Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
Itse teen hoitajana klo 10-15 työvuoroa ja joskus iltavuoroa. Ihan itse olen sen neuvotellut, ettei tarvitse pientä lasta repiä kesken unien sängystä ja saan vielä olla enemmän kotona. Ihmiset voi nykyään aika paljon vaikuttaa työaikoihinsa, myöskin vuorotyössä löytyy halukkaita erilaisiin vuoroihin ja niitä pyritään toteuttamaan.
Mua ihmetyttää toisin päin, eli missä töissä he ovat, jotka aina pääsee hakemaan lapsensa joskus neljältä? Pk-seudulla. Jos se työpaikka ei ole ihan vieressä, niin helposti matkaankin menee jo 30min tms., niin tekeekö nämä kaikki jotain vajaata päivää vai kuinka? Eivät myöskään näyttäisi tuovan mitenkään ajoissa, eli lapset on hoidossa klo 8-16. Minun matikalla siinä välissä ei ehdi tehdä täyttä työpäivää matkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla jotenkin vammainen, mutta eiköhän liukuva työaika ole aivan normaalia konttorissa. Siitä vain laskemaan, kuinka monta naista (ja miestä) on vaikka Helsingin kokoisessa kaupungissa jo pelkästään kunnalla töissä. Please, älä tee enää koskaan aloituksia tänne. Thanks.
Typerä olet 😆 En sanonut mitään loukkaavaa, joten ei ole syytä sinullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisvaltaisilla aloilla tehdä etätöitä.
Aikamoista yleistystä. Kyllä tehdään hyvinkin. Ei nyt tokikaan joku hoitaja tai muu fyysisen työn tekijä tee etänä, mutta eipä tee ne raksaukotkaan tai varastomiehet.
Vaikkapa Kelalla, Verohallinnolla, TE-palveluissa tehdään etätöitä ja naisvaltaisia työpaikkoja kyllä ovat.
Ok mutta ei kai näissä paljoa työpaikkoja ole...
Kelalla, Verohallinnolla ja TE:llä on yhteensä 15 500 työpaikkaa.
Lasten päiväkotivuosina olin töissä apteekissa klo 9-14 ja yhden lauantain kolmen viikon välein. Apteekki ja päiväkoti olivat vierekkäin, joten vein lapset yhdeksäksi.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt
En mä kutsuisi sipsien syömistä kotisohvalla etätyöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Sanoinko että siinä on jotain väärää? Alkoi vaan kiinnostaa, kun itse en noin myöhään aloittavia työpaikkoja tiedä.
Et tiedä, että on paljon työpaikkoja, joissa ei ole asiakaspalvelua? Ihan oikeasti, miten voit olla tietämättä?
Mitä nämä työpaikat ovat? Poikkeuksiahan nuo paremminkin ovat. Koronan jälkeen opetkaan eivät enää tee etätöitä. Samoin kuin ei hoitajat, lapsi- ja nuorisotyöntekijät... No harrastusten opet tekevät toki iltatöitä, mutta onko yleistä päivä
Jotain 40% suomalaisista tekee etätöitä, että ei oikein voi poikkeuksesta puhua.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää toisin päin, eli missä töissä he ovat, jotka aina pääsee hakemaan lapsensa joskus neljältä? Pk-seudulla. Jos se työpaikka ei ole ihan vieressä, niin helposti matkaankin menee jo 30min tms., niin tekeekö nämä kaikki jotain vajaata päivää vai kuinka? Eivät myöskään näyttäisi tuovan mitenkään ajoissa, eli lapset on hoidossa klo 8-16. Minun matikalla siinä välissä ei ehdi tehdä täyttä työpäivää matkoineen.
Hyvä kysymys tämäkin, siihenkin saa vastata!
Eivät ole missään töissä, kallonkutistajat ovat määränneet lapset varhaiskasvattajien hoteisiin, näin tulevat aivopestyiksi jo vaipoissa. Kouluun mennessä suurin osa pilteistä tahtoo vaihtaa sukupuoltaan.
Ihmeellinen maa, kotona loisivat kyöräävät lapsensa ilmaiseen varhaiskasvatukseen ja kesällä puistoissa jaetaan velliä koko perheelle. Kyllä kelpaa, riittää kun lintustaa tyhjän kupin kanssa paikan päälle.
Siis miksi joku äiti kävisi töissä jos kotona istumisesta saa 5500e/kk Terveisin Amanda
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Vierailija kirjoitti:
Oletko töissä päiväkodissa? Kysy joltakin - sillä se selviää. Mistä tiedät, ettei työpaikka ole vieressä? Sehän olisi kätevää. Liukuva työaika on olemassa. Tekevät ehkä jonakin päivänä hieman pidempiä päiviä. Kuka oikein siis olet? Oletko kellottamassa jokaisen ihmisen puskassa päikkärin vieressä, laittaen rekisterinumerot ja naamat ylös?
Olin töissä uutistoimituksessa. Limitimme työaikamme, jolloni minä vein aamulla/aamupäivällä myöhemmin, kun taas mies meni jo usein kuudeksi-seitsemäksi toimistolle ja tuli hakemaan lapset ip-ulkoilusta.
Työpaikkani ei kyllä ollut mitenkään naisvaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on kaksi vanhempaa, toinen vie ja toinen hakee?
Mun työpäivän pituus on sitä paitsi 7h39min, sisältäen ruokatauon (työn ohessa 20min), joten jos tekisin 100% etätöitä niin tuo onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Missä itse olet töissä kun ehdit olla näitä hakuaikoja tarkkailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Sanoinko että siinä on jotain väärää? Alkoi vaan kiinnostaa, kun itse en noin myöhään aloittavia työpaikkoja tiedä.
Et tiedä, että on paljon työpaikkoja, joissa ei ole asiakaspalvelua? Ihan oikeasti, miten voit olla tietämättä?
Mitä nämä työpaikat ovat? Poikkeuksiahan nuo paremminkin ovat. Koronan jälkeen opetkaan eivät enää tee etätöitä. Samoin kuin ei hoitajat, lapsi- ja nuorisotyöntekijät... No harrastusten opet tekevät toki iltatöitä, mutta onko yleistä päivä
Esimerkiksi tilitoimistot, insinööritoimistot, it-ala, pelifirmat, suunnittelufirmat, yritysten, kuntien ja valtion toimistotyötä tekevät, noista tulee jo satoja tuhansia työntekijöitä.
Lähes kaikki erikoisliikkeet aukeaa klo 10. Aika paljon on naisia niissä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Makaavat päivät kotona.
Monet kaupat avataan vasta kymmeneltä. Kokous alkaa kymmeneltä. Asiakas on tavattavissa kymmeneltä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisvaltaisilla aloilla tehdä etätöitä.
Aikamoista yleistystä. Kyllä tehdään hyvinkin. Ei nyt tokikaan joku hoitaja tai muu fyysisen työn tekijä tee etänä, mutta eipä tee ne raksaukotkaan tai varastomiehet.
Yleistystä ja aikamoista oletusta myös aloittajalta kirjoittaa, että ÄIDIT tuovat lapsen hoitoon. Kaikilla lapsilla on myös biologinen isä, joka hyvin usein on täysin kykenevä vanhemmuuteen.
Olen sosiaalityöntekijä. Teen hybridityötä eli sekä että, toimistoa että muita toimistoja, matkoja tai kotikäyntejä. Kalenterini suunnittelen itse. Olisi kiva, jos päiväkodeissakin olisi koulutettuja töissä, että ammattikoulupohjalla ei mietittäisi puhtaasti toisten töitä.
Ja toisaalta nimenomaan niissä asiakaspalvelutöissä aloitetaan usein vasta yhdeksältä tai kymmeneltä. Harva pienempi kauppa, optikkoliike, apteekki, pankki jne avaa oviaan ennen yhdeksää (no pankit ei nykyään avaa ollenkaan). Ja isommissa kaupoissa on työvuorot eikä kaikki mene sinne heti aamuseitsemäksi/kahdeksaksi.