Työnhaku on mennyt aivan uskomattomaksi pelleilyksi. Parin kuukauden kesätyöhön hakeakseen pitää kaiken muun ohella liittää mukaan video.
Ja ihan tavallinen konttorirotan tehtävä kyseessä, ei mikään esiintymisduuni.
Kommentit (309)
Tekisin sirkustemppuja siinä videolla, tai sitä mitä osaan, korttitemppuja, heittelisin palloja, hula-vannetta, piilottaisin peukalonpäätä jne. ja tietysti joku puujalkavitsi lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin sirkustemppuja siinä videolla, tai sitä mitä osaan, korttitemppuja, heittelisin palloja, hula-vannetta, piilottaisin peukalonpäätä jne. ja tietysti joku puujalkavitsi lopuksi.
On monta tapaa jättää muistijälki itsestään. Hyvä video on yksi. Työpaikan saamiseen sillä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta. Haastattelussa voi päästä etenemään, mutta valinta on yleensä toisella kierroksella jo tehty.
Rekryfirmoilla on luvattoman paljon kyseenalaista toimintaa. Mainostetaan haussa olevaa paikkaa vaikka valinta olisi jo tehty. Näin kerätään härskisti potentiaalista työntekijäpatteristoa, usein jopa lupaa kysymättä.
Joskus hakemusta täyttämään ei edes pääse, ellei anna lupaa säilyttää tietojaan tiettyä aikaa. Tiedoksenne ilmoitan, että luvan voi perua sähköpostilla myöhemmin ja se kannattaa tehdä, jos haluaa kontrollin työnhausta säilyvän itsellään.
Eniten ärsyttää huonosti toimivat lomakkeet ja kenttien toimimattomuus eli se, että ne on määritelty liian suppeiksi.
Järjen riemuvoitto on myös pyytää liitteitä ja rajata formaatti pdf tiedostoihin. Siinähän yrität lähetellä 30 sekan videot, kuvaa tai muuta mahdollista. Sitten onkin helppo tehdä virhepäätelmä hakijan osaamattomuudesta ja päättää rekrytointi tähän.
Ja ei kun uutta hakemusta sisään...
Olen tubettaja mutta en kuvaa itseäni koskaan vaan kaikkea muuta. Editointi yms hallussa ja lähetin haastatteluun videon minkä editoin hienoilla efekteillä ja leikkauksilla. Videon sisällössä teen sitä työtä mitä hain ja samalla kerron itsestäni eri kuvakulmissa.
Avuksi pyysin kaveria koska en vaan osaa jutella kameralle joten kaveri oli sen takana ja juttelin hänelle. Auttoi paljon myös kuvaamisessa. No, tilathan piti hankkia tietysti missä kuvata. Oma hikinen pieruyksiö ei siihen sovi. Kesti viikko että löysin paikan jossa se oli ok. Onneksi oli työvaatteet omasta takaa.
Vaikka töitä en koskaan tuon videon myötä saanut niin olen ylpeä kyseisestä videosta ihan teoksena. Töitä sain avoimen hakemuksen kautta, ilman videon lähettelyä.
Itse skippaan suosiolla ne paikat, jossa pitää videohaastattelu lähettää. Onnekseni olen huomannut, että työpaikkoja kyllä löytyy. Osassa on vapaaehtoisena hakemusteksti, jos haluaa kirjoittaa. Siihen yleensä jätän lyhyesti ja kiteytetysti itsestä jotain, ja liitän CV:n. Näillä on pitkälle pötkitty. Toki olen jättänyt myös videovastauksia, mutta niistä ei ole yllättäen tullut sen kummempaa menestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla tietoturva noiden videoiden kanssa? Mietin vain, koska tätä nykyä kaikki lähtee kiertämään pitkin nettiä eikä useimmat halua päätyä esimerkiksi meemiksi, jolle naureskellaan.
