Jos nyt jaksaa juosta 3 km niin onko mahdollista jaksaa kesän alussa juosta jo 5 km?
Kauanko se ottaa että kunto kehittyy, jos juoksee noin 3 kertaa viikossa tuon 3 kilsaa?
Kommentit (25)
Monet pystyvät juoksemaan harjoittelematta puolimaratonin, jos yli kahden tunnin aika luetaan juoksuksi. Kyse onkin lähinnä siitä, miten jumiin kylmiltään juokseminen vetää. Itse tein sen virheen, että lähdin juoksemaan puolimaratonia, vaikka edellisestä lenkistä oli 25 vuotta. Seuraavan kuukauden pelkkä kioskille kävely oli tuskaa. Malttia siis juoksuharrastuksen aloittamiseen.
Vedot nostavat hyvin kuntoa ja vauhtiakin. Esim. 100 m täysillä, 300 m reipqsta kävelyä. Tai itse tykkään tästä: juokse reippaasti ylämäki, kävele uudestaan mäen alle. Toista 5 kertaa. (Ohjeita löytyy kirjoista/netistä).
Mäkin kyllä uskon, että jos nyt juokset 3 km, niin kyllä voit ilmoittaa itsesi kesällä 5 km kuntotapahtumaan. Ehkä jo jaksaisitkin hölkätä 5 km, jos kokeilet?
Kolme kertaa viikossa juoksua on musta ihan hyvä. Koko homma loppuu, jos jalkaterät tms. kipeytyy. Kävelyä joka päivä ja lempeää kehonhuoltoa/venyttelyä. Ei se vauhti vaan hyvinvointi :)
Jos jaksat juosta nyt 3km ja sinulla on intoa treenata kolmesti viikossa, jaksat juosta 5km jo kuukauden päästä. Alkukesästä menee vähintään 10km, ja loppukesästä vaikka se puolikas.
Minä lisäisin sinuna treeniisi vaihtelua. Juoksisin alkuun kerran viikossa 3km, kerran 5km joka toinen km juosten joka toinen kävellen, ja kerran viikkoon vaikka 10 km reipastahtisen kävelyn juoksemalla viimeisen kilometrin. Kaikkien viikkojen ei tarvitse olla samanlaisia ja juoksun osuutta tulee lisätä kestävyyskunnon parantuessa.
No mikä on ikäsi? Jos olet alle 30v niin voit kyllä juosta kesällä vaikka 20km. Mutta ehkä sinä olet vähän vanhempi sitten kun puhuit 3km - 5km usean kuukauden aikana.
Ihmisillä aika erillainen vaste liikuntaan jotkut kehittyy aika pienelläkin niin että jaksavat nopeastikkin hölkätä/juosta aika pitkiäkin lenkkejä ja jotkut ei taas kehity juuri ollenkaan.