Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin: 

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.

Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?

Kiitos

Kommentit (207)

Vierailija
181/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kattaakseen kaikki kustannukset perustulon tulisi olla kuitenkin niin suuri, että sellaiseen ei olisi varaa. Aika harva enää tekisi matalapalkka-alan töitä. 

Silloin ongelma on se että maksetaan liian matalia palkkoja.

No markkinataloudessa sitä "ongelmaa" ei tuosta vaan korjata. Palkkataso on tuottavuuden mukaan ja yleensä työt, joista maksetaan matalaa palkkaa eivät tuota mitään sellaista, joiden perusteella palkkoja voitaisi nostaa järin korkealle. Vai mistä ajattelit ottaa rahat palkkoihin?

Olen eri. Mutta kyllä nyt sanoa, että monessa yrityksessä tehdään hyvää tulosta ja johto käärii hyvät massit ja bonukset ym, lisäksi vielä jaellaan rahaa osinkoina jne. Se ruohonjuuriväki, joka kuitenkin suurimman konkreettisen työn tekee jätetään silti sinne matalapalkkatasolle. Tämä on ihan nykypäivää ja totta myös monissa valtion yhtiöissä.

Vierailija
182/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Minulla on huijattu olo. Tein ensimmäisen maisterin tutkinnon aikoinaan neljässä vuodessa ja kukaan ei maininnut, että työllisyysnäkymät ovat ko. alalla huonot. No, sen totesin itse valmistumisen jälkeen. Tein monenlaista työtä ennen kuin tulin siihen tulokseen, että uuden alan opiskelu on paras vaihtoehto tulevaisuuteni kannalta. Valitsin tarkoituksella hyvin työllistävän alan ja pääsin sisään. Ensimmäisen vuoden tein intensiivisesti opintoja. Mutta kyseessä on ala, joka sisältää harjoitteluja ja paljon läsnäoloa vaativaa tekemistä. Olin jo koko syksyn töissä, jotta voisin opiskella keväällä. Mutta säästöt eivät vain riitä. En jaksa tätä.

Ps. Hakemus työllisyystuella opiskelusta on tehty. Se pitää tehdä ennen opintojen aloittamista. Hakemus hylättiin.

Opiskelit maisteriksi asti ilman minkäänlaisia tiedonhakutaitoja? No, onhan se kait saavutus sekin... "Kukaan ei kertonut, yhyhyhy" 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta opiskelut välittömästi, ala työttömäksi ja hae uudestaan toimeentulotukea. Näin, ongelma ratkaistu.

Vierailija
184/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Selvitä sieltä työkkäristä mahdollisuus suorittaa tutkinto loppuun työttömyystuella. Kela ei sitä päätä vaan nimenomaan työkkäri, sieltä laittavat lausunnon sitten Kelalle.

Kuule kun työkkäri edellyttää, että hakemus tehdään ennen opintojen aloittamista. Olen tehnyt sen, mutta minulle ei myönnetty tukea.

Ap

Ei varmasti myönnä, se on kaksi vuotta maksimi siinäkin. Opintotukea myönnetään myös vain tietyn aikaa esimerkiksi lääketieteen lisensiaatiksi opiskeleva voi saada tukea enintään 57 kuukautta. Joten sinulla on venynyt opiskelut, olisit opiskellut etkä kuvitellut loputtomiin saavasi opintotukea

Vierailija
185/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lähteä politiikkaan niin ei siihen mitään opiskeluja tai valtiotieteen opintoja tarvita. Pelkkä peruskoulu riittää.

Vierailija
186/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää siltä et4ei ensisijainen opiskeluun "tarkoitettu" etuus riitä kattamaan perustarpeita. kun ei kuitenkaan saa lyhyitä vakansseja, ei rajoitusta ole. ja sitten halituksen törkeää leikkauspolitiikkaa toimeenpaneva kasvoton organisatio vain toteaa.

ei seuraa kasvua, ihmisten osaamistason nousua, ostovoiman kasvua, tuotttavuutta eikä onnellisuutta. ihmiset pidetään orqganpyörässä valittamassa siitä että yhteiskunta on mätien johtama, systeemiherrojen ja muiden bugittama looppi.

Vierailija
187/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Teet niin paljon töitä että voit opiskella 

Vierailija
188/207 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruuskoulu? lapsityövoimana olleminem ja baareissa käynti riittää.

Vierailija
189/207 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika näitä kommentteja 

Vierailija
190/207 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne Kelassa tarkista että opiskelut on suoritettu kohtuuajassa just sen takia kun on näitä ikuisuusopiskelijoita, jotka ei tunnu valmistuvan koskaan. Serkun piti toimittaa todistukset Kelaan mitä opintosuoritteita on tehtynä. Kun ei alkanut suoriutumaan niin Kela epäsi tuet. Siihen loppui opiskelut. Joten olisiko vika tässä? 

Vierailija
191/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
192/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosto

Miksi?

Vierailija
193/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et saa opintorahaa ja opintolainaa?

Kokoomus päätti niin. 

Vierailija
194/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuskoulutus (missä palkkaa juoksee) alan työpaikassa on parhain vaihtoehto mikäli se on valitun ammatin puitteiossa mahdollista.

Vierailija
195/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkareet haluaa tyhmän kansan, joka tekee ilmaiseksi töitä. 

Sitä kutsutaan orjanomistajayhteiskunnaksi.

Mä en äänestänyt näitä. Syytän niitä, jotka äänesti.

Vierailija
196/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota opintolaina

Onko luetunymmärtämisessä vikaa? Opintolainaa ei voi saada, jos ei voi saada opintotukeakaan.

Vierailija
197/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä opiskelija voi ilmoittautua työnhakijaksi työkkäriin, mutta päätoimiset opiskelijat eivät ole oikeutettuja työttömyysetuuteen, ellei siitä ole erikseen sovittu työllistymissuunnitelmassa.

Vierailija
198/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys te-palveluihin ja kysy miten voisit opiskella työttömyystuella tutkintosi loppuun. 

Ei tuu onnistumaan. Vain uusiin ei-aloitettuihin opintoihin voi saada.

Vierailija
199/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat katsoa sinun olevan työmarkkinoiden käyttämättömissä jos opiskelet liikaa.

Eli rupeat työttömäksi ja suoritat vain yhden tai kaksi kurssia kuukaudessa niin saat syödäksesi.

Vierailija
200/207 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jatkoin vain toimeentulotuella opiskelua. Kela vähensi ensin 20% ja sitten seuraavana kuukautena 40% toimeentulotuesta, jonka jälkeen sain taas täyttä toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan