Työnhaku on mennyt aivan uskomattomaksi pelleilyksi. Parin kuukauden kesätyöhön hakeakseen pitää kaiken muun ohella liittää mukaan video.
Ja ihan tavallinen konttorirotan tehtävä kyseessä, ei mikään esiintymisduuni.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Lisäksi haastattelussa ensimmäinen kysymys on "kerro jotain itsestäsi".
Ette sitten viitsineet lukea hakemusta, cv:tä ja sitä kilometrin pitkää hakulomaketta, jonka täytin nettisivullanne?
Ne testaavat sillä pystytkö kertomaan selkeästi ja reippaasti loogisen tarinan itsellesi tutusta aiheesta. Eli kiinnitä huomiota selkeään lausumiseen, johdonmukaisuuteen jne. Moni kysymys ei tavallaan ole kysymys, vaan sillä jo mitataan suoriutumistasi "työssä". Heillä on eri vaikuttimet haastattelussa kuin sinulla.
Tuo itse tilanne on hirveän jännittävä monelle ja epäluonnollinen. Itse työssä suoriutuu kyllä. Miten tämä perustelu sopii esimerkiksi siivoojan työhön jolloin ei välttämättä tarvitse puhua pukahtaa yhtään kenellekään? Minkä takia tämmöistä kiusaamista harrastetaan. Moni ujo hakee juurik
Ei ole pakko hakea.
261, Eipä valita tuollaisella videolla sitten. Vaikka olisikin harmaasta joukosta erottuva revittely...
Vierailija kirjoitti:
12 sivua keskustelua, enkä vieläkään ymmärrä, mikä oli alkuperäinen ongelma.
Se että tavallinen ihminen ei ole todellakaan tottunut olemaan kameran edessä puhumassa ainakaan Suomessa. Sitä ei ole kouluissakaan harjoiteltu missään vaiheessa. Se ei ole luontevaa ja jännittää 95% esiintyjistä. Menet minne tahansa päin maailma ja nostat random-ihmisen jakkaralle ja osoitat sitä lampulla ja sanot että kerro kaikille itsestäsi niin lähes kaikki jäätyy.
Kesätyö kuulostaa nuorten hommilta, jotka ovat kasvaneet älypuhelimen kanssa ja ottaneet pelleilyvideoita itsestään. Kuulostaa generation Z ja A touhuilta. Mutta alphat eivät vielä ole kuin 10-vuotiaita, niin tuskin pääsevät röihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Lisäksi haastattelussa ensimmäinen kysymys on "kerro jotain itsestäsi".
Ette sitten viitsineet lukea hakemusta, cv:tä ja sitä kilometrin pitkää hakulomaketta, jonka täytin nettisivullanne?
Ne testaavat sillä pystytkö kertomaan selkeästi ja reippaasti loogisen tarinan itsellesi tutusta aiheesta. Eli kiinnitä huomiota selkeään lausumiseen, johdonmukaisuuteen jne. Moni kysymys ei tavallaan ole kysymys, vaan sillä jo mitataan suoriutumistasi "työssä". Heillä on eri vaikuttimet haastattelussa kuin sinulla.
Tuo itse tilanne on hirveän jännittävä monelle ja epäluonnollinen. Itse työssä suoriutuu kyllä. Miten tämä perustelu sopii esimerkiksi siivoojan työhön jolloin ei välttämättä tarvitse puhua pukahtaa yhtään kenellekään? Minkä takia tämmöi
Yleensä ihminen haluaa töihin, myös ne ujot
Rekrytoijaksi ei ole mitään vaatimuksia, ei ne osaa valita muita kuin katsoa temppuradan suorittaneita.
Nämä on jotain ekstroverttien märkiä päiväunia nämä tällaiset videoiden kuvaamiset ja ryhmähaastattelut ja muille esiintymiset sellaisiinkin työtehtäviin, jotka ei vaadi minkäänlaista ulospäinsuuntautuneisuutta. Kunhan tekee työnsä hyvin, kykenee normaaliin kommunikointiin työtehtäviin liittyen ja on työkavereille kohtelias, niin se riittää. Siis sen pitäisi riittää.
Minä hain 3 kk työttömille tarkoitettua vuorotteluvapaan sijaisuutta,jossa palkka maksetaan työnantajalle 100%, ja työ on kopiointia ja valvotaa-piti lähettää c.v, tutkintotodistukset, kirje, työhistoria....
😅🤣
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaksi pelleilyksi mennyt tosiaan. Työnantajat eivät luota enää itaeensäkään kun pitää kaikenlaisia testejä teettää. Vaikka irtisanominen koeajalla on helppoa.
Työllistää ainakin HR-osastoa. Niillä on varmasti aivan hurjasti hommia siellä. Ja sama homma uudestaan kun temppuradan selvittänyt hakija huomaakin että työpaikka on yhtä perseestä kuin hakuprosessi ja irtisanoutuu heti koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijaksi ei ole mitään vaatimuksia, ei ne osaa valita muita kuin katsoa temppuradan suorittaneita.
Rekrytoijilta itseltääkin kameran eteen ja pillu paljaaksi rohkeasti.
