IVF/ICSI vko 5
Heissan!
Löytyisikö IVF/ICSI seuraa viikolle 5? Meillä on nyt ihka ensimmäinen IVF-hoito alkanut ja viikolle 5 on suunniteltu punktio ja siirto. Olemme TAYS:issa hoidossa. Olisi tosi kiva saada jännäilyseuraa! Meillä tehdään hoito pitkän kaavan mukaan ja nyt on menossa jo 18. Synarela-sumutuspäivä. Aloitin sumut siis viime kierron 21. päivä eli 29.12. Liekö pitkään sumutteluvaiheeseen syynä oma ja lääkärinkin endoepäilys kipujen perusteella? Sellaisesta olen lukenut täältä palstalta¿ Anyway, ylihuomenna keskiviikkona on eka ultra eli vissiin nollaultraksi kutsuttu tarkastus. Toivottavasti sumut olisivat tehonneet mutta täytyy sanoa että tutuntuntuisia kipristyksiä tuolla alavatsassa on sumuista huolimatta ilmennyt. Ihan kuin siellä olisi ¿luvatonta aktiviteettia¿, heh.
Sumuista ei ole ollut niin pahoja sivuoireita kuin olen pelännyt. Kuumia aaltoja ja päänsärkyä päivittäin kyllä, mutta en ole ollut läheskään niin ärtynyt kuin tosiaan pelkäsin. Sumuttelun alussa oli kyllä sellaisia känkkäränkkä-päiviä mutta taisivat olla vain PMS-oireita. Mutta menkat eivät ole vieläkään loppuneet täysin, nyt on jo kp 7! Yleensä ne kestää kokonaisuudessaan 4 päivää mutta nyt sitten edelleen tuhruttaa. Onko kellään muulla Synarela saanut pitkiä menkkoja aikaiseksi?
Taustatietoja meistä vielä sen verran, että yritystä on ollut nyt tasan 3 vuotta eikä yhtään plussaa olla saatu. Olemme kokeilleet clomeja muutamassa kierrossa (ohensi kohdun limakalvoa - ei hyvä) sekä tehneet yhteensä 4 inssiä - negoja kaikki. Viimeisimmässä inssissä oli lääkkeenä Menopur eli piikityskokemusta löytyy nyt tätä IVF:ää varten.
Olemme vielä ainakin täysin selittämättömiä mutta saa nähdä saadaanko ongelmaan lisävalaistusta nyt tästä hoidosta. Toivottavasti ja mielellään sellaista johon löytyy ratkaisu. No kilpirauhasen vajaatoiminta löytyi kesällä ja elokuusta asti olen syönyt tyroksiinia. Arvot ovat normalisoituneet hienosti, joten se on hieno juttu se. Tuskin on kuitenkaan lapsettomuuden syynä koska kierrot olivat vajaatoiminnasta huolimatta säännöllisiä eikä plussaa olla saatu lääkityksen alettuakaan.
Hoitoseuraa kaipaillen, Lilium
Kommentit (130)
Kiitos santes. Ei tarvitse onneksi ratsastaa muutenkaan kun poni on alle metrin korkuinen :-) Mutta jos kuitenkin jaksaisi/pystyisi karsinan käydä siivoamassa... Täytyy pitää kaveria varalla on jos välipäivänä oikein kipeä olo.
Tuossa aikaisemmin päivällä miehelle valitin että liekö siellä vieläkään mikään kasvaa kun ei tunnu yhtään miltään. Vaan äsken tuossa vähän niin kuin kostoksi alkoi vihloa, ehkä siellä nyt venytään kohti sitä 2 sentin rajaa, toivoa sopii.
Heissan!
Jee, Santes76 on parhaillaan punktiossa, en muistanutkaan että se oli tänään. Toivottavasti kaikki meni hienosti ja pääset pian kertomaan tänne saaliin tulokset.