Minä mietin myös yksityisyydensuojaa. Video on niin henkilökohtainen verrattuna johonkin paperipalaan, jossa on vain tekstiä.
En todellakaan haluaisi, että videokuva pärstästäni leviäisi nettiin. Olen erittäin tarkka yksityisyydestäni ja jo lain mukaan jokaisella on oikeus yksityisyyteen. Mun mielestä videovaatimukset eivät ole linjassa lain kanssa, sellaisen videon teko pitäisi olla vapaaehtoista.
Todellakin pitäisi olla vapaaehtoista eli vaikka sitten videohakemus tuon perinteisemmän hakemuksen vaihtoehtona, mutta silloinkaan sillä hakemustavalla ei saisi olla vaikutusta siihen kuka pääsee haastatteluun vaan kaikki hakijat on samalla viivalla jätti sitten millä tavalla vaan sen hakemuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi varmaan halutaan videota koska ulkonäön perusteella valitaan ja halutaan nähdä minkä näköinen joku on.
Eli just sama kuin joskus kasarilla kirjeenvaihtoilmoituksissa. Kuva olis kiva ja rillipäät älkööt vaivautuko.
Voiko joku rekryjä tekevä kertoa, miksi näitä videoita pitää tehdä? Mitä hyötyä niistä todella on rekryprosessissa?
Työnantaja tässä hei! Meidän HR-osasto on laittanut tuon videojutun kesätyönhakuun, en tiedä onko se pakollinen vai ei, en ole jaksanut selvittää.
Ei mulla oikeasti ole aikaa mitään videoita katsella, joten etsin sopivat hakijat perinteisesti hakemusten ja ansioluetteloiden perusteella. Sitten jos olen päättänyt jonkun kutsua haastatteluun, saatan videon vilkaista, jos sellainen on, mutta en jätä kutsumatta haastatteluun vaikka sitä ei olisi tai se olisi huono, jos haastateltava ei aivan sekopäältä vaikuta (eikä sellaista ole vielä tullut vastaan koskaan).
Eli ei kannata stressata hirveästi kaiken mahdollisen kanssa, mitä joku keksii hakemuksiin pyytämään. Niitä oikeasti palkkaavia tyyppejä ei välttämättä edes kiinnosta.
Kun yritykset kerää meistä muutenkin kaiken muun tiedon ja myy mainostajille ja ties mille tahoille, niin miksei sitten ääntä ja kuvaa. Sitä ei tiedä, vaikka vasta 20 vuoden päästä kun tekoäly kehittyy entistä paremmaksi, läheistäsi huijataan tai sinut lavastetaan johonkin syylliseksi käyttämällä jollain tapaa hyväksi kasvojasi ja ääntäsi, joiden vanhenemisen 20 vuodella voi tehdä uskottavasti silloin, kun voisi jo nytkin.
Oikeastaan emme edes voi tässä vaiheessa kuvitella, mitä kaikkea voidaan tehdä 10 tai 15 vuoden päästä jo tekoälyn avulla.
Siksi tämä pitäisi tehdä laittomaksi työnhaussa.
Voi miettiä, kuinka paljon niitä työpaikkoja hallitus luo leikkaamalla tukia, jos työtä on niin vähän tarjolla, että satoja ihmisiä voi pyöritellä laittamaan hakemuksiaan kerta toisensa jälkeen, milloin videoesittelyjen, milloin minkäkin tehtävien tai samojen tietojen täyttämiseen eri lomakkeisiin, vaikka ne olisivat jo cv:ssäkin valmiiksi.
En yhtään ihmettelisi, vaikka jossain vaiheessa kävisi ilmi, että tiettyjen rekrytointitahojen ainoa motiivi oli kerätä profiileja ihmisistä keksittyjen työpaikkailmoitusten avulla, koska näitä profiileita ihmisistä voidaan myydä sitten eteen päin eri tahoille, ja työnhakuun saattaa joutua täyttämään kaikenlaista henkilökohtaista mitä ei muuten someprofiileissa kukaan julkisesti jakaisi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja tässä hei! Meidän HR-osasto on laittanut tuon videojutun kesätyönhakuun, en tiedä onko se pakollinen vai ei, en ole jaksanut selvittää.
Ei mulla oikeasti ole aikaa mitään videoita katsella, joten etsin sopivat hakijat perinteisesti hakemusten ja ansioluetteloiden perusteella. Sitten jos olen päättänyt jonkun kutsua haastatteluun, saatan videon vilkaista, jos sellainen on, mutta en jätä kutsumatta haastatteluun vaikka sitä ei olisi tai se olisi huono, jos haastateltava ei aivan sekopäältä vaikuta (eikä sellaista ole vielä tullut vastaan koskaan).
Eli ei kannata stressata hirveästi kaiken mahdollisen kanssa, mitä joku keksii hakemuksiin pyytämään. Niitä oikeasti palkkaavia tyyppejä ei välttämättä edes kiinnosta.
Usein nuo on nykyisin ulkoistettu kokonaan eri rekrytointifirmoille, eli työnantaja ei välttämättä pääse näkemäänkään ketkä kaikki ei läpäissyt seulaa, ja jos homma on ulkoistettu, niin silloin ei voi oikein kyseenalaistaa rekryfirman ammattitaitoa.
Hakijana ei kyllä voi olla yhtään varma, että milloin ei olisi pitänyt "stressata hirveästi kaiken mahdollisen kanssa", koska työnhakuun kuluu joka tapauksessa aikaa, ja eipä sitä voi tietää milloin tulee diskatuksi saman tien vaikkapa tuon videon puuttumisen vuoksi, tai siksi, että ei kirjoittanut samoja asioita lomakkeisiin mitkä kävi ilmi jo cv:stäkin. Ja ei voi vaan sanoa, että se olisi ollut huono työpaikka muutenkin kun tuollaista vaaditaan, kun välttämättä sitä työpaikkaa ei saa muualtakaan. HR:ssä saatetaan laittaa saman tien hakemus roskiin, kun tehdään sellainen johtopäätös että ei tuollainen ihminen ole ahkera tai kyvykäs joka ei osannut edes ohjeita noudattaa työnhaussa. Varsinkin jos niitäkin hakemuksia on pilvin pimein, jossa kaikki on viimeisen päälle tehty.
Siksi kannattaisi myös siellä työnantajapuolella olla tarkkana, miten potentiaalisia tulevia työntekijöitä, ja ylipäätään ihmisiä kohdellaan.
Olin itse just 4 kk prosessissa toimistotyöhön.
1. Hakemus 15 min
2. Video 45 min tekemiseen
3. Puhelinhaastattelu 20 min
4. Rekrytoijan haastattelu 1h
5. Kykytestit, ryhmätehtävä 6h
6. Rekrytoivan lähijohtajan haastattelu 1h
7. Psykologin haastattelu 1 h
6. Rekrytoivan lähijohtajan johtajan haastattelu 1h
7. Huumausainetesti 2h matkoihin, 30 min odotus ja testi
8. Turvallisuusselvitys lomakkeen täyttö 10 min
9. Työsopimusneuvottelu 1 h
Että kyllä saa kaikenlaista pelleilyä sietää jos työpaikan haluaa. Unohtamatta, että otin palkatonta vapaata tuohon testipäivään ja saldovapaita haastatteluihin.
Olisi pitänyt jo tuosta tajuta, että menen ihan paskaan firmaan. Parhaita työnantajia ovat olleet ne, joihin olen mennyt yhden hakemuksen ja haastattelun jälkeen. Mitä monimutkaisempi rekryprosessi, sitä enemmän sekaisin koko firma.
Pervot sedät ja tädit vain haluavat runqmatskua lapsista
Vierailija kirjoitti:
Ite laitoin sähköpostia erääseen firmaan jotka haki oppisopimuksella työntekijää. Sieltä tuli vastaus 5min sisään ja siinä viestissä luki että soita. Soitin ja ens viikolla haastattelu.
Kuitenkin olen ulosotossa ja 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Ulosotto ei tunne vuoroasumista joten vaikka tuosta saa vakituisen kokoaikatyön jos työpaikan saan niin joudun varmaan edelleen olemaan työttömänä työnhakijana jotta saan ainakin toimeentulotukea jos sen saaminen edellyttää että on työtön työnhakija.
No ei edellytä, vaan sitä että tulosi on tarpeeksi matalat tuen saamiseen. Jos olet oppisopimuksella tulosi on palkka etkä ole työtön. Ei nämä ole yhtään vaikeita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Play stupid games - Win stupid prizes
Vaadi sirkupelleilyä rekrysssä - Rekrytoi sitten sirkupellejä
Simppeliä
Nuorille voiisi vaihtoehtoisesti tarjota mahdollisuutta kokeilla ja opetella yrittäjyyttä eli työlllistää itse itsensä, kun niitäkin suomeen tarvitaan.
Työnhaku on mennyt pelleilyksi, koska HR koordinoi sitä. Siellä näyttää olevan aikaa puuhastella älyttömiä ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Nuorille voiisi vaihtoehtoisesti tarjota mahdollisuutta kokeilla ja opetella yrittäjyyttä eli työlllistää itse itsensä, kun niitäkin suomeen tarvitaan.
Vaikka lohikeiittia mennä myymään toriille.
Pelkkää pelleilyä on myös meidän kunnassa. Osa-aikaista, tarvittaessa paikalle kutsuttavaa työntekijää kohdellaan kuin roskaa. Jos kuukausittain kertyvässä palkassa olisi vaikka edes yksi satanen korvausta valmiudessaolosta, en alistuisi mihinkään kuntasimputuksen älyttömyyksiin. Nyt se satanen tai kaksi on pakko hakea kelalta aina kun työkeikkoja on huonosti.
Mulle tuli tosi surullinen olo tästä. Osa etenkin nuoremmista ihmisistä kuvaa itseään päivittäin ja liki jatkuvasti eikä heille yksi video työnantajalle ole temppu eikä mikään (tuskin edes muistavat jälkeenpäin sellaista kuvanneensakaan), mutta entäpä se keski-ikäinen joka ei ota edes selfieitä?
Siinä näkee hirveästi vaivaa, miettii mitä sanoo ja onko tausta ok.. aloittaa uudestaan ja uudestaan. Kampaa taas tukkansa ja ottaa uusiksi ja huomaa, että kuvassa näkyikin itsestä vain korva.. Ja sitten vihdoin saa aikaiseksi sellaisen videon jonka kehtaa lähettää hakemuksen mukana (en edes viitsi aloittaa siitä prosessista että saa sen videon liitetyksi siihen hakemukseen) ja lähettää hakemuksen.
Sitten siellä työantajan lomakkeessa onkin kaikenlaisia filttereitä ja todellisuudessa tämä hirveästi stressiä sekä aikaa ja energiaa vaatinut videohakemus ei edes ikinä mene prosessissa eteenpäin vaan se on roskakorissa samantien kun sen lähetti koska näitä kriteereitä ei haluttu laittaa hakemukseen (koska ne kriteerit on syrjiviä/laittomia)? Miksi meillä on parannettu työnhakijan asemaa sellaisilla toimilla jotka aikaan sai sitten ainoastaan tämän, että ilman temppuratoja työhakemuksia vastaanottavat työnantajat hukkuu työhakemuksiin aktiivimallin takia? Ja loput keksii näitä kiertoteitä joilla selvittävät hakijoista työn kannalta oleellisia asioita, mutta joita ei enää saa työnhakijalta kysyä?
Taasko kävi niin, että se tie h#lwettiin on päällystetty hyvillä aikomuksilla?