Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kateuden kohde muka aina oikeasti parempi kuin se kadehtija?

Vierailija
26.02.2024 |

Tämän päivän Hesarissa oli taas kateusartikkeli, jossa sanottiin, että ei pidä kadehtia jos joku on parempi. Minun korvaani tuo särähti, koska tuskin monikaan on kateellinen sellaisille jotka ovat itseä selvästi parempia: huippuja ja neroja lähinnä ihaillaan.

Oman kokemuksen mukaan kateuden tunteet herää vain, jos joku itseä vähän hidasälyisempi saa esimerkiksi suhteilla paremman aseman tai joku ihan taviskaveri väittelee tohtoriksi. Se tunne herää siis siitä, että toisen status nousee ikään kuin valheellisen ylös taitoihin tai lahjakkuuteen nähden. Eihän silloin ole kyse "paremman" kadehtimisesta, kun toinen ei oikeasti ole parempi, vaan esimerkiksi onnekkaampi.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on helpompaa kun ei kadehdi mitään. Kannattaisi varmaan miettiä mistä kateus periytyy, vai onko se synnynäinen ominaisuus?

Vierailija
62/67 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se, nero sana ei edes lähtökohtaisesti tarkoita suomen kielessä mitään hyvää. Se tulee Keisari Neron nimestä, ja jokainen voi perehtyä tarkemmin millaisena ihmisenä Neroa pidettiin. Hyvin harvat ihmiset todellisuudessa ihailevat neroja Suomessa, vaan Suomen tapa on kehua kaiken maailman keskinkertaisuuksia ja ylistää näitä. Et ole varmaan huomannut, mutta Länsimaissa on ollut aikamoinen nerojen mitätöintiprosessi menossa. On jopa väitetty, että neroja ei ole edes olemassa. Ei, nerot herättävät kateellisissa ihmisissä enemmän kateutta kuin mikään muu ihmisryhmä.

Keisari Nero oli kansansuosiossa ja häntä vastusti yläluokka, joka ei pitänyt veronkorotuksista. Nero edisti humanitäärisiä oikeuksia, kuten gladiaattoritaisteluissa kuolemaan johtavien taisteluiden päättymisen sekä vahvisti lehdistönvapautta ja sananvapautta. Hänen aikakaudellaan arkkitehtuuri ja ki

Olen kyllä lukenut jostain aikalaisen raportista kyllä, että Nero oli kehnohko hallitsija. Joka tapauksessa suomeen nero-sana on tullut muualta, katso vaikka Kotuksen sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisella ihmisellä on myös persoonallisuudessa narsistisia piirteitä.

Ja molempien taustalla on itsetunto-ongelmia.

Vierailija
64/67 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 'kateuden kohteista' ovat itse narsisteja.

Tunnen kaksi ihmistä, molemmat kauniita ja menestyneitä. Toinen on tyrmäävän kaunis, sellainen, että kaikki hiljenee kun tulee huoneeseen. Silti maanläheinen ja aidosti vaatimaton. Hän ei tuo koskaan esille muiden kateutta tai puhu muista ikävän sävyyn.

Toinen on nätti, muttei huomiota herättävällä tavalla, ja hyvin narsistinen persoona. Hän tuo jatkuvasti esille sitä, kuinka muut kadehtivat häntä. Haukkuu jatkuvasti muita ihmisiä.

Ulkopuolisena näkee selvästi, että tämä jälkimmäinen hakee alitajuisesti muista reaktiota ja käyttäytyy muutenkin manipuloivasti. Jotkut ovat varmasti hänelle oikeasti kateellisia, mutta loput ihan vaan ärsyyntyvät hänen manipuloivasta käytöksestään. Minkä hän kätevästi itselleen sopien kategorisoi kateudeksi.

On hyvä tehdä itsetutkiskelua tämän suhteen.

Vierailija
65/67 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa 'kateuden kohteista' ovat itse narsisteja.

Tunnen kaksi ihmistä, molemmat kauniita ja menestyneitä. Toinen on tyrmäävän kaunis, sellainen, että kaikki hiljenee kun tulee huoneeseen. Silti maanläheinen ja aidosti vaatimaton. Hän ei tuo koskaan esille muiden kateutta tai puhu muista ikävän sävyyn.

Toinen on nätti, muttei huomiota herättävällä tavalla, ja hyvin narsistinen persoona. Hän tuo jatkuvasti esille sitä, kuinka muut kadehtivat häntä. Haukkuu jatkuvasti muita ihmisiä.

Ulkopuolisena näkee selvästi, että tämä jälkimmäinen hakee alitajuisesti muista reaktiota ja käyttäytyy muutenkin manipuloivasti. Jotkut ovat varmasti hänelle oikeasti kateellisia, mutta loput ihan vaan ärsyyntyvät hänen manipuloivasta käytöksestään. Minkä hän kätevästi itselleen sopien kategorisoi kateudeksi.

On hyvä tehdä itsetutkiskelua tämän suhteen.

Narsistiset ihmiset ovat itse hyvin kateellisia, mutta koska tunne on sietämätön, he projisoivat sen muihin. Siksi heistä aidosti tuntuu, että kaikki muut kadehtivat heitä. 

Vierailija
66/67 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ oon parempi kuin SÄ

Vierailija
67/67 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnistan kateuden muissa ihmisissä, mutta itse en osaa kadehtia oikein ketään. Yritän pitää itselleni tapahtuneet onnistuneet ja hyvät asiat salassa, en kehu saavutuksillani tai kerro varallisuudestani, ette nämä kateelliset minua kadehtisi tai tulisi käsi ojossa kerjuulle lainaamaan keksimiinsä projekteihin rahaa. Olen kyllä aina sanonut, että pankista saa lainaa.

Sinä itse olet se kateellinen!!! Katso peiliin! =D

Sinä pelkäät jatkuvasti, että joku "ystävistäsi" pääsisi samaan tilanteeseen, kuin sinä itse olet! Sehän romuttaisi täysin sinun maailmasi ja tulisit ryminällä alas itsellesi kehittelmästäsi

pilvilinnasta! =D

Jos et olisi kateellinen, erästä kommentoijaa lainaten " Olisit

No ei kyllä ole hänellä kyse kateellisuudesta, vaan ihan järkevää on himmailla ja pitää matalaa profiilia asioillaan, jotka on paremmin kuin toisella. Toisen kateellisuus on aivan hirveän inhottavaa. Ehkä jopa inhottavampaa kuin se, että itse olisi kateellinen.

Minä olen kokenut kateellisuutta esim omalta äidiltäni ja sisareltani, joiltakin ystäviltäni, sekä työssä lukuisilta ihmisiltä ja olen oppinut olemaan hiljaa asioista, mitkä saattaa herättää toisissa kateellisuutta. Minua ei haittaisi tippaakaan jos nuo ihmiset pääsisi samaan tilanteeseen missä itse olen. Mutta se ei auttaisi heitä ollenkaan, että jotenkin jakaisin omastani, tai kertoilisin asioista, minkä tiedän kääntävän veistä heidän haavassaan. Miten se "auttaminen" edes tapahtuu jos kyse on pitkästä urasta, sinnikkäästä opiskelusta, liikkunnallisesta elämäntavasta jne? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi