Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin naisten kokkaustaidot ovat kadonneet?

Vierailija
25.02.2024 |

Nyt ostetaan vaan pakastepizzaa ja einestä kun ennen naiset kokkaili kotiruokaa joka päivä eri sorttia.

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei muija saa miehelleen sapuskaa pöytään. Leipomisesta on turha edes puhua. 

Mies voi tehdä itse ruokansa ja pullansa, ei ole naisen velvollisuus.

Ei miehetkään tuo enää elantoa pöytään, ruusuja rouvalle, ei edes silmäniloa, avusta nyt puhumattakaan.

Eli siis miksi pitäis sulle kokata?

Vierailija
62/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne kokkaustaidot ole vähentynyt samaa vauhtia einesten tarjonnan lisääntymisen kanssa. Nykyään on vaihtoehtoja. Ei ole pakko kokata, jos kokee muut asiat tärkeämmiksi. Toki monet tykkää silti laittaa ruokansa itse eikä luota eineksiin, mutta nykynuorissa on paljon niitäkin, jotka on lapsesta asti tottuneet einesruokaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itselleni ruokaa, mutta miksi tekisin sitä muille? Tehkööt mies itse eväänsä.

Kiva parisuhde teillä. Montako päivää on jo kestänyt?

Vierailija
64/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinhan tämä myyttinen menneisyys on ollut, että naiset on joka päivä kokkailleet joka päivä eri sorttia? Mun äiti ja mummo olivat sen verran kiireisiä maatilan töissä, että ruoka oli hyvin nopeaa ja yksinkertaista. Mummo teki aina isompia satseja ruokaa jottai ei tarvinnut välttämättä joka päivä kokata. Niin mun äitikin.

Vierailija
65/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa en tiedä milloin ap on elänyt, mutta ei meillä lapsena äiti koskaan kokannut vaan isä.

Vierailija
66/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne samaan paikkaan kuin miesten kokkaustaidot?

Maailman tuhannen parhaan kokin joukossa on max. 50 naista.

Ja tästähän seuraa automaattisesti se, että miehet ovat parempia kotikokkeja joten miehet kokkailoon perheen safkat.

Sillä välin kun on päivät kokkina töissä, niin rouva voi loihtia itselleen kotona mikropitsaa.

Vierailija
67/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen on vaikea palvella toista. Arvomme ovat sellaiset. Poikkeuksia on, mutta kun maakin on pieni, heitä on aika vähän.

Vierailija
68/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap. ei ennenkään kaikki naiset ole tehneet ruokaa. Olen 50-luvun lapsi ja meillä isä hoiti ruokahuollon aina, eikä äiti juuri keittiössä viihtynyt. 

Sama perheessäni, mieheni on innokas kokki ollut jo 30v enkä juuri ruokaa laita, ainoastaan tykkään leipoa. 

Kädettömyyttä jo toisessa polvessa.

Vierailija
69/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymiehet eivät enää pysty/halua elättää perhettään, vaan naiset joutuvat käymään 9-10h/pv töissä ja siinä ajassa ennen naiset ehtivät valmistaa perheen ruuat. 

Vierailija
70/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman tuhannen parhaan kokin joukossa on max. 50 naista.

Ja tästähän seuraa automaattisesti se, että miehet ovat parempia kotikokkeja joten miehet kokkailoon perheen safkat.

Samaan teemaan liittyen miehet tehköön omat ruokansa ja nainen kokatkoon omansa. Jos pariskunnat vielä syövät eri aikaan niin vielä parempi.

Vierailija
71/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kokata ja leipoa, osaan myös purkaa ja kasata rynkyn silmät kiinni tai selän takana. Seuraava kysymys

Miten sä saat silmät selän taakse?

Vierailija
72/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan tämä myyttinen menneisyys on ollut, että naiset on joka päivä kokkailleet joka päivä eri sorttia? Mun äiti ja mummo olivat sen verran kiireisiä maatilan töissä, että ruoka oli hyvin nopeaa ja yksinkertaista. Mummo teki aina isompia satseja ruokaa jottai ei tarvinnut välttämättä joka päivä kokata. Niin mun äitikin.

Mun mummo on kyllä kokannut ja kokkaa edelleen, mutta tosiaan aika yksinkertaisia ruokia. Lihaa ja pottuja, runsaasti suolaa. Äiti taas oli puolivalmisteiden suurkuluttaja, italianpataa valmispussista ja kinkkukiusausta valmiista suikaleista jne. Mummo oli maatilan emäntä, äiti korkeakoulutettu vaativassa työssä. Ei vaan ollut aikaa mihinkään hienoihin kokkauksiin (isäni oli viikot töissä muualla). Minuakaan ei ruuanlaitto pahemmin kiinnosta. Mieheni äiti taas harrasti ruuanlaittoa ja tekee tosi hyvää ruokaa, poika on tämän innostuksen häneltä perinyt. Siispä mies on meillä se joka enemmän laittaa ruokaa, toki minäkin joskus, mutta paljon simppelimpiä ruokia. 

Vierailija
73/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kokkaan meillä käytännössä kaiken, kohta 20 vuotta jo. Mies taas siivoaa käytännössä kaiken. Näin on maksimoitu sekä ruoan että siivouksen laatu kun kumpikin saa tehdä sitä, mikä kiinnostaa enemmän. 

Meillä on just toisin päin, mies kokkaa ja minä siivoan. Tosin kyllä molemmat osallistuu molempiin. Vaihtelu tekee ihan hyvää ja joskus on kiva tehdä yhdessä 😊

Vierailija
74/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei miehillä ole koskaan sellaisia ollutkaan, eikä ole tarvittukaan.

Vierailija
75/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olis hyvä harrastus monelle joutilaalle naiselle sekä miehelle. Samalla tippuis kilot kun ei tunge sitä lisättyä sokeria ja muita lisäaineita kroppaansa jatkuvasti. Rahaakin säästyy.

Hyvistä ja terveellisistä raaka-aineista tulee kalliiksi, ainakin liian kalliiksi monelle.

Vierailija
76/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kokkaan meillä käytännössä kaiken, kohta 20 vuotta jo. Mies taas siivoaa käytännössä kaiken. Näin on maksimoitu sekä ruoan että siivouksen laatu kun kumpikin saa tehdä sitä, mikä kiinnostaa enemmän. 

Meillä on just toisin päin, mies kokkaa ja minä siivoan. Tosin kyllä molemmat osallistuu molempiin. Vaihtelu tekee ihan hyvää ja joskus on kiva tehdä yhdessä 😊

Meillä vaihtuu osat kesiksi, kun asutaan autossa. Minä taivun paremmin ahtaissa oloissa ja mies saa kokkailla retkimuonia, hän on myös paljon parempi fileoimaan. Niissäkin olosuhteissa on hommaa kahdelle, eihän sen väliä kuinka jakaa, kunhan jakaa.

Vierailija
77/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään naiset käyvät töissä ja eikä kukaan palkkaa kotiinsa taloudenhoitajia tai ostettaisi kotiin valmista ruokaa ulkopuolisena palveluna. 

Toisin kuin ap. väittää, Suomi on harvoja maita, jossa kotona valmistetaan perheen ateriat, oli se sitten nainen tai mies. 

Muualla Euroopassa tai Aasia, perheet käyvät työpäivän jälkeen syömässä ravintolassa, koko suvun kanssa tai ostetaan valmista ruokaa katukeittiöstä kadulta. Useimmilla ei ole edes keittiötä, missä tekisi ruokaa. 

Luulen, moni nainen viihtyisi keittiössä valmistamassa ruokaa, jos mies tekisi kauppaostokset, kävisi torilta tarvikkeet ja ennen kaikkea olisi niitä varakkaita miehiä, jotka pystyisi elättämään perheensä, mutta se on katoavaa kansanperinnettä, kun naiset joutuvat maksamaan jopa sähkölaskun. 

Monelle naiselle toisaalta olisi ihan painajaistilanne, jos joutuisi olemaan kotona elätettävänä kokkaamassa ja siivoamassa päivästä toiseen.

Vierailija
78/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei miehillä ole koskaan sellaisia ollutkaan, eikä ole tarvittukaan.

Mainitse nimeltä vaikka 3 huippunaiskokkia?

Vierailija
79/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ulisee, kun hänelle ei tule ruoka valmiina pöytään ja se eineksenkin mikrottaminen niin vaikeaa. 

Vierailija
80/204 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ap. ei ennenkään kaikki naiset ole tehneet ruokaa. Olen 50-luvun lapsi ja meillä isä hoiti ruokahuollon aina, eikä äiti juuri keittiössä viihtynyt. 

Sama perheessäni, mieheni on innokas kokki ollut jo 30v enkä juuri ruokaa laita, ainoastaan tykkään leipoa. 

Kädettömyyttä jo toisessa polvessa.

Mitä ihmeen kädettömyyttä se on? Jos mies haluaa tehdä ruokaostokset ja tehdä päivän ateriat perheelleen ja minä vastaan siivouksesta ja pyykeistä, eikä koskaan ole tarvinnut riidellä kotitöistä. Ja arki pyörii erinomaisesti. Ja tänäkin aamuna aamiainen oli valmiina koko perheelle ja kaikki hymyssä suin. 

Ja sen ansiosta meillä on kestänyt hyvä parisuhde jo 30v kun molemmilla on aikaa yhdessä oloon ja harrastuksiin koko perheenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä