Voimakas ketoosi ei taida olla itselleni hyvä. Toimiiko vhh-ruokavalio kuitenkin melkein yhtä hyvin?
Keto-ruokavaliota olen noudattanut. Sehän toimii loistavasti painon pudotukseen. Minulla se kuitenkin vie nälän kokonaan pois ja pidän sen vuoksi paastopäiviä. Tiedän että paastotkin on hyvästä mutta kuitenkin se menee jo syömishäiriön puolelle. Käyn sitten koko ajan vaa'alla ja menee ihan yli kun olen siinä "hurmoksessa" ja kohta en uskalla syödä mitään vaikka nälkä tulisikin. Sen lisäksi olen hyvin väsynyt ja alakuloinen liian vähillä hiilareilla. Vedin tuossa pari viikkoa alle 10 g/vrk hiilarit. Sitä ennenkin olin jo ketoosissa.
Se sitten loppui kun en enää syönyt kunnolla ja kun söin niin ahmin ja aloin tankkaamaan hiilareita. En vain kyennyt siihen.
Nyt kun olen syönyt enemmän hiilareita, liikaakin. Niin olen hieman pirteämpi mutta nesteitä taas kertynyt kroppaan. Pidä siis tuosta ketoruokavaliosta hyvin paljon muuten mutta minulle kai liian raju. Siksi tässä mietin että olisko hyvä tie syödä vaikka 50-80g hiilareita vrk:ssa. Liikun lähes päivittäin.
Painoa täytyy pudottaa ja sokerit liian korkealla. Joten tässä tietenkin on se iso juttu ja ymmärrän että ketoosi auttaisi niihin.
Kommentit (20)
Tuskin siitä mitään haittaa on jos syöt vain vaikka kerran päivässä. Jos sinulla on ylipainoa niin sehän on vain hyväksi. Ja unohda ajatus säästöliekistä. Ihmiskeho kuluttaa aina energiaa. Jos ei kuluta niin olet yhtäkuin kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siitä mitään haittaa on jos syöt vain vaikka kerran päivässä. Jos sinulla on ylipainoa niin sehän on vain hyväksi. Ja unohda ajatus säästöliekistä. Ihmiskeho kuluttaa aina energiaa. Jos ei kuluta niin olet yhtäkuin kuollut.
En sanonut sanaakaan säästöliekistä tai sinne päinkään. Lähinnä psyykeen tilasta ketoillessa. Minulla menee häiriön puolelle ja yritän löytää toimivan ja tehokkaan ratkaisun. Ap
Mulle taas vain ketoosi toimii. Kaikella muulla ruokavaliolla on nälkä. Ja jos minulla on nälkä, niin syön helposti liikaa.
Kyllä sinä voit syödä ihan muutenkin vaikka ei olisi mikään erityinen nälkä. Mutta ei ole mikään pakko. Paastoaminen on ihan normaali ja ikiaikainen juttu. Jos on päiviä kun ei nälätä ja energiatasot pysyvät kuitenkin hyvinä, niin miksi syödä? Siinä vaiheessa jos alkavat kädet täristä niin sitten jotain nassuun.
Toinen vaihtis on se, että syöt kellon mukaan etkä vatsasi.
Hurmoksista, väsymyksistä ja alakuloista selittely on outoa. Jos verensokeri laskeen niin voi tulla alakuloa, mutta ketolla verensokerin pitäisi pysyä tasaisena eikä laskea koko ajan. Jos et syö, se laskee. Se ettet syö on paasto, ei ketogeeninen dieetti.
Se että kehossa on nestettä ei ole ongelma. Terveessä kehossa on nestettä ja kehon kuuluukin varastoida nestettä. Juttusi ovat outoja.
Jos olet ketolla, syö säännöllisesti. Älä sekoita mielenterveysongelmiasi ja paastoamista ketoiluun.
Paastoaminen ei ole keto. Paasto on vaativampaa kuin keto ja senkin aikana tulee nauttia mm. suoloja. Paaston aikana on tärkeää huolehtia mieilalasta muilla keinoin, kuten rukouksella, meditaatiolla tai jollakin meditatiivisella tekemisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut sanaakaan säästöliekistä tai sinne päinkään. Lähinnä psyykeen tilasta ketoillessa. Minulla menee häiriön puolelle ja yritän löytää toimivan ja tehokkaan ratkaisun. Ap
Sopisiko pätkäpaasto? Vaikka alussa 14/10 kunnes totut siihen. Jos se toimii niin pysyt siinä ja jos paino ei putosi niin kiristät sen 16/8
Siis eihän tuossa ketossakaan ole muuta ongelmaa kuin tämä ap:n pakkomielle, ettei voi syödä ilman nälkää.
Voi syödä, vaikkei ole nälkä.
Laita herätyskello klo 12 ja 18 niin syöt ketogeenisesti, vaikkei olisi nälkähimo.
Problem solved.
Mulla on ollut tuo sama hiilaritaso 50-70g nyt 24 vuotta, taustalla rd joka lihotti 20 kiloa 3 kuukaudessa. En ole mitannut sokereita enää vuosiin, koska paino on pysynyt tasaisena eikä labrojen mukaan paastosokerissa ole vikaa. Mulle keto ei sovi, koska se huonontaa unta ja nostaa sokereita sitä kautta.
Kokeile nostaa vähän sellaisilla hiilareilla, jotka ei nosta sokereita liikaa. Esim. Mulla kaurapuuro on no-no, mutta rasvaiset maitotuotteet pieninä 1-1,5 desin annoksina käy hyvin. Toisilla se on jotain muuta. Ja toki vihreäähän saa syödä reippaasti.
Tsemppiä!
Näköjään niin moni asia pielessä tuossa touhussasi etten viitsi edes kommentoida tämän enempää.
Ala syömään ateriasi pienen pienestä kulhosta. Usko siihen että se riittää. Nykyään lautasetkin on niin isoja että en ihmettele jos porukka lihoo.
Vain sellainen dieetti toimii, jonka voi pitää. Vedät ketoa overisti ja seuraavalla viikolla ahmit hiilihydraatteja. Ei tervettä eikä tuolla laihdu.
Vain pysyvä elämänmuutos tosiaan auttaa. Mahdollisimman huoleton asenne ruokailuihin mutta kokoajan tiedostat mitä teet. Stressihormoni muuten estää laihtumisen aika tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vain sellainen dieetti toimii, jonka voi pitää. Vedät ketoa overisti ja seuraavalla viikolla ahmit hiilihydraatteja. Ei tervettä eikä tuolla laihdu.
No käsittääkseni silloin keto ei juuri ole ap:lle se paras vaihtoehto, kuten hän itsekin ymmärtää. Ei nämä ole helppoja asioita alussa säätää, varsinkin jos yrittää saada sokereita kuriin samalla. Kokeiltava se on, ei mullakaan ole koskaan nälkä, mutta syön silti joka päivä pienen aamupalan, lounaan ja päivällisen. Joillakin voi ruokahalu hävitä niin totaalisesti ketolla, ettei se edistä enää tervettä ruokasuhdetta. Silloin pitää lisätä hiilareita, jotta saisi ruokahalun takaisin. Ruuasta pitää kuitenkin pystyä nauttimaan, eikä sen pitäisi olla pelkkää polttoainetta tai sokerinnostajaa.
se 50-70 g/hh
Vierailija kirjoitti:
Niin siis sekoittaa ketoa ja paastoa, sitten ahmii hiilareita, samalla mielialat heittelehtivät hurmoksesta alakuloon.
Kellon mukaan keto on tälle henkilölle sopiva dieetti, case closed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käsittääkseni silloin keto ei juuri ole ap:lle se paras vaihtoehto, kuten hän itsekin ymmärtää. Ei nämä ole helppoja asioita alussa säätää, varsinkin jos yrittää saada sokereita kuriin samalla. Kokeiltava se on, ei mullakaan ole koskaan nälkä, mutta syön silti joka päivä pienen aamupalan, lounaan ja päivällisen. Joillakin voi ruokahalu hävitä niin totaalisesti ketolla, ettei se edistä enää tervettä ruokasuhdetta. Silloin pitää lisätä hiilareita, jotta saisi ruokahalun takaisin. Ruuasta pitää kuitenkin pystyä nauttimaan, eikä sen pitäisi olla pelkkää polttoainetta tai sokerinnostajaa.
se 50-70 g/hh
Kiitos ymmärtämisestä kovasti.
Joo nimenomaan tässä nyt on säätämistä ollut ja tiedän että meni liian tiukille viime viikot mutta siitä juuri tiedän että minun on pakko vähän nostaa hiilareita koska jos pidän alle 20g niin menee ruokahalu ja sitä myöten alan syömään vielä vähemmän, pian en mitään enää. Se on osittain psyykkistä ja onneksi tiedostan sen.
Nyt parin päivän hiilari"tankkauksen" jäljiltä aloitan uudestaan. Nyt pidän hiilarit tuossa noin 40-50 g. Tänään olen laskenut jo syömiset enkä enempää syö ja tuli noin 45 g/HH. Tärkeintä tässä on todellakin se että teen pysyviä muutoksia ja jotka edistävät terveyttäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se 50-70 g/hh
Siis jos keho menee itsestään paastotilaan niin voisiko sen vaan antaa paastota? Kyllä ketollakin on normaalilla ihmisellä nälkä. Sen sijaan jos keho on todella sairas ja ylipainoa paljon, keho voi itse pyytää paastoa.
Ap:n ei kannata tätä miettiä kun on noin pihalla, mutta muille tiedoksi.
Paastolla on tärkeää huolehtia neste- ja suolatasapainosta, sekä hivenaineiden saannista. Päivissä tai viikoissakaan ei perusterve kuihdu vielä mihinkään, mutta viikonkin paaston kohdalla alkaisin itse harkitsemaan mehuja ja lisäravinteita.
Keho rakastaa paastoa, se on kuin kevätsiivous. Kaikki sellainen saa kyytiä, joka on vaan heitetty varastoon, kun sisään on tullut tavaraa liian nopealla syötöllä eikä prosesseja ole ehditty tehdä kunnolla.
Paasto ei ole vaarallinen oikein tehtynä, väärin tehtynä on. Ailahteleva mieliala on ongelma, sillä voi johtaa itsetuhoisuuteen. Syömisen ei tarvitse olla tunnepohjaista. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se 50-70 g/hh
Kii
Sinun olisi järkevämpi opetella syömään kellon mukaan kuin yrittää manipuloida syömistä hiilareista aiheutuvilla tunteilla. Tunnesyöminen siihen ylipainoosikin on johtanut.
Itsekuri on sitä, että tekee asioita tunteiden vastaisesti: syö vaikka ei olisi nälkä, ei syö vaikka tekisi mieli. Tämä olisi sinulle paljon tärkeämpi ja terveyttä edistävämpi asia oppia kuin se, että saisit jotenkin nuoralla tasapainoteltua oikean määrän hiilarigrammoja, jotta tulee mielihyvää niin ja näin paljon.
Mielihyvää saa muistakin asioista, kuin syömisestä.
Kokeilemalla selviää itselle sopivat makrot.
Mulle ei sovi ketoosi yhtään. Mulla toimii parhaiten Kwasniewskin Optimal dietin makrot. Siinä makrot lasketaan näin:
Oma pituus miinus sata, näin saadaan proteiinin määrä. Mulla se on 66g. Hiilarit on proteiini kertaa 0,5-0,8, eli mulla 33-50g. Rasva on 2,5-3,5 kertaa proteiini eli minulla vähintään 165g.
Ja kun eihän näitä kukaan jaksa päivittäin laskea niin mulle tärkeintä on pitää hiilarit tuossa 30-50g per päivä ja proteiini ja rasvat menee sitten vapaalla kädellä. Olosta tuntee tuleeko liian vähän vai liikaa hh. Liian vähän niin menee kierroksille, liikaa niin alkaa väsyttää ja tulee himoja.
Mut joo. Ketoosi ei ole välttämätön, mutta hiilarit silti kannattaa pitää vähissä ja valita ne viisaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se 50-70 g/hh
Siis jos keho menee
Anteeksi nyt vain mutta mitä helvettiä sinä minua alennat tuolla tavalla? Todellakin tiedän paastosta ja olen sitä myös omasta halustani harjoittanut enkä vain ruokahaluttomuuden seurauksena.
Tiedän oikein hyvin autofagiasta, kuinka solutasolla uusiudumme ja ylipäätään miten paasto toteutetaan. Tiedän myös hyvin ettei siitä ole haittaa perusterveellä ihmisillä, päinvastoin ja tiedän mitä tarkoitat sanomalla siitä, että keho mielellään välillä paastoaa, sekin on tervettä.
Kuitenkin kyse tässä oli nyt ihan jostain muusta. Taidat itse noiden ajatuksiesi kanssa olla hyökkäävä ja tietämätön? Muista, että olemme yksilöitä.
Olen todella hyvin noudattanut ketoa ja kuten sanoin, niin aloin hiljalleen koko ajan enemmän pudottamaan hiilareita vaikka tavallaan tarve ei olisikaan ollut ja lopulta en pystynyt syömään enää mitään VAIKKA olisi ollut nälkä. Nimenomaan psyykkisesti tuo vaikutti ja syömishäiröiset ajatukset tulivat esiin.
Tässä siis kyse on tasapainoilusta, että pysyy terveenä ja silti voi noudattaa järkevästi hyväksi todettua ruokavaliosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
se 50-70 g/hh
Siis jos keho menee itsestään paastotilaan niin voisiko sen vaan antaa paastota? Kyllä ketollakin on normaalilla ihmisellä nälkä. Sen sijaan jos keho on todella sairas ja ylipainoa paljon, keho voi itse pyytää paastoa.
Ap:n ei kannata tätä miettiä kun on noin pihalla, mutta muille tiedoksi.
Paastolla on tärkeää huolehtia neste- ja suolatasapainosta, sekä hivenaineiden saannista. Päivissä tai viikoissakaan ei perusterve kuihdu vielä mihinkään, mutta viikonkin paaston kohdalla alkaisin itse harkitsemaan mehuja ja lisäravinteita.
Keho rakastaa paastoa, se on kuin kevätsiivous. Kaikki sellainen saa kyytiä, joka on vaan heitetty varastoon, kun sisään on tullut tavaraa liian nopealla syötöllä eikä prosesseja ole ehditty tehdä kunnolla.
Paasto ei ole vaarallinen oikein tehtynä, väärin tehtynä on. Ailahteleva mieliala on ongelma, sillä voi johtaa itsetuhoisuuteen. Syömisen ei tarvitse olla tunnepohjaista. Yksinkertaista.
Tuo varmaan pätee niille, joilla keto ja paasto ei aiheuta huonoa unta tai muita häiriöitä. Syöminen on tärkeä asia ja itse ainakin suhtaudun ruokaani suurella rakkaudella. Mulla paastoaminen vei ruokahalun niin, että lopputuloksena oli anemia. Kaikki ei siis käy kaikille.
-50-70g hh
Kokeile.