Mistä vielä olet valmis luopumaan, jotta Suomi saavuttaa nollapäästötavoitteen vuoteen 2035 mennessä?
Jos ei ole varaa kompensoida, pitää luopua autosta, lemmikeistä, lihasta jne.
Kommentit (101)
Hölkyn kölkyn. Suomi pelastaa koko maailman. Suomalaisia on viitisen miljoonaa, kyllä se siitä.
Täälläpä taas oivallista keskustelua. Itse en koe luopuneeni mistään vaikken autoile lainkaan, syön kasvisruokaa ja käytän lähipalveluja. Matkustaa voi lastenkin kanssa mainiosti maata pitkin, jollei tarvitse mannerta vaihtaa: junalla on parissa päivässä melkein missä tahansa Euroopassa.
Onkin jotenkin erikoista, että ihmiset, jotka kovaan ääneen puhuvat Suomen puolustamisesta, hassaavat rahansa ulkoimaisiin autoihin, ulkomaiseen polttoaineeseen, ulkomaisella rehulla ruokittuun lihaan, ulkomaanmatkoihin ja ulkomailla tuotettuihin halpoihin tavaroihin, joita ei voi kotimaassa korjata. Samalla haikaillaan jonnekin 1980-luvulle, vaikkei yhtään tuon ajan kulutustottumuksia haluttaisi omaksua.
No, siinäpäs pelkäätte pahoja globalisteja, jotka hallitsevat kaikkia, samalla kun vassarivastustuksen nimissä kannatte jokaisen lanttinne heille. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole luopunut vielä muusta kuin toivosta, että perskokkareet näkisivät maailmassa jotain positiivistakin pessimismin ja vahingonilon sijaan.
Ongelmahan tässä on se, että sinänsä hyvää tavoitetta käytetään törkeästi hyväksi valtaapitävien ja suuryritysten taholta.
Sen sijaan, että palattaisiin enemmän paikallisuuteen sekä päätöksenteossa että tuotannossa, tehtäisiin kaikista sidoksista ja rahoituksista läpinäkyviä, ajetaan kaiken keskittämistä, datasta kuluttamiseen. Suomesta on helppo aloittaa, markkinat ovat jo niin rajatut.
Taustalla digitaalisuus ja liittovaltioaate.
Stubb on liittovaltiomiehiä.
Hohhoijaa, voiskohan Suomi jo tulla takaisin realismiin. Täällä ympäristöasiat on aivan hyvällä tolalla verrattuna moniin Euroopan maihinkin - muista mantereista puhumattakaan. Ei meidän tarvitse sen suhteen muuttaa enää mitään. Korkeintaan yrittää lobala jenkkejä, intialaisia ja kiinalaisia miettimään näitä juttuja myös.
viherutopisteilla ei ole minkäänlaista suhteellisuudentajua.
Lihasta voisin luopua ja olen vähentänytkin jo todella paljon, samoin autosta kunhan lapset kulkevat omillaan. Matkustamisen olen jo rajannut työmatkoihin.
verojen maksamisesta voin luopua
Ja samaan aikaan EU haluaa lopettaa palpan ja siirtyä lasipulloihin. Alumiini on kierrätyksessä ylivoimainen materiaali, niin lasiin?
En tiedä. Autoa ei ole eikä lapsia tai lemmikkejä, lentänyt olen viimeksi kuusi vuotta sitten enkä välitä shoppailusta. Lihaa kyllä syön edelleen joten sille varmaan pitäisi yrittää tehdä jotain, nuo muut ei aiheuta mitään vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
viherutopisteilla ei ole minkäänlaista suhteellisuudentajua.
juuri tämä. Punavihreillä ei ole mitään käsitystä mittakaavoista, millään yksilö- tai valtiotason toimilla ei ole merkitystä esimerkiksi ilmastoasioissa. Ei edes EU:n toimilla
Yritykset toteuttavat vihreän siirtymän, jos jokin taho sen globaalisti toteuttaa.
Kuluttaja on kuningas- tämä vaihtoehto, äänestää lompakollaan, poistuu. Suomen ruokakauppojen triangeli on kuin maailmantalous: kaikkea hallitsee kolme investointiyhtiötä: BlackRock, Vanguard ja State Street Co. Ja nämä omistavat toisiaan ristiin. Ostatko Pepsiä mieluummin kuin coca-colaa? Ei väliä, sama taho saa rahasi. Android vai iPhone? Sama taho. Vihreää energiaa vai öljyä? Sama taho käärii massit.
Olen luopunut jo lihasta, maidosta, lentämisestä, uusista vaatteista ja ylipäänsä kaikesta turhasta kuluttamisesta. Olisin pakon edessä valmis muuttamaan vähän pienempään asuntoon (nyt 59m2 miehen kanssa jaetaan, kerrostalo), lyhentämään suihkuja, luopumaan autosta, palkan leikkaukseen.. aika moneen asiaan, kunhan saataisiin homma toimimaan ja reilummaksi. Meillä on suhteettoman hyvä elintaso täällä.
Rajani menee lemmikeissäni, heitä en ala tappamaan, mutta olen valmis siihen, että uusia en hanki, ellei ole rescue-tapaus, eli jo olemassa ja menossa piikille muuten.
Typerää porukkaa, typerällä palstalla...suomen päästöt ole enään edes tuota 0.07 prosenttia globaalisti, vaikka jokainen suomalainen lopettaa hengittämisen, nii sillä ole hevonvitun väliä koko mailman ympäristö-politiikan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen luopunut jo lihasta, maidosta, lentämisestä, uusista vaatteista ja ylipäänsä kaikesta turhasta kuluttamisesta. Olisin pakon edessä valmis muuttamaan vähän pienempään asuntoon (nyt 59m2 miehen kanssa jaetaan, kerrostalo), lyhentämään suihkuja, luopumaan autosta, palkan leikkaukseen.. aika moneen asiaan, kunhan saataisiin homma toimimaan ja reilummaksi. Meillä on suhteettoman hyvä elintaso täällä.
Rajani menee lemmikeissäni, heitä en ala tappamaan, mutta olen valmis siihen, että uusia en hanki, ellei ole rescue-tapaus, eli jo olemassa ja menossa piikille muuten.
Kauniisti ajateltu - siksi oletkin hyväuskoinen, naivi hölmö, joka edesautat totalitarismin syntyä.
Lopetan lehmän takapihalta, vaikka se on mukavasti tuottanut maitoa oman talouden tarpeisiin. Otan tilalle sähköauton.
Sosiaalituista, Venäjästä, Afrikasta, Lähi-Idästä, Kiinasta, Intiasta, sähköautoista.
Eiköhän näillä ala olemaan hiilipäästöt riittäv'ällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Autoa ei ole eikä lapsia tai lemmikkejä, lentänyt olen viimeksi kuusi vuotta sitten enkä välitä shoppailusta. Lihaa kyllä syön edelleen joten sille varmaan pitäisi yrittää tehdä jotain, nuo muut ei aiheuta mitään vaivaa.
Melko sama. Lentäny viimeksi varmaan 15 vuotta sitten ja ny niin vanha että tuskin lennän enään. Lihasta en luovu, prkl!
Tuhansien kilometrien päästä tulevista turviksista.
Paljonko suomalaisen hiilijalanjälki siis tulisi olla, jotta tuohon tavoitteeseen päästäisiin?
Kertokaa jotain kemikaalivanoista