ja hyvälle tekijälle maksetaan lisää :D