Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujous senkun pahenee vuosi vuodelta

Vierailija
27.02.2024 |

Olen ollut aina ujo ja säikky, en uskalla puhua uusille ihmisille ja tutuillekin puhuminen on hankalaa. Pelkäsin lapsena käytännössä kaikkia sukulaisia ja en uskaltanut vastata viesteihin tai puheluihin tutuiltakaan ihmisiltä.

Nyt olen ollut pari vuotta opiskelun ohella asiakaspalvelutyössä. Pelkään asiakkaille puhumista lähestulkoon yhtä paljon kuin aikaisemminkin, yllättävissä tilanteissa menen lukkoon enkä saa sanaa suustani. Päässä humisee.

Mitä vanhemmaksi tulen sitä nolompaa tämä on, varsinkin kun olen alkanut arastaa itseni ikäisiä ja jopa hieman nuorempia itseäni "vanhempina" ihmisinä. Siis koen että nuo ihmiset ovat minua paaaaljon vanhempia, vaikka noin ei ole. Dynamiikka samanikäisen kanssa saattaa olla sellainen ujo lapsi ja aikuinen, mikä on vähän hassua.

Miten tästä pääsee eroon? :(

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäsi? Itse olin vähän samanlainen nuorena vielä kun ammattiin opiskelin, mutta työelämässä opin enemmän olemaan äänessä. Monille jotenkin helpompaa puhua työasioista, mistä tietää jotain.

32v täällä

Vierailija
22/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity kokonaan sen asiakkaan asiaan. Älä tarkkaile itseäsi tai suoriutumistasi, vaan vain sitä, että kuulet asiakkaan asian ja omalla tahdillasi ja rauhassa vastailet kysymyksiin jne.

Mikään ei ole harmittavampaa, kuin ulkoa monotonisesti ja nopeasti ladellut vataukset, kun pitäisi sinun laillasi oikeasti kuunnella, mikä asiakkaalla on asiana ja miten siihen saadaan apu ja vielä niin, että asiakas ennättää ymmärtää asian ja sulatella sitä tms. kaikessa rauhassa.

Kyllä ulkonäöstä huolehtiminenkin auttaa, se vanha sanonta: "Tukka hyvin, kaikki hyvin" on oikeasti totta, kokeile vaikka. Jos jännittää kovasti jotakin työtä tai koetta tai testiä. huolehdi hiuksesi kuntoon tai käy kampaajalla, saat, vaikket uskokaan lisää itseluottamusta. Tietysti puhtaat vaatteet, ja mieluisa vaatetus, jossa näyttää omasta mielestä kivalta ja asialliselta. Mukavat kauniit kengät jne. Olon pitää tuntua kotoisalta.

Toinen juttu tietysti on sitten se muu elämä ja harrastukset. Sinulla pitää olla harrastuksia ja urheilu- kuntoilua jne., ettet ennätä niin paljon keskittyä työssä selviämisestä huolehtimiseen ja panikoimiseen. Se itseensä keskittyminen ja mahdollinen ujouden "paapominen" on se pahin, mitä voit itsellesi tehdä. Teet turhasta arkailusta itsellesi peikon ja noidankehän. Vähemmän tarkkailua ja vähemmän kritisointia, niin hyvä tulee.

Se on hyvä merkki, että olet asiakaspalvelussa, se on haaste ja karaisee aikanaan, kun et ole liian ankara itsellesi. Et voi tietää kuinka moni todella pitää tyylistäsi, vaikkei mitään sanokaan. Hyvin monet ihmiset ovat itsekin ujoja, vaikkei sitä kaikista huomaisikaan ja asioivat mielellään samantyyppisen ihmisen kanssa.

Toinen vaihtoehto on mennä opiskelemaan kokopäiväisesti vaikka puoleksi vuodeksi lisää, se jos mikä, kannattaa aina ja saat lepotauon työstäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sulla (ollut) selektiivinen mutismi, kannattaa perehtyä aiheeseen, ellei ole tuttu. Tutulta kuulostaa ja itselläni tuo. Olispa kiva tutustua suhun. :D Tsemppiä kuitenkin elämääsi!

Vierailija
24/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tarvitset apua tuohon ongelmaan. Ujous on normaalia, mutta jos edes sosiaalinen työ ei lievennä oireita ja tuntuu, että pelot estävät elämästä normaalia elämää, ei ole enää kyse ujoudesta vaan fobiasta. Oletko koittanut mitään lääkitystä? Osalla jo beetasalpaajat auttavat. Myös psykoterapiasta voi olla hyötyä. Voi olla, että temperamentin lisäksi jokin on vahvistanut noita pelkoja, oletko ollut koulukiusattu?

Vierailija
25/25 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon käytät kirjallista materiaalia? Olisiko sitä mahdollista lisätä? Sekä sinulle eri tilanteisiin vastausmateriaalia että asiakkaille annettavaa materiaalia.

Toisekseen, ainahan voi sanoa: "Hetkinen, tarkistan asian". Ei sitä ole kai missään määritelty, kauanko tarkistaminen kestää, vaan käytät sen ajan, minkä tarvitset.

Vertailetko omaa suoritustasi niihin vikkeläsanaisiin "tekstinsuoltajiin"? Lopetat sen ja alat työskennellä ihan omaan tahtiisi rauhallisesti.

Yksi asia vielä, miksi näet itsesi edelleen säikkynä, arkana, herkkänä ja ujona, ethän sinä enää ole lapsi. Nyt olet aikuinen ja olet jättänyt lapsen reagointitavat taaksesi ja "unohdat" ne kokonaan. Alat ajatella kuin aikuinen: "Minä osaan. Minä pärjään. En ole enää lapsi."

Tämä vuodenaika on väsyttävä, ennenhän puhuttiinkin kevätväsymyksestä. Ota tämäkin huomioon, äläkä vaadi itseltäsi liikaa.