Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykypäivänä monet eivät kykene tunnistamaan eri yhteiskuntaluokkia?

Vierailija
26.02.2024 |

Elääkö ihmiset niin kuplissa, että ei tavata lainkaan sen toisen yhteiskuntaluokan edustajia? Eikö keskiluokkainen esim. koskaan edes teetä remonttia kodissaan, että tapaisi duunarin? Tai huomaa sitä kaupan kassaa ihmisenä?

Kommentit (207)

Vierailija
81/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä mietin mihin yhteiskuntaluokkaan minä mahdan kuulua...?

Yrittäjäperheen akateemisesti koulutettu lapsi. Varallisuutta niin, että kuulun juuri ja juuri Suomen varakkaimpaan prosenttiin. Kuuntelen ja luen klassista, mutta luen paljon myös hömppää. Perheemme autot ovat vanhoja, talot kaipaavat remonttia, kuten myös kesäasunnot. Kaupassa käyn Lidlissä, sillä olen ns. tarjoushaukka. Ja koska käyttörahaa ole koskaan kovin paljoa kukkarossa.

Millaisten ihmisten seurassa viihdyt, siitä voi päätellä paljon, jos itsetuntemuksesi ei riitä oman identifioitumisesi määrittämiseen. 

Vierailija
82/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lukenut kommentteja, mutta aloittajan aloituksen perusteella en ymmärrä miksi häntä ahkerasti pelkästään alapeukutetaan. Siis jos aloituksen ensinkään oikeasti ymmärsin niin mun mielestä aloittaja puhuu asiaa, on oikeassa.

Siis todellakin nykyään eletään niin kuplissa (tai oman pään sisällä) ettei yhtään tajuta muiden ihmisten todellisuudesta ja elämästä yhtään mitään. Ja todellakaan sitä kaupan kassaa ei tajuta ihmiseksi, vaan palvelijaksi. Otus (eläin) jonka tehtävä on palvella asiakasta. Tässä nykypäivän luokat: asiakkaat ja palvelijat. Asiakkaat on ihmisiä. Palvelijoilla ei ole väliä. Palvelkaa! Tai teille suututaan! Näytetään että eipähän niskuroida! Asiakas on kuningas, kunigatar, herra, aina oikeassa.

Tai ihan yhtä hyvin voi sanoa että nykypäivän luokat on: omistajat sekä orjat. Siis "omistava luokka" sekä "orjaluokka".

Mutta sikäli ap on väärässä kun ap pohtii että eikö "tavata lainkaan sen toisen yhteiskuntaluokan edustajia?" Kyllä niitä tavataan! Mutta ei se tapaaminen mitään hyödytä, ei silmiä avaa, koska alemman luokan edustajia vain halveksitaan! Niin: halveksunta pitää ihmisten silmät kiinni, pitää ihmiset "sokeina inhimillisyydeltä". Halveksunta saa ihmiset nyrpistämään nenäänsä, nostamaan nokkansa, toivomaan ettei niitä alempia ihmisiä tarttisi enää ikinä missään nähdä, tai kuten tälläkin palstalla on joku joskus kirjoittanut: "luuserit pois katukuvasta!"

Käsittääkseni esimerkiksi tämä laulu taitaa kertoa omalla tavallaan juurikin tuosta halveksunnasta:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaottelen ihmiset 5 eri luokkaan ja järjestys on on surkeimmista ihmisistä parhaimpiin.

1. Tulot alle 2000e/kk

2. Tulot 2000e/kk-3000e/kk

3. Tulot 3000e/kk-4000e/kk

4. Tulot 4000e/kk-5000e/kk

5. Tulot yli 5000e/kk

Eliitti on eliitti ja ne tienaa sit sitä 10 000e/kk.

Mihin luokkaan sinä kuulut?

Noi on kaikki alempia. Työläisiä.

t. Omistavassa luokassa oleva

Vierailija
84/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulotaso kertoo enemmän kuin tutkinto. Moni kassa on vaikka mitä akateemista tutkintoa plakkarissa mutta taidot ei riitä niin ei riitä.

Moni duunari eli amis tienaa nykyään paljon enemmän kuin akateeminen, johtuu siitä että kun osaava työväki loppuu, ei maailma selviä millään merkonomin tutkinnolla.

Tulotaso ja yhteiskuntaluokka ovat kaksi eri asiaa. Yhteiskuntaluokassa painavat paljon myös arvot, kulttuuriset tavat ja kiinnostuksen kohteet.

Se duunari ei useimmiten istu oopperassa vaikka tienaisi miten paljon vain. Se pienipalkkainen mutta akateemisesti koulutettu kirjastonhoitaja taas voi hyvinkin istua.

Kyllä istuu. Miksi ei istuisi? Nykyään duunareilla on niin hyvät tulot, että pystyvät hyvin käymään oopperassa ja konserteissa. Ei tee tiukkaakaan.

Olet pahasti omituisessa kuplassa. Suomessa on mahdollisuus harrastaa ihan sitä mitä haluaa. Tulot ja koulutus on harvemmin oikea este.

Vierailija
85/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjäperheen akateemisesti koulutettu lapsi. Varallisuutta niin, että kuulun juuri ja juuri Suomen varakkaimpaan prosenttiin. Kuuntelen ja luen klassista, mutta luen paljon myös hömppää. Perheemme autot ovat vanhoja, talot kaipaavat remonttia, kuten myös kesäasunnot. Kaupassa käyn Lidlissä, sillä olen ns. tarjoushaukka. Ja koska käyttörahaa ole koskaan kovin paljoa kukkarossa.

Millaisten ihmisten seurassa viihdyt, siitä voi päätellä paljon, jos itsetuntemuksesi ei riitä oman identifioitumisesi määrittämiseen. 

Hyvä kommentti. Luin joskus sellaisen määritelmän, että ihminen on keskiarvo viidestä lähimmästä ystävästään.

Oman identifoitumisen määrittelyyn tämä auttaa kuitenkin vain silloin, kun ystäväpiiri on yhtenäinen joukko. 

Vierailija
86/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan paikallista sopimista. Olen huomannut siitä olevan todella paljon hyötyä tilipussin paksuntamiseen. Ihan omakohtaisella kokemuksella.

Terkuin duunari

Vierailija
87/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulotaso kertoo enemmän kuin tutkinto. Moni kassa on vaikka mitä akateemista tutkintoa plakkarissa mutta taidot ei riitä niin ei riitä.

Moni duunari eli amis tienaa nykyään paljon enemmän kuin akateeminen, johtuu siitä että kun osaava työväki loppuu, ei maailma selviä millään merkonomin tutkinnolla.

Tulotaso ja yhteiskuntaluokka ovat kaksi eri asiaa. Yhteiskuntaluokassa painavat paljon myös arvot, kulttuuriset tavat ja kiinnostuksen kohteet.

Se duunari ei useimmiten istu oopperassa vaikka tienaisi miten paljon vain. Se pienipalkkainen mutta akateemisesti koulutettu kirjastonhoitaja taas voi hyvinkin istua.

Kyllä istuu. Miksi ei istuisi? Nykyään duunareilla on niin hyvät tulot, että pystyvät hyvin käymään oopperassa ja konserteissa. Ei tee tiukkaakaan.

Se duunari on silloin keskiluokkaa. Keskiluokkaan kuuluminen ei edellytä akateemista ammattia, vaan keskiluokkaisia kiinnostuksen kohteita.

Vierailija
88/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Luin joskus sellaisen määritelmän, että ihminen on keskiarvo viidestä lähimmästä ystävästään.

Oman identifoitumisen määrittelyyn tämä auttaa kuitenkin vain sill

Jaa. No sitten mä olen ylempää keskiluokkaa. Mun tuttavat ja kaverit on kaikki niin fiksuja.

Vierailija
89/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää luokka yhteiskuntaa....

Vierailija
90/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ystäväni ovat oikeastaan kaikki akateemisia ja hyvätuloisia. Itse olen myös, mutta taidan olla porukasta ainoa jolla on oikeasti varakas suku. Periaatteessa varmaan kuuluisin eliittiin sukuni perusteella mutta luen itseni kuitenkin "vain" ylempään keskiluokkaan, lähinnä mielenkiinnon kohteiden ja ystäväpiirini perusteella. Olen käynyt mm linnanjuhlissa ja minulla on kuninkaallisiin sukuihin kuuluvia tuttavia. En tosin nuissa piireissä oikein viihdy vaikka piireissä osaankin uiskennella kuin kala vedessä. 

Vierailija
91/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä istuu. Miksi ei istuisi? Nykyään duunareilla on niin hyvät tulot, että pystyvät hyvin käymään

No kerropas keskiluokkaise kiinnostuksen kohteen ja myös ne yläluokkaiset.

Jos esim. käy alpeilla laskettelemassa, onko sitten yläluokkaa?

Vierailija
92/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää luokka yhteiskuntaa....

Miksei olisi? Joka ikinen yhteiskunta on segmentoitunut luokkayhteiskunta. Se, että sinä et sitä näe, ei poista sen olemassaoloa. 

Vierailija
93/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaottelen ihmiset 5 eri luokkaan ja järjestys on on surkeimmista ihmisistä parhaimpiin.

1. Tulot alle 2000e/kk

2. Tulot 2000e/kk-3000e/kk

3. Tulot 3000e/kk-4000e/kk

4. Tulot 4000e/kk-5000e/kk

5. Tulot yli 5000e/kk

Eliitti on eliitti ja ne tienaa sit sitä 10 000e/kk.

Mihin luokkaan sinä kuulut?

Minä taas jaottelen ihmisiä nenän asennon mukaan. Jos sateella menee vettä nenään, on toivoton tapaus, jota kannattaa vältellä kuin ruttoa. Ilmeisesti sinä kuulut tähän ryhmään.

Vierailija
94/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin yhteiskuntaluokkaan vanhempasi ja isovanhempasi kuuluivat? Se auttaa hahmottamaan paremmin. Yhteiskuntaluokka ei perustu rahaan ja tuloihin.

Vierailija
95/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa elämää tuo yhteiskuntaluokka määräytyy?

Olen syntynyt biologisille vanhemmille joilla ei ollut käytännössä mitään omaisuutta. He kuolivat kun olin alle kouluikäinen. Vanhempani adoptoi minut kun olin ala-asteella. Heistä kummallakaan ei ole oikeastaan mitään koulutusta, mutta he tekevät työtä ja heillä on hyvät tulot. Vaikka vanhemmat oli hyvätuloisia, lapsuudessani ostettiin vain tarpeeseen ja opetettiin fiksuun rahankäyttöön.

Olen opiskellut yliopistotutkinnon, mutta en oikeastaan ole tehnyt niitä töitä, vaan töitä mihin ei vaadita kummoistakaan koulutusta. Tuloni on tällä hetkellä noin 2000- 3000 e/kk.

En tiedä yhteiskuntaluokkaan mihin kuulun, enkä oikeastaan edes ajattele asiaa 

Vierailija
96/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei olla rikkaita, niin ollahan joukolla köyhiä, siteeratakseni Mietaan Jussia!

Vierailija
97/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropas keskiluokkaise kiinnostuksen kohteen ja myös ne yläluokkaiset.

Jos esim. käy alpeilla laskettelemassa, onko sitten yläluokkaa?

Keskiluokan tärkeitä juttuja ovat lasten harrastukset. Keskiluokan lapset ovat avioliitossa sntyneitä. Keskiluokka pitää myös itsestään huolta ja kuntoilee säännöllisesti. Keskiluokalla on älykello mittaamassa kuntoa ja syöminen on terveellistä. Urheilusta keskiluokka suosii laskettelua, hiihtoa, ryhmäliikuntaa ja padelia. Keskiluokka pitää kaupunkilomista Euroopassa. Keskiluokka käy teatterissa, taidemuseoissa, konserteissa. Keskiluokka myös lukee. Keskiluokka on vähentänyt alkoholin kulutusta, mutta tuttavapariskunnan kanssa iltaa istuttaessa hyvää viiniä tai erikoisoluita sopii kyllä maistella illan mittaan. 

Vierailija
98/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole muuta luokkaa kuin köyhä. politiikot elää jotain ylemmän keskiluokan elämää niin kauan kun joku niitä äänestää ja sitten nekin palaa köyhyyden rajamaille.

Vierailija
99/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin yhteiskuntaluokkaan vanhempasi ja isovanhempasi kuuluivat? Se auttaa hahmottamaan paremmin. Yhteiskuntaluokka ei perustu rahaan ja tuloihin.

Kyllä se jonkin verran perustuu perittyyn rahaan. Tai siihen, että sitä ei ole.

Vierailija
100/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lta onneksi löytyy pilvin pimein ketjuja, joissa kerrotaan eri yhteiskuntaluokkien tuntomerkit. Täällä ei ainakaan ole puutetta halusta tunnistaa yhteiskuntaluokkia 😴