Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsismista pari kysymystä

Vierailija
26.02.2024 |

Miksi narsisti näkee uhrissan vain vikoja rakkauspommityksen jälkeen?

Siis sellaisia asioita tai ominaisuuksia, jotka helposti ymmärrettävissä narsistin omiksi haavoiksi, eli uhri näkee ne suoraan valheiksi tai totuuden vastaisiksi, eli mistä uhria muut ihmiset esimerkiksi kehuneet tai sanoneet positiivisiksi ominaisuuksiksi.

Narsisti ei ymmärrä, että häneltä puuttu itsereflektiokyky, ymmärtääkö narsisti, että muilta sitä ei puutu?

Narsisti ei ymmärrä omaa draamahakuisuuttaan, hän saa riidan aikaiseksi ihan joka asiasta. Oletteko huomanneet, että narsisti tavallaan riitelee itsensä kehittämien/ sanomisensa asioiden kanssa?

Kommentit (292)

Vierailija
21/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä vikaa on muissakin. Luuletteko että vain narsisti on viallinen? Jokaisessa meissä on vikamme. 

Katoppa, narsistit ovat taas tapansa mukaan löytäneet keskustelun, jonka otsikossa viitataan narsismiin.

No en tiedä olenko narsisti mutta tiedostan omat hyvät ja huonot puoleni. Myönnän virheeni. Mutta en todellakaan voisi sanoa että kaikki muut ovat täydellisiä ja vain joku yksi ei. Eli jokaisessa meissä on hyvät ja huonot puolemme. Niin se vaan menee. Eli en usko missään nimessä että narsistien haukkujat ovat itse jotakin täydellisiä ihmisiä ja joilla ei itsellään olisi jotakin vikaa pääkopassa. Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan.

Tämän tyyppiset kommentit eivät ole keskustelua ilmiöstä vaan tasapäistämistä kuten velinaapurissa.

Ja siitä ei seuraa mitään hyvää.

Vierailija
22/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä vikaa on muissakin. Luuletteko että vain narsisti on viallinen? Jokaisessa meissä on vikamme. 

Katoppa, narsistit ovat taas tapansa mukaan löytäneet keskustelun, jonka otsikossa viitataan narsismiin.

No en tiedä olenko narsisti mutta tiedostan omat hyvät ja huonot puoleni. Myönnän virheeni. Mutta en todellakaan voisi sanoa että kaikki muut ovat täydellisiä ja vain joku yksi ei. Eli jokaisessa meissä on hyvät ja huonot puolemme. Niin se vaan menee. Eli en usko missään nimessä että narsistien haukkujat ovat itse jotakin täydellisiä ihmisiä ja joilla ei itsellään olisi jotakin vikaa pääkopassa. Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan.

Tämän tyyppiset kommentit eivät ole keskustelua ilmiöstä vaan tasapä

Tämän keskustelun ongelma on se että syytetään narsistia joksikin ja ikään kuin ylennetään oma itse ulos vastuusta. Eräs tuttu haukkui kumppaniaan narsistiksi mutta eipä henkilön omakaan käytös kovin mairittelevaa ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti haluaa olla se paras rakastaja sen hetken kunnes kyllästyy. 

Narsisti haluaa toisen vaan omaan kuvioonsa marionetiksi. Mielikuvaansa elämästä. 

Epätyytyväisyys synnyttää riitoja kaikissa suhteissa. Narsistin kanssa tunne tulee siitä kohtelusta ja tavasta olla joka ei vastaa normaalia vuorovaikutusta, sillä Narsisti on ainoa joka haluaa suhteessa olla pääosassa. Koska toisen osa on olla marionetti. Marionetti saa huomiota mutta vain kun on sopivaa, koska on vain osa narsistia. 

Vierailija
24/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on autismin kirjolla. Kyllä sen huomaa.

Vierailija
25/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä ymmärtää, että narsismi on kehitysvamma eli siinä mielessä on ihan sama, sattuuko se yksilö ymmärtämään ja kuinka paljon. Hän on silti pysyvästi ja rakenteellisesti kehitysvammainen. Jätä hänet taaksesi ja anna olla.

Meidän yksi työntekijä osoittautui hyvin narsistiseksi. Onneksi oli määräaikainen, niin siitä pääsi helposti eroon. Oli ensin oikein kiltti ja nöyrä. Sitten kun hän ei kokenut enää hyötyvänsä noista kiltin ja nöyrän rooleista, niin sieltä kuoriutuikin aggressiivinen ja väkivaltaa käyttävä ihminen, joka alkoi puhumaan halveksivasti muista.

Tuo kuvasi sitä narsistista puolta hänestä. Mutta yllättävää kyllä hänellä oli suunnattomia vaikeuksia oppia työtään. Aivan kuin olisi ollut tuota lainauksessa kuvailtua kehitysvammaa. Hänelle pystyi antamaan vain yhden ohjeen kerrallaan. Jos yritti ohjeistaa, että teet ensin tämän, sen jälkeen tuon ja sitten vielä seuraavan jutun, niin hän teki vain ensimmäisen ja loput oli tekemättä.

Samoin joidenkin työtehtävien osalta ohjeet eivät menneet millään perille. Hän ei oppinut tiettyjä työtehtäviä, vaikka ne neuvottiin hänelle kerta toisensa jälkeen, ja vaikka hänellä oli alan koulutus. Kouluttamattomat kesätyöntekijätkin ovat oppineet nuo hetkessä, mutta tämä yksi ei millään. Lopulta hänen työtehtäviään täytyi yksinkertaistaa, jotta työnantaja sai maksetulle palkalle edes jotain vastinetta.

Toki itse henkilökohtaisesti arvioin hänen henkisen kehityksen tasoksi välillä 5-vuotiaan, enimmillään 15-vuotiaan. Ja kun taantui taas sinne 5-vuotiaaksi, niin väkivaltakäyttäytyminen alkoi. Mikä oli ymmärrettävää, kun lapsen keinot eivät riittäneet aikuisten yhteisössä.

Vierailija
26/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilla on valmis käsikirjoitus sinusta millainen olet ja jos osoitat olevasi jotain muuta kuin täydellinen olento hän kokee sinun huijanneen häntä. Toisekseen pitää muistaa narsisteista tämä, kun narsisti ihastuu tähän uuteen loistavaan uhriinsa ja ne ruusunpunaiset lasit tippuvat pois siinä max 3kk kuluttua niin narsisti pitää sitä uhriaan vaarallisena, koska hänen päässään uhri on manipuloinut narsistin suhteeseen. Hän kokee tulleensä huijatuksi ja sen jälkeen näkee kaikki uhrin toimet ja yritykset puhua järkeä, palauttaa entinen hyvä tilanne pelkkänä manipulointina, kieroiluna ja yrityksenä vahingoittaa häntä.

Vierailija
27/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä ymmärtää, että narsismi on kehitysvamma eli siinä mielessä on ihan sama, sattuuko se yksilö ymmärtämään ja kuinka paljon. Hän on silti pysyvästi ja rakenteellisesti kehitysvammainen. Jätä hänet taaksesi ja anna olla.

Meidän yksi työntekijä osoittautui hyvin narsistiseksi. Onneksi oli määräaikainen, niin siitä pääsi helposti eroon. Oli ensin oikein kiltti ja nöyrä. Sitten kun hän ei kokenut enää hyötyvänsä noista kiltin ja nöyrän rooleista, niin sieltä kuoriutuikin aggressiivinen ja väkivaltaa käyttävä ihminen, joka alkoi puhumaan halveksivasti muista.

Tuo kuvasi sitä narsistista puolta hänestä. Mutta yllättävää kyllä hänellä oli suunnattomia vaikeuksia oppia työtään. Aivan kuin olisi ollut tuota lainauksessa kuvailtua kehitysvammaa. Hänelle pystyi antamaan vain yhden ohjeen kerrallaan. Jos yritti ohjeistaa, että teet ensin tämän, sen

Toiminnan ohjauksen ongelmia, hänellä oli oppimishäiriö lisäksi. Tuollainen tarvitsee kirjalliset ohjeet missä on työvaiheet järjestyksessä.

Vierailija
28/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut kahden vahvasti narsisti piirteisen jättämäksi. Epäilen suurimpana syynä sitä, etten ole mennyt heidän dissausansaan mukaan eikä minua juuri koskaan muutenkaan ole kenenkään mielipiteet heilauttanut. Tapelkoot itsensä kanssa 😅

Sinun on pitänyt seurustella yli kahden sadan kumppanin kanssa, jotta olisi tilastollisesti todennäköistä. Olet tuskin koskaan seurustellut narsistin kanssa. Kaikilla meillä esiintyy narsistisia piirteitä, eikä maallikko osaa tunnistaa narsistia. Psyk.sh.

Vierailija
29/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä puhutaan kuitenkin ihan eri levelillä olevista vioista kuin niistä mitä meillä jokaisella tietenkin on. Narsistit pyrkivät vetoamaan tuohon, että ei kukaan vanhempi ole täydellinen. Sillä on sitten kuitattu se, kun lapsia kidutettiin kotona.

Vierailija
30/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiistä näitä sinun itsestäänselviä viisauksiasi. Totta kai jokainen täyspäinen ymmärtää, että kukaan ei ole täydellinen.

Sinun kommenttisi ei kuitenkaan liity mitenkään narsismiin. Sillä silloin puhutaan jostain ihan muusta kuin epätäydellisyydestä. Silloin puhutaan pahuudesta, halveksunnasta, muilla ihmisillä pelaamisesta, tuhovoimasta. Näitä ei löydy kaikista ihmisistä vaan vain vahvasti narsistisista ihmisistä.

Vierailija
31/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut kahden vahvasti narsisti piirteisen jättämäksi. Epäilen suurimpana syynä sitä, etten ole mennyt heidän dissausansaan mukaan eikä minua juuri koskaan muutenkaan ole kenenkään mielipiteet heilauttanut. Tapelkoot itsensä kanssa 😅

Sinun on pitänyt seurustella yli kahden sadan kumppanin kanssa, jotta olisi tilastollisesti todennäköistä. Olet tuskin koskaan seurustellut narsistin kanssa. Kaikilla meillä esiintyy narsistisia piirteitä, eikä maallikko osaa tunnistaa narsistia. Psyk.sh.

Ei välttämättä. Jos on esim. kasvanut narsistisen vanhemman kanssa, ko. käytöstä pitää normaalina ja on eräänlainen narsistimagneetti.

Narsistin uhrin etu ammattilaisiin taas on siinä, että ammattilaiset ovat lukeneet narsismista kirjoista, mutta narsistin uhri tietää kovan kokemuksen kautta, mistä on kysymys. 

Vierailija
32/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Jos on esim. kasvanut narsistisen vanhemman kanssa, ko. käytöstä pitää normaalina ja on eräänlainen narsistimagneetti.

Narsistin uhrin etu ammattilaisiin taas on siinä, että ammattilaiset ovat lukeneet narsismista kirjoista, mutta narsistin uhri tietää kovan kokemuksen kautta, mistä o

Tiede ei tunnista mitään narsistimagneettia, mutta naistenlehdet kyllä. Psyk.sh.

Vierailija
33/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin uhrin etu ammattilaisiin taas on siinä, että ammattilaiset ovat lukeneet narsismista kirjoista, mutta narsi

Ai tiede ei tunnista sitä, että ihmisillä on tapana toistaa lapsuudenperheestä opittua mallia? Missähän olet koulusi käynyt? T. Narsistin vaimo ja tytär. Mulla muuten osui valinta kohdilleen ihan yhdestä kerrasta. 

Vierailija
34/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuvasi sitä narsistista puolta hänestä. Mutta yllättävää kyllä hänellä oli suunnattomia vaikeuksia oppia työtään. Aivan kuin olisi ollut tuota lainauksessa kuvailtua kehitysvammaa. Hänelle pystyi antamaan vain yhden ohjeen kerrallaan. Jos yritti ohjeistaa, että teet ensin tämän, sen

Eikö tuo ole aspergerin oireita lähinnä tuokin että pitää antaa ohjeet yksi kerrallaan.

Vierailija
35/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina näitä narsismialoituksia? Tai puhukaa vain, ihmettelen vain kun näitä otsikoita on niin usein. Eikö se ole psykiatri joka diagnosoi?

Niin mutta miten se narsisti saadaan sinne diagnosoitavaksi? Toisaalta mitäpä se "hyvejää" sitten se diagnoosikaan. Itse mietin vain miesystävän kohdalla että joku vakava vika täytyy olla, ja jos narsisti niin tuskin meno tulee muuttumaan vaikka kuinka puhuisi ja yrittäisi ymmärtää.

Just veti taas viestillään iskun arkaan paikkaan, ja kertoi kuinka hän on niin yrittänyt mua kestää, mutta ei mua kestä kukaan, edes omat lapseni.

Mitäs se tapahtui taas sille rakkaudelle? Sekin vähän kumma että vaikea sanoa että tämä ihminen olisi pelkkä kusipää luonteeltaan, kun näyttäytyy kaikille muille aina niin kilttinä ja aurinkoisena, hyvänä tyyppinä jonka kaikki tietää ja juttelevat hänelle jne. Ja yllättäen minä, joka olin se läheisin olen se joka saa solvauksia ja turpiin. Kukaan ei varmasti uskoisi minua, no vanhemmista (eivät vaikuta oikein välittävän, vaikka olen joskus itsariuhkailuista johtuen pyytänyt heitä käymään siellä) ja ex-vaimosta en tiedä. Ex haki lähestymiskiellon, kuulemma ihan väärinkäsitys. Tai siis kyse kuulemma vain siitä että joku oli yrittänyt murtautua exän uuteen asuntoon, ja hänellä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Vierailija
36/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain narsistin uhri tietää millainen vaarallinen henkinen pahoinpitelejijä narsisti on. Narsisti sairastuttaa kumppaninsa itsetuhon partaalle. Kumppanina narsisti on aivan mahdoton. Ihan aiheesta niistä narsisteista keskustellaan. Onhan se nykymaailmassa yleinen persoonallisuushäiriö jota nyky yhteiskunta ruokkii kaikkialla. Narsisteja on Suomessa arvioitu olevan yhtä paljon kuin Porvoossa on asukkaita. Ja todellisuudessa emme voi tietää kuinka paljon heitä keskuudessamme on koska narsistit eivät hakeudu psykiatrin arvioitavaksi. He eivät tunnista itsessään olevan mitään vikaa.

Olen kokenut mitä on olla narsistin uhri. Oma äiti on narsisti ja aikuisena rakastuin narsistiseen ihmiseen. Monella on useita suhteita narsistien kanssa. Siksi narsisti kyllä vaikuttaa ihmisten elämään hyvinkin monella tapaa. Työelämässä olen kohdannut useita narsisteja. Kahdesti olen joutunut narsistin hampaisiin siellä. Kyllä tämä ilmiö on vaarallinen. Lopuksi vielä se että narsistin uhriksi voi joutua ihan kuka tahansa. Uhrit eivät ole mitään kilttejä, rajattomia läheisriippuvainen välttämättä  niinkuin yleisesti luullaan. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan kanssaihmisiä.ja levittämään myrkylliset lonkeronsa kaikkialle. Hyvä sanonta mielestäni on se että jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin silloin pitäisi hälytyskellojen soida. Se ihminen ei ole sitä.mitä esittää, vaikka on kuinka menestynyt, kaunis/komea, sharmaattinen, rikas, hyvin koulutettu, johtajan status tms...

Vierailija
37/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on tarve kontrolloida ja manipuloida. Vääristelet muiden sanoja, tartut epäolennaisuuksiin, käytät "hyökkäys on paras puolustus"-metodia. Kyllä, saatat hyvinkin olla narsisti. 

Vierailija
38/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pitää seurustella kahdensadan ihmisen kanssa jotta bongaa narsistiPIIRTEISEN? Olet kyllä kujalla. Minulla on jo naapureina muutama sellainen, eikä tässä taloyhtiössä asu kovin montaa ihmistä. Narsistipiirteisyys ei ole harvinaista etenkään miehillä. 

Vierailija
39/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pitää seurustella kahdensadan ihmisen kanssa jotta bongaa narsistiPIIRTEISEN? Olet kyllä kujalla. Minulla on jo naapureina muutama sellainen, eikä tässä taloyhtiössä asu kovin montaa ihmistä. Narsistipiirteisyys ei ole harvinaista etenkään miehillä. 

Epäilemättä maallikko kerrostalokyttääjä tunnistaa narsistin paremmin, kuin ammattilaiset, jotka ovat työskennelleet narsistinen kanssa. Psyk.sh.

Vierailija
40/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules pikkupoika, sinä et tunnistaisi edes psykiatrista sairaanhoitajaa vaikka joutuisit psykiatriselle osastolle. Jätä meidät aikuiset keskustelemaan keskenämme.