Kesätyöntekijöitä joskus ennen tätä keinoa rekrynneenä, mielestäni ihan hyvä idea. Olisi se säästänyt varmasti aikaa, kun ns. turhat hakemukset varmaan jää pois ja saa hakijoista jo hakemuksen perusteella vähän paremman käsityksen. Niitä hakemuksia voi olla satoja ja jos rekryää asiakaspalvelutyöhön kuten itse aikanani tein, tuli kutsuttua haastatteluun kirjallisen hakemuksen perusteella ainakin tusina sellasia tyyppejä, joista näki heti kättelyssä, ettei näillä ole mitään asiaa asiakaspalvelutyöhön kun ei katsota päinkään ja ulosanti on örähtelyä tmv. Varmaan olisi näistäkin iso osa karsiutunut pois videon perusteella ja varmaan toisaalta olisi tullut kutsuttua jokunen sellainenkin potentiaalinen työntekijä, joka ei kirjallisesti saanut tuota avainominaisuuksiaan riittävästi esille.
Ja toisaalta sekin, että siinä on hakijalla yksi mahdollisuus enemmän jäädä mieleen. Joku voi kirjoittaa todella pliisuja hakemuksia mutta onnistua sitten videossa. Tai toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaksi pelleilyksi mennyt tosiaan. Työnantajat eivät luota enää itaeensäkään kun pitää kaikenlaisia testejä teettää. Vaikka irtisanominen koeajalla on helppoa.
Työllistää ainakin HR-osastoa. Niillä on varmasti aivan hurjasti hommia siellä. Ja sama homma uudestaan kun temppuradan selvittänyt hakija huomaakin että työpaikka on yhtä perseestä kuin hakuprosessi ja irtisanoutuu heti koeajalla.
Tämä HR-osasto on taas Amerikoista tänne tuotu ylimääräinen kuluerä, joka ei tee käytännössä yhtään mitään.
Eihän voi muuten naaman perusteella valita, eikä rodun, tai etnisyyden.
Vain kauniit ja rohkeat pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kesätyöntekijöitä joskus ennen tätä keinoa rekrynneenä, mielestäni ihan hyvä idea. Olisi se säästänyt varmasti aikaa, kun ns. turhat hakemukset varmaan jää pois ja saa hakijoista jo hakemuksen perusteella vähän paremman käsityksen. Niitä hakemuksia voi olla satoja ja jos rekryää asiakaspalvelutyöhön kuten itse aikanani tein, tuli kutsuttua haastatteluun kirjallisen hakemuksen perusteella ainakin tusina sellasia tyyppejä, joista näki heti kättelyssä, ettei näillä ole mitään asiaa asiakaspalvelutyöhön kun ei katsota päinkään ja ulosanti on örähtelyä tmv. Varmaan olisi näistäkin iso osa karsiutunut pois videon perusteella ja varmaan toisaalta olisi tullut kutsuttua jokunen sellainenkin potentiaalinen työntekijä, joka ei kirjallisesti saanut tuota avainominaisuuksiaan riittävästi esille.
Ja toisaalta sekin, että siinä on hakijalla yksi mahdollisuus enemmän jäädä mieleen. Joku voi kirjoittaa todella pliisuja hakemuksia mutta onn
Itse olisin siis pudonnut videon perusteella heti pois pelistä, koska kammoan esiintymistä ja kuvattavana olemista. Sen sijaan olen todella hyvä ja pidetty asiakaspalvelija ja minulla ei ole mitään ongelmia kommunikoida ihmisten kanssa kasvotusten. Onneksi olen tullut valituksi vanhaan hyvään aikaan perinteisen hakemuksen perusteella haastatteluun ja saanut keskustella haastattelussa työnantajan kanssa kasvotusten.
Vierailija kirjoitti:
Eivät jaksa keskittyä kirjallisiin hakemuksiin, kun ovat näitä pelikoneilla kasvaneita. Videolla puhutaan nopeasti ja lyhyesti ja pääsee pitämään face-kilpailun.
Vierailija kirjoitti:
Eli jollakulla on aikaa katsoa n 700 videota?
Kyllä. Eli runkkumatskua haetaan.
Itse en pysty esiintymään videolla luonnollisesti vaikka kuinka yrittäisin. Olen pariin kertaan hakenut paikkoja missä haluttiin video ja voi elämä että siihen yhden lyhyen videon tekemiseen meni kauan. Varmaan joku 10 yritystä ennen kun oli omasta mielestä hyvä. Taitavat vaan haluta ainoastaan karsia introvertit ja ei ylisosiaaliset hakijat koska kaikkihan meistä jaksaa höpöttää ja hymyillä 8 tuntia putkeen joka saatanan ikinen päivä...
https://duunitori.fi/tyoelama/kielletyt-tyohaastattelukysymykset/
"
Tiedot on saatava hakijalta itseltään
Kun kohdalle sattuu kiinnostava työnhakija, työnantajalla voi olla kova kiusaus kurkistaa hakijan sosiaalisen median tileille tai naputella nimi Googleen. Tämä ei kuitenkaan ole sallittua, ellei hakija ole itse tähän kehottanut. Kaikki tiedot tulee siis saada työnhakijalta itseltään.
Poikkeuksen muodostaa kuitenkin LinkedIn. Koska LinkedIn on ammatillisen tiedon jakamiseen perustuva somealusta, katsotaan, että jo luomalla LinkedIn-profiilin työnhakija antaa luvan tutustua profiiliinsa myös rekrytoinnin aikana.
Työnantajalla ei ole oikeutta kilauttaa hakijan edellisille työnantajille ilman hakijan lupaa. Mikäli työpaikan luonne sitä edellyttää, työnantaja voi kuitenkin selvittää hakijan luotto- tai rikosrekisteritietoja ilman hakijan suostumusta. Tällöinkin tietojen hankkimisesta on ilmoitettava hakijalle etukäteen.
Katso myös videolta, mitä työhaastattelussa ei saa kysyä:
"
No katselet auki kaivettua hautaa ja vedät käteen.