Itselläkin meni eilen sitten Pregnyl mahaan ja nyt on niin pistelyt ja sumuttelutkin takana. Jiihuu! Pregnylin pistämisessä tuli vähän sählättyä kun vedin liikaa ilmaa siihen " säiliöön" enkä saanut millään niitä kaikkia ilmakuplia pois, en vaikka kuinka olisin naputellut sailiön kylkeä. Jouduin sitten töräyttämään aineen takaisin siihen kapseliin, vetämään uudelleen säiliöön ja vaihtelemaan niitä piikkejä tietty välissä. Höh. Sain aineen pistettyä juuri ja juuri annetun ajan sisällä, joten toivottavasti meni silti OK. Pikkasen meni hermo siinä vaiheessa kun viisari juoksi kilpaa kellossa...
Eilen ihan ihmettelin, että kun ei oikein tunnu missään. Kävimme tunnin kävelylenkilläkin ja pohdi, että ehkä munikset eivät vaan enää kasva niin pistelyä ja vihlontaa ei tunnu. Tosin en valita, hyvä vaan että pieni turvotus on ainoa seuralainen. Illalla kuitenkin pregnylin pistämisen jälkeen oli vähän vaikea löytää sopivaa nukkuma-asentoa, suosimani kylkiasento ei tuntunut hyvälle lainkaan. Ja nyt viimein noustuani (nukuttani kellon ympäri) on pystyssä ollessa vatsassa mukavampi olo kuin makuulla. Hassua.
Olitte jutelleet täällä parin päivän aikana punktion jälkeisestä liikkumisesta. Mulla olisi siinä keskiviikkona välipäivänä tarkoitus päästä luennoille istumaan, on pakollinen läsnäolokin ja ihan oikeasti mielenkiintoinen päivä edessä. Mutta muuta raskaampaa en ole aikonut tehdä testitulokseen mennessä, enintään ehkä salilla cross trainer-laitteessa polkemassa sitten toisella piinisviikolla. Ihmettelen sellaisia, jotka ovat kirjoittaneet käyvänsä sählyssä yms. siirron jälkeen. Sehän on melkoisen rankka laji kun törmäillään, jarrutellaan ja tehdään nopeita käännöksiä. Mutta kukin tavallaan tietty ja pääasia on ettei satu minnekään.
Jaahas, jäänkin nyt odottelamaan Santesin kuulumisia. Itsellä edessä läjä kouluhommia mutta nyt ensin myöhäiselle aamiaiselle. Huominen punktio alkaa kyllä jo jännittämään niin että on vaikea keskittyä mihinkään muuhun!
Lilium
No niin, punktio on onnellisesti ohi ja hengissäkin ollaan! Osastolle mennessä sain heti kunnon lääkettä ja tipan kautta hyvin auttavaa kipulääkettä. Taisi se lääkäri laittaa tuonne sisällekin jotain puuduketta. Joten ei koskenut niin paljon kuin muistelin, turhaan siis jännitin. Eihän se kivutonta ole, mutta tällä kertaa se kipu oli siedettävää. Mieskin huomasi, ettei minuun koskenut niin paljon. Seurailtiin molemmat monitoreilta kun rakkulat tyhjeni. Kyllä muuten olikin aikas paljon munasoluja, en yhtään osaa sanoa kuinka paljon, huomenna soittavat klinikalta miten on käynyt. Mikä saalis, mikä hedelmöittymistilanne ja kuinka paljon selvisi eteenpäin. Jännittävää!
Muutenkin tämä hoito on mennyt jotenkin aika helposti, asenne on tainnut olla aika rento ja luottavainen. Lääkäri totesi ultratessa, että kohtu on todella hyvän paksuinen ja ihme jos ei nyt onnistu! Tuli itellekin tosi hyvä mieli. Juomaan kehoittivat paljon, jopa 3 litraa päivässä ettei tule hyperiä. Ja sen huomasi, että olin juonut hyvin jo ennen punktiota sillä vatsaonteloon ei ollut kertynyt kuin hivenen nestettä. Joten, naiset juokaa paljon! Nyt menen takaisin lepäämään, on pää vähän sekaisin ja janottaakin armottamasti. Tulen illemmalla lukemaan ja kirjoittamaan lisää.
santes,
jonka sormet ei meinaa totella samassa tahdissa kuin eilen (lääkkeiden vaikutuksen alaisena...)
p.s. Daran ja Lilium, varmasti siellä tapahtuu kasvamista. Minullakin lopussa ei ollut niin suurta kipuilua kuin alkutaipaleella. Huoli pois ja rohkeasti punktiota kohti.
Hienoa santes että selvisit hengissä punktiosta :-) Meidänkin mukavampi mennä kun ei tullut mitään kauhujuttuja kuultavaksi.
Minulla oli se neljäs ultra, kyllähän ne munikset oli kasvaneet viimeisestä, joskin vain muutama oli kunnollisen kokoinen. Eli saalis voi jäädä melko pieneksi, mutta toivotaan että ovat elinvoimaisia ja haluavat muuttua vauvoiksi. Punktio on perjantaina kello kymmenen, tarkoittaa sitä että matkaan lähdetään aikaisin aamulla. Sain kasan lääkkeitä otettavaksi tuntia ennen, hoitsu vähän mietti että onko tuossa nyt jo liikaa ettei ihan kantokuntoon mene...
Tänään ja huomenna pistän vielä Gonal-äffää, keskiviikkona Pregnyl. Kääk, torstai mahtaa olla melko hermostunut päivä.
Olipa Santesilla hienoja uutisia! Tosi kiva kuulla että kaikki meni hyvin ja ilman hirveitä kipuja. Mua on jänskättänyt/hirvittänyt vähän siitä asti, kun hoitsu perjantaina kertoi lääkärin laittavan kohdunsuulle jonkun puudutuspiikin. Kuulostaa aika ikävälle mutta jos sitä ennen annetaan jo kipulääkettä niin ei taida ollakaan niin paha juttu. Ja hyvä tietysti että puudutetaan, ei kai se puudutuspiikki kirpaise kuin sen pienen hetken.
Siis tosi ihanaa kun sun lääkärikin oli noin positiivinen. Ja että kuulet väliaikatietoja huomenna. Ette taida olla julkisella hoidossa? Mulle kun sanottiin että vasta siirtoon tullessa normaalisti kerrotaan mikä on tilanne. Ja jos MILLÄÄN ei malta odottaa niin voi itse välipäivänä soitella labraan mutta kun " niillä on niin kamala kiire siellä muutenkin" ... Joten saa nähdä mitä teen, en välttämättä malta odottaa siirtoon asti kun on vielä eka hoitokin kyseessä. Jännitän kyllä tosi paljon hedelmöittymistä ja vähän pelkään pahintakin kun vielä ei ole lapsettomuuteemme ongelmaa löytynyt... Haluan kyllä olla kotona noita tietoja kysellessäni, joten soitot jää tekemättä jos menen koko päivän kestäville luennoille.
Kiva jos ehdit ja jaksat myöhemmin tulla kertoilemaan lisää, Santes76.
Lilium *tankkaa vettä urakalla*
...tsempitykset viimeisiin pistoksiin! Kiva että punktiopäivä on nyt selvillä ja munikset olivat kasvaneet. Niin sitä pitää. ;)
Ja mites mi-ia, eikös sullakin ole huomenna punktio? Mitkäs on fiilikset ja tuntemukset?
L
Santesilla on punktio ohi, varmasti ihanaa ja varsinkin kun ei ollut kovin kivulias.
Darankin on saanut jo punktio päivän selville.
Itelläni on se punktio keskiviikkona. Alamahaa juilii ja on turvonnut.
Tänään on tullut jotain valkovuotoa, kuvittelen heti että ovulaatio tulee itestään, pregnylin laitan tänään.
Voiko käydä niin että ovulaatio on ollut ennen kun menen punktioon, luulis että kun on käyttäny sumuja ei oma hormonitoiminta voi aiheuttaa ovulaatiota omia aikojaan????????????????????
Onko jollain tietoa?????????????????
Huomenna Liliumilla on jännittävä päivä edessä, tulehan kertomaan sitten miltä tuntui. Ja Mi-ialla ylihuomenna! Pian se perjantai tulee Daran ja sitten alkaa uusi piina kun jännitetään kaikki plussa uutisia...
Näin muuten kamalaa painajaista viime yönä. Minä vuosin verta niin, että ajattelin lähdön tulevan. Se oli ihan kamala uni. Unessa lääkäri tökkäsi jotenkin niin, että aloin vuotamaan eikä loppua näkynyt. Sitten tuli puhelu ja mun serkku olikin kuollut, siinä unessa siis! Pikkasen taisi minua jännittää tuo punktioon meno;) Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin! Uni ei toteutunut ja vointikin on varsin hyvä!
Punktiosta vielä... Kannattaa varautua punktiossa pistämisen tunteeseen ja nipistelyyn, ei kauheen paha juttu. Minä tunsin kun lääkäri pisti ruiskun munasoluun ja se alkoi tyhjetä, aika veikeä tunne. Ensimmäiset ja isot tuntui alussa ilkeiltä mutta loppua kohden " kipu" pieneni. Päivä on mennyt kipulääkkeitä napsien, on sen verran kipeät munasarjat. Huilannut olen kovasti, neidin kanssakin leikin lattialla kyljellään kun ei voi olla mahallaan. No, huomenna on jo parempi päivä. Onneksi minulla on ke asti saikkua! Mun työssä on jonkin verran nostelua ja muutenkin se on jossakin määrin fyysistä hommaa, henkistä puolta unohtamatta...
Siitä ovistunteesta Mi-ia. Mulla tuli limaa (" ovuloin" ) melkein viikon verran, ei mitään hätää kun ei vuoda verta. Kysyin näet kerran lääkäriltä. Ja Lilium, me ollaan julkisella hoidossa. Mutta täällä on sellainen systeemi, että yksityisellä tehdään siirrot ja siis myös hedelmöittäminen tapahtuu yksityisellä. Sieltä soitetaan pääseekö ja mihin aikaan siirtoon. Samalla ne kertoo saaliin ja sen hetkisen tilanteen. Mikä on minusta hyvä juttu! Minusta täällä on varsin joustavaa toimintaa julkisellakin, paitsi loma-aikoina ei tehdä mitään (esim. jouluna oli kk sulku keskussairaalalla foniatrian osastolla!). Mut nyt menen sohvalle löhöämään ja limpparia hörppimään (vesi ei oikein maistu jatkuvasti!) ja muutenkin luvan kanssa oleilemaan. Huomiseen!
santes76
Väliaika tiedote: 28 munasolua, joista 20 oli kypsää. 14 hedelmöittyi (ICSI). Huomenna klo 14.45 siirretään kaksi alkiota! Soittivat äsken klinikalta ja jälleen kerran kehotettiin huilaamaan ja juomaan paljon. Tuo määrä selittää kipeän olon, joka kylläkin on hivenen helpottunut.
Nyt odottelen Liliumin saalista ja tiedotusta miten voit? Toivottavasti olo on ihan hyvä! Kuinkas muut? Miten mi-ian pistäminen eilen onnistui? Entäs Daran vointi?
santes
Itse näin kipuherkkänä en punktiopäiväksi, enkä seuraavaksikaan suunnittele tai edes haaveile mistään rankasta. Erityisesti jos tulee paljon munasoluja niin kannattaa ottaa ihan rauhallisesti. En ainakaan lähtisi ratsastamaan tai mihinkään missä on pompitaan, sillä siinä munasarjat joutuisi varsin koville. Itse asiassa (kun lunttaan näistä ohjeista), sinä saat ohjeet klinikalta/sairaalalta ja niissä kehotetaan välttämään kovaa liikuntaa 1-2 vko puntiosta. Joten kannattaa hankkia hoitaja, ainakin ratsastamaan ponilla.
Siirto ei sen enempää vaikuta asiaan. Minä elän kuitenkin varsin normaalia elämää punktiosta ja siirrosta eteenpäin (paitsi ne 1-2vko, jotka olen rauhallisempi), paitsi jännään tietysti alkaako ällöttävät ja harmilliset kuukautiset vai odotettu raskaus! Tosin nythän meille kaikille tulee plussa, niinhän!!! Huomenna tähän aikaan olen jo kotiutunut punktiosta ja saan tietää saaliin...
santes76