Miksi nykypäivänä monet eivät kykene tunnistamaan eri yhteiskuntaluokkia?
Elääkö ihmiset niin kuplissa, että ei tavata lainkaan sen toisen yhteiskuntaluokan edustajia? Eikö keskiluokkainen esim. koskaan edes teetä remonttia kodissaan, että tapaisi duunarin? Tai huomaa sitä kaupan kassaa ihmisenä?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen sen verran, että kokoomusta voi äänestää tulotasosta riippumatta. Vaikka olisi pienituloinen, voi silti laskea olevansa osa sivistynyttä, koulutettua ja kansainvälistä suomalaista joukkoa, joka haluaa mahdollistaa tähän maahan yrittäjyyttä ja toimeliaisuutta, vastuullista yhteiskunnan rahankäyttöä (ei eletä velaksi) ja yhteiskunnan ajankohtaista kehittämistä ja itsestä vastuunottamista. Näitä voi haluta ihan jokainen, riippumatta millaiset tulot juuri tällä hetkellä ovat.
Esimerkiksi moni opettaja tietääkseni äänestää kokoomusta, koska arvot, vaikkei tulotaso sinänsä huitele missään verokoneen kärjessä, kaukana siitä.
Itse olen äänestänyt kokoomusta jo opiskeluaikoina kun tienasin käyttörahaa tyyliin satasia kuussa. Silti arvoiltani koin olevani heitä lähinnä. Halusin tavoitella parempaa tulevaisuutta sekä Suomelle että itselleni. Mihinkään puolueeseen en ole ikinä kuulunut, enkä aio liittyäkään. M
Tämä olisi voinut olla minun kynästäni. Jopa se, että Osmo Soininvaaran Vihreitä olisin voinut äänestää, Sofia Virran, en koskaan.
Onko meillä edes oikeasti eri yhteiskuntaluokkia? Millä se määritellään? Koulutus, raha, perimä vai mikä? Kummalista nykyajan pakkomiellettä johonkin olemattomaan juttuun. Mikä tarve nykyään on puhua teennaisistä tasoista, luokista yms? Historiassa on kyllä ollut yhteiskuntaluokat varsin selkeästi, siis silloin kun oli luokkayhteiskunta ja kaikki perustui siihen mistä luokasta lähdet.
Kyllä se on vain fakta että meitä uimamaistereita EI enään arvosteta vaikka olemme kaiken antaneet!
t, savannin kumiveneilijät
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vain fakta että meitä uimamaistereita EI enään arvosteta vaikka olemme kaiken antaneet!
t, savannin kumiveneilijät
Sekä olemme moniosaajia ( osaamme hakea kaikki tuet kelan pykälä viidakosta )
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan paikallista sopimista. Olen huomannut siitä olevan todella paljon hyötyä tilipussin paksuntamiseen. Ihan omakohtaisella kokemuksella.
Terkuin duunari
Sä hahmot hyvin laajoja kokonaisuuksia. Miksei kaikki ole kopioita sinusta.
Jeesus, mitä vatipäitä jengi nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Moni on pankissa töissä akateemisella tutkinnolla, palkka ei juurikaan hyvä, moni opettaja, rehtori ymv tienaa alle 50 000€/v eli siis paljon vähemmän kuin "duunari". Akateeminen tilaa sen sähkärin tekemään hommia kotiinsa mitä itse ei osaa tai putkimiehen, heidän tuntipalkka on parempi kuin akateemisen. Palkka määrittää monta asiaa, ja nykyään kun taidot ja tiedot on harvassa monella, niin käsityöammatit alkaa olla harvinaisia. Kaupan kassalla on erilaista sakkia, on niitä joilla ei ole koulutusta ja samaan syssyyn aika korkeastikoulutettuja kun ei oman alan töitä ole. Koulutus on eriasia se mitä teet työksesi ja miten tienaat sanelee aika paljon.
Jännä miten 50 k€ vuodessa tienaava opettaja tienaa paljon vähemmän kuin vauvapalstan duunari, mutta palkkatilastoissa sähkärin keskipalkka on kolmisen tonnia kuussa. Onko tämä sitä amismatikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen sen verran, että kokoomusta voi äänestää tulotasosta riippumatta. Vaikka olisi pienituloinen, voi silti laskea olevansa osa sivistynyttä, koulutettua ja kansainvälistä suomalaista joukkoa, joka haluaa mahdollistaa tähän maahan yrittäjyyttä ja toimeliaisuutta, vastuullista yhteiskunnan rahankäyttöä (ei eletä velaksi) ja yhteiskunnan ajankohtaista kehittämistä ja itsestä vastuunottamista. Näitä voi haluta ihan jokainen, riippumatta millaiset tulot juuri tällä hetkellä ovat.
Esimerkiksi moni opettaja tietääkseni äänestää kokoomusta, koska arvot, vaikkei tulotaso sinänsä huitele missään verokoneen kärjessä, kaukana siitä.
Itse olen äänestänyt kokoomusta jo opiskeluaikoina kun tienasin käyttörahaa tyyliin satasia kuussa. Silti arvoiltani koin olevani heitä lähinnä. Halusin tavoitella parempaa tulevaisuutta sekä Suomelle että itselleni. Mihinkään puolueeseen en ole ikinä kuulunut, enkä aio liittyäkään. M
Siis just juhlapuheissa noin.
Jos kuitenkin ymmärrys riittää pohtimaan historiaa ja nykytilannetta. Voi nähdä että juhlapuheet ovat juurikin juhlapuheita.
Se oikea neliraaja jarruttaja on oikeisto. Peruskoulua vastustivat kaikin mahdollisin keinoin. Työntekijöiden kanssa alkoivat neuvotella juuri ennen talvisotaa kun oli pakko.
Molemmat asiat olisi kannattanut sopia jo aikaisemmin. Koulutuksen ja työväen oikeuksien ansiosta pääsimme mukaan pohjoismaiseen kehitykseen emmekö jääneet venäjän alusmaiden tasolle.
Oikeisto on ollut vallassa ysäriltä asti ja eteenpäinhän tässä on menty. Oikein kansainväliseen menestykseen. Tämä hallitus tekee uuden velka ennätyksen ja myy sen mitä valtiosta ei ole vielä ehtinyt myydä.
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan on äänes mennyt. Kaikki huononee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen äänestänyt kokoomusta jo opiskeluaikoina kun tienasin käyttörahaa tyyliin satasia kuussa. Silti arvoiltani koin olevani heitä lähinnä. Halusin tavoitella parempaa tulevaisuutta sekä Suomelle että itselleni. Mihinkään puolueeseen
AY-liikkeen saavutuksia 100 vuotta sitten kukaan ei kiistä. Niillä ratsastaminen edelleen ei kuitenkaan ole enää tätä päivää. Nyt kannattaa katsoa paikallista sopimista ja työttömyysturvan heikennyksiä jotta jengi aktiivisesti alkaa etsiä itselleen töitä. Helppo elämä on ohi, ja nyt on oltava itse aktiivinen. Kokoomus ja hallitus tekee ihan oikein.
Duunari olen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin mihin yhteiskuntaluokkaan minä mahdan kuulua...?
Yrittäjäperheen akateemisesti koulutettu lapsi. Varallisuutta niin, että kuulun juuri ja juuri Suomen varakkaimpaan prosenttiin. Kuuntelen ja luen klassista, mutta luen paljon myös hömppää. Perheemme autot ovat vanhoja, talot kaipaavat remonttia, kuten myös kesäasunnot. Kaupassa käyn Lidlissä, sillä olen ns. tarjoushaukka. Ja koska käyttörahaa ole koskaan kovin paljoa kukkarossa.
Tulotasoltasi olet suurituloinen mutta muuten kyllä varovaisen säästäväinen ja vaatimaton keskiluokkainen.
Kulutus muistuttaa enemmän yläluokkaa, ja varallisuuttakin on.
Jaha, lainaus meni päin v..no koittakaa kestää
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä edes oikeasti eri yhteiskuntaluokkia? Millä se määritellään? Koulutus, raha, perimä vai mikä? Kummalista nykyajan pakkomiellettä johonkin olemattomaan juttuun. Mikä tarve nykyään on puhua teennaisistä tasoista, luokista yms? Historiassa on kyllä ollut yhteiskuntaluokat varsin selkeästi, siis silloin kun oli luokkayhteiskunta ja kaikki perustui siihen mistä luokasta lähdet.
Yhteiskuntaluokkien tiedostaminen nykypäivänä on todella tärkeää.
Olemme päässeet tilanteeseen jossa useimmille on kovalla työllä ja pienellä onnenkantamoisella mahdollista vaihtaa yhteiskunnallista statusta. Se saa aikaan sen että käsitys erilaisita lähtökohdista ja niiden vaikutuksista mahdollisuuksiisi hämärtyy.
Mediat pursuavat ryysyistä rikkauksiin -tarinoita. Niiden tarkoitus on tehdä eriarvoisuutta hyväksyttävämmäksi levittämällä sellaista kuvaa että se on kovinkin tavallista että pienellä palkalla raataminen johtaa johonkin muuhun kuin kohtalaisen pienellä palkalla raatamiseen.
Vaikka Suomi on tasa-arvoisempi maa kuin moni muu, niin tämä on silti kapitalistinen järjestelmä jonka perimmäinen tarkoitus on kasata maksimaalinen omaisuus niille joilla on valmiiksi suurin omaisuus. Tämän toteutuminen vaatii sen että mahdollisimman monella on illuusio mahdollisuuksistaan ja mahdollisimman harvalla todellinen mahdollisuus, koska jaettavaa ei ole loputtomiin. Sekä luonnonvarojen että ihmisten jaksamisen rajat tulevat vastaan.
Kaupan kassalla on töissä niin alemman koulutustason ihmisiä kuin korkeakoulussa opiskelevia ihmisiä - mitä tuosta pitäisi päätellä? Samoin duunareissa, talomme maalasi tiimi, jota veti tietotekniikkaa yliopistossa lukeva poika.
Vasta maahantulleet ovat selkeä luokka, samoin monisukupuolisesti syrjäytyneet. Ja ne huomattavan varakkaat. Mutta loput, duunaripohjaiset hyvätuloiset sähkömiehet ja korkeakoulutetut lastentarhanopet, miksi ihmeessä noita pieniä eroja kannattaa korostaa? Vanha sanonta oman navan tuijottamisesta taitaa nykyään olla oman takaliston vahtaamista - kertoisitko "luokkahullu" eikö maailmassa ole tärkeämpiä asioita pohdittavaksi?
Tässä ketjussa näkyy paljon tätä että ei kyetä tai haluta tunnistaa yhteiskuntaluokkia ja ollaan ylpeitä siitä. Oisiko siitä jotain etua että tunnistettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt punoo jotain ihme olkiukkoja. Luokkatietoisuus on nyt aika monta muutakin asiaa kuin kaupunkanssa.
Tämäkin jaottelu on muuten aika keinoteikoista. Siellän kaupankassalla voi istua kahden toimitusjohtajan lapsi, joka pitää välivuotta. Mihin yhteiskuntaluokkaan hän kuuluu?
Puhutaan nyt aikuisista ihmisistä. Jos joku lukiossa nyt tekee kesätöitä, niin ei se vielä yhteiskuntaluokasta kerro. Sen sijaan, kun siellä kassalla ollaan vielä 40 -vuotiaana, niin voi olla satavarma, että kyseessä on duunari.
Ei välttämättä. Kyseessä voi olla hyvin vaikka mielenterveysongelmista kärsivä akateeminen, joka tekee osa-aikatöitä. Ei kaikki ole niin mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkyy paljon tätä että ei kyetä tai haluta tunnistaa yhteiskuntaluokkia ja ollaan ylpeitä siitä. Oisiko siitä jotain etua että tunnistettaisiin?
Tässä vähän sama klangi kuin osalla ammattiyhdistyksistä: keskitytään ja pidetään niiden puolta jotka päässeet hyviin, vakinaisiin suhteisiin, ne pätkätyöläiset ja työttömät unohdetaan. Voisko olla järkevämpää tajuta suomalaisten suuren osan samankaltaisuus entisen luokkajaon suhteen ja erilaisuus sukupolvien/eri kuplien suhteen ja keskittyä enemmän ratkaisemaan muualta tulleiden ja ylisukupolvisen osattomuuden tilannetta, etteivät he joudu täysin yhteiskunnan ulkopuolelle.
Duunarityötä tekevissä ja korkeakoulutetuissa ammateissa työskentelevissä on molemmissa ympäristötietoisia ihmisiä samoin kun niitä materiaan keskittyviä. Varsinkin nuorilla on paljon erilaisia alakulttuureja joissa arvostetaan eri asioita. Miksi pitäisi pohtia vanhakantaisesti jotain luokkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurempi ongelma on että liian moni alempaa keskiluokkaa oleva pulliainen etenkin naisvaltaisilla aloilla larppaa jotain kokoomuslaista. Eivät tajua ampuvansa itseään omaan nilkkaan äänestämällä puoluetta joka säännönmukaisesti haluaa laskea näiden palkkoja ja heikentää näiden työolosuhteita.
Heti kun tällainen nainen saa vakituisen työpaikan, hän kokee että pitää ostaa jotain kallista shampoota, kalliita leivonnaisi kahviloista jne. ja muutenkin elää sellaista typerää performanssielämää.
Ihmisiltä on kokonaan kadonnut luokkataju ja se, että ymmäretään omaa etua. Liian moni umpiköyhä pankin velkaorja kuvittelee olevansa joku "porvari" heti kun on asuntolainaa tai edes jonkinlainen työpaikka.
Miten ketään missään tilanteessa jaksaa kiinnosta jonkun toisen shamppoot tai leivonnaiset? Miten pientä tämän kirjoittajan elämän täytyy olla, jos kuv
Sosiaalinen mediahan on täynnä tätä kuplaa, jota meille myydään ja vieläpä erittäin tuottavalla tavalla. Vaikuttajat ja influensserit elää luomalla seuraajillen myymällä mielikuvia ja muuttamalla tuotteen halutuksi "luksukseksi", ihan vain olemalla julkkis jota ihmiset haluaa seurata, ihannoida ja kuvittelemalla pääsevänsä edes egollisesti samalle tasolle jonkun, esim. Kardashianin kanssa käyttämällä hänen markkinoimiaan tuotteita ja seuraamalla hänen somealustojaan. Nämä ihmiset tienaa miljoonia myymällä mielikuvia, blingblingiä, statusta, hyväksyntää ja ihanteellista kulutusta.
Olen köyhä työtön, eli varmaankin alaluokkaa sitten, mutta et sä käytännössä huomaisi mussa mitään eroa sukulaisiini tai kavereihini, jotka ovat keskiluokkaa. Toki mulla ei ole varaa esim. matkustaa tai syödä ulkona, ja vaatteita on vain vähän, mutta ei mikään noista ulospäin näy. En ihan ymmärrä, mikä tämän luokkajaottelun pointti on?
Turhien pikavippien ottajien pitäisi vain hyväksyä yhteiskuntaluokkansa.
Itse olen äänestänyt kokoomusta jo opiskeluaikoina kun tienasin käyttörahaa tyyliin satasia kuussa. Silti arvoiltani koin olevani heitä lähinnä. Halusin tavoitella parempaa tulevaisuutta sekä Suomelle että itselleni. Mihinkään puolueeseen en ole ikinä kuulunut, enkä aio liittyäkään. Muut puolueet, sosialistit varsinkin, olivat minusta kaukana. He tuntuivat ja tuntuvat edelleen pitävän neliraajajarrutuksella jostain sellaisesta kiinni, mikä koskaan ei enää palaa. Maailma muuttuu, ja on parempi olla muutoksessa etukenossa, vaikka jotkut asiat olisivat ikäviäkin.
Niin ja Vihreitä olisin periaatteessa ehkä voinut myös aiemmin äänestää - en tiedä mihin luokkaan aloittaja heidät lukee?