Mihin naisten kokkaustaidot ovat kadonneet?
Nyt ostetaan vaan pakastepizzaa ja einestä kun ennen naiset kokkaili kotiruokaa joka päivä eri sorttia.
Kommentit (204)
Asun yksin ja pääsääntöisesti teen ruokani itse, koska tykkään kokata ja leipoa. Jos haluan kokeilla jotain utta ja erikoisempaa esim Aasialaista, ostan ensin valmisversion tarkitaakseni pidänkö siitä. Niihin kun yleensä tarvitaan erikoisempia mausteita ja muita aineksia, jota sitten laitetaan tupsaus ja ripaus ja jos en siitä pidäkään, on kaapissa turhia avattuja mausteita, joita en koskaan tule käyttämään. Toinen syy erikoisempien ruokien ostoon valmiina on monien Aasialaisten yms ruokien ominaisuus , ettei pakastaminen ja/tai useamman päivän säilytys oikein niille sovi ja ohjeet on aina useammalle kuin yhdelle hengelle. Yksinäistaloudessa ei oikein rahallisesti kannattava konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Feminismi ja miesviha on tehnyt suominaisista kelvottomia parisuhteeseen. M25
Miten tämä liittyy kokkaustaitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vähensin ruuanlaittoa reilusti, kun lapset muutti pois kotoa. Olen oman osani kokkaillut, nyt teen sitä vain silloin, jos huvittaa ja vain sitä, mistä itse tykkään. Aikuinen mies kyllä löytää syötävää vaikken sitä nenän eteen tuo.
Jaa meillä ruokailu miehenkin kanssa kaksin on sosiaalinen ja lähentävä kokemus. Istumme 2x päivässä saman pöydän ääreen syömään rauhassa kunnon ruokaa.
Ihan sama kumman tekemää, olisi outoa tehdä vain itselle ruokaa??
Minä pidän helpoista ja nopeasti valmistuvista ruuista kuten munakkaista, kasviskeitoista, wokkiruuista ja salaatista paistetun broilerin tai lohen kanssa. Mies taas tykkää nakkikastikkeesta, kaalilaatikosta ja haudutetuista liharuuista. Olen tehnyt elämäni aikana ihan riittävästi miehen lempiruokia, joten enää en niitä tee, koska en itse niistä tykkää. Mies osasi joskus vuosia sitten tehdä ruokaa, mutta nyt se on lähinnä pannulla paistettua makkaraa, johon lisätään maksalaatikkoa ja sipulia. Maistuisko sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori mies puhuu vähän, mutta asiaa. M56
Onko nainen kelvoton parisuhteeseen, jos ei osaa kokata? Jestas, mitä dinosauruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nainen kelvoton parisuhteeseen, jos ei osaa kokata? Jestas, mitä dinosauruksia.
Yksi dinosaurus vastailee itselleen.
Ei mun taidot ole mihinkään kadonneet. Enempi kokkailuja rajoittaa ajan kuin taitojen puute
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei muija saa miehelleen sapuskaa pöytään. Leipomisesta on turha edes puhua.
Aikuinen mies saa kyllä itse ruokansa pöytään. Kyllä sinäkin, kunhan aikuistut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli 20 vuotta kokannut lähes joka päivä perheelle ruokaa. Mutta kyllä meillä silti käytetään eineksiä ja pakkasessa on kotivarana myös pakastepizzaa. Joitain ruokia en ala itse tekemään ja yksi sellainen on maksalaatikko, jossa ei ole Saarioisen äitien tekemän voittanutta.
Meillä osaa kaikki perheenjäsenet jotain ruokaa laittaa. Ovat myös lukutaitoisia ja digitaitoisia siinä määrin, että jos eivät jotain osaa, niin opettelevat. Toista oli silloin 20v sitten, kun oli vaan keittokirjoja. Nykyään on netti pullollaan ohjeita ja videoita. Pitää olla täysin kädetön ja aivoton, jos ei nykyaikana opi ruokaa laittamaan.
Kiinnostus ja into ruoanlaittoon ei ole geeneissä. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta vaikka olisi minkälaisia ohjeita. Kaupasta saa ruokaa, joten miksi vaivautua tekemään jotakin, joka ei voisi vähempää kiinnostaa?
Ei siihen normaaliälyiseltä enempää taitoa tarvita kuin mitä koulun kotitaloustunnilla sai, että pystyy reseptien ohjeita seuraamalla saamaan aikaiseksi syömäkelpoista sapuskaa.
Huvittavaa, kun miehet keulivat, miten maailman huippukokit ovat miehiä, mutta silti eivät itse suostu olemaan vastuussa perheensä ruokahuollosta. Kun te olette niin hyviä laittamaan ruokaa, niin miksette käytä sitä taitoa perheen hyväksi? Mieluummin syötte vaimon tekemään huonoa pöperöä.
Mun kokkailuinnon vei kyllä ruuasta valittava mies. Tuhosi vuosien varrella itsetunnon ruuanlaittoon jatkuvalla arvostelulla. Väärät mausteet, väärin paistettu, liikaa sitä, liian vähän tätä jne. Henkistä väkivaltaa. Lopulta olimme eri eväillä ja ero tuli. Nyt yksin kun teen ruokaa, niin välillä tulee takautumia menneestä. Mutta alan vähitellen taas löytää iloa ruuanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies jos ei osaa/halua/ehdi siivota?
Kokkaamisessa on erittäin vähän virkaa sukuelimellä, oli se millainen tahansa.
Yleensä nainen huoletii edelleenkin parin ja perheen ruokahuollosta, mutta on hirveän hyvä, jos kaikki naiset eivät enää sitä taakkaa ota itselleen. Mieluummin minäkin aikoinani rakensin ja remontoin sillä aikaa kun mies kokkasi. Hänellä oli mielenkiintoa ruuanlaittoon, minulla muihin kädentaitoihin, kun yhtä aikaa kotona oltiin.
Veikkaan ettei ap osaa kumpaakaan. Ainut, mihin käsiään käyttää, on virtuaalirunkkaaminen ja omien puutteiden projisointi muihin.
Miehen tehtävähän se on laittaa ruokaa, ei naisen! Mallina toimivat kaikki (tatuoidut) julkkiskokit!
Meillä perheessä mies hoitaa ruuanlaiton esimerkkien mukaisesti. Minä saatan joskus sunnuntaisin tehdä sitten vähän parempaa ruokaa.
Miehellä meni aika kauan oppia pois 5 ruokalajistaan. Mutta kun on lukutaitoinen ihminen, niin kävi muutaman kansalaisopiston kurssin ja alkoi lukemaan ruokaohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy kokkaustaitoon?
Varmaan siten, että ap keskittyy vihaamaan itseään ja projisoimaan sen naisiin ja inisee, kun ei äiti ole häntä imettämässä. Tyyppi on ihan selvästi jumissa oraalivaiheessa, josta normaalit lapset pääsevät irti viimeistään 2-3-vuotiaina, kun niille kasvaa hampaat eikä maito enää riitä ravitsemaan nopeasti kasvavaa ja paljon liikkuvaa yksilöä.
Enimmäkseenhän incelien psykoseksuaalinen kehitys jumittuu puberteettiin, noin 12-15 vuoden kehitystasolle.
Poju on huomannut, ettei olekaan vara tilata joka päivä Wolt-murkinaa. Opettelepa laittamaan itse, jos et kotona isältäsi oppinut. Äitis varmaan olisi opettanut mutta sua ei kiinnostanut ja isäsihän oli kelvoton, aivan samanlainen kuin sinä.
Sinne minne miestenkin. Kukaan ei osaa ruoanlaittoa luonnostaan. Se opettelee, joka viitsii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä olis hyvä harrastus monelle joutilaalle naiselle sekä miehelle. Samalla tippuis kilot kun ei tunge sitä lisättyä sokeria ja muita lisäaineita kroppaansa jatkuvasti. Rahaakin säästyy.
Luitko aloituksen? Siinä perättiin monen lajin arki-illallisen tekijöitä? Jälkiruoaksi joku raikas kiisseli, sen jälkeen kun on itse leivotulla leivällä kaavittu kastikkeen jämät lautaselta.
Osaan kokata, myös arkena. Yleensä en vaan viitsi kun tulee oltua töissä semmoinen kahdeksan tuntia ja muutakin elämää on kuin hellan edessä.
Ja jälkien siivoaminen, uh, ei yhtään mun hommaa.
Minkä aloituksen sä oikein luit?
Juuri ap:n tapaisten fiksaatioiden takia naiset kokee ruuanvalmistuksen ja jotkut muut perusasiat, jonkinlaisina alistamisjuttuina, ja siksi niistä on tullut Womens Liberation- polttoainetta.
Ymmärrän sen toisaalta kyllä. Sitä en ymmärrä, miksi kukaan nainen haluaisi kodissaan sietää jotain pierulle haisevaa äijää, joka tapittaa telkusta formulaa tai maastohiihtoa, ja silloin harvoin kun avaa sen leipäläpensä, kuulostaa ihan 16-vuotiaalta.
Mutta jos kaksi ihmistä vapaaehtoisesti haluaa jakaa aikansa keskenään, niin parhaiten se toimii, kun ei korvamerkitä noita arjen askareita.