Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..

Vierailija
29.02.2024 |

Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?

Kommentit (357)

Vierailija
161/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla myös, mitä työtä nämä yrittäjät tekevät. :) Pelkkä "etätyöläinen" tai "yrittäjä" on jotain, mitä jonkun vauvafoorumilaisen on liian helppo huutaa ilman että edes itse tietää mitä sillä tarkoittaa.

Toki selkeitäkin vastauksia täällä on, kiitos niistä! Silti osittain vastaus jää mysteeriksi, koska kyllähän kaikki kuitenkin tietävät mitä ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat ovat... Eikä ne ole optikkoliikkeet tai kirjastot. 

No mitä sitten on ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat, joihin mennään töihin klo 8-9? 

No kaikki mahdolliset perinteiset naisvaltaiset alat. Koulut, päiväkodit, sairaalat, marketit, ruokalat, sossutoimistot, ja näiden kaikkien siivoushommat. Kyllä, osassa näistä tehdään myös iltavuoroja, mutta

Niin, markettien, ruokaloiden, päiväkotien, sairaaloiden työntekijät ei mene töihin säännöllisesti klo 8-9 vaan tekevät enemmän tai vähemmän vuorotyötä. Ruokalatkin aukeaa yleensä vasta lounasaikaan 11 maissa, toki ruuat pitää ennen sitä laittaa. Noilla aloilla harvoin on mahdollista valita vuorojaan, vaan tehdään sitä iltaa myös. Vaikka niillä lähihoitajilla ne vuorolisät on merkittävä lisä palkkaan, harvemmalla on varaa jättää pois. Opettajat, sossut jne taas voi vaikuttaa työaikoihinsa itse ja tehdä ainakin osin etänä. Lisäksi naiset tekee paljon lyhennettyä työaikaa. 

Vierailija
162/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen myyjänä vaateliikkeessä ja lapseni aloittaa päiväkotipäivän vaihdellen klo. 8:00-13:00 välimaastossa. Yleisimmin vien hänet vasta klo 11:45.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöitä teen. Tämän viikon olemme tosin lomalla koko perhe. Minä aloitan työt noin kello kymmenen ja puolison hakee kolmen aikoihin kotiin. Olemme toistaiseksi vielä halunneet lyhyet hoitopäivät.

"Etätyö" ei kyllä oikein ole vastaus kysymykseen mikä aloituksessa esitettiin...

Ihan vaikka valtiolla voi tehdä laajasti etätyötä ja on useimmiten liukuma käytössä. Valtion virastoja löydät ihan netistä etsimällä. En ainakaan itse halua sanoa tarkemmin missä työskentelen. 

Miksi sitä ei voi täysin anonyymisti kertoa? Tai voithan mainita sen yhtenä esimerkkihommana, ei sinun tarvitse kertoa juuri itse tekeväsi sitä. Jos ei kerro tarkemmin, niin herää epäily pelkästään vauvafoorum-spämmäyksestä.

Vierailija
164/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi joku äiti kävisi töissä jos kotona istumisesta saa 5500e/kk Terveisin Amanda

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c

Ukarainalaiset kertoivat kesällä ettei kannata lähteä enää mansikoita poimimaan,  kun tuet tippuvat. Aikanaan tulivat tänne sankoin joukoin mm. mansikoita poimimaan.

Eikös näistä joidenkin marjanpoimintayritysten ihmisoikeusrikkomuksista käydä oikeutta parhaillaan. Sotaa paenneet äidit ja lapset eivät ehkä ole olleet mansikoita poimimassa ennen sotaakaan. Ehkä tämä  trollausyrityksesi sieltä tehtaalta jää tähän.

Vierailija
165/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli isä joka vei lapset phoitoon klo 9:ksi, koska hänen duuninsa oli sellaista, jossa työkumppanit oli Länsi-Euroopasta ja Jenkeistä, joten työaika sitten aina venyi sinne klo 18-19 joka ilta. Mä pystyin suunnittelemaan työpäiväni itsenäisemmi, joten menin siis toimistolle klo 8;ksi joten olin hakemassa lapsia jo klo 16 aikoihin, näin ei päiävt olleet heillä niin valtavan pitkiä. Ja toki koko pkotiajan tein 4 päiväista viikoa eli perjantait oltiin aina kotosalla.

Vierailija
166/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo naisvaltaisten alojen listaa, niin kyllähän siellä tosi paljon on töitä, jotka on pääasiassa joko etä- tai vuorotöitä. 

Mitä ovat naisvaltaiset etätyöt? Vuorotyöt toki tiedän. 

Vaikka moni toimistotyö. 

Vierailija
167/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu itse kun olin töissä, en voinut viedä noin myöhään ikinä. Vaikka menin joskus ysiin, oli työmatka jo lähes tunnin, joten kasiin olisi joutunut viemään.

No mies vei onneksi aina. Yleensä ysiin tai puoli kymppiin. Hänellä vapaa työaika yrityksessään. Mikäs sen helpompaa kun mennä töihin ilman että vie lapset ensin päiväkotiin, varsinkin jos melko aikaisin joutuisi viemään.  

Itse hain siinä puoli viiden maissa. Koska työmatka se lähes tunti, vaikka lähdin ennen neljää en ollut kovin aikaisessa hakemasa. Lasteni päiväkodissa oli ihmeen aikaista väkeä tai sitten näitä vuorottelijoita eli se hakee joka on mennyt aikaisemmin töihin. 

Yleensä 16.30 oli lapseni toiseksi viimeinen päiväkodissa. Joskus, jos meni yli puolen nökötti yksin pihassa. Mutta tosiaan, koska vietiin vasta ysiin ei ollut pitkä päivä. 

Ketä on ne, jotka hakee lapsensa vasta viiden jälkeen tai puoli kuusi? Kaikki yksinhuoltajien lapsia? Näytti olevan niin että kaikilla keillä 2 vanhempaa ei sattunut olemaan samaa työaikaa eli ei joutunut sitten viemään törkeän aikaisin tai hakemaan törkeän myöhään. Toki varmaan niitäkin on, eli vanhempia keillä tismalleen samat työajat. 

Lapseni päiväkodissa piti erikseen sopia, jos haetaan viiden jälkeen vaikka virallisesti päiväkoti oli auki puoli kuuteen. Eli jos vaikka työaika loppuu puoli viisi tai viideltä ei olisi edes ehtinyt hakea lasta aukioloaikaan, kun työmatka 50 min. 

Vierailija
168/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla myös, mitä työtä nämä yrittäjät tekevät. :) Pelkkä "etätyöläinen" tai "yrittäjä" on jotain, mitä jonkun vauvafoorumilaisen on liian helppo huutaa ilman että edes itse tietää mitä sillä tarkoittaa.

Toki selkeitäkin vastauksia täällä on, kiitos niistä! Silti osittain vastaus jää mysteeriksi, koska kyllähän kaikki kuitenkin tietävät mitä ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat ovat... Eikä ne ole optikkoliikkeet tai kirjastot. 

No mitä sitten on ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat, joihin mennään töihin klo 8-9? 

No kaikki mahdolliset perinteiset naisvaltaiset alat. Koulut, päiväkodit, sairaalat, marketit, ruokalat, sossutoimistot, ja näiden kaikkien siivoushommat. Kyllä

Monissa ruokaloissa laitetaan kyllä myös aamiainen. Sillä saa myös työpäivään pituutta ja palkkaan suuruutta. 

Vierailija
169/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti myös päiväkodin johtajalta anoa, että lapsi pitää saada hoitoon jo ennen kun päiväkoti virallisesti aukeaa. Koska en olisi ehtinyt viemään klo 6:30 kun päiväkoti aukesi, ajanut 40km ja en olisi ehtinyt sairaalan osastolle yövuoroa päästämään pois klo 7.

Vierailija
170/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo naisvaltaisten alojen listaa, niin kyllähän siellä tosi paljon on töitä, jotka on pääasiassa joko etä- tai vuorotöitä. 

No esim erilaiset virkamiehet ja vaikkapa sotealan asiantuntijatyöt, sihteerit, palkanlaskijat, puhelinasiakaspalvelu. Näitä töitä on älyttömän paljon. 

Vierailija
171/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma firma. Teen käännöksiä, lehtijuttuja ja -taittoja. Lisäksi vuokraan talon sivusiipeä airbnb-asunnoksi ja annan tukiopetusta iltapäivisin. Kotona siis kökin enemmän tai vähemmän näiden hommien myötä.

Limitämme hoitoajat niin, että minä vien yleensä aamupäiväulkoiluun ja isä hakee iltapäiväulkoilusta. Jos on jokin retki tms. vien aikaisemmin.

Vierailija
172/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös niitä, jotka tekevät päivän duunin kahdessa osassa. Eräs tuttuni on aamuvirkku etätyöläinen, tekee klo 4-8 töitä läppärin ääressä, mies hoitaa lasten aamutoimet, mies lähtee normi aikaan töihin, äiti vie lapset tarhaan, tekee kotitöitä ja syö lounasta, jatkaa töitään 13-16, hakee lapset tarhasta.

Vierailija
173/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoito etänä🤣Viedään lapsi jo aamupalalle muiden hoteisiin ja haetaan kotiin kun ehditään😁Lapsi kyllä aika pian ymmärtää kertoo hoitajille ja saattaa tulla surulliseksi😭

Niin, äiti voi tehdä etänä asiantuntijatyötä ja istua videoneuvotteluissa tai puhelimessa. Eikö se ole etänä yhtä oikeaa työtä kuin toimistolla? Hölmö.

Vierailija
174/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöitä teen. Tämän viikon olemme tosin lomalla koko perhe. Minä aloitan työt noin kello kymmenen ja puolison hakee kolmen aikoihin kotiin. Olemme toistaiseksi vielä halunneet lyhyet hoitopäivät.

"Etätyö" ei kyllä oikein ole vastaus kysymykseen mikä aloituksessa esitettiin...

Ihan vaikka valtiolla voi tehdä laajasti etätyötä ja on useimmiten liukuma käytössä. Valtion virastoja löydät ihan netistä etsimällä. En ainakaan itse halua sanoa tarkemmin missä työskentelen. 

Miksi sitä ei voi täysin anonyymisti kertoa? Tai voithan mainita sen yhtenä esimerkkihommana, ei sinun tarvitse kertoa juuri itse tekeväsi sitä. Jos ei kerro tarkemmin, niin herää epäily pelkästään vauvafoorum-spämm

Tänne on lueteltu näitä työtehtäviä kymmenittäin, miksi se ei riitä? 

Vierailija
175/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sh, lh tai sosionomi joka menossa iltavuoroon. Puoliso hakee kun pääsee. 

Vierailija
176/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa esim.  yksityisistä hammaslääkäreistä ja lääkäreistä, sekä avustavat työntekijät esim. sh on naisia ja yleensä kukaan asiakas ei halua aamuaikoja, vaan painottuvat lounastaukoihin ja iltapäivään ja siksi työaika 10.00-11 alk. Samoin kampaamot ja parturit, kosmetologit, fysioterapeutit, terapeutit jne. 

Vierailija
177/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka moni toimistotyö. 

"Toimistotyö" on vielä aikalailla samaa sarjaa kuin "etätyö" tai "yrittäjä". Tarkemmin tarvii kertoa, jotta saadaan kunnollinen, vakavasti otettava galluppi. 

Vierailija
178/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihamielinen aloitus.

Vierailija
179/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin joka aamu seitsemäksi töihin ja puoliso puoli kahdeksaksi. Elämä oli arkisin ihan hirveää kilpajuoksua ajan kanssa. Lapsen hoitopäivät venyivät liian pitkiksi, kun lyhennetty työaika olisi tuonut järjettömän loven talouteen. Oltiin molemmat naisvaltaisella hoitoalalla työssä joka oli pelkkää yhtä vuoroa eli aamuvuoroa.

Nyt onneksi molemmat vaihdettu alaa kokonaan ja joustavat työajat etätyömahdollisuuksineen molemmilla. Elämä tuntuu ihanan helpolta verrattuna entiseen. En yhtään ihmettele, miksei hoitoala enää kiinnosta ketään.

Vierailija
180/357 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota joskus naureskelinkin. Kun satuin viemään aikaisin (klo 8) ei ollut kun ehkä 3 lasta paikalla ja kun satuin hakemaan myöhään (16.40) ei ollut kun yksi lapsi paikalla. Eli ketään ei viety aikaisin eikä haettu myöhään. No hyvä lapsille tietenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi