Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos alle 35-vuotiaat terve mies ja terve nainen ovat yhdynnässä ovulaation aikaan, niin raskauden tod.näk. on noin 20 %. MIKSI NOIN PIENI?

Vierailija
26.02.2024 |

Mistä syystä/syistä johtuu, että raskauden mahdollisuus on noin vähäinen, vaikka ns. kaikki osuisi nappiin? Eli on terveet nainen ja mies, ikää ei ole liikaa, ajoitus oikea. Silti vain 20%? Eikös tuo ole jo biologiankin kannalta hölmöä, kun tavoitteena on aina lajin säilyminen ja suvun jatkuminen? :D 

Että ensinnäkin niitä hedelmällisiä päiviä on vain pari kuukaudessa ja silloinkin tsäänssit on noin huonot. Ja jos mitä vaan haittatekijöitä tulee mukaan (terveyshuolia, korkeampi ikä...) niin mahdollisuudet laskee edelleen. 

Haluaisin vaan ymmärtää että mikä tähän vaikuttaa? Jos munasolu irtoaa ja siittiöt on siellä paikalla, niin miksei raskaus kuitenkaan suurella todennäköisyydellä (80%) ala?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Yhden vuoden aika heillä se todennäisyys on

( 1 - 0,8^12) * 100% = 96 %

Eli 96 %

Oliko muuta?

Vierailija
2/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyödyllistä kun mies ei tiedä että ei ole lapsen isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Heti.

Vierailija
4/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin

Eli 96 %

Oliko muuta?

Meneekö se näin? Itse jotenkin hahmotan, että se mahdollisuus on aina se sama joka kuukausi. Eli tavallaan tsäänssit ei nouse, kun kuukaudet etenee (tyyliin että kolmannessa kuussa olisi 29%, kudennessa kuussa 55% -heitin hatusta nuo prosentit mutta ymmärtänette mitä tarkoitan), vaan joka kuukausi se mahdollisuus on sen saman 20 % eli aika pieni. 

Vierailija
5/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tarvitse 20 lasta vaan vähemmän. Jos jatkuvasti tärppäisi, lapsia voisi syntyä liikaa.

Vierailija
6/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki se todennäköisyys on suurempi, jos kaikki on optimaalista, mutta tätä ei pysty kaikilta osin etukäteen varmistamaan. Raskaaksi tuloa voi maksimoida helposti mm. elintavoilla ja seuraamalla ovulaatiota.

Muistelisin, että tuo 20 % on arvioitu sellaisesta keskimääräisestä tilanteesta, jossa seksiä on 2-3x viikossa. Ymmärrän tuon, niin että ilman mitään suunnittelua viidennes raskauksista alkaa ensimmäisestä kierrosta. Useimmilla raskaus alkaa muutamassa kuukaudessa. Lähes kaikilla vuodessa.

Vierailija
7/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiinnostaisi kuulla SYITÄ jos joku tietää. Onko syy munasolussa, siittiössä, olosuhteissa, missä? 

Vierailija
8/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on noin pieni mahdollisuus, kannattaa unohtaa koko juttu. Jos on tarkoitettu, tulee raskaaksi heti.

Vierailija
9/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

Eli 96 %

Oliko muuta?

Meneekö se näin? Itse jotenkin hahmotan, että se mahdollisuus on aina se sama joka kuukausi. Eli tavallaan tsäänssit ei nouse, kun kuukaudet etenee (tyyliin että kolmannessa kuussa olisi 29%, kudennessa kuussa 55% -heitin hatusta nuo prosentit mutta ymmärtänette mitä tarkoitan), vaan joka kuukausi se mahdollisuus on sen saman 20 % eli aika pieni. 

Joo näin se menee todennäköisyydellä tulee raskaaksi 96 %

4 % on todennäikyys että yhdelläkään noista ovulaatioista ei tule raskaaksi.

Yhdelläkään... Huom.

Vierailija
10/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

Eli 96 %

Oliko muuta?

Joo näin se menee todennäköisyydellä tulee raskaaksi 96 %

4 % on todennäikyys että yhdelläkään noista ovulaatioista ei tule raskaaksi.

Yhdelläkään... Huom.

Niin en edes osaa kirjoittaa, mutta olen älykkäämpi kuin Ap

Miettikää sitä

Vierailija
11/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki se todennäköisyys on suurempi, jos kaikki on optimaalista, mutta tätä ei pysty kaikilta osin etukäteen varmistamaan. Raskaaksi tuloa voi maksimoida helposti mm. elintavoilla ja seuraamalla ovulaatiota.

Muistelisin, että tuo 20 % on arvioitu sellaisesta keskimääräisestä tilanteesta, jossa seksiä on 2-3x viikossa. Ymmärrän tuon, niin että ilman mitään suunnittelua viidennes raskauksista alkaa ensimmäisestä kierrosta. Useimmilla raskaus alkaa muutamassa kuukaudessa. Lähes kaikilla vuodessa.

Ok, kiinnostavaa. Minä taas olen ymmärtänyt tuon niin, että tuo prosenttiluku pätee niihin optimaalisiin tilanteisiin. Eli esim. ovulaatio testattu testillä ja yhdyntä ajoitettu siihen, niin todennäköisyys on 20%. Ap

Vierailija
12/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen AP:n opiskelevan todennäköisyyslaskentaa

Vierailija
13/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

Eli 96 %

Oliko muuta?

Hedelmällisyys vaihtelee, mutta ei oikein tiedetä, että mitkä tekijät vaikuttavat lisäävästi. Stressi, ruokavalio ym. varmaankin vaikuttavat.

Toisaalta yksilölliset erot ovat suuria. Toinen on hedelmällinen vielä jopa 45-vuotiaana, kun toinen ei edes 30-vuotiaana 

Vierailija
14/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on ovela tässäkin, mitä mä oon aina sanonu että meidän on pakko elää simulaatiossa koska kaikki on liian täydellistä. 

Eli luonto siis pitää huolen siitäkin että sitä lasta pitää oikeasti haluta. 

Vierailija
15/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden alkaminen vaatii, että A) munasolu hedelmöittyy ja B) hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohdun seinämään. Noiden toteutumiseen taas vaikuttaa monikin asia.

Vierailija
16/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajin säilymisen kannalta on parempi, että jälkeläisiä ei synny liikaa. Näin pystytään hoitamaan olemassa olevat jälkeläiset paremmin. Etenin ihmislajilla, jolla jälkeläisten kasvattaminen on pitkä prosessi.

Vierailija
17/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on vain keskimääräisiä arvoja, nuorilla n. 20 vuotiailla ovulaation aikaan tuo mahdollisuus on yli 50%

Vierailija
18/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeasti nyt hiffaa. Miten muka se todennäköisyys kertautuu tuolleen?

Jos heitän noppaa niin ei se noppa mieti, että no nyt se on heittäny jo x määrän. "Pitääpä antaa nyt sille se kutonen, mitä se yrittää."

Ei vaan mullahan on joka kerta vaikka maailmanloppuun asti heittäisin se sama 1/6 todennäköisyya saada se kutonen. 

Miten tässä ei päde tuo sama?

Vierailija
19/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiinnostavaa. Minä taas olen ymmärtänyt tuon niin, että tuo prosenttiluku pätee niihin optimaalisiin tilanteisiin. Eli esim. ovulaatio testattu testillä ja yhdyntä ajoitettu siihen, niin todennäköisyys on 20%. Ap

Juuri näin. 20% silloin, kun kaikki on kohdillaan.

Sen takia on suorastaan käsittämätöntä, miten moni käyttää hormonaalista ehkäisyä nimenomaan ehkäisyyn, eikä sairauden hoitoon. Raskauden ehkäiseminen omalla toiminnalla on valtavan helppoa.

Vierailija
20/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse 20 lasta vaan vähemmän. Jos jatkuvasti tärppäisi, lapsia voisi syntyä liikaa.

Pelkästään raskaus vie 9 kk ja silloin ei voi tulla raskaaksi. Kyllä hikihatussa täytyy lapsia tehdä, jos haluaa neljäkin lasta. Imetyskin ehkäisee raskautta.

Mietitään vaikka pandoja, jotka kuolevat sukupuuttoon, koska lisääntyminen on mahdollista näillä vain kerran vuodessa.