Mihin naisten kokkaustaidot ovat kadonneet?
Nyt ostetaan vaan pakastepizzaa ja einestä kun ennen naiset kokkaili kotiruokaa joka päivä eri sorttia.
Kommentit (204)
Ei mihinkään. Edelleen osaan laittaa ruokaa.
Minä vähensin ruuanlaittoa reilusti, kun lapset muutti pois kotoa. Olen oman osani kokkaillut, nyt teen sitä vain silloin, jos huvittaa ja vain sitä, mistä itse tykkään. Aikuinen mies kyllä löytää syötävää vaikken sitä nenän eteen tuo.
Ei vaan kiinnosta kokkailla joka päivä kun helpommallakin voi päästä. Silloin ollaan pääosin kokattu itse jos on ollut pakko säästää ruokakuluista.
Ei ole ennen varmaankaan ollut niin hyvää einesvalikoimaa kaupoissa. Toiseksekseen taloudet ennen ovat olleet isompia eikä mitään järkeä ostaa eineksiä. Nykyään pieniä talouksia yli puolet. Ei haluta samaa ruokaa syödä kolmea päivää.
En voi mitään isompaa satsia tehdä kerralla kun ei se kelpaa toisenä päivänä. Ihan järjetöntä kahdelle kokata joka päivä eri ruoka. Onneksi on erilaista einestä ja puolivalmista kaupat pullollaan mistä valita. Sitten kun vilä syödäänkin eri aikoina.
Ei se yksi ja sama systeemi välttämättä kaikille sovi.
Just aloitin aamun pyöräyttämällä tuoretta leipää. Tein myös pullataikinan, jonka laitoin jääkaappiin odottamaan myöhempää paistamista.
Kokkaan vain itelleni jotain. Ei paljoo kiinnosta kokata miehelle.
Harrrastavat nykyään keppihevosilla leikkimistä.
Ei mihinkään ainakaan omalla kohdallani, osaan kyllä tehdä erittäin hyvää ruokaa ja leipoa. Samoin kaikki kaverit osaavat tehdä hyvää ruokaa. Ketään emme kuitenkaan ala passaamaan, sitähän sinä tässä ajat takaa. Itsellemme tehdään.
N28
Nykyään ei muija saa miehelleen sapuskaa pöytään. Leipomisesta on turha edes puhua.
Minä olen yli 20 vuotta kokannut lähes joka päivä perheelle ruokaa. Mutta kyllä meillä silti käytetään eineksiä ja pakkasessa on kotivarana myös pakastepizzaa. Joitain ruokia en ala itse tekemään ja yksi sellainen on maksalaatikko, jossa ei ole Saarioisen äitien tekemän voittanutta.
Meillä osaa kaikki perheenjäsenet jotain ruokaa laittaa. Ovat myös lukutaitoisia ja digitaitoisia siinä määrin, että jos eivät jotain osaa, niin opettelevat. Toista oli silloin 20v sitten, kun oli vaan keittokirjoja. Nykyään on netti pullollaan ohjeita ja videoita. Pitää olla täysin kädetön ja aivoton, jos ei nykyaikana opi ruokaa laittamaan.
Nykyään ei tarvitse kokata, jos ei halua. Ennen ei ollut vaihtoehtoja. Osa tekee itse, osa syö pakasteita. Mysteeri ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei muija saa miehelleen sapuskaa pöytään. Leipomisesta on turha edes puhua.
Mies voi tehdä itse ruokansa ja pullansa, ei ole naisen velvollisuus.
Kokkaaminen on vain pakollinen paha. Tietenkin sitä on ruokaa laitettava, koska pakastepitsalla eläminen ei oikein toimi, mutta ei se mitään mielipuuhaa ole. Siksi mies onkin meillä se pääkokki, koska hän tykkää siitä.
Eiköhän naisten kokkaustaito ole vähentynyt siksi, ettei enää ole pakko. Tosin eipä minun äitinikään kummoinen ruuanlaittaja ole, hän taitaa olla siitä lajista yhtä vähän kiinnostunut kuin minä. Jo silloin oli olemassa eineksiä ja puolivalmisteita ja kyllä niitä paljon käytettiinkin.
Niin sun äitis ja mummosi kokkasi. Se ei tarkoita että kaikki muut. Minäkin alan kokkaan sitten kun olen mummo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli 20 vuotta kokannut lähes joka päivä perheelle ruokaa. Mutta kyllä meillä silti käytetään eineksiä ja pakkasessa on kotivarana myös pakastepizzaa. Joitain ruokia en ala itse tekemään ja yksi sellainen on maksalaatikko, jossa ei ole Saarioisen äitien tekemän voittanutta.
Meillä osaa kaikki perheenjäsenet jotain ruokaa laittaa. Ovat myös lukutaitoisia ja digitaitoisia siinä määrin, että jos eivät jotain osaa, niin opettelevat. Toista oli silloin 20v sitten, kun oli vaan keittokirjoja. Nykyään on netti pullollaan ohjeita ja videoita. Pitää olla täysin kädetön ja aivoton, jos ei nykyaikana opi ruokaa laittamaan.
Naisista enemmistö on kädettömiä.
Kotirouvana ehtisi ja jaksaisi paremmin kokkailla.
Omat tekemät ruuat ei maistu miltään. Ne on ihan kauheita.
Moni suomalainen nainen tulkitsee ruuanlaiton miehelle/perheelle ideologisena toimintana.
Tulee mieleen USA:n koulutetut kaupunkilaisnaiset, jotka harvoin osaavat laittaa mitään ruokaa ja perustelevat asiaa samaan tapaan.
Todellista vahvuutta ei ole esittää vahvaa.
Ei kaikki naiset ole koskaan mitään mestarikokkeja olleet. Aika yksinkertaisia ruokalajeja on monessa kodissa syöty, ei todellakaan mitään monen ruokalajin herkkuillallisia.
Toisaalta kokkaus on sellainen taito, että sen oppii tekemällä. Kaikkia ei vaan kiinnosta opetella, kun niitä vaihtoehtojakin on. Ja jos ei ole kotona opetettu vaan lähinnä moitittu, voi kynnys yrittää olla korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisista enemmistö on kädettömiä.
Ihanko totta taas kerran? Oletko tehnyt kovinkin kattavan tutkimuksen aiheesta? Et ole. Joten lopeta vinkuminen ja kokkaa itse ruokasi.
Tykkään kokata, mutta teen nopeita ruokia. Kalat, merenelävät ja ihawokit valmistuvat nopeasti. Toisaalta taas uuniruoat ovat helppoja. Valmisteluun ei mene kauan ja kypsymisen aikana voi tehdä jotain muuta.